LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
plonia
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2006 08:34

Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door plonia »

Hebben er meer mensen problemen met de leveringsvoorwaarden van Rofra Meubelen ? Wij hebben in januari een Kimberly kast gekocht en de levertermijn is nu 6 weken verstreken. Rofra kan geen definitieve leverdatum geven en wij moeten maar gewoon afwachten net als alle andere klanten.
Ons werd in de winkel gegarandeerd dat de verkoopvoorwaarden gelijk zouden zijn aan SGW voorwaarden maar dat is helaas niet zo.
De leveringsvoorwaarden zijn dermate slecht voor de koper dat ik mij afvraag of dit volgens het burgelijk wetboek wel kan.
Zo stelt Rofra dat de levertermijn op de kooporder niet bindend is.
Als er een probleem is met de toeleverancier van de kast dan is Rofra niet verantwoordelijk.
Rofra mag tussentijdse prijsverhogingen doorberekenen aan de klant.
Etc.
Etc.
Wij hebben het hoofdkantoor twee keer gebeld en twee keer werden wij afgebekt door een medewerkster. ZEER klantonvriendelijke behandeling. Bah wat een misselijk bedrijf.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen ?

Lia

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door 16again »

Zo stelt Rofra dat de levertermijn op de kooporder niet bindend is.
Als er een probleem is met de toeleverancier van de kast dan is Rofra niet verantwoordelijk.
Rofra mag tussentijdse prijsverhogingen doorberekenen aan de klant.
Dat zijn allemaal "onredelijk bezwarende" bedingen, en deze maken weinig kans om stand te houden bij de rechter.

Zo mag er volgens BurgerlijkWetboek :
-geen sprake zijn van een ongebruikelijk lange of onvoldoende omschreven levertijd.
-geen prijs worden aangepast binnen 3 maanden na tekenen van de overeenkomst.
-geen aansprakelijkheid uitgesloten worden. De winkel blijft dus gewoon aansprakelijk voor niet tijdig of onvolledige levering van de leverancier.

Als je niets aanbetaalt hebt, kun je wat makkelijker onder de koop uit. Geef de winkel nog 2 weken om te leveren, om vervolgens de koop te ontbinden. Kostenloos! (totaal dus 2 maanden te laat, waar je bij CBW voorwaarden al na 1 maand te laat kan opzeggen.)

Heb je aanbetaalt, dan kan de winkel moeilijk doen om geld terug te geven. Omdat de winkel niet bij SGW is aangesloten, kun je niet naar geschillencommissie en resteert de rechter. Dit is veelal duurder dan je aanbetaling.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door crazyme »

Rofra kan geen definitieve leverdatum geven en wij moeten maar gewoon afwachten net als alle andere klanten.
Dat is heel gebruikelijk. Alleen wanneer die kast op voorraad is kan een exacte leverdatum worden afgesproken.

95% van alle meubelverkopen gebeuren met een levertijdindicatie.

Natuurlijk is het gewoon zo dat afspraken welke u samen hebt gemaakt en vastgelegd op de verkooporder gewoon bindend zijn. Dat geld zowel voor de prijs als de levertijdindicatie.

Het verschil tussen een levertijdindicatie en een vaste levertijd is dat bij de eerste er nog enige rek is (om problemen bij de leverancier bijvoorbeeld op te vangen)

Afspraken die juridisch niet door de beugel kunnen gelden gewoon niet.

plonia
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2006 08:34

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door plonia »

Heb je aanbetaalt, dan kan de winkel moeilijk doen om geld terug te geven. Omdat de winkel niet bij SGW is aangesloten, kun je niet naar geschillencommissie en resteert de rechter. Dit is veelal duurder dan je aanbetaling.
Bedankt voor de reacties.
Wij hebben dus aanbetaald. Stel wij gaan naar de rechter en wij winnen het geschil moet ik dan ook proceskosten betalen ?

N.B. ik heb intussen een juridisch advies gevraagd en die persoon zei dat als ik een koopcontract onderteken dat dan de voorwaarden van de leverancier in principe gewoon van toepassing zijn. Er staan wel regels in het burgelijk wetboek (trouwens zijn die te lezen op internet?) maar die zijn niet dwingend.
Ik heb ook een boek erop nageslagen getiteld Ken uw recht. Hierin wordt gepraat over een zgn zwarte lijst en een grijze lijst met voorwaarden die nadelig zijn voor de consument. De zwarte lijst zijn voorwaarden die echt niet door de beugel kunnen en de grijze lijst zijn twijfelgevallen. Wat ik juridisch kan doen met deze lijsten is mij niet duidelijk.
Ik vind het nu onduidelijk wat ik mag eisen van Rofra.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door 16again »

http://www.burgerlijk-wetboek.nl/index.htm

De verliezende partij zal proceskosten moeten betalen, maar kosten voor je advocaat worden veelal niet vergoed.
Voor zaken tot 5000,- euro ben je overigens niet verplicht om een advocaat te nemen.
..als ik een koopcontract onderteken dat dan de voorwaarden van de leverancier in principe gewoon van toepassing zijn
Nederlands recht is ook van toepassing op die overeenkomst, en waar de voorwaarden strijdig zijn met de wet geldt de wet, en niet de voorwaarden....
Tevens dient voor het sluiten van de koop de voorwaarden "ter hand gesteld" te worden. Is dat niet aantoonbaar gebeurt (=extra handtekening voor ontvangst van de voorwaarden) dan kun je achteraf zelfs de toepasbaarheid van die voorwaarden aanvechten.


Eis voorlopig levering binnen 2 maanden na verloop van de indicatie-levertijd. Geef aan dat indien deze termijn verstrijkt zonder levering, dat je dan de koop ontbonden beschouwt, en je aanbetaling terug wil.

Bij aflopen van die termijn dien je aangetekend een ingebrekestelling te sturen.


In de CBW voorwaarden is sprake van een vermoedelijke levertijd. Bijvoorbeeld week 10-12.
Volgens de voorwaarden krijgt de CBW winkel automatisch een maand extra levertermijn na het verstrijken van de vermoedelijke levertijd (in dit voorbeeld vrijdag van week 12).
Verstrijkt deze maand ook zonder levering, dan kan de consument volgens CBW voorwaarden kosteloos ontbinden.

Door een 2 keer langere termijn te bieden dan de CBW voorwaarden (=meest gebruikte voorwaarden in de branche) heb je de winkel dus een ruime termijn gegeven om alsnog te leveren.

plonia
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2006 08:34

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door plonia »

Wij hebben de rechtsbijstand ingeschakeld om de koop ongedaan te maken. Dit was helaas niet mogelijk omdat wij een klein foutje in onze brief hebben gezet (waarom zijn er geen standaard brieven voor dit soort zaken! De rechtsbijstand heeft dit ook niet goed begeleid).
De kast werd uiteindelijk geleverd met vele, vele gebreken. Wij hebben dit laten aftekenen op de afleverbon. Na andere gebreken gemeld te hebben op de mail van Rofra kregen wij bericht dat wij een andere kast zouden krijgen.
Ondertussen viel ons nog iets op. De kast bij de showroom had massieve legplanken zowel in het ondergedeelte als in het bovengedeelte. Onze kast heeft dunne planken met een dun latje aan de voorkant zodat het lijkt alsof de planken massief zijn. Bij belasting met serviesgoed bleek al dat de plank ging doorhangen. Dit hebben wij gemeld maar Rofra is doof voor brieven van de rechtsbijstand en voor ons. Het enige wat gemeld is is dat er een nieuwe kast geleverd wordt.
Afgelopen vrijdag is de kast gekomen en ook deze kast heeft dunne planken en dit accepteren wij uiteraard niet. Rofra wilde ons vervolgens afschepen met latjes die bevestigd worden naast de bestaande latjes aan de voorkant.
Wij willen nu zsm ontbinden en ons geld terug. Wat een bedrijf dat Rofra. Niet aangesloten bij SGW dus hier komen wij nooit meer terug.

plonia
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2006 08:34

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door plonia »

Samen met de rechtsbijstand hebben wij nog steeds geen geld terug gekregen van Rofra. De rechtsbijstand vindt dat er ruim voldoende argumenten zijn om te ontbinden. Rofra reageert echter op geen enkele brief van de rechtsbijstand. Zij blijven volharden dat ze een deugdelijke kast hebben geleverd.
Het is duidelijk dat ze per se willen leveren.

nicolette almere
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2006 11:18

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door nicolette almere »

wij hebben eind februari de kimberly kast besteld en na veel heen en weer gebeld te hebben met het hoofdkantoor hebben wij vandaag te horen gekregen dat de kast nog steeds in levering staat en ja wanneer die geleverd gaat worden , daar konden ze geen antwoord op geven. maar de dame (joyce) die ik aan de telefoon had vertelde mij wel dat je na 6 maanden je aanbetaling terug kon vorderen zoals ook achterop de aankoopbon staat. dat gaan we dan maar doen want de kast in de winkel willen ze ook niet aann ons verkopen. je moet dit natuurlijk wel weer met een brief aan het hoofdkantoor aanvragen dus ja wanneer dat dan wordt terug gestort dat is nog maar de vraag.

MAXIEM

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag nicolette almere,

Je kunt schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst deze koopovereenkomst eenzijdig ontbinden. Zet in je brief duidelijk een uiterste datum waarop je de aankoopsom wil terug ontvangen. Een periode van wee weken is een redelijk termijn. Ik weet niet precies hoe de verhoudingen nu tussen koper en verkoper zijn, maar een hint naar het inschakelen van een incassobureau kan meestal geen kwaad. Te zijner tijd en indien nodig heb ik wel een goed adres voor je van een incassobureau dat op no pay no cure -basis werkt voor particulieren.

Sukses en vriendelijke groet, Maxiem.

plonia
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mei 2006 08:34

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door plonia »

Rofra heeft eindelijk de koopovereenkomst ontbonden. Wij krijgen van Rofra de helft van ons aankoopbedrag terug.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door 16again »

Plonia,

Bij ontbinden van de overeenkomst behoor je gewoon volledig aankoopbedrag terug te krijgen.
Het lijkt er meer op dat de opdracht geannuleerd is, tegen 50% van de aanschafprijs.
Als je rechtsbijstandsverzekering dit "resultaat" bedongen heeft, dan heeft die verzekering m.i. voornamelijk de eigen inspanning geminimaliseerd.

mcp
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door mcp »

Tja, ik ben ook niet zo blij met Rofra. De communicatie/administratie laat te wensen over.

Ik heb daar zelf een onderwerp over geopend in overzicht forums/meubels: "Slechte ervaringen Rofra meubelen".

Succes.

Dint
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2006 09:32

Re: Leveringsvoorwaarden Rofra Meubelen BV

Ongelezen bericht door Dint »

Ik heb soorgelijke ervaring met Rofra. Wij hebben eind juli de kast (kimberly) besteld, met een leveringstijd 12-16 wkn. Na 18 wkn hadden wij nog niets gehoord, dus zelf maar bellen. Ze konden ons uiteraard niets vertellen, we moesten maar afwachten. Er waren problemen bij de leverancier.
Na 20 wkn nog niets gehoord waarna ik via mail een leveringsdatum geeist heb omdat ik anders de koop ging ontbinden. Dat kon, uiteraard tegen de 35% ann. kosten. Dat hadden ze het liefst, want de kast bleek niet leverbaar in onze kleur...Wij konden nog naar het showroom model komen kijken tegen korting, maar die was volledig beschadigd.
Wij zijn door het hoofdkantoor ook ronduit onbeschoft behandelt en het woord service, bijv terugbellen, kennen ze er niet. Alles loopt er langs elkaar heen.
Ik heb ze elke dag gebeld om van de koop af te zien en blijkbaar heeft dat ook geholpen. Ik ben er relatief makkelijk vanaf gekomen (zonder excuses uiteraard) als ik jullie reacties lees en had gelukkig geen aanbetaling gedaan. En dat probeer ik in het vervolg altijd met meubels te doen.
Voor ons iig ook GEEN ROFRA meer.

Wat ik nog wel even wil zeggen is dat de verkoopsters in de winkel in Nijmegen ons wel netjes, goed en eerlijk geholpen hebben.

Gesloten