LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Student journalistiek op zoek naar ervaringen MLM
-
Student journalistiek op zoek naar ervaringen MLM
Hallo,
Een jaar geleden kwam ik via een collega terecht op een Amway bijeenkomst. Op het aanbod om ook mee te doen ben ik niet ingegaan, maar het is me wel bij gebleven. Vandaar dat ik een paar weken terug weer langs ben gegaan bij zo'n avond, alleen dit keer als journalist. Ik studeer namelijk journalistiek en ben bezig met een radio item rondom multilevel marketing en de manieren waarop dat soort bedrijven te werk gaan.
Het eerste deel heb ik af, maar daarin komen alleen mensen van Amway aan het woord. Dit zijn natuurlijk allemaal succesverhalen. Kritiek wordt meteen afgedaan met dingen als: "dat heb je waarschijnlijk op het internet gelezen, maar daar kan iedereen zomaar wat opzetten", of "het is een miljoenen business, hoe kan dat nou fout zijn?" Op dit forum wordt er veel gediscussieerd over MLM, en ik zie ook een hoop negatieve en kritische reacties. Vandaar dat ik dit bericht hier plaats. Is er misschien iemand die zijn ervaringen met MLM zou willen delen, een professionele mening kan geven over dit soort bedrijven, of iemand kent die slachtoffer is geworden?
Clemens
Een jaar geleden kwam ik via een collega terecht op een Amway bijeenkomst. Op het aanbod om ook mee te doen ben ik niet ingegaan, maar het is me wel bij gebleven. Vandaar dat ik een paar weken terug weer langs ben gegaan bij zo'n avond, alleen dit keer als journalist. Ik studeer namelijk journalistiek en ben bezig met een radio item rondom multilevel marketing en de manieren waarop dat soort bedrijven te werk gaan.
Het eerste deel heb ik af, maar daarin komen alleen mensen van Amway aan het woord. Dit zijn natuurlijk allemaal succesverhalen. Kritiek wordt meteen afgedaan met dingen als: "dat heb je waarschijnlijk op het internet gelezen, maar daar kan iedereen zomaar wat opzetten", of "het is een miljoenen business, hoe kan dat nou fout zijn?" Op dit forum wordt er veel gediscussieerd over MLM, en ik zie ook een hoop negatieve en kritische reacties. Vandaar dat ik dit bericht hier plaats. Is er misschien iemand die zijn ervaringen met MLM zou willen delen, een professionele mening kan geven over dit soort bedrijven, of iemand kent die slachtoffer is geworden?
Clemens
Re: Student journalistiek op zoek naar ervaringen MLM
Slachtoffer ?Clemens2604 schreef:Hallo,
Clemens
Je wilt 3 verschillende soorten reacties? De ene kan niet samen vallen met de andere?
- ervaringen
- professionele meningen
- slachtoffers
Die vallen dan weer niet samen met de negatieve en kritisch reacties?
In de diverse topics hier op het subforum MLM staan persoonlijke ervaringen van mensen, daar zitten wellicht (ook) slachtoffers bij.
Met professionele meningen bedoel je meningen van mensen die in MLM werkzaam zijn? Ook die staan in de topics.
-
Wat mij betreft mag het allemaal tegelijk. Sterker nog: graag zelfs.
Waar ik in ieder geval op zoek naar ben is wederhoor. Dus iets anders dan de lyrische reacties van bijvoorbeeld MLM aanhangers of medewerkers. Vandaar dat ik in mijn eerste bericht ook 'slachtoffers' noemde.
Waar ik in ieder geval op zoek naar ben is wederhoor. Dus iets anders dan de lyrische reacties van bijvoorbeeld MLM aanhangers of medewerkers. Vandaar dat ik in mijn eerste bericht ook 'slachtoffers' noemde.
Het kan zijn dat je n.a.v. je vraag nieuwe ervaringen krijgt, maar hier alvast wat oude:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=121782
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 7&t=121782
Om alvast een houvast te bieden aan de onzin die je hoort op de Amway meetings is hier een mooi voorbeeld van Amway UK:
http://www.amway.co.uk/_fileserver/item ... losure.pdf
Het is trouwens wel opvallend dat ze in 2012 en 2013 deze disclosure niet meer publiek plaatsen.
Volgens mij zijn zij het officieel nog steeds verplicht.
Deze is al een paar keer behandeld, jammer genoeg is de WFDSA nog niet klaar met hun global statistics.
Deze zijn pas 24 juni beschikbaar, als je die ziet en gaat rekenen dan ga je huilen (van het lachen als je niet in MLM zit).
Het is trouwens wel opvallend dat ze in 2012 en 2013 deze disclosure niet meer publiek plaatsen.
Deze is al een paar keer behandeld, jammer genoeg is de WFDSA nog niet klaar met hun global statistics.
Deze zijn pas 24 juni beschikbaar, als je die ziet en gaat rekenen dan ga je huilen (van het lachen als je niet in MLM zit).
Voor zover ik weet zijn ze (in Amerika) verplicht om iedereen die mee wil doen eerst de inkomensgegevens te laten zien. In het verleden hebben ze ervoor gekozen om deze documenten gewoon op internet te gooien, maar dat zal niet zo goed geweest zijn voor de moraal binnen Amway en de toestroom van nieuwe deelnemers, dus nu zullen de documenten wel ergens achter een beveiligde server staan.brokkel schreef:Om alvast een houvast te bieden aan de onzin die je hoort op de Amway meetings is hier een mooi voorbeeld van Amway UK:
@Clemensdejournalist
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar als je geïnteresseerd bent in echt vernieuwende inzichten t.a.v. Amway, moet je zeker eens hier kijken:
http://www.mlmtheamericandreammadenight ... ogspot.com
-
@ Clemens: Je hebt hier toch al verschillende MLM topics gevonden? Ik heb er al een paar keer over geschreven, als je de weg weet (mijn persoonlijke ervaring) ga ik het niet nog een keer uitleggen.
-
Bedankt voor alle reacties, heb in ieder geval even genoeg materiaal waarmee ik aan de slag kan
nou de cijfers zijn gepubliceerd: http://www.wfdsa.org/files/pdf/global-s ... y_2012.pdf
Voor de liefhebbers van cijfers. In Nederland zetten de aangesloten MLM bedrijven gezamelijk 102.000.000 Euro om, ze doen dit met een bestand van 46.120 aangesloten consultants, Sales-reps, BA's of hoe ze ook genoemd worden. Dit betekend een gemiddelde omzet (dat is geen winst, geen inkomen maar bruto verkoopcijfers waar alleen de btw vanaf is) van zegge en schrijven 2210 euro per persoon per jaar.
Dat betekend dat er gemiddeld voor minder dan 200 euro per maand "verkocht" wordt. Hier zit dus de bekende starterspakketten en het eigen gebruik in.
Voor de liefhebbers van cijfers. In Nederland zetten de aangesloten MLM bedrijven gezamelijk 102.000.000 Euro om, ze doen dit met een bestand van 46.120 aangesloten consultants, Sales-reps, BA's of hoe ze ook genoemd worden. Dit betekend een gemiddelde omzet (dat is geen winst, geen inkomen maar bruto verkoopcijfers waar alleen de btw vanaf is) van zegge en schrijven 2210 euro per persoon per jaar.
Dat betekend dat er gemiddeld voor minder dan 200 euro per maand "verkocht" wordt. Hier zit dus de bekende starterspakketten en het eigen gebruik in.
Hallo,
Multi level marketing/ netwerk marketing
iedereen kan daar geld mee verdienen die er aan mee doen ligt er alleen aan voor welk bedrijf je werkzaam bent!
is het zo dat je mee doet met een Multi level marketing dan kan je zelf je inkomsten bepalen hoe harder jij werkt hoe meer geld je verdiend,
wat je vaak tegen komt is dat mensen zeggen dat het oplichting is maar dat is absoluut niet zo de mensen die dat zeggen zijn vaak mensen die er aan een MLM mee hebben gedaan en niet goed hun best hebben gedaan, waar door ze verlies hebben gedraaid of niet genoeg verdiend hebben.
Als consulent in een MLM business moet je het zo dan dat je een soort van franchise nemer bent.
Je hebt het dus zelf in de hand of je veel geld gaat verdienen ja of te nee !
Multi level marketing/ netwerk marketing
iedereen kan daar geld mee verdienen die er aan mee doen ligt er alleen aan voor welk bedrijf je werkzaam bent!
is het zo dat je mee doet met een Multi level marketing dan kan je zelf je inkomsten bepalen hoe harder jij werkt hoe meer geld je verdiend,
wat je vaak tegen komt is dat mensen zeggen dat het oplichting is maar dat is absoluut niet zo de mensen die dat zeggen zijn vaak mensen die er aan een MLM mee hebben gedaan en niet goed hun best hebben gedaan, waar door ze verlies hebben gedraaid of niet genoeg verdiend hebben.
Als consulent in een MLM business moet je het zo dan dat je een soort van franchise nemer bent.
Je hebt het dus zelf in de hand of je veel geld gaat verdienen ja of te nee !
Ha, we hebben weer een newbie met dezelfde oude, uitgekauwde onzin.
[Deel bericht verwijderd door Moderator]
Dus je wordt betaald naar gewerkte uren?Ipskamp schreef:is het zo dat je mee doet met een Multi level marketing dan kan je zelf je inkomsten bepalen hoe harder jij werkt hoe meer geld je verdiend,
[Deel bericht verwijderd door Moderator]
[Deel bericht verwijderd door Moderator]kuklos schreef:Ha, we hebben weer een newbie met dezelfde oude, uitgekauwde onzin.
Dus je wordt betaald naar gewerkte uren?Ipskamp schreef:is het zo dat je mee doet met een Multi level marketing dan kan je zelf je inkomsten bepalen hoe harder jij werkt hoe meer geld je verdiend,
Een ondernemer in een commercieel beroep wordt bijna nooit per uur betaald, tenzij je declarabel bent per dag of per uur. Een ondernemer die leeft van sales activiteiten moet afspraken maken en daar zijn resultaat uithalen. Hoe meer afspraken, hoe groter de kans op succes. Hoe meer tijd investeren om te bellen hoe groter de kans om te slagen. Per persoon zit er een maximaal aan activiteit per dag. Je kan ook meerdere mensen inschakelen voor hetzelfde doel. Ik verdien liever 1 % over de inspanning van honderden mensen dan 100 % over mijn eigen inspanningen.
Kortom meer inspanning levert meer resultaat.
https://upload.wikimedia.org/math/4/1/3 ... 461ce7.png
Mijn oom en tante zitten redelijk hoog in de Herbalife boom, dus dan doen (in theorie) anderen het meeste werk voor je, maar die merken ook hoe conjunctuur gevoelig MLM producten zijn, dus het is gewoon hard werken om het deel van de piramide onder je op peil te houden.
Klopt als een bus!! Je moet continue in de breedte blijven gaan. Je kan dus niet compleet achterover leunen zoals ze wel eens doen voorkomen. Het voordeel van het bedrijf waar ik mee werk is dat het een dienst is waar je elke maand een stuk van de factuur krijgt. Bij Herbalife gaat het om herhaal aankopen.sjohie schreef:Mijn oom en tante zitten redelijk hoog in de Herbalife boom, dus dan doen (in theorie) anderen het meeste werk voor je, maar die merken ook hoe conjunctuur gevoelig MLM producten zijn, dus het is gewoon hard werken om het deel van de piramide onder je op peil te houden.
Ter info: alleen MLM-adepten snappen deze zinsnede....overige hardwerkende burgers die normaal hun geld verdienen gaan over tot de orde van de dag....Het voordeel van het bedrijf waar ik mee werk is dat het een dienst is waar je elke maand een stuk van de factuur krijgt.
@ikhouvanMLMenikpraatpoep
Dit heeft niks met MLM in zijn algemeenheid te maken. Niet elke burger is trouwens hardwerkend typische stereotypering. Even voor jou beeldvorming de doorlopende commissies/royalties/doorlopende provisies etc... is niet speciaal inherent aan de MLM branche maar ook gangbaar in de verzekeringen, kredieten, muziekindustrie, telecombedrijven en schrijvers.dhc schreef:Ter info: alleen MLM-adepten snappen deze zinsnede....overige hardwerkende burgers die normaal hun geld verdienen gaan over tot de orde van de dag....Het voordeel van het bedrijf waar ik mee werk is dat het een dienst is waar je elke maand een stuk van de factuur krijgt.
@ikhouvanMLMenikpraatpoep
[bericht aangepast door de moderator]
Diverse berichten verwijderd door Moderator. Reden: off-topic en op de man spelen.