LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doe maar die iPod!

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.

Hoe denken jullie over www.doemaardieipod.nl?

Ik heb al meegedaan en een gratis cadeau gekregen.
0
Geen stemmen
Ik doe er op dit moment aan mee.
0
Geen stemmen
Goed concept, maar ik heb niet meegedaan.
0
Geen stemmen
Neutraal/Geen mening/Iets anders
0
Geen stemmen
Ik vind het geen goed concept en doe dan ook niet mee.
0
Geen stemmen
Ik vind dat gespam in mailboxen en op fora irritant.
4
44%
Ik denk dat het fraude/een piramidespel is.
5
56%

Totaal aantal stemmen: 9

Bor Komorovski

Doe maar die iPod!

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Begin december 2005 is de site www.doemaardieipod.nl begonnen met een nieuw concept. Het lijkt enigzins op multi-level marketing, maar in plaats van geld wordt een beloning in natura in het vooruitzicht gesteld.

Het gaat als volgt:
1. Ik kom op de site en kies mijn cadeau uit;
2. Ik maak een account aan na acceptatie van de Algemene Voorwaarden. Dit gebruik ik om een aanbieding te kiezen;
3. Vervolgens moet ik een aantal personen, varierend van 3 tot 18, zich ook aanmelden en een cadeau+aanbieding kiezen via een persoonlijke link;
4. Het cadeau wordt gratis thuisbezorgd.

Je kennissen doen hetzelfde en krijgen uiteindelijk allemaal ook een cadeau.

Regelmatig krijg ik zelf mailtjes van mensen die hier aan meedoen. Ik reageer daar nooit op.

Hoe denken jullie over deze site en dit concept?

Dilbert29

Re: Doe maar die iPod!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik denk eerlijk gezegd dat het nep is, de verhalen die ik lees zijn me net iets te enthousiast en ik kan me niet voorstellen dat de Ipods aan de lopende band weggegeven worden.

Bovendien, wie gaat er zijn vrienden opgeven om nog meer spam te ontvangen?

Bor Komorovski

Ze geven wel een KvK nummer en ik heb een vermoeden dat ze er wettelijk net mee weg komen. Ik ken de relevante wetgeving hierover niet precies, maar ik denk dat ze kunnen beweren dat de nadruk niet op de cadeaux maar op de producten ligt. En het geld is geen inleggeld, je krijgt er daadwerkelijk wat voor, namelijk de aanbieding. Ze zijn ook zo slim om van cadeaux te spreken in plaats van prijzen.

Netjes vind ik het zelf niet. Je wordt eerst lekker gemaakt met een gratis I-Pod of ander product. Dan blijkt op de website dat je wat moet kopen. Vervolgens mag jij je kennissen spammen met je link om ervoor te zorgen dat zij ook meedoen. En daarna moeten zij ook wat kopen en weer anderen spammen. Ik vind het bovendien hoogstirritant, en een kruising tussen een verkapt pyramidespel en een agressieve manier van marketing.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Stel: voor de I-pod heb ik 15 andere deelnemers nodig, die op hun beurt ook weer een i-pod willen waarvoor ze 15 personen moeten werven.
Oftewel; 1x15=15 x 15 = 225 x 15= 3375 x 15 = 50625 x15=759375x15=11390625x15=170859375x15=......2562890625 :shock:

2.562.890.625 Deelnemers! :D

En dan heb ik nog maar 8 stappen gehad.
Laat die site 7 dagen aktief zijn en iedere dag melden zich weer nieuwe deelnemers zich aan met hun account. :lol:

Gewoon een variant op de kettingbrief dus.....loopt stuk op supersnelle verzadiging. :wink:

Bor Komorovski

Ik heb wel eens op een ander forum zo iemand gezien. Men begon direct op zijn lint te reageren met :"Dat is een pyramidespel, pas op" etc. Vervolgens begon iemand anders de site op te hemelen en zei dat ze toch echt gratis I-pods weggaven en dat je daar alleen maar anderen voor naar die site moest brengen. Nergens stond wat over het kopen van bepaalde producten. We suggereerden dat dit wel dezelfde persoon zou zijn. Ten slotte toen we ons niet lieten overtuigen en negatief bleven doen reageerde de spammer met "Rasechte zeikbakken zijn jullie! Laat iedereen toch in zijn waarde!"

S.

Denk dat er verschil zit tussen een kettingbrief en een piramidespel.

Bij een piramidespel dien je inleg betalen, een kettingbrief kost niets.
Bij beide heb je zelf de keuze om mee te doen. Alleen bij het piramidespel heb je wat te verliezen, bij een kettingbrief enkel wat te winnen, maar voor beide geldt dat enkel de starters en diegenen die daar direct onder zitten, echt wat winnen. Daarna treed onherroepelijk de verzadiging op. Dan zit je in elkaars vijver te vissen omdat er teveel mensen benaderd moeten worden of al meedoen.

Voorbeeld van een kettingbrief zijn die rondzendmailtjes, meestal met grappige inhoud of een soort zielig verhaal waar men de aandacht op gevestigd wil zien.
Als zo'n ding al langer bestaat, krijg je er vaak meerdere van in je mailbox; ziedaar--> de verzadiging.

Piramidespelen zijn verboden, omdat het onder kansspelen zou vallen, is mij ooit wel eens gezegd.

E-nergetix

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Piramidespelen zijn verboden, omdat het onder kansspelen zou vallen, is mij ooit wel eens gezegd.
Klopt! piramidespelen vallen onder de kansspel wetgeving...

100% ben ik niet maar het zou ergens op de website www.recht.nl of dergelijke moeten staan....

Via www.google.nl vindt men ook genoeg info mbt de wetgeving en piramidespelen....

Bor Komorovski

Een piramidespel is een variant van de kettingbrief. Vroeger werd er wel degelijk geld verstuurd bij een kettingbrief, net als je nu kettingbrieven online vindt waarin om geld wordt verzocht. Zoek maar eens op de naam "Tamara Buisman" op google: dit subject bombardeert forums met haar kettingbrieven net zoals Milcom dit doet met zijn links.

Ik denk dat de grens ligt bij:
1. Moet je wat inleggen;
2. Is de kans op een beloning afhankelijk van het toeval?

Voor piramidespelen is bepaald dat de kans op beloning inderdaad afhankelijk is van toeval omdat je zelf niet kan weten of je in de top of in de bodem van de piramide zit.

Maar het lullige van deze I-pods is dat ze op de site aanbiedingen presenteren. Je KOOPT dus iets en eventueel kan je de iPod er als een extraatje bijkrijgen.

Maar vanwege het feit dat je wat van de sponsoren van die website koopt denk ik dat ze ermee wegkomen, bovendien zetten ze keurig naam, adres en KvK nummer op hun site (hoewel ik vermoed dat het een trustkantoor is maar dat is niet verboden). Voor de wet kan namelijk gezegd worden dat het kopen centraal staat en de iPod bijzaak is. Het verradelijke en misleidende zit hem erin dat mensen naar de site gelokt worden met de belofte dat ze een gratis iPod krijgen, en ze pas later erachter komen dat ze iets moeten kopen.

S.

Voor piramidespelen is bepaald dat de kans op beloning inderdaad afhankelijk is van toeval omdat je zelf niet kan weten of je in de top of in de bodem van de piramide zit.
Het is beide eigenlijk hetzelfde systeem.
Gaf die kettingbrief meer aan als een soort 'speelse' vorm waaraan geen risico's kleven. Maar je zal hier wel gelijk in hebben, dat het hier ook om geld kan gaan.
Mij lijkt, zodra er een inleg verschuldigd is, betreft het een piramidespel.
Die toevalsfactor zit er altijd bij, omdat vaak enkel de starter weet dat hij/zij bovenaan staat.

Wanneer je op de I-pod site verplicht bent om wat te kopen, en dat zie ik toch als een soort inleg, dan is dit misleidend, omdat je dit NIET ziet voordat je je aanmeld.

Ik kan het tenmiste niet vinden in de teksten en heb me niet aangemeld.

E-nergetix

Ongelezen bericht door E-nergetix »

interessante link(s0 mbt piramidespelen:

http://www.waarismijndebiteur.nl/

http://www.blikopdewereld.nl/economie/e ... rekkin.htm

http://www.hetnet.nl/netarchief/artikel ... 0052_3.htm Staat ergens onderaan!

Piramidespelen in België:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=gclc0lrk

Piramidespelen in de Eerste kamer:

http://www.eerstekamer.nl/9324000/1f/j9 ... oantl2a000

Min. van financieën:

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerst ... pelen.html

Justitie:

http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsp ... ansspelen/

Ik hoop dat deze informatiebronnen helpen bij het ontdekken van illegale piramidespelen..

Bor Komorovski

Opvallend dat de meeste reacties hier negatief zijn, terwijl dit, toen Milcom de site promootte, hij veel bijval kreeg. Geeft te denken.... :?

Gesloten