Voor de verandering zijn we vorige week zaterdagmiddag eens gaan shoppen bij Rofra Homes in de Megastores Den Haag.
Normaal gesproken koop ik altijd bij Byron Jones of Melchior, maar de winkel van Rofra doet gezellig aan en de meubels zien er ook leuk uit.
We hebben daar een Cleveland bankstel en een Cambridge kast besteld.
De Cambridge kast kon uit eigen voorraad geleverd worden maar de Cleveland bankstel zou 3 maanden duren.
Afgesproken was dat alles dan over 3 maanden gebracht zou worden.
Vlak na sluitingstijd bedacht mijn vrouw zich en wou eigenlijk de kast annuleren.
De kleur past eigenlijk niet zo goed bij de eetkamer en over laten spuiten/schilderen was ook geen optie.
Op maandagochtend gebeld naar Rofra, maar niemand bereikbaar.
Later in de ochtend, toch iemand bereikbaar maar kon hier niets over roepen en er zou over teruggebeld worden.
Dit is niet gebeurd en in de middag hebben we eindelijk een manager kunnen bereiken.
Die had het verhaal al gehoord en ons doorverwezen naar het hoofdkantoor.
Daar werd ons verteld dat er bij annulering, 35% van de aankoopwaarde van de kast in rekening wordt gebracht.
Ik heb uitgelegd dat ik dit soort kosten lullig en onredelijk vind, aangezien de order nog niet eens was verwerkt in de administratie van het hoofdkantoor en de kast gewoon uit eigen voorraad leverbaar is, bovendien zou hij pas over 3 maanden geleverd worden.
Ook heb ik direct op maandagochtend getracht de kast te annuleren.
Later nog eens de filiaalmanager gesproken en deze zou Rofra hierover mailen, overigens zonder resultaat...een halstarrig nee!!
De 35% die word geroepen kan ik nergens terugvinden in de overeenkomst.
Wel staat er, dat bij annulering, de koper inkomstenderving moet vergoeden, al staat er niet bij hoeveel zoiets kan zijn.
Bij eerder genoemde Melchior of Byron Jones zaken, zijn dit soort dingen nooit echt een probleem, ik ben dus een beetje verrast door deze Rofra graaicultuur.
Het is redelijk om annuleringskosten te betalen wanneer er meubels bij de fabriek besteld zijn, maar niet in dit geval.
Gezien de eerdere horrorverhalen van Rofra hier op Radar, zal ik bijzonder goed opletten op het bankstel die over 3 maanden gaat geleverd worden.
Rofra nooit meer dus..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rofra Homes (een nieuwe ervaring)
Re: Rofra Homes (een nieuwe ervaring)
Laat Rofra dan maar eerst aantonen hoe groot die inkomstenderving is!Wel staat er, dat bij annulering, de koper inkomstenderving moet vergoeden, al staat er niet bij hoeveel zoiets kan zijn.
Dit betekent dat ze aan jou eerst inkoopcijfers/jaarcijfers of iets dergelijks moeten overleggen, pas daarna kunnen ze aanspraak maken op annuleringskosten.
Hier is jurisprudentie over: Zolang het bedrijf de inkomstenderving niet aantoont, hoef je niets te betalen.
De voorwaarde rammelen ook, omdat er geen percentage genoemd is.
Mogelijk hoef je ook niet de volledige annuleringskosten te betalen gezien de korte tijd tussen aankoop en annulering. (redelijk- en bilijkheid)
De schadevergoeding van 35% is een algemeen aanvaard percentage. Voor de rechter zal u dat ook gewoon moeten betalen (mits de koopovereenkomst rechtsgeldig is)
Er hoeven geen jaarcijfers of inkoopfacturen te worden overlegd. Dat is nergens voor nodig.
Mijn advies : gewoon afnemen.
Er hoeven geen jaarcijfers of inkoopfacturen te worden overlegd. Dat is nergens voor nodig.
Mijn advies : gewoon afnemen.
16 again heeft gelijk. Er is jurisprudentie over. Deze geeft koper gelijk.
Dit uit de hoge hoed getoverde percentage (het wordt niet genoemd in de algemene voorwaarden) is hoger dan bij CBW aangesloten winkels waar een percentage van "slechts" 30% geldt.De schadevergoeding van 35% is een algemeen aanvaard percentage
link naar eerder genoemde jurisprudentie:
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BH2899
Gisteravond nog een e-mail geschreven aan Rofra (Frank Slot) en mijn beklag gedaan over de gang van zaken.
Vanochtend kreeg ik een telefoontje dat er geen annuleringskosten zouden worden gerekend.
Het is dan toch nog goedgekomen.
Zo kan het dus ook bij Rofra!
Bedankt allemaal.
Vanochtend kreeg ik een telefoontje dat er geen annuleringskosten zouden worden gerekend.
Het is dan toch nog goedgekomen.
Zo kan het dus ook bij Rofra!
Bedankt allemaal.