LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Wij kochten bij Van Til Interieur in Alkmaar de bank Noa van het merk Moome. De bank veroorzaakt bij mij helaas ernstige overgevoeligheidsreacties. We kunnen de bank daarom niet gebruiken.
Van Til heeft zich weinig behulpzaam getoond. Uiteindelijk bieden ze het volgende: de bank retour nemen voor 25% van het aankoopbedrag [/u]op voorwaarde dat[/u] wij bij hen opnieuw een bank kopen van dezelfde waarde. Op die volgende bank wordt dan met nadruk géén garantie gegeven t.a.v. overgevoeligheidsklachten.
Deze “oplossing” is misschien een leuk verdienmodel voor Van Til, maar naar ons idee weinig klantvriendelijk.
Strikt juridisch gezien hoeft Van Til misschien niets te doen: we kunnen niet aantonen dat ze de wet hebben overtreden, maar het zou redelijk zijn als er een serieuzere handreiking wordt gedaan.
We hebben geprobeerd te achterhalen wat de oorzaak is (en de mogelijke oplossing) van de overgevoeligheid. Het vermoeden is dat vlamvertragers in de bekledingsstof de boosdoener zijn. Vlamvertragers zijn wettelijk toegelaten maar uit diverse bronnen (o.a. het RIVM) blijkt dat van vlamvertragers bekend is dat ze bij gevoelige mensen tot klachten kunnen leiden.
Desondanks worden ze veel toegepast. Ik ben er in ieder geval flink ziek van geworden, wekenlang luchten heeft niets geholpen. De klachten leken met de tijd juist ernstiger te worden. Daarom staat de bank nu ongebruikt, luchtdicht in plastic verpakt in afwachting van een fatsoenlijke oplossing.
Van Til heeft zich weinig behulpzaam getoond. Uiteindelijk bieden ze het volgende: de bank retour nemen voor 25% van het aankoopbedrag [/u]op voorwaarde dat[/u] wij bij hen opnieuw een bank kopen van dezelfde waarde. Op die volgende bank wordt dan met nadruk géén garantie gegeven t.a.v. overgevoeligheidsklachten.
Deze “oplossing” is misschien een leuk verdienmodel voor Van Til, maar naar ons idee weinig klantvriendelijk.
Strikt juridisch gezien hoeft Van Til misschien niets te doen: we kunnen niet aantonen dat ze de wet hebben overtreden, maar het zou redelijk zijn als er een serieuzere handreiking wordt gedaan.
We hebben geprobeerd te achterhalen wat de oorzaak is (en de mogelijke oplossing) van de overgevoeligheid. Het vermoeden is dat vlamvertragers in de bekledingsstof de boosdoener zijn. Vlamvertragers zijn wettelijk toegelaten maar uit diverse bronnen (o.a. het RIVM) blijkt dat van vlamvertragers bekend is dat ze bij gevoelige mensen tot klachten kunnen leiden.
Desondanks worden ze veel toegepast. Ik ben er in ieder geval flink ziek van geworden, wekenlang luchten heeft niets geholpen. De klachten leken met de tijd juist ernstiger te worden. Daarom staat de bank nu ongebruikt, luchtdicht in plastic verpakt in afwachting van een fatsoenlijke oplossing.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Zoals u al aangeeft, Van Til is u niets verschuldigd. U hebt daar een bank besteld en deze is conform afspraak geleverd. De bank is nu tweedehands en wat moet een winkel met een tweedehandse bank? Opnieuw verkopen kan, maar dan zal dat tegen een behoorlijke korting moeten. Het zal toeval zijn dat net iemand langskomt die exact dezelfde bank als u wilt gaan kopen.
Maar waarom vindt u dat Van Til meer moet doen? En waarom wilt u zoeken naar iets om te bewijzen dat Van Til de wet overtreden zou hebben? Er ligt totaal geen schuld bij Van Til.
Maar waarom vindt u dat Van Til meer moet doen? En waarom wilt u zoeken naar iets om te bewijzen dat Van Til de wet overtreden zou hebben? Er ligt totaal geen schuld bij Van Til.
artilux
vindt dit leuk
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Aanbieden op Marktplaats ?
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Koop een Grand Foulard en leg die over de hele bank.
witte angora
en artilux
vinden dit leuk
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Wat is precies de klacht? Ik vind "overgevoelig" een vage omschrijving. Waar bent u precies overgevoelig voor?
Lowieze
vindt dit leuk
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Wat ik mis in je betoog, is waarom Van Til verantwoordelijk is voor de oplossing van een probleem aan jouw kant.mistbank schreef: ↑12 feb 2019 19:25Wij kochten bij Van Til Interieur in Alkmaar de bank Noa van het merk Moome. De bank veroorzaakt bij mij helaas ernstige overgevoeligheidsreacties. We kunnen de bank daarom niet gebruiken.
Van Til heeft zich weinig behulpzaam getoond. Uiteindelijk bieden ze het volgende: de bank retour nemen voor 25% van het aankoopbedrag [/u]op voorwaarde dat[/u] wij bij hen opnieuw een bank kopen van dezelfde waarde. Op die volgende bank wordt dan met nadruk géén garantie gegeven t.a.v. overgevoeligheidsklachten.
Deze “oplossing” is misschien een leuk verdienmodel voor Van Til, maar naar ons idee weinig klantvriendelijk.
Strikt juridisch gezien hoeft Van Til misschien niets te doen: we kunnen niet aantonen dat ze de wet hebben overtreden, maar het zou redelijk zijn als er een serieuzere handreiking wordt gedaan.
We hebben geprobeerd te achterhalen wat de oorzaak is (en de mogelijke oplossing) van de overgevoeligheid. Het vermoeden is dat vlamvertragers in de bekledingsstof de boosdoener zijn. Vlamvertragers zijn wettelijk toegelaten maar uit diverse bronnen (o.a. het RIVM) blijkt dat van vlamvertragers bekend is dat ze bij gevoelige mensen tot klachten kunnen leiden.
Desondanks worden ze veel toegepast. Ik ben er in ieder geval flink ziek van geworden, wekenlang luchten heeft niets geholpen. De klachten leken met de tijd juist ernstiger te worden. Daarom staat de bank nu ongebruikt, luchtdicht in plastic verpakt in afwachting van een fatsoenlijke oplossing.
Dorfje
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32461
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Het kan de oorzaak zijn, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Is het een idee om je via de huisarts te laten testen voor welke stoffen je overgevoelig bent? Dan kom je al een stuk beter beslagen ten ijs bij de keuze van een andere bank.mistbank schreef: ↑12 feb 2019 19:25We hebben geprobeerd te achterhalen wat de oorzaak is (en de mogelijke oplossing) van de overgevoeligheid. Het vermoeden is dat vlamvertragers in de bekledingsstof de boosdoener zijn. Vlamvertragers zijn wettelijk toegelaten maar uit diverse bronnen (o.a. het RIVM) blijkt dat van vlamvertragers bekend is dat ze bij gevoelige mensen tot klachten kunnen leiden.
Betreffende deze bank heb ik weinig anders te melden dan mijn voorgangers, voor zover het Van Til betreft. Twee tips: Hoewel het misschien niet je voorkeur heeft, zou je een tweedehands bank kunnen overwegen. Die zijn 'uitgedampt', daar zul je vermoedelijk weinig tot geen overgevoeligheidsklachten van krijgen. Een andere mogelijkheid is misschien de huidige bank een aantal weken ergens in een schuur of garage laten uitdampen. Misschien dat dat heel erg gaat schelen.
moederslink
vindt dit leuk
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Welk materiaal is de bekleding / stof . Is aangegeven dat de stof vlam vertragend is.
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Het is onbehoorlijk om een winkel die part noch deel heeft in uw probleem hier zo te kakken te zetten.
Het betreft een serieuze en nette winkel welke dit topic hier niet verdient.
Het had u gesierd om de naam niet te gebruiken.
De bank een tijd laten luchten (paar maand) bij iemand met ruimte voor de bank is wellicht een optie.
Of de schuimen vervangen voor non-FR schuim.
Het betreft een serieuze en nette winkel welke dit topic hier niet verdient.
Het had u gesierd om de naam niet te gebruiken.
De bank een tijd laten luchten (paar maand) bij iemand met ruimte voor de bank is wellicht een optie.
Of de schuimen vervangen voor non-FR schuim.
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Het schuim van moome zijn zeker niet voorzien van FR schuim! De stof is wellicht brandvertragend, maar kan op basis van de verstrekte informatie niet worden vastgesteld,
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Zoals de titel van het topic luidt:
Is eigenlijk het enige wat ik kan zeggen, vervelend voor u dat u ontevreden bent over de oplossing, maar meer ook echt niet.Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
@Mistbank, draai de situatie eens om, u bent de verkoper en niet de koper, zou u dan (als verkoper) niet net zo reageren?
artilux
vindt dit leuk
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
V Til, 1 van de betere zaken van Nederland,die zaak zet u wel heel erg in een kwaad daglicht,
ze kunnen er toch niets aan doen dat u overgevoelig bent voor een of andere stof?
U bent zelf verantwoordelijk voor de aankoop.
Neem u verlies ,zet hem op marktplaats,en een nieuwe bank?vlamvertragers ?bijna alle gestoffeerde meubels
hebben deze behandeling ondergaan.
ze kunnen er toch niets aan doen dat u overgevoelig bent voor een of andere stof?
U bent zelf verantwoordelijk voor de aankoop.
Neem u verlies ,zet hem op marktplaats,en een nieuwe bank?vlamvertragers ?bijna alle gestoffeerde meubels
hebben deze behandeling ondergaan.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
TS : probeer eerst eens goed uit te zoeken waar u precies allergisch voor bent.
Zolang u dit niet uitgevogeld hebt zou u nooit een nieuwe bank kunnen kopen , bij wijze van spreken .
Nagenoeg alle banken hebben nu vlamvertragend spul in de bekleding.
Volgens mij is dit zelfs wettelijk verplicht.
Deze meubelzaak heeft part noch deel aan uw probleem dus van hen een oplossing van uw probleem verwachten is niet realistisch en ik zou het daarom toejuichen wanneer u de naam van deze zaak uit uw OP weg haalt.
Laat deze gekochte bank heel goed uitdampen of zet hem op MP en ga op zoek naar een uitgedampte bank bij de Kringloop.
Zolang u dit niet uitgevogeld hebt zou u nooit een nieuwe bank kunnen kopen , bij wijze van spreken .
Nagenoeg alle banken hebben nu vlamvertragend spul in de bekleding.
Volgens mij is dit zelfs wettelijk verplicht.
Deze meubelzaak heeft part noch deel aan uw probleem dus van hen een oplossing van uw probleem verwachten is niet realistisch en ik zou het daarom toejuichen wanneer u de naam van deze zaak uit uw OP weg haalt.
Laat deze gekochte bank heel goed uitdampen of zet hem op MP en ga op zoek naar een uitgedampte bank bij de Kringloop.
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Uw probleem heeft - helaas voor u - niets met klantvriendelijkheid te maken. De leverancier is tot geen enkel andere redelijkheid of handreiking verplicht dan dat de bank is geleverd. U verwart een persoonlijk probleem met een zakelijke transactie. U bent dan ook de enige verantwoordelijke voor een oplossing in deze.
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
artilux schreef: ↑14 feb 2019 09:26V Til, 1 van de betere zaken van Nederland,die zaak zet u wel heel erg in een kwaad daglicht,
ze kunnen er toch niets aan doen dat u overgevoelig bent voor een of andere stof?
U bent zelf verantwoordelijk voor de aankoop.
Neem u verlies ,zet hem op marktplaats,en een nieuwe bank?vlamvertragers ?bijna alle gestoffeerde meubels
hebben deze behandeling ondergaan.
Denk het niet. Leverancier van de meubelstof is een prima bedrijf ,zal niet een probleemstof leveren .
Maar ik denk dat mistbank inmiddels is vertrokken.
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Men zou eigenlijk blij moeten zijn als die bank met brandvertragende middelen is bewerkt. Kan veel doden schelen.
https://www.hulpverleningsforum.nl/inde ... ic=32307.0
https://www.hulpverleningsforum.nl/inde ... ic=32307.0
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Op jouw link praten ze over de vulling niet de meubelstof . Kostprijs om een stof vlam vertragend te maken is hoog. Heb je wel eens vitrage en gordijnen zien branden , zou zeggen gelijk wegwezen zo snel gaat dat.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Overgevoeligheidsreactie op nieuwe bank, ontevreden met oplossing winkel
Vlamvertragers worden om begrijpelijke redenen niet "zomaar" toegepast. Er zijn wettelijke vereisten. Interessant is dat de normen in het Verenigd Koninkrijk nog een stuk strenger zijn dan de rest van West-Europa. Onderstaand een brandtest uit 2010 van twee identieke banken gekocht in continentaal Europa en het VK:
https://youtu.be/1Vq3-t0lmUU
https://youtu.be/1Vq3-t0lmUU