LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea matrassen / traagschuim

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb hier al veel informatie uitgehaald (lees al een tijdje mee)

ik ben rugpatient en heb onlangs een operatie ondergaan van mijn onderste wervels welke nu gefixeerd zijn (van S1 tot/met L4)
nu ben ik dus op zoek naar een goed matras en mijn arts stelde mij Tempur voor of een soortgelijke...

na het web wat te hebben bekeken ben ik tot de conclusie gekomen dat Tempur financieel niet haalbaar is en is
mijn oog gevallen op een soortgelijke van IKEA en wel deze:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/90139917
de SULTAN FLOKENES,

als je de bestanddelen leest en de opbouw van de matras is deze zeker vergelijkbaar met bv een Tempur en konsoorten.

heeft iemand ervaring met deze matrassen en zoja hoe waren uw bevindingen?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ikea suggereert dat de Sultans ook gebruik maken van deze matrassen. Indien dat zo is is dat mooi maar zegt dat nog niks over uw gebruik. Die Sultans zijn niet zo kieskeurig als verondersteld. Net als Jan de Bouvrie verbinden ze voor een paar centen hun naam aan een produkt.

De Sultan van Flokenes zegt mij trouwens niks.

Ik zou tegen sluitingstijd eens bij de Ikea binnenstappen en eens gaan proefliggen. Voor iedereen voelt een matras anders. De ene rugpatient is ook de ander niet.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door lostlovey »

Heb ook geen ervaring met de matrassen van Ikea. Maar misschien is een matras van Matrair iets voor u. Nee, ik heb geen aandelen en ben ook geen verkoper maar ben sinds kort zelf in het bezit van een dergelijk matras en ben zeer tevreden. Voor rugpatienten zou dit een bijzonder goed matras zijn, gaat nooit doorliggen, er ontstaat nooit kuilvorming (dus omdraaien hoeft niet meer) en wat voor mij met mijn pijnlijke handen erg prettig is, is het feit dat het matras licht van gewicht is dus met opmaken hoef ik niet meer de pijnlijke worsteling aan te gaan.

In elk geval overal gaan proefliggen, zo kwam ik er achter dat een waterbed voor mij geen doen is omdat het omdraaien te zwaar was. Helaas kom je er met proefliggen niet achter hoe snel een matras een kuil krijgt.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, ik heb geen aandelen en ben ook geen verkoper maar ben sinds kort zelf in het bezit van een dergelijk matras en ben zeer tevreden.
Ik begrijp precies waarom je dit neer zet, en toch, of juist daarom:

:lol: :lol:

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

lostlovey schreef:Heb ook geen ervaring met de matrassen van Ikea. Maar misschien is een matras van Matrair iets voor u.
Deze kosten ook een kleine 1200 eurie evenals een tempur, :?

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

is idd ook een mogelijkheid maar zoals je zelf al zegt is die eigenlijk aan mij voorbij gegaan vanwege de vochtafvoer en warmte in de zomer...

mijn voorkeur gaat echt wel naar een traagschuimmatras (heb hier echter nog niet op gelegen) enkel gebaseerd op verschillende verhalen en revieuws op het net en natuurlijk de woorden van mijn arts.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

vogels schreef:Misschien heb je wat aan deze site http://www.medischmatras.nl/proefslapen/
ga ik ook es bekijken...thx :)

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

hmmm,, tot nu lijkt het mij toch echt dat de ikea matras net zo veel te bieden heeft als de rest maar vele goedkoper (waarschijnlijk door massaproduktie) maar daarom niet minder goed denk ik....

het verbaasd me dat er zo weinig reacties komen van mensen met eveneens een ikea matras?

visliefhebber
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2010 19:55

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door visliefhebber »

Die heb ik in mijn vakantiehuisjes liggen voor de klanten. Weinig klachten worden wel om het jaar vervangen. En maar geld beuren hier aan de kust :lol:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door kiz »

Mr.Buurman schreef:hmmm,, tot nu lijkt het mij toch echt dat de ikea matras net zo veel te bieden heeft als de rest maar vele goedkoper (waarschijnlijk door massaproduktie) maar daarom niet minder goed denk ik....

het verbaasd me dat er zo weinig reacties komen van mensen met eveneens een ikea matras?
Wij slapen op Ikea matrassen.
Mijn partner heeft (na een ongeval waarbij 5 rugwervels gebroken waren) fixaties op Th6-Th7 en Th12-L1. Voorheen sliepen we op "merkloos/goedkoop" en sinds een jaar of 2 op bovengenoemde matrassen. Zonder klachten.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

kiz schreef:
Mr.Buurman schreef:hmmm,, tot nu lijkt het mij toch echt dat de ikea matras net zo veel te bieden heeft als de rest maar vele goedkoper (waarschijnlijk door massaproduktie) maar daarom niet minder goed denk ik....

het verbaasd me dat er zo weinig reacties komen van mensen met eveneens een ikea matras?
Wij slapen op Ikea matrassen.
Mijn partner heeft (na een ongeval waarbij 5 rugwervels gebroken waren) fixaties op Th6-Th7 en Th12-L1. Voorheen sliepen we op "merkloos/goedkoop" en sinds een jaar of 2 op bovengenoemde matrassen. Zonder klachten.
kijk das nu een antwoord waar ik iets mee kan :D
bedankt Kiz... dat geeft me al wat goeie moed.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door lostlovey »

Mr.Buurman schreef:
lostlovey schreef:Heb ook geen ervaring met de matrassen van Ikea. Maar misschien is een matras van Matrair iets voor u.
Deze kosten ook een kleine 1200 eurie evenals een tempur, :?
Dat klopt, ze zijn niet goedkoop, heb er ook voor moeten sparen maar ik ga er vanuit dat dit matras lange tijd niet vervangen hoeft te worden dus op lange termijn ben ik dan weer goedkoper uit (hoop ik dan toch :wink: ).

Tempur heb ik ook naar gekeken en die viel voor mij af omdat dat matras afhankelijk is van de omgevingstemperatuur. De proeflighokjes hebben de optimale temperatuur voor dit soort matrassen maar een slaapkamer is gemiddeld toch wel koeler waardoor het matras zich anders "gedraagt".

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

mijn vader heeft net als u ook de wervels in zijn onderrug laten fixeren na jaren rugklachten. Ook heeft hij lang moeten zoeken naar een goed maar betaalbaar matras.
Het klinkt misschien stom maar hij heeft nu het ideale matras gevonden: van de leenbakker, het is de standaard collectie (die in 3 prijsklasses bestaat) en daar de duurste van. (die dus nog steeds niet zo belachelijk duur is)

Het blijft natuurlijk heel persoonlijk maar misschien hebt u er wat aan.

Trudy

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

dank je wel Trudy,

heb inmiddels ook op leenbakker gekeken en die hebben idd ook matrassen (zelfs onder mijn max budget :o ) dus ga die ook zeker eens bekijken, ze zijn daar wel 7cm dunner als die van de ikea...

bedankt voor de tip :D

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Jolen »

Traagschuim is zeker niet voor iedereen ideaal. Het omdraaien gaat namelijk ook "traag". Het vormt zich naar je lichaam maar een beetje te vond ik want ik als ik een andere houding aan wou nemen dan ging dat erg moeizaam. Heb em weggedaan en een heerlijke pocketveer gekocht. Maar goed, matrassen zijn nu eenmaal errug persoonlijk.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

akkoord dat het aannemen van een andere positie moeizaam gaat, maar aangezien mijn arts dit direct zonder twijfel voorstelde wil ik dit toch zeker gaan proberen..... en minder draaien van positie staat volgens vele sites ook voor betere nachtrust.

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Jolen »

Draaien is juist goed. Het is heel ongezond om steeds in dezelfde houding te liggen voor bloedsomloop e.d. Normaal draai je in bed vanzelf, zonder dat je hier iets van merkt. Ik had bij het traagschuim dat ik er wakker van werd omdat het zo moeizaam ging. En bij traagschuim moet u er ook rekening mee houden dat het slecht ventileert. Dus als u al wat warm of zweterig bent 's nachts is het echt niet aan te raden. Iedereen zweet sowieso natuurlijk maar als u het snel warm heeft kunt u beter iets ander kiezen.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

uperdepup :D

CSluiter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 11:13

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door CSluiter »

Jolen schreef:Draaien is juist goed. Het is heel ongezond om steeds in dezelfde houding te liggen voor bloedsomloop e.d.
Draaien is inderdaad goed, maar op een niet-traagschuim-matras draait men onnodig veel. Draaien haalt men uit de diepslaap en omdat je op traagschuim minder draait, heb je een meer uitgeslapen gevoel.
Jolen schreef:En bij traagschuim moet u er ook rekening mee houden dat het slecht ventileert. Dus als u al wat warm of zweterig bent 's nachts is het echt niet aan te raden. Iedereen zweet sowieso natuurlijk maar als u het snel warm heeft kunt u beter iets ander kiezen.
Het is onzin om te zeggen dat traagschuim slecht ventileert. Het is alleen belangrijk om een goede bij een traagschuim matras passende bedbodem te hebben. Warmte betekend alleen wat het moet doen, namelijk zorgen voor een goede bloedsomloop. Warmte los je heel gemakkelijk op met het juiste dekbed, kijkend naar de isolatiewaarde. 85% van de klimaatsbeleving ligt namelijk aan het dekbed :wink:

lucienne1954
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:22

Re: Ikea matrassen / traagschuim

Ongelezen bericht door lucienne1954 »

Ik ben zelf ook rugpatiënt en al eens geholpen aan een hernia, ik heb gekozen voor Energy plus matrassen. Deze kun je ook 14 dagen op proef krijgen, maar dat kun je zien op hun site. Zelf ben ik dik tevreden, maar dat is voor iedereen verschillend.

Gesloten