LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meubels / Eetkamerstoelen

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Info: het komt vaak voor dat na kritiek op de TS de OP wordt verwijderd.
Klagers kunnen vaak erg slecht tegen kritiek. Ook jammer trouwens dan Lydia niet even reageert.

Lydia2.30
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2010 15:23

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Lydia2.30 »

Iedereen bedankt voor alle reacties. De lollige, de kritische, de positieve, de informatieve en de vragen.
1. Stichting Hout Research in Wageningen (shr.nl) doet onderzoek naar de kwaliteit van producten. Uitgevoerde test voor de stoel op 28-01-2010: Toetsing stabiliteit aan de relevante eisen voor stoelen voor huishoudelijk gebruik uit de norm prEN met beproevingsmethoden volgens EN 1022 (NEN.nl). Resultaat: voorwaartse stabiliteit voldoet niet.
2. Interessant om te lezen dat Maxfurn meubelen haalt uit Azië en Roemenië. Dat verklaart waarom de stoelen niet voldoen aan stabiliteitseisen die in Nederland gelden. Kopers van producten uit dit gebied / land moeten dus zelf alert zijn en gebreken melden bij de Voedsel en Waren Autoriteit.
3. Mijn stoelen kostten €199,-- per stuk. Ik mag wel stabiliteit verwachten. Dat mag ook verwacht worden van de stoel van €129,--.
4. Ik heb ook een bureaustoel van €30,--, met wielen, ooit gekocht voor mijn zoon. Zeer stabiel. Kiept niet.
4. Wie is aansprakelijk als je bezoek naar voren kiept boven een kom hete soep? Of als je opstaat uit je stoel en je hebt een hete kop koffie in je hand? En zelfs als je niet aansprakelijk bent, wil je hier op zitten wachten met een onstabiele eetkamerstoel?
5. Als de winkeliers niet uit eigen beweging deze onstabiele stoelen terugroepen - de stoelen zijn in meer winkels dan De Ruijter Meubel verkocht- dan kunnen de klanten met het rapport van de SHR in de hand zelf de winkeliers vragen de stoelen aan te passen of te vervangen.
6. Ik ben ook benieuwd wie de stoelen heeft gekocht - misschien met korting?- die ik heb geretourneerd.

Lydia2.30
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2010 15:23

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Lydia2.30 »

Is een stoel die naar voren kantelt als je op het puntje van de stoel zit niet een schommelstoel? Een schommelstoel heeft de EIGENSCHAP naar voren en naar achteren te kantelen. Heen en weer, op en neer en nog een keer! Geen probleem!
Is een bureaustoel uit een kantoor van een gemeente niet gebrekkig omdat het uit een gemeentekantoor komt? Dat volg ik niet. Waarom moest die dan weg uit het gemeentekantoor??
Winkeliers als De Ruijter Meubel in Cruquius en leveranciers als Maxfurn in Uden die niet gekeurde en onveilige producten verkopen varen wel bij weinig kritische klanten. Aan deze klanten kunnen ze alles slijten en slapend rijk worden.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door riddert »

6. Ik ben ook benieuwd wie de stoelen heeft gekocht - misschien met korting?- die ik heb geretourneerd.
Lydia, heb je nu dus nieuwe stoelen?
op wielen?
die niet kiepen?
vertel..

Lydia2.30
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2010 15:23

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Lydia2.30 »

Nee, ik heb nog geen nieuwe stoelen. Zoals ik al zei, ik ben naar de showroom gegaan en ik heb op alle stoelen van die prijsklasse en duurder gezeten. Ook deze stoelen kiepen allemaal naar voren. Waarschijnlijk allemaal uit Roemenië of Azië.
Van de aangepaste stoel is de zitting hoger en dieper geworden en daardoor voor mij ongeschikt.

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door poespas »

4. Ik heb ook een bureaustoel van €30,--, met wielen, ooit gekocht voor mijn zoon. Zeer stabiel. Kiept niet.

Die heb je dan zeker met superlijm aan de grond vastgelijmd.
Alle stoelen kiepen als je op de rand gaat zitten, tenzij ze verzwaard zijn met lood.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door 16again »

Alle stoelen kiepen als je op de rand gaat zitten
Nee. Stabiliteit wordt bepaald door de stand van de stoelpoten.
Staan deze iets uit elkaar (naar buiten gericht) dan staat de stoel stevig.
Op de geplaatste foto zie je echter dat de voorpoten juist naar binnen staan.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door riddert »

Het heeft ook te maken met dat de bureaustoel, zoals in het voorbeeld genoemd wordt, een centrale poot heeft met daaraan de 5 armen met wielen.
Zo worden de krachten beter verdeeld over alle wielen, en niet alleen over de voorste twee.

Bij de eetkamerstoelen zijn de wielen op de hoeken van de stoelen bevestigd, zodat deze wel kiepen als je op het puntje zit.

Zoals ik al eerder schreef heb ik thuis ook dergelijke stoelen, niet van dezelfde winkel, maar een soortgelijk model, en ik zie daar geen probleem in, is ook niet te voorkomen. Ik blijf erbij dat dit een eigenschap van een dergelijk model eetkamerstoel is.
Daar is TS inmiddels ook achter, gezien ze de andere stoelen in de winkel ook getest heeft, en alle modellen kiepen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ben er vandaag even op gaan zitten. Als je op deze stoel voorover valt doe je het bewust. Kan niet anders. Ieder normaal mens blijft gewoon zitten.
van die test lijkt me klinkklare onzin.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door crazyme »

Ja, ik ken de stoel ook. Helemaal niets mis mee. (uitgezonderd de leverancier dan....) Het feit dat de klant in de betreffende winkel niet 1 stoel kan vinden als alternatief geeft mij het gelukzalige gevoel dat dit geen klant van mij is....

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door 16again »

Toetsing stabiliteit aan de relevante eisen voor stoelen voor huishoudelijk gebruik uit de norm prEN met beproevingsmethoden volgens EN 1022
De hamvraag bij de rechter zal zijn: mag je als winkelier stoelen op de markt brengen die niet aan die norm voldoen? Kan je als koper een product als niet deugdelijk beschouwen indien het niet aan die norm voldoet?

De rechter zal geen boodschap hebben aan het gegeven dat anderen wel tevreden zijn met elders aangekochte instabiele stoelen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef: De hamvraag bij de rechter zal zijn: mag je als winkelier stoelen op de markt brengen die niet aan die norm voldoen? Kan je als koper een product als niet deugdelijk beschouwen indien het niet aan die norm voldoet?
Zo'n eis gebruik je als professioneel inkoper. Wanneer je bijvoorbeeld voor 100 vakantiehuisjes stoelen moet inkopen. Dan geef je een norm aan waar de stoel aan moet voldoen. In het normale particuliere circuit zijn dit soort eisen onzinnig, gewoon omdat geen enkele stoel getest wordt volgens die normen.

een consument kan toch zeker zelf wel in de winkel bepalen of een stoel stabiel is of niet ? Hoe moeilijk is dat ?

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door 16again »

Zijn die normen er dan voor niks? Uiteraard bestaan er ook normen die de consument zeker niet bij aankoop kan checken (bijv electrische veiligheid apparaat)
In het normale particuliere circuit zijn dit soort eisen onzinnig omdat geen enkele stoel getest wordt volgens die normen
Bij een norm hoeft toch geen verplichte keuring te horen?
Het kan ook zo zijn dat zodra je iets op de markt brengt, het aan de normen behoort te voldoen.

YMSR
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 nov 2010 22:01

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door YMSR »

Zo dat is geen service.
Kunnen ze niet gewoon die ene stoel maken voor je?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door crazyme »

YMSR schreef:Zo dat is geen service.
Kunnen ze niet gewoon die ene stoel maken voor je?
Iets wat goed is hoef je niet te maken.

Lydia2.30
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2010 15:23

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Lydia2.30 »

Het is zover! Het vonnis van de kantonrechter over de zaak heb ik vandaag ontvangen.
- De koopovereenkomst is ontbonden.
- De Ruijter meubel is veroordeeld tot het betalen van de hoofdsom plus alle overige kosten (buitengerechtelijke incassokosten, wettelijke rente, griffirecht, exploot van de dagvaarding) die ik gemaakt heb om de zaak tot een oplossing te brengen.
Ik heb wel gezien dat Maxfurn nog steeds de stoelen die niet voldoen aan de wettelijke eisen van stabiliteit aanbiedt.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Maxfurn maakt het geen biet uit. Die enkele zeurende consument zal ze worst wezen. Ze gaan voor de massa. Reden waarom de betere meubelzaken spullen van Maxfurn niet meer verkopen.


Gefeliciteerd met je overwinning. Nu op zoek naar stoelen die niet kiepen. Winkeliers pas op ! :wink:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik ben ook niet te beroerd om je te feliciteren. In mijn beleving geen terechte overwinning, maar goed, als de rechter het zo heeft bepaald, dan is het zo.

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door Jolen »

Ik vind dat De Ruijtermeubelen een warme douche verdiend!
Ze willen maar liefst 70% terug betalen of klant mag nieuwe stoelen uitzoeken! Geweldige service! En dit alleen omdat ze stoelen hebben verkocht die kantelen als je op het puntje gaat zitten!! Toppie!

sandrajansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2011 16:56

Re: Meubels / Eetkamerstoelen

Ongelezen bericht door sandrajansen »

Hoi,
Ik heb ook al zo vaak problemen gehad met meubels. Dan had ik een pakket gekocht wat ik dan zelf in elkaar moest zetten en dan bij de levering ontbrak de helft. Echt om gek van te worden. Dan bel ik ze op en dan krijg ik toch een onbeschoft persoon aan de lijn. Ik heb in november antieke meubels voor het eerst aangeschaft. Heel stijlvol. melenhorst-antiek.nl Ik ben er erg blij mee! Goede service. Groetjes

Gesloten