LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Matrasmaat Ikea klopt niet!

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Judeljuud
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2006 03:36

Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Judeljuud »

Ik heb een Ikeabed van 1.60 m breed. We moesten nieuwe matrassen en kochten afgelopen woensdag twee matrassen van 80 cm breed. 80 + 80 = 160 zou je denken. Nou, mooi niet dus. We hebben zojuist een paar uur geleden de matrassen vervangen en er zit gewoon een gleuf van 6 cm tussen! Ze zijn helemaal geen 80 cm breed blijkt dus nu. Wat moet ik nu doen? Want er staan in verkoopvoorwaarden dat matrassen niet geruild mogen worden. 300 euro uitgegeven en dan slapen met je been in een geul. Morgen direct maar eens bellen, maar hebben meer mensen dit probleem (gehad)? :?

Wilhum1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2003 16:36

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Wilhum1 »

Ik zou niet weten waarom je daar niet mee terug kan. Je hebt matrassen van 80cm bestelt en dat zijn ze dus niet. Dat is niet jouw fout, maar dat van hen. een andere oplossing is bij een campingzaak, kijken of je een strook schuimrubber kan kopen om er tussen te leggen. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing als je nieuwe matrassen hebt gekocht.
Helma

16again
Berichten: 16118
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door 16again »

Blijkbaar laten de ikea voorwaarden geen "proefslapen" toe.
Als de maatvoering echter niet klopt, en er dus iets mis is met het product, dan moet ikea de matrassen wel terug nemen.

Direct actie ondernemen, ook al is Ikea normaal altijd vrij coulant.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wat ik niet begrijp, is dat je niet eerst met IKEA contact opneemt. Die kunnen je helpen. De lezers en schijvers in dit forum niet. En IKEA doet helemaal niet moeilijk over ruilen / retouren.

Pas als ze moeilijk gaan doen, zou ik hier in dit forum iets gaan melden.

Judeljuud
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2006 03:36

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Judeljuud »

Ja, je hebt gelijk Dirkie. Maar ik was nogal een beetje heel erg in paniek vannacht. Inmiddels de Ikea gebeld en ik kan er mee terug naar de winkel.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door dens »

Zo krijg je als bedrijf een slechte naam....eerst schreeuwen en dan pas denken? Jammer, gemiste kans...voor IKEA dan. Als ze ergens klantvriendelijke en coulant zijn is het IKEA wel.

In dit geval zal het gewoon een productiefout zijn want anders zouden ze ALLE matrassen terug krijgen, niemand wil tenslotte kieren in z'n bed.

Judeljuud
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2006 03:36

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Judeljuud »

Nou Dens, ik vind het - los gezien van de klantvriendelijkheid van de Ikea - nogal een VREEMDE zaak dat beide matrassen 77 cm zijn. Ik vraag ook of meer mensen dit probleem herkennen. :wink:

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door dens »

Dat begrijp ik wel maar misschien is er een serie met productiefouten. Da's natuurlijk niet goed maar dat zegt niet dat alle matrassen een verkeerde maat hebben.

Slaap je nu overigens wel op een goede maat :wink:

16again
Berichten: 16118
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door 16again »

Zou je dit merken bij gebruik in eenpersoonsbed?
Dan mis je aan beide zijden maar anderhalve centimeter.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door dens »

Die 80 cm matrassen worden heel veel gebruikt in lits-jumeaux bedden dus daar moet het zeker opvallen. Ook in een 1-persoonbed valt dit op omdat het matras toch 3cm. te smal is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit is bij vrijwel alle matrassen zo. Een matrasmaat van 80 x 200 is meestal zoiets van 78 x 197. Dat is om ruimte te geven om het bed op te maken, het keren gemakkelijker te maken en voor ventilatie. In de praktij levert het eigenlijk nooit problemen op.

Bij kwaliteitsmatrassen is het meestal wel mogelijk om exacte maten te bestellen. Dat is gewoon een kwestie van opgeven (blijvende maat) en kost meestal niets extra.

meubelboer
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2004 13:33

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door meubelboer »

De matrasmaat wordt aangegeven als de maat van de bodem waarop deze moet liggen, in de regel 2 tot 3 cm. smaller en korter dan de aangegeven maat. Vandaar die gleuf. Altijd een verkoper om advies vragen mbt welke maat dan ook bij meubelen! Ikea valt hier niets te verwijten.

Kel Sawyer
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2006 22:59

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door Kel Sawyer »

Ik heb ook een bed van Ikea (Malm 160 cm breed) met twee lattenbodems en twee afzonderlijke matrassen van 80 cm breed. Bij mij past het perfect! Er is inderdaad een heel klein beetje ruimte over, dit is echter lang geen 6 cm en de matrassen gaan hierdoor niet schuiven. Ik heb er een dekmatras bijgenomen zodat je niet merkt dat het aparte matrassen zijn.

Als je ergens met een gerust hart naartoe kan gaan als er iets niet in orde is met je gekochte spulletjes, dan is het Ikea wel! Ik heb eens een kast gekocht waarvan ik de glazen deurtjes niet gemonteerd kreeg. Bleek dat ik de schroefjes zelf had dolgedraaid! Gewoon te ongeduldig geweest..... ik met de deurtjes terug en uitgelegd wat er gebeurd was. Bij de klantenservice hebben ze twee nieuwe deurtjes laten komen en voor mij in elkaar gezet. Het kostte mij helemaal niets, ik heb er alleen weer een waanzinnig dagje shoppen aan over gehouden!

jls630430
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 nov 2006 09:58

Re: Matrasmaat Ikea klopt niet!

Ongelezen bericht door jls630430 »

inderdaad mogen alle matrassen afwijken in de maatvoering. de spreekmaat 80 x 200 is in werkelijkheid altijd anders. de lengte mag tot 3 cm. korter zijn en 2 cm. langer. en dit geldt ook voor de breedte. dus 80 x 200 kan zijn 77 X 198 of zelfs 80 x 202. normaal gesproken is dit niet erg, voor inderdaad het opmaken van de matrassen. wil problemen voorkomen laat altijd schriftelijk op de order zetten de term klare maat. de winkelier verplicht zich dan om dan ook de werkeljke maat te leveren.

Gesloten