Ik had niet eens in de gaten dat jij met sbi werd bedoeld, ik neem niet zo vaak deel aan discussies over MLM. Zoals je uit mijn postings terecht opmaakte heb ik net als jij niet zo zeer een hekel aan MLM en frnachising, maar wel aan misleiding.
Daarom wilde ik nog even reageren op:
Zelf ben ik via het CWI benaderd voor een baan als belastingadviseur, maar na enkele brieven bleek dat ik me als zelfstandig ondernemer(franchisenemer) zou moeten vestigen en 700 euro per jaar zou moeten afdragen. Ik wil werk om geld te verdienen, niet om het te betalen...
Ik geef je daar deels gelijk in, maar adviezen geven met betrekking tot belastingen is helaas niet wat anders dan een hamburgerzaak runnen. Het is gewoon vrijwel onmogelijk om als starter meteen voor jezelf te beginnen, daarbij heb je echt ervaring nodig bij een kantoor, bijvoorbeeld PwC, Deloitte, etc. En dan praat ik zeker over 5 tot 10 jaar werkervaring. De meeste belastingadviseurs hebben een beroepsopleiding, maar als zelfstandige zal je dat zelf moeten betalen of de opleiding niet volgen.En wat kreeg je voor dat bedrag???
Begeleiding? Training? Je mag de naam gebruiken?? Etc.....
Geen slechte deal, waarschijnlijk!!
Enig idee wat een franchisenemer bij Mc Donalds betaalt???
De meeste belastingadviseurs die voor zichzelf beginnen zijn medewerker of zelfs partner geweest bij een (belangrijk) kantoor. De concurrentie zal dus ook nog eens overweldigend zijn want vrijwel alle concurrenten hebben meer ervaring.
Eventuele training die ze bieden weegt daar niet tegenop. Ik had ze mijn CV gestuurd, en daaruit hadden ze kunnen afleiden dat ik starter was. Dus of het kon ze niets schelen of ze hebben mijn CV niet (goed) gelezen. In beide gevallen niet iets dat bij mij positief overkomt.
Wie voor zichzelf begint na de studie: chapeau en veel succes! Maar als iemand na de studie meteen voor zichzelf begint in de belastingpraktijk zal ik hem waarschuwen hier heel goed over na te denken.