LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Marin13
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2019 11:49

Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Marin13 »

Ik heb een geschil met woonsquare

14 februari heb ik een bank besteld bij woonsquare.

tijdens het bestellen lag er een kleurenstaal en heb ik bij de verkoper aangegeven welke kleur ik wilde.

Grijs, dezelfde kleur als de bank waar we op dat moment op zaten.

ook dat heb ik duidelijk benoemd.
De verkoper vulde tijdens ons gesprek een koopovereenkomst in met de kleurcode.
Ik wist op dat moment niet waar hij die kleurcode vandaan had, hij schreef deze gewoon op.

De hele verkoop verliep prima en het was een hoogst vriendelijke verkoper.
Niks op aan te merken dus zou je denken.

de levering zou maximaal 12 weken duren.
3 dagen voordat die 12 weken voorbij waren, werd ik gebeld dat ze het niet gingen redden en beriepen ze zich ook het feit dat ze na die 12 weken nog een maand uitlooptijd hadden.
ze zouden hun best doen de bank zo snel mogelijk te leveren.
Prima, ik ben de moeilijkste niet en heb behoorlijk wat geduld.
het is ze uiteindelijk niet gelukt om binnen deze uitgestelde bank alsnog de bank te leveren.
een week na uiterste datum, kon ik de bank ophalen bij woonsquare Alkmaar.
overeengekomen dat ze ter compensatie van het lange wachten de bank bij mij thuis af zouden komen leveren.

tussen 10:00 uur en 12:00 uur zouden ze af komen leveren.

om 12:10 uur gebeld of er gekeken kon worden hoe lang het nog zou duren voor ze kwamen.
Dat kon nog wel anderhalf uur gaan duren zei ze..
Uiteindelijk kwamen ze om 12:39 binnen met de bank.




Nu komt het.

Ze pakte de bank uit en een totaal andere kleur.
I.P.V. grijs was hij okergeel...
Een totaal andere kleur dan dat ik besteld had.
Ik heb de bank retour laten nemen en ben gaan bellen.
De enige reactie die ik van de klantenservice kreeg was dat ik het kleurennummer had moeten controleren en dat ik de overeenkomst getekend heb.
Als ik de juiste bank geleverd wil krijgen, gaat dit mij geld kosten.

Ik ben toen naar de winkel gegaan om verhaal te halen, echter de verkoper die de fout gemaakt heeft, werkt er niet meer.
Ik werd in eerste instantie vriendelijk aangesproken door een medewerker die aangaf dat de klantenservice vaak heel defensief was om de serieuze klachten te kunnen scheiden van mensen die alleen maar hun geld terug willen.

Maar dit is eens serieus probleem en die moet gewoon opgelost worden.


In de winkel de klantenservice gebeld en dit aangegeven aan de klantenservice, die vroegen of ze de medewerker konden spreken die wat hij gezegd had ontkende en zei dat ik zijn woorden verdraaide.
Ik voelde mezelf steeds kwader worden, maar ben de discussie verder niet aangegaan.

Uiteindelijk gaf zij me aan wel te willen kijken naar een compensatie, maar dit gaat me in haar woorden" hoe dan ook geld kosten.
Aangezien deze fout niet bij mij ligt ben ik het daar niet mee eens.

het gesprek was alles behalve vriendelijk.
Zij gaf aan hier niks me te kunnen en zou me dezelfde dag terug laten bellen door de manager.

De volgende dag werd ik gebeld door iemand die niks van de situatie wist en alleen een briefje had liggen met mijn nummer en of hij dit wilde bellen.
Er moet nu dus weer door een ander persoon onderzoek gedaan worden naar deze situatie.
En ondanks dat deze man niks van de situatie wist, wist hij wel te vertellen dat we om dit op te lossen allebei water bij de wijn moesten doen.

Ik blijf bij mijn mening dat ik niet kon weten dat er op de achterkant van de kleurenstaal codes stonden die ik had moeten controleren.
Het is voor mij niet mogelijk geweest te weten dat ik dit moest controleren, aangezien ik ook niet op de hoogte was dat er op de achterkant van de staal een stickertje zat met kleurcode.
Als de sticker aan de voorkant had gezeten, had ik me kunnen vinden in wat ze zeggen omdat het dan duidelijk zichtbaar voor mij was geweest dat er aan de staal een code vast zat die ook voor de consument te achterhalen is.
Maar als ik een grijze kleur aanwijs, lijkt het me dat ik van genoeg expertise uit moet kunnen gaan van de werknemer die door woonsquare is aangenomen.
Ik hoop dat jullie iets voor me kunnen betekenden.
Ik heb vannacht wakker gelegen en bedacht om een app op mijn telefoon te zetten die de gesprekken opneemt.
Verder heb ik hier nog niks van op papier omdat alles via de telefoon of persoonlijk is gegaan.
Ik kan natuurlijk een mail naar woonsquare sturen en kijken wat voor reactie ze hier op geven.

Ik sprak met mijn collega's hier over toen 1 van mijn collega's ineens zei, ja dit had een vriendin van mij 3 weken geleden ook.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jun 2019 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je ook het woord grijs of grey bij de kleur staan, of alleen de code? Dit wordt een moeilijke, vooral bij een van de twee meest beruchte meubelzaken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door berndv »

het lastige is dat er iets moet worden bewezen. u heeft de order akkoord bevonden, daarop stond de kleurcode, natuurlijk weet u niet welke code met welke kleur correspondeert en gaat u er van uit dat degene die u helpt wel weet wat die doet en de juiste code op papier zet. Maar goed, u stelt dat de bank anders dan wat u heeft besteld, dus de bewijslast ligt bij u. U heeft geleverd gekregen wat er op papier staat, echter wat op papier staat is niet wat u had willen ontvangen. En u zult dus moeten bewijzen dat u de grijze bank had willen hebben.

Lowieze
Berichten: 6617
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Lowieze »

Woonsquare is een CBW-erkende woonwinkel. Als ik u was zou ik eens contact hier mee opnemen over deze kwestie https://www.cbw-erkend.nl/contact.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door renewouters »

berndv schreef:
13 jun 2019 15:55
daarop stond de kleurcode, natuurlijk weet u niet welke code met welke kleur correspondeert en gaat u er van uit dat degene die u helpt wel weet wat die doet en de juiste code op papier zet.
Ergens vanuit gaan leidt altijd tot problemen. Als er een code staat die je niet kent nooit tekenen natuurlijk. Maar goed, dat is nu te laat voor TS.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koop een grijze grand foulard, kleurt mooi bij okergeel, want u gaat dit niet winnen. Woonsquare is slechts een haar beter dan Seats & Sofa.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door moederslink »

Je moet er dus met je neus bovenop zitten dat het juiste stickertje correspondeert met de juiste kleur en goed op de order komt te staan, maar ja je gaat ervan uit dat hij het goed noteert .
Deze verkoper heeft misschien wel de sticker vd daaropvolgende staal gebruikt?

Maar als je grijs aangeeft is dat natuurlijk niet okergeel.

Ik zou hier ook ontieglijk van balen , maar ja zie maar eens je gelijk te halen.

Koop ontbinden vanwege non conform?
Mogelijk met boete?

Ik heb geen idee hoe dit opgelost moet worden. Wel ontzettend vervelend dit.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door 16again »

De overeenkomst dient voldoende duidelijk te maken wat er is gekocht. Een kleurcode alleen zegt helemaal niets.
Verkoper dient daarnaast ook de kleur te omschrijven
Gevalletje geschillencommissie, en ontbinden van de koop.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
13 jun 2019 18:25
Een kleurcode alleen zegt helemaal niets.
Verkoper dient daarnaast ook de kleur te omschrijven
Onzin.

Wanneer je een apparaat koopt wordt er ook een typenummer opgeschreven en niet alle functies volledig gespecificeerd.

Het kleurnummer is prima te controleren door de klant.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door 16again »

CBW voorwaarden art 4.2:
2. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren producten…...
Prima die artikelnummers en kleurnummers.
Maar als er niet iets staat als "Caribean 3 + 2,5 zits , grijs" dan betwijfel ik of er sprake is van "een volledige omschrijving"

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
13 jun 2019 22:53
CBW voorwaarden art 4.2:
2. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren producten…...
Prima die artikelnummers en kleurnummers.
Maar als er niet iets staat als "Caribean 3 + 2,5 zits , grijs" dan betwijfel ik of er sprake is van "een volledige omschrijving"
Je bent nu dingen aan het verzinnen.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Juist een artikelnummer geeft duidelijkheid. Er zijn zoveel variëteiten van kleuren. .

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Mark1992 »

crazyme schreef:
13 jun 2019 23:03
16again schreef:
13 jun 2019 22:53
CBW voorwaarden art 4.2:
2. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren producten…...
Prima die artikelnummers en kleurnummers.
Maar als er niet iets staat als "Caribean 3 + 2,5 zits , grijs" dan betwijfel ik of er sprake is van "een volledige omschrijving"
Je bent nu dingen aan het verzinnen.
Ik vind alleen een kleurcode ook een tekortkoming aan ''een volledige omschrijving''. Als leek zegt een kleurcode je helemaal niets. Je kunt heel erg mooi een kleur uitkiezen, maar ook dan, wanneer de verkoper een nummer verkeerd schrijft, is het al een andere kleur. Een typering van de kleur had dit kunnen voorkomen -> ''Kleurcode'' - Grijs. Wanneer dit bij de fabriek komt, dan zal de kleurcode van ''Okergeel'' niet overeenkomen met de typering ''Grijs'', waarop er actie ondernomen had kunnen worden. Nu wordt er gewoon een bank in de kleur Okergeel geproduceerd en de klant heeft het nakijken, mooie boel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door berndv »

Mark1992 schreef:
14 jun 2019 08:02
Een typering van de kleur had dit kunnen voorkomen -> ''Kleurcode'' - Grijs. Wanneer dit bij de fabriek komt, dan zal de kleurcode van ''Okergeel'' niet overeenkomen met de typering ''Grijs'', waarop er actie ondernomen had kunnen worden. Nu wordt er gewoon een bank in de kleur Okergeel geproduceerd en de klant heeft het nakijken, mooie boel.
Woonsquare gebruikt vermoedelijk geen Nederlandse producenten, daar is de prijs niet echt naar. En ik denk dat een fabrieksmedewerker in Bulgarije het een ... zal zijn of er okergeel staat of pimpelpaars met groene stippen, die kijkt alleen naar de kleurcode.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Mark1992 »

berndv schreef:
14 jun 2019 08:05
Mark1992 schreef:
14 jun 2019 08:02
Een typering van de kleur had dit kunnen voorkomen -> ''Kleurcode'' - Grijs. Wanneer dit bij de fabriek komt, dan zal de kleurcode van ''Okergeel'' niet overeenkomen met de typering ''Grijs'', waarop er actie ondernomen had kunnen worden. Nu wordt er gewoon een bank in de kleur Okergeel geproduceerd en de klant heeft het nakijken, mooie boel.
Woonsquare gebruikt vermoedelijk geen Nederlandse producenten, daar is de prijs niet echt naar. En ik denk dat een fabrieksmedewerker in Bulgarije het een ... zal zijn of er okergeel staat of pimpelpaars met groene stippen, die kijkt alleen naar de kleurcode.
Ja, dan zal het in de fabriek niet opgemerkt worden nee :P . Maar dan had TS tenminste wel iets op papier staan, wat volgens de CBW eigenlijk had gemoeten. Ik kan me niet voorstellen dat alleen een kleurcode voldoende is.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
13 jun 2019 23:03
16again schreef:
13 jun 2019 22:53
CBW voorwaarden art 4.2:
2. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren producten…...
Prima die artikelnummers en kleurnummers.
Maar als er niet iets staat als "Caribean 3 + 2,5 zits , grijs" dan betwijfel ik of er sprake is van "een volledige omschrijving"
Je bent nu dingen aan het verzinnen.
Hoe wil je die CBW voorwaarde dan uitleggen? Die quote uit de voorwaarden is zeker niet verzonnen.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
13 jun 2019 22:53
CBW voorwaarden art 4.2:
2. De offerte vermeldt een volledige omschrijving van de te leveren producten…...
Prima die artikelnummers en kleurnummers.
Maar als er niet iets staat als "Caribean 3 + 2,5 zits , grijs" dan betwijfel ik of er sprake is van "een volledige omschrijving"
Ik zou juist dit geen volledige omschrijving vinden. Grijs is op meerdere wijzen op te vatten en naar mijn mening te weinig expliciet.
Afgaande op jouw voorbeeld zou ik juist iets willen zien als "Caribean 3 + 2.5 zits <kleurcode>", aangezien je dan de kleur direct kan herleiden uit de kleurstaal van die fabrikant.

Nijogeth
Berichten: 10023
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, ik denk dat er dus bij moet staan welke kleur een bank heeft. Of dat dan een kleurcode is of een benaming, dat zal dan niet veel uitmaken. Er staat namelijk duidelijk vermeld wat de kleur is. Het niet vermelden van de kleur, dat zou een fout zijn.

Lady1234
Berichten: 27179
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook het type stof zal een bepaalde code hebben.

Maar ik kan mij voorstellen dat als het de eerste keer is dat je iets koopt wat nog gemaakt moet worden, daar geen weet van hebt.

Als je zo’n stapeltje stalen van de stof bekijkt en ze omslaat, zie je toch onderop de code. Net zoals bij behang of vloerbedekking.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geschil over kleur van bank gekocht bij Woonsquare

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @ Marin13, dat hoeft u niet te accepteren. Het is een duidelijke fout van de verkoper. De bal ligt bij Woonsquare en niet bij u.
Hier https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... n-verwacht staat informatie over hoe u nu te werk moet gaan. En laat u vooral niet verleiden tot allerlei discussies met Woonsquare. Formeel en zakelijk aanschrijven volgens de instructies van Consuwijzer zou ik zeggen.
Als u er met Woonsquare niet uitkomt dan kunt u aankloppen bij het CBW waar Woonsquare bij aangesloten is https://www.cbw-erkend.nl/wat-is-cbw-erkend
Succes!

Gesloten