Hoi hoi allemaal.
Ja ja, hij is weer terug van vakantie (betaald van de MLM-centjes !!) en dat is maar goed ook want ons Maarschalkje heeft de fiscale klok wel horen luiden, maar...............etc.
Even een lesje fiscaal recht ????? Normaal vraag ik hier 180 euri/uur voor maar voor deze keer is het, speciaal voor Maarschalk, Pro Deo.
Gaat ie dan:
Men is ondernemer als men voor eigen rekening EN risico een onderneming drijft en men rechtstreeks wordt vebonden voor verbintenissen betreffende die onderneming (pfffffff, mond vol hoor).
Dit is echter slechts de eis van rechtstreekse verbondenheid !!
Echter....................... door deze eis is niet iedere
winstgenieter OOK ondernemer in de zin van de IB !!!!
Er is sprake van een onderneming ( een bedrijf of een zelfstandig uitgeoefend beroep) als men met een
duurzame organisatie van
kapitaal EN
arbeid aan het maatschappelijk verkeer deelneemt met als oogmerk het behalen van winst !!!
En nu komt het:
Deze winst moet REDELIJKERWIJZE ook te verwachten zijn !!!!!!! (dus............MLM-ers...........
)))))
Duizelt het al ?????? We zijn er echter nog lang niet (helaas), want leuker kunnen we het niet maken
))))))
Voor de beantwoording van de vraag of er sprake is van een onderneming zijn de
feitelijke omstandigheden van groot belang !!
En nu komt het dan echt: Als men voor de omzetbelasting of door een uitvoeringsinstelling als ondernemer wordt aangemerkt of als men een zogen. zelfstandigheidsverklaring voor de loonbelasting heeft, betekent dit nog NIET dat men ook voor de inkomstenbelasting (=IB) als ondernemer wordt aangemerkt !!!!!!!!!!!!!!!
In
fiscale zin is men alleen ondernemer als men tegenover crediteuren aansprakelijk is voor schulden die voortvloeien uit verbintenissen van de onderneming ! Het moet hierbij gaan om een rechtstreekse, eigen verbondenheid uit hoofde van een contract.
Men kan dus ondernemer zijn ZONDER door de fiscus als ondernemer te worden aangemerkt !!!
En hoe zit dat dan met het verschil tussen het "drijven van een onderneming" en het "verrichten van nevenwerkzaamheden"???
Welnu: Deze grens is uiterst moeilijk te trekken en dient van geval tot geval beken te worden (à 180 euri/uur, want ik wil nog een keer met vakantie !!!)
Om al dan niet DOOR DE FISCUS als ondernemer te worden aangemerkt zijn de volgende factoren (vaak in combinatie) van groot belang:
- het aantal klanten of opdrachtgevers.
- de duurzaamheid EN omvang van de werkzaamheden.
- de grootte van de omzet
- de omvang van de investeringen
- de bekendheid naar buiten
- het lopen van debiteurenrisico
- en last but not least: het spraakgebruik !!!!!
Het gewicht van deze factoren is wisselend. Zo kan de omvang van investeringen bij vrije beroepen zeer gering blijven, terwijl er toch sprake is van ondernemerschap !!!
Hoe moet je nu iemand kwalificeren die parttime of fulltime aan MLM doet ?????????
Dat vertel ik jullie lekker niet, want met een beetje IQ kun je dat zelf uit het bovenstaande opmaken
)))))))) Zo niet, dan heb je pech.
Uiteraard zullen de MLM-tegenstanders wel weer roepen dat ze bewijzen willen zien voor het waarheidsgehalte van het bovenstaande.
Hier heb ik maar één antwoord op: Ga fiscaal recht studeren ipv hier te gaan zitten jammeren over de verdorvenheid van MLM !!!!!
Het was mij echter weer bijzonder aangenaam,
Henny E
======