LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afdingen bij aankoop

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
qwertyuiop
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2008 18:20

Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door qwertyuiop »

Normaal gesproken ben ik een type wat nogal snel wil gaan afdingen, de ervaring leert dat het vaak loont. Zijn er hier ook ( ex-)verkopers van wat grotere bedrijven die dus meerdere fillialen hebben. Ik vraag mij af wat de policy is , mag een verkoper tot bijvoorbeekd maximaal 10% gaan of ....??
Ik ben wel eens weggelopen omdat ik vond dat ik te weinig korting kreeg en had verwacht dat ik wel werd terug geroepen voor een laatste aanbod, maar nee hoor ze lieten mij rustig vertrekken.
Dus soms gok je verkeerd, wat niet wegneemt dat je later altijd nog een keer kan terugkomen.

GOOOZERRR
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mar 2008 15:20

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door GOOOZERRR »

mijn ervaring is dat klanten die afdingen en vooral diegene die het onderste uit de kan willen hebben, je die beter niet als klant wilt hebben. hier moet je foutloos leveren anders willen ze alleen maar meer. wij hebben geen policy in kortingen en werken in een klein bedrijf. klanten die teveel zeuren nemen wij ook niet. klinkt een beetje arrogant maar tot nu toe doen we dit al 7 jaar en voor ons werkt het lekker. heb onze naam nog niet bevonden op het forum.
1 persoon in de winkel en 2 op de vloer dus zijn wij sneller tevreden met wat minder en geven geen procenten, maar afgeronde prijzen en wij roepen geen klanten terug als ze het er niet mee eens zijn. wij gaan gewoon naar de volgende klant.

de vraag was gesteld aan verkopers van filiaalbedrijven

heb voor een bedrijf gewerkt en die gaf maximaal 3%, zogenaamde aanbetalingskorting. en heb voor een bedrijf gewerkt die wel 10% gaf, maar dit zat al in de calculatie, omgerekend gaven ze 1 a 2%

teveel korting bij grote bedrijven gaat ten koste van de service
misschien is dat de reden dat er veel mensen aktief zijn bij trosradar

meubelverkoper
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 dec 2007 18:19

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door meubelverkoper »

Het kortingenbeleid hangt heel erg veel af van de winkel.

Zo zijn er een aantal prijsvechters zoals Seats en Poppeliers die niet anders kunnen en doen. Ook de winkels die topmerken (leolux, gelderland, jori) verkopen geven vaak wat korting aangezien deze meubels op veel plaatsen verkrijgbaar zijn.

Echter zijn er ook formules zoals bijvoorbeeld Montel die een eigen collectie hebben en om die reden geen korting geven.

Je kunt het dus overal vragen, maar mocht je de meubels toch willen blijf dan netjes en zorg dat je altijd terug kan naar de winkel om desnoods zonder korting te kopen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door sjoegel »

Op merkmeubelen wordt veel "geshopt". Hier zijn vaak wel kortingen op te krijgen. Huismerken zijn op vorm licht aangepaste modellen van vaak heel goede fabrikanten. Bij winkel B is het model dan weer net iets anders dan bij A maar het is wel dezelfde bank. Grote ketens hebben ook hun eigen stoffencollectie voor een bepaalde serie banken. Dit doen ze om exclusiviteit te waarborgen ( lees shopgedrag te voorkomen). En ja korting.... bij ons in de winkel is het een kwestie van gunnen. Moeilijke mensen krijgen geen korting. (Daar gaat nog veel werk en irritatie in zitten). Makkelijke mensen, vaak ondernemers, krijgen van mij soms ook ongevraagd korting. Gewoon omdat het sympathieke gasten zijn die de taal van "de handel" spreken. Maar mensen die niet willen aanbetalen, " Nee ook niet een klein beetje" wanneer er spullen speciaal voor hen gemaakt worden daar zijn we tegenwoordig, zaak loopt goed, snel klaar mee. Ga maar een ander vervelen.
Het is heel simpel; Als je de winkelier duidelijk maakt dat hij geen werk aan je krijgt dan geef ik graag 10 of 15% korting. En nee niet omdat we er eerst 50% opgezet hebben.

h taal
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2008 06:31

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door h taal »

moet je eens bij de hema,v en d, albert heyn proberen
als je dat lukt ben je een hele goeie
afdingen walgelijk

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door brenda229 »

op pingel ook altijd af, ik vind dat ik het mag proberen, willen ze de korting niet geven, dan is het aan mij om akkoord te gaan.
Ik vind wel als ik meubels koopt in een goede speciaalzaak en meerdere dingen koopt dat ik wel een leuke korting mag hebben.
Maar ook op een auto of andere zaken.
Mijn idee is wel, je blijft netjes en het moet voor beide partijen leuk en prettig zijn!
Ik moet zeggen dat ik altijd erg prettig zaken doe.
brenda

qwertyuiop
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2008 18:20

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door qwertyuiop »

Dhr/mevr Taal, als ik wil afdingen dan bepaal ik dat lekker zelf. U kunt dat walgelijk vinden, maar er is helemaal niemand die om die mening heeft gevraagd.

sales1
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:30

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door sales1 »

Walgelijk afding,allemaal invloeden van Nieuwe Nederlanders van andere windstreken.Tot het brutale af zelfs.Gewoon niet geven hoor,en dat is mogelijk ,bluffen doen ze.De verkoper bepaald of jij iemand korting geeft en niet je toevallige klantje.En anders geef je ze gewoon lekker zogenaamde korting hahaha.Het is maar net hoe u het wil. :D

h taal
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2008 06:31

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door h taal »

dat u af wil dingen is u goed recht nou ja recht
de vraag was doet u dat ook bij de
hema ,albert heyn v en d uw benzinepomp uw energie
leverancier uw ziekenfonds en dan nog blijf ik en gezien een andere
reactie nog steeds walgelijk vinden

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door Chief »

hema ,albert heyn v en d uw benzinepomp uw energie
leverancier uw ziekenfonds en dan nog blijf ik en gezien een andere
reactie nog steeds walgelijk vinden
Tja de winkels die u opnoem zijn geen vergelijk dat zijn nou net de winkels, waar alles vastgesteld staat in een computergestuurd systeem,
waar in vele gevallen afdingen niet mogelijk is omdat hierdoor fraude zou kunnen worden gepleegt door de werknemers zelf.
En ik snap werkelijk niet dat u zich zo erger aan het fijt dat mensen proberen af te dingen. We werken allemaal voor ons geld dus wat is er mis als je wat geld kan besparen, op een aankoop.
Willen ze het niet doen dan heb je het geprobeerd, doen ze het wel dan heb je mazzel en ik kan u garanderen dat het een heerlijk gevoel geeft als je wat extra geld heb weten te besparen.
Doe je het niet dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
En de winkels die het wel doen zijn ook niet achterlijk hoor, doen ze het niet dan ga je naar een ander, en ze verkopen jou liever iets dan niets.

fieleke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2009 22:18

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door fieleke »

Ik vind afdingen op meubels, auto's, diensten en dergelijke heel normaal hoor. Je moet wel netjes blijven ( geldt voor beide partijen natuurlijk!) Ik heb trouwens ook wel eens korting gekregen ( eigenlijk onverwachts!!) bij de V&D op een tuinstel. Kreeg ik er een parasol en voet bij toen ik na lang wikken en wegen bijna besloot het toch niet te doen :).

D2Freak31
Berichten: 68
Lid geworden op: 05 feb 2010 16:08

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door D2Freak31 »

fieleke schreef:Ik vind afdingen op meubels, auto's, diensten en dergelijke heel normaal hoor. Je moet wel netjes blijven ( geldt voor beide partijen natuurlijk!) Ik heb trouwens ook wel eens korting gekregen ( eigenlijk onverwachts!!) bij de V&D op een tuinstel. Kreeg ik er een parasol en voet bij toen ik na lang wikken en wegen bijna besloot het toch niet te doen :).
Blijf je nu begraven topics heropenen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het is anders een zeer actueel thema. 8)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door crazyme »

Fieleke doet vast iets met geschiedenis :lol:

Heerlijk om opgravingen te doen in databases toch ?

Buiten in de grond graven is vies werk en koud bovendien....

Miranda1963
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2005 10:00

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door Miranda1963 »

Ik vind afdingen op grote aankopen zoals een keuken, meubelen of een auto vrij normaal. Als het netjes wordt afgehandeld, waarom niet? Ben nu op zoek naar een boekenkast en ik ga in de winkel waar ik hem vind echt wel afdingen op de prijs.

Ik heb een goede ervaring gehad bij de Kwantum. Kocht daar een vloerkleed van € 99. Bij de kassa hadden ze net toen ik wou pinnen een probleem met het pinapparaat. Het ding wou het niet doen en na menige reset-pogingen en een kwartier geduld werd ik beloond met excuses voor het ongemak en € 14 korting voor het lange wachten. Vond ik toch wel erg netjes van ze. Leuk kadootje zonder af te dingen. Had ik daar sowieso niet gedaan.

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Afdingen kan je proberen maar de meeste mensen zeuren maar door! Als de verkoper aangeeft dat hij niet met marges werkt moet je dat accepteren. Vind je het teveel? Dan zoek je maar een andere winkel waar het wel goedkoper kan. Wij als winkel hebben zeer scherpe prijzen en wij weten dat we scherper zijn dan de concurrent. Dit betekend eigenlijks dat wij de marge tot korting er niet op hebben zitten en er dus ook niet af kan! Klanten verpesten het voor zichzelf, doordat deze zoveel zeuren en alleen tevreden zijn met een korting. De meeste mensen kopen iets niet wat scherp staat voor 999 euro, wanneer je datzelfde product voor 1199 zet en je geeft 100 euro korting kopen ze het wel! Nogmaals, dat je het vraagt heb ik begrip voor maar ken je grenzen. Het verschrikkelijke is dat ze denken dat je in een meubelzaak alles maar af moet dingen dus ook accesoires en andere dingen van 10 euro! Verschrikkelijk is dat. Je benzine en belasting kan je toch ook niet afdingen!?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door seconds-out »

Beetje het kip en het ei verhaal.
De klanten vragen om korting en daarom kan je als winkelier beter je prijzen wat verhogen om (later)weer voldoende marge te hebben om korting te kunnen geven...
Veel klanten weten dat en vragen daarom korting...

Hoe je ook wendt of keert:
Altijd om korting vragen is dus het beste, nee heb je, ja kan je krijgen.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door cherokee »

Sales 1 en h taal noemen afdingen walgelijk.
Zijn wij nu als Nederlanders nu een handelsnatie of niet? Natuurlijk doe je dat niet in de supermarkt, maar ik beschouw prijskaartjes op een auto, een bankstel of een tv m.a.w. duurzame goederen gewoon als een vraagprijs en niets meer dan dat.
Ik 'vraag' ook niet om korting, ik doe gewoon een tegenbod.
Soms tref je een of ander junior verkoper die niet weet wat hij met zoiets aanmoet, dan haalt hij maar iemend op die dat wel weet. Gehandeld zal er worden en anders gaat het feest gewoon niet door.
Een echte verkoper (geen dozenschuiver) zal er altijd op ingaan, het is een sport voor beide partijen, en bij een goede handel gaan beiden met een tevreden gevoel uit elkaar.
Maar ja, misschien zijn velen dat verleerd en vinden het vreemd als niet de vraagprijs wordt betaald. Want dat is het, een VRAAGPRIJS, en niets meer.
Binnen de marge die erop zit kan gehandeld worden.

Paradiso
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2008 19:37

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door Paradiso »

Vraagprijs??? Waar haal je in hemelsnaam die wijsheid vandaan?

Staat er bij de ingang van die winkels waar jij komt: 'Wij hanteren vraagprijzen?' Het zijn gewoon consumentenprijzen, niet meer en niet minder.
Mensen die bij mij een tegenbod doen, kijk ik meestal vragend aan. Wat denk je, dat we hier op de koemarkt staan? Handjeklap doen?
Met de 14 jaar verkoopervaring die ik heb, hoef je niet te denken dat er een 'dozenschuiver' voor je staat, maar gewoon iemand die al scherpe prijzen hanteert en daar niet nog meer op gaat toeleggen.

Take it of leave it!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Afdingen bij aankoop

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Afdingen op een aankoop is echt niet iets waar je voor hoeft te schamen, maar je moet het wel op een redelijke manier doen.

Als de verkoper aangeeft dat hij geen ruimte heeft om korting te geven, ook prima, dan is aan jouw de beslissing wat verder te doen.

Het is inderdaad vaak gewoon een spel, en ook de verkopers op dit forum hoeven niet zo opgefokt te doen alsof korting vragen een oneerbaar voorstel is

Gesloten