Beste Leon74
Ik heb heel veel moeite met je reacties, zowel richting anderen als je manier van aanhaken bij het relaas van Anton64.
Als je de opening goed leest, dan is het helder, dat hier geen sprake is van zomaar een depressie, die weer voorbijgaat, net zoals een regengebied, dat snel over trekt. Bij zulke berichten van ervaringsdeskundigen past alleen terughoudendheid en empathie, maar met
alternatieven aankomen is doe-het-zelf-doktoren, terwijl dit soort dingen echt in het gebied tussen arts (psychiater) en patiënt (hier Anton64) thuishoren.
Ik probeer het met een onschuldiger voorbeeld duidelijk te maken: pijnstillers. Het meest bekend zijn
paracetamol en
ibuprofen.
Medisch geschoolden zeggen vaak: 'neem een paracetamol' in plaats van 'neem een pijnstiller'. Dat doen ze uit gewoonte en omdat paracetamol in het algemeen weinig bijwerkingen geeft.
Behalve bij mijn persoontje. Van één paracetamol 500 milligram ben ik minstens drie dagen duf en suf, als ik niet tussendoor kotsend boven het toilet hang en mij vreselijk zielig en ziek voel. Ibuprofen 200 milligram verdraag ik iets beter, al werkt zo'n pil bij mij een dag of twee in plaats van de 8-12 uur volgens de bijsluiter. Lang verhaal kort: ik reageer niet zoals de overgrote meerderheid op deze pijnstillers.
Wanneer een onbekende tegen mij zegt: 'neem een pijnstiller', dan denk ik: 'nee, nee en nog eens nee'.
Ik slik serieus alleen pijnstillers nadat ik met artsen uit mijn vrienden- en kennissenkring heb overlegd en dan alleen vanwege de ontstekingsremmende werking. Simpelweg omdat deze middelen vaak erger zijn dan de kwaal.
Zo is het ook met jouw ongevraagde alternatief. Het kruidentuintje haakt totaal niet aan bij de klacht van de opening. Anton64 beschrijft zijn ervaringen met verschillende medicijnen voor de geest en waarschuwt voor complicaties wanneer de dosering verandert of geprobeerd wordt te stoppen met sommige middelen.