LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergoeding geestelijk hulpverlening

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Petra

Vergoeding geestelijk hulpverlening

Ongelezen bericht door Petra »

Ik ben er van overtuigd, dat naast het slikken van anti-depressiva je ook de kern van het probleem, de oorzaak, aan moet pakken en niet alleen de verschijnselen (wat ant-depressiva doen). Vaak is de hulp van een professionele (geestelijk)hulpverlener hier voor nodig. Wat erg schrijnend is, is dat de meeste ziektekostenverzekeraars slechts gedeeltelijk of maar enkele sessies vergoeden. Een consult met bijvoorbeeld een psycholoog kost al snel 75 euro. Voor veel mensen is dit financieel niet op te brengen. Ik heb hierbij een tip; Het Top-fit pakket van ONVZ te Houten. Een aanvullende ziekenfondsverzekering die alles vergoed. Niet makkellijk om af te sluiten als je al ziek bent, maar het proberen waard!

Dennie

Re: Vergoeding geestelijk hulpverlening

Ongelezen bericht door Dennie »

Inderdaad ik ben het hellemaal met je eens. Ik heb besloten om een goede psycholoog uit eigenzak te betalen want uiteindelijk is mijn gezondheid het waard, ik heb de oorzaak aangepakt en ben er zonder medicijnen bovenop gekomen.

Hartstikke goede tip van je

carla

Ongelezen bericht door carla »

psychologen zijn niet echt noodzakelijk in dit hele verhaal, welliswaar zijn jullie op de goede weg om hulp in te schakelen van mensen die zich beroepsmatig bezig houden met de geestelijke gezondheid maar de huisarts kan je ook verwijzen naar een psychiatrisch ziekenhuis, deze hebben vaak poli's waar eventuele PIT (psychiatrische intensieve thuiszorg) ingezet kan worden.
Dit zijn gediplomeerde verpleegkundigen die aan huis de begeleiding kunnen geven die je nodig hebt. Dit wordt dus gewoon via de ziektekostenverzekeraar vergoed en heb je zelf weinig omkijken naar.
Overigens biedt het RIAGG deze vorm van begeleiding ook.

Walter

Ongelezen bericht door Walter »

Ik heb met mijn probleem helemaal niks gehad aan de huisarts. Wel aan de psychiater. Maar hier kwam ik op een gegeven moment ook niet verder. In overleg met de psychiater ben ik naar een psycholoog gegaan. Deze heb ik leren kennen bij een gespreksgroep.

Ik vind het ronduit belachelijk dat de huisarts wel door de verzekering wordt vergoed en dat deze wel medicijnen mag voorschrijven. (Hij wist werkelijk niet waar die mee te maken had en gokte maar met de medicijnen).
De psychiater werd dan wel vergoed. Deze mag ook medicijnen voorschrijven.(Hier heb ik veel aan gehad).

Maar waarom worden de gespreksgroep en de psycholoog niet vergoed. Deze zijn in goed overleg met de psychiater uitgekozen.
En waarom mag deze geen medicijnen voorschrijven.
Het is ongelovelijk krom dat dit op deze manier werkt.
Ik ben blij dat ik de psycholoog kan betalen want ik heb er veel aan.
Ik merk veel dat mensen denken dat alleen medicijnen wel zullen helpen. Ik ben hiet totaal niet mee eens. De medicijnen zijn een goede steun, maar ze kunnen niet genezen. Hiervoor zul je toch in een vorm van therapie moeten.

Gesloten