LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA Sultan bedden

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Slaaptekort
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2010 17:18

IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Slaaptekort »

Hi,

Wij zitten met een ikea-bedden probleem en ik vroeg mij af of meerdere mensen hier al tegen aan gelopen zijn?

Sinds onze 1e aanschaf van 2 Sultan bedden bijna 9 jaar geleden zitten we inmiddels aan onze 4e of 5e vervanging vanwege kuilen. Tot nu toe is ikea heel correct geweest in vervangen van het bed gezien de klachten, maar het verbaasd mij dat er een steeds kortere periode zit tussen het ontstaan van de kuilvorming en vervanging. Het betreft wel iedere keer de stevigste matrassen (volgens ikea) en tevens zitten wij ruim onder het gewicht wat de matrassen zouden aankunnen :wink:

Zijn er anderen die eenzelfde ervaring hebben met ikea-sultanbedden. Het betreft overigens in de afgelopen jaren bijna iedere keer andere Sultanmatrassen want de eerdere sultanmatrassen zijn uit de serie en vervangen door een nieuwe sultanserie. Alsof het dus bijna niet alleen ons probleem kan zijn, maar ik kan er nooit wat over terugvinden vandaar ook deze vraag op dit forum.

Graag jullie reactie en ja we zijn inmiddels al overgestapt naar andere matrassen en niet van ikea (eerder ook vanwege ontbreken van voldoende geld niet een mogelijkheid!) Ikea reageert tot nu toe heel netjes maar ik blijf met die kater zitten van ik moet weer een klacht indienen en weer vragen om een oplossing terwijl ons iedere keer verzekerd is dat het probleem van de baan is.

Vriendelijke groeten

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door brieziet »

Hi,
Wij hebben hetzelfde probleem. 1e x na een half jaar of zo, keurig omgewisseld.
Toen binnen een paar weken al heel erge kuilen. We hadden toen de duurste IKEA matrassen. Omdat we deze matrassen niet meer vertrouwden (ook al had IKEA noooooooit klachten over deze matrassen) hebben we andere matrassen uitgezocht. Wel sultan, maar veel goedkopere, daar liggen we nu al 2 jaar op. Het leek goed te gaan, maar opnieuw beginnen er kuilen te ontstaan.
Wij hebben geen zin meer in, gaan ook niet meer terug naar IKEA, maar gaan elders nieuwe matrassen elders kopen.

Brieziet

stofzuigertje

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met regelmatig omdraaien na 4 jaren nog geen kuil gezien....
En de 25 jaar garantie, ik hoop dat ik de bon nog heb, dus goed bewaren....

Mafke
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2010 14:07

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Mafke »

Hi,

Ik heb hetzelfde probleem, mijn matras is nog geen jaar oud en er zit al een behoorlijke kuil in. Ik heb de sultan hagavik.
Alleen nu heb een probleempje ik heb de bon niet :?
Heb met de klantenservice gebeld en verteld dat ik de transactie helaas ook niet gepind heb (wel geld opgenomen die dag uit de pinautomaat) dus gevraagd of ze mijn bon terug kunnen halen omdat ik weet in welk fidiaal en welke datum ik het matras gekocht heb. Dit kon volgens deze meneer niet..... :shock:
Heeft iemand advies voor mij wat ik kan doen?

Groetjes

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Misschien kunt U het beste het matras omdraaien en de kuil van onderen opvullen met een badhanddoek.

Met vriendelijke groet,

J. Degrelle

stofzuigertje

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 25 jaar garantie geeft duidelijk aan kassabon.
Wegens leesbaarheid heb ik een copy gemaakt en die is ook geldig.

Normale winkels geven meestal 5 tot 12 jaar garantie, dus Ikea is daarmee toch beter.

Wel regelmatig draaien en als je erg zweet is een opleg matras beter voor levensduur, want zuren van zweet kunnen de toplaag aantasten en een top matras erop zal de dure eronder beter en schoner houden.

Als ze werkelijk zo slecht waren zouden er erg veel terug komen en zouden ze niets verdienen dus ik vermoed dat de mensen die 4x terug kwamen ze misbruikte op verstelbare bodem, of als springkussen voor kinderen gebruikte of erg veel zweten....
En ook tekort/te laat draaien is niet goed voor de levensduur.
Na slapen dekbed open laten voor drogen is ook beter als je het warm had.

Dus hoe ga je met een matras om, en dat is niet alleen voor Ikea van toepassing!

Peter A
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2010 17:12

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Peter A »

IK heb een Sultan Svandal boxspring gekocht en een dekmatras erbij. Beide waren toch een van de beste destijds. Binnen de garantieperiode van drie jaar heb ik (met alle originele bonnen) de klacht ingediend dat ik na twee jaar niet meer goed kon slapen vanwege de rugpijn. Aan beide zijden waar ik en mijn partner slapen zijn er geulen ontstaan. Zowel de dekmatras als de boxspring zijn op dezelfde plaats ingezakt. Wij zijn beide niet zwaar, of groot en draaien de het dekmatras regelmatig om maar desondanks.

De eerste reactie van Ikea was dat ik dan maar met boxspring naar de servicebalie moest komen. Uiteindelijk heb ik gepraat tot een extern bedrijf de situatie zou komen bekijken.

Een stoffenexpert van de firma POS is langsgeweest en gaf terug dat er niets kapot is. Ik gaf aan dat er i.d.d. niets kapot is maar dat ik na twee jaar gebruik niet meer normaal kon slapen op de boxspring en dat ik daarom binnen de garantieperiode een beroep wilde doen op de garantieregeling. Je zou toch mogen verwachten dat je langer dan twee jaar redelijk kan slapen op een Ikea boxspring. Hij wilde eerst wat vertimmeren aan de boxspring en ik ging hiermee akkoord maar gaf aan dat ik mijn twijfels had bij deze oplossing. Hij heeft hiervan toen afgezien en zou foto's naar Ikea sturen om hen eerst om hun mening te vragen. Ik heb net een brief ontvangen dat het matras kwalitatief aan de eisen voldoet want het betreft een normaal gebruiksverschijnsel.

De vele jaren garantie gelden in het kort dus alleen als er een poot afbreekt van uw boxspring of de vering eruit komt zetten. Als je gewoon slecht ligt na twee jaar en je met rugpijn wakker wordt valt dit niet onder garantie. Het klinkt dus heel leuk dat Ikea ruimhartig garanties afgeeft en ook uit de voorwaarden blijkt niet dat het product wel kapot moet zijn of er sprake moet zijn van een productiefout. Als het product niet goed van kwaliteit blijkt, heb je niets aan de garantie. Ikea je hebt mijn respect verloren.

Groet,
Peter

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door poespas »

Ik heb ook de Hagavik, 2 persoons, maar tot nu toe nergens last van, ik vind hem heerlijk liggen.
Weet niet precies hoe lang ik hem heb, maar geloof nog geen jaar.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

euh....

ik zelf ben ook aant zien voor nieuwe matrassen, daat ik geopereerd ben aan mijn rug kwam voor mij de ikea sultan flokenes in aanmerking (traagschuim)
iemand hier ervaring mee? want is niet de bedoeling dat ik ze over 2 jaar moet vervangen natuurlijk, :roll:

zie ook mijn post http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 14&t=84614

ar42
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2010 11:42

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door ar42 »

Produkten waar je langer dan 1 jaar van wil blijven genieten/profeit van wilt houden koop je zelfs met garantie niet bij ikea.
Matrassen met slaapproef mogelijkheid? Ga naar een goede beddenzaak, kost wat meer maar je krijgt waar voor je geld met echte garantie.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

ar42 schreef:Produkten waar je langer dan 1 jaar van wil blijven genieten/profeit van wilt houden koop je zelfs met garantie niet bij ikea.
Matrassen met slaapproef mogelijkheid? Ga naar een goede beddenzaak, kost wat meer maar je krijgt waar voor je geld met echte garantie.
dit alles kan ook bij ikea, 90 dagen proefslapen, niet goed geld terug (op ikeapasje) of gewoon een ander matras, weer 90 dagen proef,, dus lig je niet goed ruilen die handel, geen gezeur of niets daar.... + 25 jaar garantie

(bron, ikea.nl en verscheidene forums afzoeken)

femme84
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2008 11:20

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door femme84 »

Ik heb sinds 2003 een sultan svandal en nog steeds geen problemen. Iedereen die wel eens op het bed slaapt, vindt het een heerlijk bed! Het is niet de beste kwaliteit die er bestaat en mijn volgende bed wordt ook wel een goed slaapmerk, maar tot nu toe ben ik er zo blij mee! Jammer dat er hier mensen zijn met minder goede ervaringen.

Mr.Buurman
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 13:10

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door Mr.Buurman »

Re: Ikea matrassen / traagschuim
Fred W schreef:
Ik heb enkele weken geleden de sultan Flokenes gekocht. Geprobeerd in Ikea waar ie iets zachter lag dan thuis uit de verpakking. Hoewel het (net als ieder ander matras) wel even wennen was slaapt het na enkele dagen heelijk, matras zakt niet teveel door en is stevig daar waar nodig maar ook goed ondersteunend. Matras neemt juiste vorm aan en zakt in nadat je een minuutje ligt. Ik heb rugklachten maar ben wel tevreden over de matras, heb er 2 gekocht. Overigens, bij Ikea kun je 3 maanden proefslapen en eenmalig omruilen. Ik ben er van uitgegaan dat je de verpakking dan wel mag loshalen

uiteindelijk hebben ook wij de beslissing voor deze matrassen te kopen, en idd in de winkel ligt hij iets zachter als thuis, maar ik ben er dan vanuit gegaan dat deze daar al een tijd liggen en vaker belegen zijn als die ik nu net uit de verpakking heb gehaald (dit wel netjes gedaan zodat ik ze er terug in kan doen om eventueel te ruilen) nu hebben we er 3 nachten op geslapen en moet zeggen dat ik aanzienlijk stiller blijf liggen en met minder (niet zonder, operatie nog maar 1 maand geleden) pijn uit bed kom en goed uitgerust ben.

ik hoop dat dit zo blijft, maar op het eerste gevoel ben ik super tevreden over deze matrassen, wij hebben er 2 gekocht van 90x200 + een "hemkes" bed van ikea welke lekker hoog ligt dus makkelijk in en uit stappen, verstelbare lattenbodems hadden we al dus heb ik er niet bij moeten kopen, totale prijs.... 1005,-- eurie... aanzienlijk minder dan zelfs maar 1 matras van een duurder merk zoals bv tempur.....

elice
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:19

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door elice »

Ook ik heb bij Ikea 2 matrassen Sultan Fjordgard 80x200 = €319,- per stuk gekocht.
Binnen 6 maanden heb ik het idee dat bij beide matrassen een kuil is ontstaan.
De kuil ontstaat ter hoogte van de rug onderaan en billen.
Let wel deze kuil wordt gedurende de nacht dieper en dieper. Tegen de ochtend kruip ik uit mijn matras.
Met een verschrikkelijke rugpijn onderaan!

Ik meld mijn klacht via de website (webformuliertje). Ik moet de orginele bon opsturen en foto's maken.
Omdat er aan de buitenkant niets te zien is aan de matrassen sturen Ikea de Firma POS Polsterservice.
De man is 30 minuten binnen geweest. Maakt foto's etc met een een liniaal.
Gaat er 2 minuten op liggen. Maakt weer foto's en zegt dat er niets mis is met de matrassen.

Hij begint wel over mijn lattenbodems die vier jaar oud zijn. Ze staan dus niet op soepel maar op stevig!
Ik moest hem maar op stevig zetten (naar binnen schuiven).
Het lijkt mij dat matrassen niet binnen 6 maanden hun stevigheid dusdanig mogen verliezen.
Ik zei toen ook dat ik de matrassen op de grond had gelegd en hierop heb gelegen voor meer dan half uur. En dat ik duidelijk voelde dat er kuil in zit. Het bied onderaan de rug geen steun. Na een week erop slapen en na 6de ochtend ruil ik het matras om met de andere. De pijn is dan zo verschrikkelijk na het opstaan dat ik verlang naar de andere matras maar ook deze is niet veel beter!

Van ikea krijg ik de volgende te horen:
Geachte mevrouw ....,

Naar aanleiding van de expertise betreffende klacht over uw SULTAN FJORDGARD POL MATRASSEN 80X200 W, kunnen wij u als volgt informeren.

Uit het rapport van de firma POS blijkt dat de matrassen technisch gezien in orde zijn. Het gaat hier om een normaal gebruiksverschijnsel. De servicemonteur heeft tijdens zijn bezoek aan u het een en ander toegelicht ter verduidelijking van uw klacht.
Daar er geen productiefout of kwaliteitsprobleem is geconstateerd moeten wij de klacht afwijzen. Wij kunnen uw beroep op garantie helaas niet verder in behandeling nemen.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

IKEA B.V. Nederland
Zo dat weten dan ook weer... 25 jaar garantie. Nee tot de deur!

Klopt het dat het bewijslast bij IKEA ligt als de matrassen nog geen 6 maanden oud zijn?
En is dan deze brief (zie hierboven citaat) dan voldoende als bewijs tegen mij klacht?
Ze hebben het dan over een rapport maar die heb ik niet.

de jong25
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2011 12:30

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door de jong25 »

Hallo, ik heb 1 jaar geleden een 2-pers matras (Sultan Fjordgard) gekocht. sinds korte tijd ook ontzettende last val kuilen. De lattenbodems hebben we toen vervangen voor nieuwe, maar de kuilen bleven, werden alleen maar erger. het was zo erg dat wij beide last kregen van onze rug en dat er niet meer op te slapen was. ik heb eerst netjes gebeld naar Ikea. zij opperde om naar de klantenservice te gaan met het matras en dan mocht ik een nieuw matras uitkiezen of een tegoed/opwaardeel bon krijgen. Maar dat was absoluut niet wat ik wilde. ik wilde gewoon mijn geld terug om ergens anders een matras te kopen. De telefoniste gaf aan dat dat niet de normale gang van zaken was, maar dat ik dat moest overleggen met de klantenservice bij Ikea. Ik ben toen met matras naar ikea gegaan, toen ze weer de omruilactie of bon opperde gaf ik aan dat ik het erg het raar vond dat ik mijn geld niet terug kon krijgen. dit hebben ze toen intern besproken en bij hoge uitzondering kon ik dan, na inspectie van mijn matras, mijn geld terug krijgen.

gnarp
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2007 14:19

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door gnarp »

Ook wij kochten 2 1-persoons matrassen bij Ikea. De Sultan Hagevik en de Hamnvik. We hebben deze matrassen aangeschaft omdat het vorige Sultan 2-persoons matras ook defect ging na 3 jaar. Daar liet de lijmlaag los.

De Hamnvik is na 11 maanden nog zo hard als een stoeptegel (terwijl degene in de showroom wel lekker lag), echter bij de Hagevik zitten 2 diepe kuilen. 1 aan de boven kant en 1 aan de onderkant, omdat wij regelmatig de matras draaien.
Nadat wij hierover geklaagd hadden kregen wij ook de firma POS over de vloer. Hij is welgeteld 15 minuten binnen geweest. Heeft wat fotootjes gemaakt met een lineaal en vertelde dat de kuil 14 mm diep was en dat de tolerantie 15 mm was. Dat de kuil `s ochtends een centimeter dieper is zou niet zo zijn volgens hem, want deze "expert" (kereltje van amper 20 jaar) komt pas halverwege de middag. Daarnaast bied het matras geen steun meer op deze plekken.

Vervolgens krijg je na herhaaldelijk aandringen per email uiteindelijk na 3 weken een brief van Ikea dat het matras voldoet aan de eisen en dat dit geheel normale eigenschappen zijn van het materiaal. Alleen bij Ikea dan, want het matras van m`n dochter blijft wel goed en is niet bij Ikea gekocht.

De enige wijze les is dat je geen matrassen moet kopen bij Ikea want de garantie stelt niets voor.

elice
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:19

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door elice »

Zo is het dus precies bij mij ook gegaan. Waarom zetten ze er 25 jaar garantie op?
Beloof dan geen garantie. Een tweede mail (via formulier op de site) helpt ook niet. Wordt toch weer afgewezen!

Inderdaad ze moesten 's morgens eens komen als je net uit je bed stapt. Dan zit er een echte kuil / deuk in.
En ja hij veert gedurende de dag terug... maar twee minuten testen hou ik wel vol maar 8 uur slapen niet.
Het is weer een 100% miskoop geweest!

Ik hoop dat iedereen het op zo veel mogelijke sites zet! Zo waarschuwen we andere (die van plan waren om een matras bij Ikea te kopen) en worden ze bij Ikea een keertje wakker!

Ja echt een expertise bureau is dat... volgens mij is er nog geen een klacht gegrond verklaard!
Dag 25 jaar garantie!

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door 16again »

Inderdaad ze moesten 's morgens eens komen als je net uit je bed stapt
Blijf gewoon op bed liggen tot de expert aanbelt....

elice
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:19

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door elice »

@16again

Als ik dat überhaupt zou willen... ik heb wel wat beters te doen dan de hele dag op een matras te gaan liggen.
En jij denkt dan dan ze dan wel een probleem vinden?
Ik denk van niet... bij de garantie zit een beschrijving. Alleen weten wij (consumenten) niet wat acceptabel is bij kuilen / deuken.
Vage beschrijving zie pdf.
IKEA onderzoekt het product en bepaalt op basis van eigen deskundigheid of de garantie van toepassing is.
Dus ze kunnen er in principe alles van maken.

De volgende keer huur wel een olifant! Wedden dat er dan kuilen in zitten die zichtbaar zijn!
Deze garantie geldt niet voor producten die onjuist zijn opgeslagen of gemonteerd, die onjuist of onoordeelkundig zijn gebruikt, die zijn aangepast of die zijn gereinigd op onjuiste wijze of met onjuiste schoonmaakproducten.
O o ja... Dat mag niet.

jls63
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2010 13:44

Re: IKEA Sultan bedden

Ongelezen bericht door jls63 »

cursus kuil meten in matras:
1. leg de matras op een vlakke ondergrond
2. neem een rechte lat die breder is als de matras..
3. leg de lat op de matras in de breedte hiervan.
4. meet de ruimte tussen de lat (onderkant) en de matras (bovenkant)
5. kijk hoeveel cm. dat is.

is dit 4 cm. of meer, dan is er sprake van "abnormale" kuilvorming, welke onder elke garantie valt, ongeacht merk.

is dit onder de 4 cm., dan spreekt men van "zetting van afdeklagen". is geen garantie.
tip: bij randgevallen liever iets wachten zodat het zekers 4 cm. of meer is. dan is er nooit geen discussie mogelijk bij twijfel.

Gesloten