Wij hebben enkele jaren geleden bij de firma Raamsveld in Hillegom een nieuwe meubelinrichting aangeschaft.
Gisteren kwamen wij er achter dat in de eettafel een zogenaamde 'boktor' aanwezig was, dit ongedierte kan 3-10 jaar in het hout leven en 'graaft' gangen in meubels en kan 100-150 larven achterlaten die vervolgens de graafwerkzaamheden overnemen.
We kwamen hierachter doordat er een hoopje zaagmeel op de stoel lag met daarbij dus de levende boktor (en een gat aan de onderzijde van het tafelblad)
Ik heb een email naar deze firma gestuurd en die zeggen mij zonder enig onderzoek vooraf dat dit waarschijnlijk van buitenaf in het meubel is gekomen en dat het vrijwel ondenkbaar is dat dit beest bij aankoop aanwezig was.....
Hoe kunnen ze dit nu vooraf zeggen zonder ook maar één onderzoek te hebben gedaan?
Men geeft aan dat er spullen in de handel te koop zijn die dit beest kan bestrijden, zonder ook maar enige service of onderzoek gedaan te hebben, en dat voor een eethoek van 725 Euro!
Is dit nu service / klantvriendelijkheid, na het 'garantie-jaar' is service blijkbaar niet meer aan de orde.
Ohja, men vond het ook vreemd dat we de tafel na aantreffen van dit beest buiten hadden geplaatst (uiteraard voor de regen afgeschermd)....dit terwijl op diverse internet sites te lezen is dat dit beest bijna het hele huis kan aantasten......
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meubel met beestjes
Re: Meubel met beestjes
Is het dan niet zo dat je het dan eerder had moeten merken of bedoel je 3-10 jaar ongezien?
wel vervelend zeg.
succes
wel vervelend zeg.
succes
Helaas is dit niet eerder te zien, de larven van dit beestje kunnen zich al ver voor de aankoop in het hout bevinden, (vanaf de boom) je merkt het pas als de beestjes volwassen worden (tor) en zich van binnen uit een baan naar buiten knagen.....
Aan het hout was voor dit alles absoluut niets te zien en ik had gehoopt dat Raamsveld dit dus ook zou onderzoeken om het tegendeel te bewijzen......niets van dit alles.......
De larven kunnen zelfs tot 10 jaar in het hout overleven waarna ze pas naar buiten komen....maar de tafel is nog geen 5 jaar oud en nu dus rijp voor de openhaard.
Aan het hout was voor dit alles absoluut niets te zien en ik had gehoopt dat Raamsveld dit dus ook zou onderzoeken om het tegendeel te bewijzen......niets van dit alles.......
De larven kunnen zelfs tot 10 jaar in het hout overleven waarna ze pas naar buiten komen....maar de tafel is nog geen 5 jaar oud en nu dus rijp voor de openhaard.
Dag Edvo,
juridisch gezien zal het heel moeilijk worden (zo niet onmogelijk) om die firma hiervoor aansprakelijk te stellen. Na de eerste 6 maanden na aankoop kan de verkoper van de koper eisen, dat hij (de koper) dient aan te tonen, dat (in dit geval) die tor er bij de aankoop al inzat.
Maar ik weet wel een manier om er vanaf te komen; het is wel een beetje omslachtig, maar het lukt wel:
pak de tafel in een grote (eventueel zelfgemaakte) plastic zak. Deze zou je kunnen maken met opengemaakte vuilniszakken. Goed met stevig plakband aan elkaar plakken, dus luchtdicht maken.
Is de tafel helemaal ingepakt, dan kan er (m.b.v. een slang) uitlaatgassen (auto, motor) in die zak geblazen worden. Het liefst met een koude motor en zoveel mogelijk. Is die zak vol, dan heel goed dichtmaken - dichtplakken. Vervolgens die tafel/zak zolang mogelijk laten staan, bijv. een week of langer. Geheid dat die boktorren kapot zijn.
Succes, gr. Hutch
juridisch gezien zal het heel moeilijk worden (zo niet onmogelijk) om die firma hiervoor aansprakelijk te stellen. Na de eerste 6 maanden na aankoop kan de verkoper van de koper eisen, dat hij (de koper) dient aan te tonen, dat (in dit geval) die tor er bij de aankoop al inzat.
Maar ik weet wel een manier om er vanaf te komen; het is wel een beetje omslachtig, maar het lukt wel:
pak de tafel in een grote (eventueel zelfgemaakte) plastic zak. Deze zou je kunnen maken met opengemaakte vuilniszakken. Goed met stevig plakband aan elkaar plakken, dus luchtdicht maken.
Is de tafel helemaal ingepakt, dan kan er (m.b.v. een slang) uitlaatgassen (auto, motor) in die zak geblazen worden. Het liefst met een koude motor en zoveel mogelijk. Is die zak vol, dan heel goed dichtmaken - dichtplakken. Vervolgens die tafel/zak zolang mogelijk laten staan, bijv. een week of langer. Geheid dat die boktorren kapot zijn.
Succes, gr. Hutch
-
Is dat niet een beetje omslachtig?
Bestaan er geen normale bestrijdingsmiddelen voor waarbij je niet je tafel aan je auto vast hoeft te knopen?
Bestaan er geen normale bestrijdingsmiddelen voor waarbij je niet je tafel aan je auto vast hoeft te knopen?
Er zijn ook insecticiden voor te kirjgen te bestrijding van de boktor. Zoek het eens op internet mbv google of op de site van bayer.
succes er mee
groetjes Ellen
succes er mee
groetjes Ellen
Enige jaren geleden kon je bij de Roteb in Rotterdam ook je meubels laten vergassen als er boktor in zat. Of dit nog steeds zo is weet ik niet de kosten destijds waren iets van eur 100,- Ze worden dan in een container gezet en blijven daar dan een week in. Mischien iets om te onderzoeken.