niet over kirby, maar over filter queen.Ik neem aan dat je het hier over Kirby hebt. En daar heb je volledig gelijk; sommigen zeggen dat het MLM is, anderen dat dat niet zo is en ik heb de neiging het eerste te geloven. Mogelijk met een vleugje MLM.
Verkopers beweren dat het niet gaat om een stofzuiger, maar om een reinigingsconcept.
Ik blijf het een luxe uitziende stofzuiger met veel onhandige hulpstukken noemen, om het nog maar niet te hebben over het peperdure onderhoudscontract van 160 euro per jaar. Ik heb ze weleens gezien bij mensen thuis. Ze schamen zich een beetje dat ze geen nee durfden te zeggen tegen de demostrateur. Ik durfde dat gelukkig wel, hetgeen me op een maand telefonisch stalken kwam te staan. Toen de verkoper er eindelijk achter was dat ze haar tijd beter bij een ander had kunnen verdoen, haakte ze af.
Ik wierp tegen dat ik het niet normaal vond om voor de aanschaf van een stofzuiger een lening af te sluiten, dan wel een overeenkomst voor koop of afbetaling. Die stofzuiger zou me in het laatste geval dus geen 3300 gulden, maar met rente erbij iets van 4600 gulden kosten. Exclusief onderhoud. Noem me eens een andere stofzuiger op, waarbij je een onderhoudscontract moet afsluiten? Voor het geld van dat onderhoudscontract kun je al jaarlijks een nieuw exemplaar kopen, plus daarbij horende garantie...
Bovendien zou deze lening het mij onmogelijk maken om een hypotheek af te sluiten, omdat de lasten ven beide leningen niet samen konden gaan.
Ook dit verhaal werd als onzin van de hand gedaan, de demonstrateur was zelfs beledigd toen ik het hierover had.