Allereerst kan ik die voorwaarden niet op de CBW site vinden. Heeft men iets te verbergen, wil men niet dat de consument deze regels van te voren leest?
Dat is m.i. alleen voldoende als de klant die voorwaarden niet kan mislopen. Bij een vrij brede ingang is dan een metershoog bord vereist.Ook is het toegestaan ze in de winkel op te hangen zodat de klant ze kan raadplegen.
De ondernemer speelt op safe door de voorwaarden voor de koop te overhandigen, en de klant voor ontvangst te laten tekenen.
Het CBW is een branchevereniging voor ondernemers, en behartigt de belangen van die ondernemers, niet die van consumenten! Het CBW is in leven geroepen voor een imago verbetering van de woonbranche.
De CBW voorwaarden zijn inderdaad samen met de consumentenbond opgesteld, met als oogmerk consument en ondernemer tegen elkaar te beschermen.
Als voordeel voor de consument zie ik:
+laagdrempelige toegang tot geschillencommissie ipv gang naar rechter
+Eenvoudige mogelijkheid tot ontbinden van koop indien ondernemer leveringsverplichting niet nakomt
De geboden aanbetalingsgarantie werkt echter niet in de praktijk ("works as designed" zeg ik dan kwaaddenkend).
De annuleringsregel is rechtvaardig, echter ondernemers misbruiken die als val! Waar de voorwaarden de consument recht geven op een vrijblijvende offerte met een geldigheidsduur van 18 dagen, krijgt de consument vaak geen tijd om zijn beslissing te overdenken:Na overleg met chef/hoofdkantoor biedt de verkoper een speciale korting, waarvoor wel direct beslist moet worden.