LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
haasjeredje
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2012 14:25

Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door haasjeredje »

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of er mensen zijn met ervaringen over stoppen met AD (antidepressiva met name SSRI's) en terugvallen in depressiviteit en of in tot dan toe onbekende angsstoornissen zelfs na meer dan 3 maanden zonder enig probleem.

Na 11 jaar slikken van Lexapro (eerst een jaar of 6 20 mg daarna tot uiteindelijk 10mg verlaagd) stopte ik (vrouw 60-er) dec 2011. Na ongeveer 3,5 maanden ben ik weer teruggevallen in depressieve toestanden en nu ook voor het eerst in diffuse angststoornis.
Depressies komen vaak terug en zeker als je vaker een periode gehad hebt, dus dat is wel bekend. Maar zo belachelijk angstig worden kende ik voorheen niet van mezelf. Weliswaar was er een redentje (angst voor maag/slokdarm kanker) maar de stemming klaarde ook niet echt op toen die angst volledig was weggenomen.
Wat me met name interesseert is of deze angsttoestanden veroorzaakt zijn door het 11 jaar lange gebruik van Lexapro?

jeroenh93
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2012 01:34

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door jeroenh93 »

Hallo haasjeredje,

Ik doe al 3 jaar de opleiding tot sociaal psychiatrischverpleegkundige, en heb zodoende veel met dit soort situaties te maken.

Van escitalopram (Lexapro) Is niet bekend dat langdurig gebruik effect heeft op de intensiteit van depressies.

Hoe ben je er mee gestopt? En op wiens advies was dat? Met Lexapro is het namelijk heel belangrijk dat je het rustig afbouwt.

fijnzo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:13

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door fijnzo »

Hallo allemaal,

ik ben 10 maanden geleden gestopt met seroxat, na geleidelijk afbouwen.
Sindsdien ben ik hard met mezelf aan het werk en dan met name in Mindfullnes.
Accepteren zoals het leven is en leven in het nu. Door de therapie die ik volg gaat er bijna elke week
wel een 'schilletje' af. Helaas slaap ik slecht en dit lijkt steeds erger te worden.
De huisarts heeft mij Nitrazepam voorgeschreven. Maar het lijkt wel of averechts werkt.
Het duurde erg lang voor ik in slaap viel en ik was om half zes alweer wakker.
Ik wil erg graag van de Seroxat afblijven, maar ik heb veel lichamelijke en geestelijke klachten.
Herkent iemand deze klachten?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

fijnzo schreef:Hallo allemaal,

ik ben 10 maanden geleden gestopt met seroxat, na geleidelijk afbouwen.
Sindsdien ben ik hard met mezelf aan het werk en dan met name in Mindfullnes.
Accepteren zoals het leven is en leven in het nu. Door de therapie die ik volg gaat er bijna elke week
wel een 'schilletje' af. Helaas slaap ik slecht en dit lijkt steeds erger te worden.
De huisarts heeft mij Nitrazepam voorgeschreven. Maar het lijkt wel of averechts werkt.
Het duurde erg lang voor ik in slaap viel en ik was om half zes alweer wakker.
Ik wil erg graag van de Seroxat afblijven, maar ik heb veel lichamelijke en geestelijke klachten.
Herkent iemand deze klachten?
Overleg dit met uw arts en niet hier.
Er komen hier (bij mijn weten) geen artsen en als die er wel zouden zijn, kennen ze uw situatie niet en hebben zij geen inzicht uw uw klachten etc.
Praat hierover met uw behandelend arts, dat is de enige persoon die u goed kan adviseren.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ violet

Denk dat bovenstaande wil kijken of er meer mensen zijn die ook seroxat heeft gebruikt en nu dit middel,mensen hebben ook ervaringen...
En misschien ook die symptomen gehad..kan violet?

@fijnzo

Ik denk dat het beter is dat je terug gaat naar de huisarts,
Seroxat is een heel moeilijk middel om vanaf te komen,maar nu heb je iets gekregen wat denk ik niet bij je past,
Dit kan je dus beter even overleggen en wat anders dan proberen..
Snap dat je niet terug wilt,maar alle begin is zwaar...

Slapenloze nachten gaan je ook op breken ,dus zo snel moeglijk naar huisarst

Succes

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

rozemarijntje schreef:@ violet

Denk dat bovenstaande wil kijken of er meer mensen zijn die ook seroxat heeft gebruikt en nu dit middel,mensen hebben ook ervaringen...
En misschien ook die symptomen gehad..kan violet?
Dat kan.
rozemarijntje schreef:@fijnzo

Ik denk dat het beter is dat je terug gaat naar de huisarts,
Seroxat is een heel moeilijk middel om vanaf te komen,maar nu heb je iets gekregen wat denk ik niet bij je past,
En hier ga je dus het schip in.
Je weet niet of dit middel bij fijnzo past, want je kent de voorgeschiedenis niet, je weet niet of hij/zij andere medicijnen gebruikt en je bent geen arts!
Dit soort uitspraken vind ik dan ook niet echt kunnen, want wie weet neemt fijnzo je raad net iets te serieus en stopt hij/zij plots met die medicijnen.
Ik vind dit soort vragen hier niet thuis horen, omdat dit soort uitlatingen gedaan kunnen worden end ie effecten kunnen ver strekken!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dit soort uitspraken vind ik dan ook niet echt kunnen
Inderdaad. Mevrouw is depressief en dan moet je erg oppassen met aannames.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door tenormin »

VioletPrue, waar schrijft rozemarijntje dan dat fijnzo moet stoppen met medicijnen. Ik lees me een slag in de rondte maar zie het niet. Wel schrijft ze, net als jij overigens, dat ze dit met haar huisarts moet bespreken. En nee, dit hele item behoort niet op een consumentensite. Maar dit is al veel vaker aan de orde geweest, medische vragen. Zelfs een dokter kan hier niet op antwoorden; juist, omdat fijnzo geen patiënt is van hem/haar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@violet

kan je wel lezen?er staat ....ga naar je huisarts...betekend dat?SLIK PILLEN OF STOP MET JE PILLEN..
ik zeg alleen maar ik denk dat dit niet bij je past...wat zeg je daar mee en daar bij staat paar keer ga naar je huisarts!!!!

DUS MET ANDERE WOORDEN IK GEEF GEEN DIAGNOSE,IK ZOU NIET DURVEN!!!

goed interpreteren en niet altijd spijkers op laag water zoeken?
Dit kan je dus beter even overleggen en wat anders dan proberen.
Sla je deze regel die er tussen staat voor gemak even over? OVERLEGGEN...

Kritiek kan ik hebben ,maar je moet geen dingen interpreteren die er zo niet staan ,maar niet in jou staatje passen
Overigens wil het niet zeggen dat mev of meneer zwaar depressief is,aangezien heel wat herstelde mensen het nog slikken,maar dat terzijde.,

Ik weet wel dat als je zo reageert dat dan een medicijn niet bij je past...waarom,heb ik zelf gehad,maar ja ben geen arts Daarom STAAT ER HEB OVERLEG..
Zo staat het ernu duidelijk..

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Beste Roos en Tenormin.
Ik zeg nergens dat Roos letterlijk zegt dat fijnzo moet stoppen.
Quote me even waar ik dat zeg alsjeblieft.
rozemarijntje schreef:@violet

kan je wel lezen?er staat ....ga naar je huisarts...betekend dat?SLIK PILLEN OF STOP MET JE PILLEN..
ik zeg alleen maar ik denk dat dit niet bij je past...wat zeg je daar mee en daar bij staat paar keer ga naar je huisarts!!!!

DUS MET ANDERE WOORDEN IK GEEF GEEN DIAGNOSE,IK ZOU NIET DURVEN!!!

goed interpreteren en niet altijd spijkers op laag water zoeken?
Je stelt geen diagnose, maar je geeft hier een mening over de medicatie van fijnzo (wat denk ik niet bij je past) en dat kan heel verstrekkende gevolgen hebben.
Ik zeg nergens dat je fijnzo aanraad om te stoppen met zijn/haar medicatie, ik zeg alleen dat je mening fijnzo kan doen beslissen om te stoppen met de medicatie, omdat jij vindt dat die medicatie niet bij hem/haar past.
Ik hoop dat je zelf (omdat wij beiden aardig wat medicatie slikken) snapt dat dit geen goed idee is.
Het gaat meer om het effect dat je woorden kunnen hebben op iemand die een redelijk zwaar middel slikt.
Je weet zelf ook dat mensen dit soort middelen niet slikken omdat ze last hebben van een loopneus.
Dan kan het dus voorkomen dat ze de 'ga naar je arts' adviezen niet (willen) zien, maar zich vastbijten in 'Zie je wel, die persoon vindt ook dat die pillen niet bij mij passen. Ik stop er gewoon mee'.
Je kunt dit spijkers op laag water zoeken vinden, maar mij lijkt het slimmer om aan de veilige kant van zo'n discussie te blijven en geen mening te geven.
Gewoon adviseren dat iemand naar zijn/haar arts gaat, zonder je eigen ervaringen en menigen te plaatsen.
rozemarijntje schreef:
Dit kan je dus beter even overleggen en wat anders dan proberen.
Sla je deze regel die er tussen staat voor gemak even over? OVERLEGGEN...

Kritiek kan ik hebben ,maar je moet geen dingen interpreteren die er zo niet staan ,maar niet in jou staatje passen
Je geeft letterlijk je mening.
En het gaat niet om mijn interpretatie, maar om die van fijnzo.
Dat is het hele punt dat ik maak.

[quote="rozemarijntje"Overigens wil het niet zeggen dat mev of meneer zwaar depressief is,aangezien heel wat herstelde mensen het nog slikken,maar dat terzijde.,[/quote]
Klopt, maar dat weten we niet zeker, want dat staat er niet en dat is niet aan ons om te beoordelen.
[quote="rozemarijntje"Ik weet wel dat als je zo reageert dat dan een medicijn niet bij je past...waarom,heb ik zelf gehad,maar ja ben geen arts Daarom STAAT ER HEB OVERLEG..
Zo staat het ernu duidelijk..[/quote]
Je stelt wéér 'als je zo reageert, dat dan een medicijn niet bij je past'.
Dat wéét je niet!!
Dat het jou is overkomen is vervelend, maar aangezien we niet weten
1. wat fijnzo heeft
2. welke medicijnen fijnzo verder slikt
3. of fijnzo ergens allergisch voor is
en
4. hoe lang fijnzo de medicijnen al slikt
kun je jouw eigen, persoonlijke ervaring, niet projecteren op fijnzo.
Dat is alles wat ik er mee bedoelde.
Jij bent fijnzo niet, ieder lichaam is anders en je mening kan niet bijdragen aan een goede oplossing in dit geval.
Nogmaals, je schrijft inderdaad nergens dat fijnzo moet stoppen met de medicatie.
Heb ik ook niet beweerd.
Ik wilde alleen waarschuwen dat je mening geven in dit soort gevallen niet het beste is wat je voor iemand kan doen.
Mocht je je er beter om voelen, ik heb de mod gevraagd of het wel slim en veilig is, om op het forum medische vragen te gaan stellen.
Ik wacht nog op een reactie.
Als ik wat hoor stuur ik je met alle plezier even een PBtje, zodat je ook op de hoogte ben.
Ik heb echt niet de bedoeling gehad om je boos te maken, mijn bezorgdheid betreft nu fijnzo.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stoppen met SSRI of antidepressiva en terugval?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het is goed violet!
maar mijn intentie is niet om iemand mijn mening te geven,daarom staat ?ga naar je huisarts.
snap ook wel weer wat je bedoeld! maar zo fmoet het niet bij ts overkomen..
daarom hamer ik erop ga terug..

dat een medicatie niet bij je past,wil niet zeggen stoppen acuut..?althans zo bedoel ik dat niet...

het lijkt me idd beter dat topics over dit soort vragen,want zijn er meerdere van,gestopt worden.
maar ja waar trek je de grens,zijn ook mensen vragen raad om anticonceptie en dan wordt er ook gezegd denk niet dat het bij je past,ja als die stoppen zijn de rapen ook gaar...

dus war gaan ze die grens trekken,medisch helemaal sluiten?daar heb je andere forums voor?

ben niet boos,maar ik ben helemaal niet iemand die wil beslissen voor iemand.. :wink:

daarnaast nog even,nitrazepam,is een soort slaapmiddel..benzo...en kalmerend om dus te slapen,..

Gesloten