Wij hebben recentelijk 2 fauteuils met pouf en een lounge hoekcombinatie gekocht van het merk Leolux en wilden i.v.m. onze huisdieren geen weefstof, leer maar microvezel. De twee fauteuils met pouf zijn toevallig gisteren geleverd, stof Comfort van Gabriel.
Onze huidige bank is gestoffeerd met Lamous (
www.lamous.com) en net als Alcantara een stof zonder backing. De 2 fauteuils met een microvezel met backing. Wij hebben geen pillingsproblemen het enige is dat de stof zonder backing op het zitgedeelte plooit en de stof met backing totaal niet.
De stof op de Fauteuils (Kartell NL) is na vijf jaar nog als nieuw. Kartell voert deze stof nog steeds en is hun beste product. Misschien zijn zij bereid de merknaam van de stof door te geven aan diegenen die hun meubels niet meer via Leolux willen laten herstofferen, wat ik mij kan herinneren is dat het prijsverschil tussen de Kartell stof en die van Alcantara ongeveer 60 euro per strekkende meter is. Gabriel en Alcantara kosten circa 145 euro per meter.
Leolux geeft
NU 7 jaar garantie op de meeste producten, hanteren wel een gebruiksafschrijving. De klant moet de winkelier vragen de klacht bij Leolux te melden o.v.v. het garantienummer en Leolux neemt de klacht over, sturen een klachtenformulier enz.
Op de site van Leolux zie ik de merknaam Alcantara niet staan, wel Comfort van de firma Gabriel (
www.gabriel.dk). Deze stof, ook een microvezel pilt niet. Gabriel geeft hier 10 jaar garantie op, dit staat los van de garantie van Leolux, comfort heeft 100.000 Martindale en een kleurechtheid van 4-5 op een schaal van 1-8 en is beter dan Alcantara, deze info heb ik van de betere particuliere stoffeerders.
Onze leverancier, Hulshoff wonen, heeft voor de aankoop aangegeven dat de vorige "versie" van Alcantara pilt en dat het product recentelijk vernieuwd is. Of het verbeterd is weet men niet dit zal de praktijk moeten uitwijzen. Gezien het grote aantal klachten over Alcantara in het verleden adviseerden zij ons te kiezen voor de Comfort stof.
Waarom bovenstaande uitleg, niet alleen Hulshoff wonen heeft ons dit Alcantara probleem verteld ook andere bedrijven gaven dit aan en dat dit alleen bij Alcantara voorkomt, men ziet dit als een fabrieksfout.
Wij hebben Leolux gebeld, zij deelden ons mee dat het verhaal van onze leverancier klopt en dat met de stof van Gabriel een technische levensduur van 9 tot 10 jaar normaal is.
Misschien kunnen klagers zich bundelen en dit als referentiekader gebruiken bij Leolux.
een redelijke (gebruiks)afschrijving is logisch mits de kosten van herstofferen niet boven die van de betere particuliere stoffeerders uitkomt. Leolux heeft de patronen liggen waardoor zij goedkoper kunnen werken.
Succes