LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken zoals je gewend bent vs Netwerk marketing

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
MLMvoorstanderNL

Werken zoals je gewend bent vs Netwerk marketing

Ongelezen bericht door MLMvoorstanderNL »

Gegroet mensen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ook op internet over 'wat vind Nederland van MLM?'

Even over mezelf. Ik ben actief in een MLM netwerk en dit bevalt me erg goed. Welke dat is ga ik niet vertellen want ik wil het hebben over het concept MLM in het algemeen. Hierbij wil ik duidelijk naar voren brengen wat de verschillen zijn met: werken in loondienst en je eigen bedrijf hebben. Naast verschillen zijn er ook overeenkomsten met het hebben van een eigen bedrijf.

Die zal ik maar gelijk benoemen. De overeenkomst tussen het hebben van een eigen bedrijf en het hebben van een netwerk marketing vergunning* is dat er zonder klanten geen geld verdiend kan worden door niemand niet.

Klanten worden nooit genoemd als er een discussie wordt gevoerd over MLM. Terwijl ze eigenlijk het belangrijkste zijn. Dan zul je lezen dat mensen berekening maken met het aantal geworven vertegenwoordigers. Maar als er geen klanten zijn, die het product of de dienst afnemen bij de vertegenwoordiger wordt er nog niks verdiend. Al ben je met 1000.

* Ik ga woorden gebruiken die we kennen en dus duidelijk associëren met een vergelijkbaar iets. En als MLM'er ben je eigenlijk eigenaar van je eigen zaak en in elke branche brengt dat vergunningen met zich mee. Met deze vergunning heb je het recht om bepaalde producten, diensten en contracten te mogen vertegenwoordigen/verkopen.

Bij elke vorm van MLM begin je met een start investering. Dit werkt ook zo als je een eigen bedrijf begint, nog een leuk voorbeeld is het beginnen van een eigen franchise. MLM wordt ook wel mini franchise genoemd. Deze startinvestering is in elke branche anders en dat is logisch denk ik.. toch? Ga maar even googlen wat je moet inleggen als investering bij bijvoorbeeld C1000, Mc Donald's of een ander franchise bedrijf.

Loondienst vs MLM

We zijn in ons kikkerlandje zo gewend aan bepaalde gewoontes. Je gaat naar je werk 40 uur per week, spreekt af wat je mag verdienen en dit bedrag staat dan vast als een lekkere zekerheid. Ikzelf doe dit ook nog natuurlijk.

Op een dag was ik goed opdreef en ik was lekker hard aan het werk en eigenlijk ging ik harder dan andere dagen... Zelf had ik daar een goed gevoel bij. Totdat ik aan het einde van de dag klaar was en voldaan maar het probleem was dat ik dus wel vond dat ik een compliment of iets dergelijks had verdiend, deze kreeg ik echter niet. Mijn salaris ging na die prestatie eigenlijk ook niet omhoog.
Gevolg is dat ik een beetje gedemotiveerd was om mijn best te doen... Waarom zou ik? Want aan het einde van de maand veranderd er toch niks, maar als het net even té langzaam werd kreeg ik op mijn donder.

Het punt van dit verhaal is, en wie weet herkennen mensen in loondienst deze situatie, dat je baas je net genoeg geld betaald zodat je blijft werken maar jij werkt net hard genoeg zodat je baas je blijft betalen. Je wordt niet naar prestaties betaald en dit is het grote verschil met netwerk marketing.

Met uitzondering van de branches waar je aan de hand van je verkopen dus wel degelijk een snelle bonus of commissie kan krijgen. Denk aan callcentra, mij is ooit verteld dat het uurloon in zo een callcenter echt slecht is, maar mensen doen het toch omdat ze bij het behalen van hun target worden beloond met een leuk zakcentje. Er ligt wel een druk op je in de sales branche, als jij je target een hele tijd niet haalt kan je namelijk een andere baan gaan zoeken. Want je moet vervangen worden door iemand die wel klanten kan maken.

Dit geeft me gelijk de gelegen om 1 overeenkomst te noemen en 1 verschil met MLM. Het verschil, en deze wordt je ook verteld, is dat er geen druk op je gelegd zal worden door een baas die in je nek staat te hijgen. Althans dit is niet de bedoeling en natuurlijk zijn er vast verhalen dat je wel wordt gedwongen om iets te doen... Dit is verkeerd gedaan door diegene die je dwingt. Je ben immers een onafhankelijk vertegenwoordiger en je werkt dus voor jezelf.

Nog een fijn verschil met werken voor een baas. Want die irritante baas hoor je namelijk meestal zeuren en klagen als je iets verkeerd doet, gaat het goed dan hoor je niks. Dit hoort bij netwerk marketing andersom te zijn, en dat is ook zo.
Doe je iets verkeerd of doe je niet je best. Dan zal niemand je op je donder geven en niemand neemt het je kwalijk. Zelf vind ik dit erg fijn.

Maar doe je iets goed, je haalt je target of je promoveert in de ladder dan krijg je misschien een applaus en hoe beter je prestatie... hoe harder je applaus!
Ik heb weleens gehoord dat er de vergelijking met 'sekte gedrag' wordt gemaakt.
Dit gebeurd vaker he als we iets niet gewend zijn.. Wat de boer niet kent, toch?
Maar wat een fijn gevoel krijg je als je applaus krijgt en dat heet stimuleren en motiveren.

Er zijn een hoop voordelen bij het hebben van een MLM vergunning in vergelijking tot het runnen van je eigen zaak. Maar omdat ik niet té pro wil overkomen ga ik het hebben over een paar dingetjes die je gaat tegenkomen.
Kan ik kort over zijn... Mensen willen heel erg graag succes op korte termijn. per MLM bedrijf is dit succes in verschillende tempo's en momenten te behalen. Maar al snel word je ongeduldig en dit kan je demotiveren en dat is een valkuil van MLM.

Slogan die ik vaak hoor is: Het is een marathon en geen sprint. Geef niet te snel op maar hou je doelen ook reëel met de tijd. Nee het gaat je niet lukken om 1 Miljoen te verdienen in 1 maand.. Wie weet wel in 5 jaar? Als je van tevoren wist dat je die miljoen zou aantikken na 5 jaar, zou je dan volhouden?

MLM is anders dan de maatschappij die we nu kennen. sterker nog...compleet anders. Iedereen mag het gaan doen, dus de wetten van de maatschappij gelden ineens niet meer. We hebben in Nederland een bepaalde gewoonte dat als we iets niet gewend zijn dat het niet klopt. Well guess what! Dit concept komt uit Amerika!

nog 3 punten die ik wil aanhalen.

Vroeger kreeg ik op school bij economie iets over productie proces. En daarin kon je zien hoe bijvoorbeeld het proces van een pak melk ging. Dat begint bij een koe en dan komt het in een fabriek. Soms had je te maken met import export >Groothandel>winkel>consument

Nou zijn meestal al die stappen onafhankelijke partijen, dit kan verschillen. Maar bij sommige MLM bedrijven is het zo dat de fabriek eigendom is van het MLM bedrijf en de groothandel wordt overgeslagen. Dit heeft invloed op het financiële plaatje binnen het bedrijf. De consument draait altijd op voor de gemaakte kosten. Maar sommige kosten worden niet gemaakt of zijn een stuk lagen bij een MLM bedrijf.

Wat denk je bijvoorbeeld dat een groot bedrijf als C1000 moet betalen voor al die reclame die ze maken? nou miljoenen denk ik...

Die miljoenen investering in reclames worden NOOIT gemaakt in MLM en dat geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om het product te verbeteren of iets dergelijks.

Tot slot.

Wat mij altijd erg opvalt is dat er altijd mensen zijn die wel theoriën hebben over hoe MLM werkt en waarom het niet werkt. Maar die mensen hebben zelf geen ervaring met MLM, erg stom.. Wel de klokken horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... Nou dat weet ik wel ;)

Dit is bij elk MLM bedrijf anders maar je bereikt dus een vast inkomen doormiddel van blijvende commissies over een bepaald klanten volume. En die commissie is erg klein in het begin en het duurt even een tijd voordat dit een voelbaar inkomen is. Om de periode naar dat moment aangenaam te maken zijn er bonussen te behalen.

Echter wordt er hier nooit gepraat over de bonussen die je kan verdienen met het behalen van een target, dit motiveert en stimuleert om beter je best te doen.
Omdat die bonussen in elk MLM bedrijven heel erg verschillen is het dus onmogelijk om een juiste berekening te maken. Want die bonussen veranderen soms en dit houdt het gewoon afwisselend..

netwerk marketing werkt wel, de vraag is echter of jij werkt? ;)
Je moet inderdaad je best doen in MLM maar als je erachter staat en erin geloofd moet dit al schelen in de moeite.. Want als je er niet in geloofd en je probeert een klant te maken, dit gaat niet werken...

MLM is gewoon een eerlijk maar hard systeem. De mensen die hoger op de ladder staan zijn ooit begonnen op de startpositie.. Ze hebben gevochten en ze verdienen met recht wat ze verdienen....

Ik hoop dat ik toch iets nieuws heb verteld in dit forum onderwerp waardoor er een duidelijker beeld is van netwerkmarketing.

Napolen Hill - Think big grow rich
Het falen is niet het vallen, maar het weigeren om weer op te staan
The power of belief and expectation

Boeken
Fundamentals of Network Marketing: How You Can Build a Networking IncomeThat Lasts - Edward Ludbrook

De naam van dit forum is niet 'up tot date'

De verzamelnaam is 'network marketing'

Hierin heb je meerdere catagoriën die hetzelfde doel hebben maar net even anders werken.

1. MLM: Multi level marketing waarbij je de meeste gebruikte naam voor iemand van het systeem een distributeur is. Een voorbeeld van zo een netwerk is Amway; de distributeur koopt eerst de producten van het moeder bedrijf en verkoopt deze daarna door met een eigen winstmarge.

2. Referral marketing: Nieuwe term! maar het doel in nog steeds het genereren van omzet. Het verschil is echter dat de persoon in dit network een 'Onafhankelijk vertegenwoordiger' heet. Men verwijst mensen door naar de producten of diensten die het netwerk biedt en de klant rekent zelf af, er komt dus geen geld in de handen van de vertegenwoordiger. Een voorbeeld van zo een netwerk is ACN.
Let op: Het kan wel voorkomen dat de vertegenwoordiger als financïeel tussen station functioneert, Dit kan voorkomen omdat het moederbedrijf enkel credicard betalingen accepteert en die iedereen heeft een credit card.

Veel gestelde vragen
De volgende antwoorden komen misschien van pas en zijn van toepassing op jou vraag.

Is beginnen in MLM voor mij een garantie dat ik er winst of een goed inkomen uithaal?

Nee, dit is afhankelijk van je eigen prestaties en dus zal elk persoon een ander resultaat halen. Er zijn wel mensen die garantie beloven maar je bent sterk afhankelijk van je eigen wilskracht.

Wat verdien je per uur?
Er is niet te berekenen wat je per uur verdient en zo werkt het ook niet. Als je met MLM begint wil je juist af van het uurtje factuurtje model.

Je kan rekenen volgens de wet van de gemiddeldes en verder wordt er altijd gezegd:

Praat je met niemand dat verdien je niks
Praat met een beetje mensen en je verdient een beetje
Praat met veel mensen en je verdient veel.

Netwerkmarketing is een numbers game.

Verdienen de mensen bovenin meer dan de mensen onderin?
Ja! en dat is logisch en terecht. In de meeste gevallen is het zo dat iedereen op dezelfde basispositie instapt en diegene bovenin dus ook.

Hoe herken ik netwerkmarketing?

Eigenlijk is hierboven al gezegd dat er geen geld kan worden verdiend als er geen producten of diensten worden verkocht, dit is het geval in netwerkmarketing.
In Nederland is de wetgeving zo dat als je betaald krijgt voor het 'werven' van mensen je te maken hebt met het illegale piramide spel. In Netwerkmarketing krijg je betaald over de omzet en de verkochte diensten.
Laatst gewijzigd door MLMvoorstanderNL op 14 jun 2011 13:28, 9 keer totaal gewijzigd.

D. Hanekamp

Re: Werken zoals je gewend bent vs Netwerk marketing

Ongelezen bericht door D. Hanekamp »

Ik verdien er maandelijks, als gepensioneerd baasje, gemiddeld €250,00 bij.

Dus niets negatiefs aan het is een leuk meegenomen :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Met het concept van MLM is niets mis. Het probleem is dat bij de meeste MLM niet het product of de producten leidend zijn, maar het concept van MLM. Het product is er vaak bijgehaald omdat je toch 'iets' moet verkopen. En dan wordt het product vaak niet verkocht omdat het zo goed of aansprekend is, maar omdat dat product nu net met MLM verkocht wordt en het concurrerend product in de gewone winkel.

Voor veel 'gewone' producten vindt er overigens óók een vorm van MLM plaats. Kijk maar eens op marktplaats, ebay etc. Veel mensen/particulieren die producten rechtstreeks doorverkopen die ze weer van een ander hebben gekocht, zonder tussenkomst van een fysieke winkel. Dat is in feite de zelfde praktijk als bij 'echt' MLM. Verschil is dat hier het product wél voorop staat en niet de verkoopmethode, en je dus (ook als verkoper) kunt kiezen voor het product dat het beste bij jou past.

Niels2010

Ongelezen bericht door Niels2010 »

@ MLMvoorstanderNL:
MLMvoorstanderNL schreef:Even over mezelf. Ik ben actief in een MLM netwerk en dit bevalt me erg goed.
Dat is heel fijn voor je!
MLMvoorstanderNL schreef:Welke dat is ga ik niet vertellen want ik wil het hebben over het concept MLM in het algemeen.
Dat is allemaal goed en wel, maar als je maar ervaring hebt met één MLM-bedrijf, pas dan op dat je geen al te grote uitspraken doet, want zo te zien zitten er nogal eens grote verschillen tussen de verschillende bedrijven.
MLMvoorstanderNL schreef:Hierbij wil ik duidelijk naar voren brengen wat de verschillen zijn met: werken in loondienst en je eigen bedrijf hebben. Naast verschillen zijn er ook overeenkomsten met het hebben van een eigen bedrijf.
Met die nuance dat hier op het forum door mensen uit de pro-MLM hoek vaak wordt geclaimd dat we MLM niet als een primaire inkomstenbron moeten beschouwen en dat velen slechts enkele uurtjes per week MLM-en.
MLMvoorstanderNL schreef:Die zal ik maar gelijk benoemen. De overeenkomst tussen het hebben van een eigen bedrijf en het hebben van een netwerk marketing vergunning* is dat er zonder klanten geen geld verdiend kan worden door niemand niet.
Is dat zo? Want als er weer nieuwe mensen een eigen bedrijf opstarten binnen een MLM systeem, en die kopen een hoeveelheid producten in om te samplen of om zelf uit te proberen (vgl. het WIN-topic), dan komt daar een percentage commissie over naar de distributeurs daarboven, toch? En dus als er alleen maar nieuwe distributeurs aan worden gebracht, dan wordt er toch wel degelijk wat verdiend? Ik begrijp dat je zou kunnen stellen dat die distributeurs dan ook klanten zijn, maar die distributeurs kunnen wel een heel andere reden hebben om die producten in te kopen (persoonlijk winstbejag) en het betreft hier dan wel degelijk een verschil met een eigen bedrijf, waarbij je echt niet iets verdient als je er een concurrent bij krijgt of een werknemer in dienst neemt..
MLMvoorstanderNL schreef:Klanten worden nooit genoemd als er een discussie wordt gevoerd over MLM. Terwijl ze eigenlijk het belangrijkste zijn.
Maar volgens sommige pro-MLMers bevat de groep distributeurs ook vele 'klanten', daar zij door de administratiekosten te betalen bepaalde inkoopvoordelen genieten en zo goedkoper klant kunnen zijn. Wellicht is het ook daarom dat hier en daar wordt geclaimd dat rond de 70% van de producten binnen de organisatie wordt verkocht en niet aan derde partijen.. Wellicht heb jij cijfers waarmee je kunt staven dat er een substantiële groep externe klanten is om rekening mee te houden?
MLMvoorstanderNL schreef:Dan zul je lezen dat mensen berekening maken met het aantal geworven vertegenwoordigers. Maar als er geen klanten zijn, die het product of de dienst afnemen bij de vertegenwoordiger wordt er nog niks verdiend. Al ben je met 1000.
Wel als ze zelf producten inkopen, toch? Of ben je werkzaam voor een dienstenbedrijf als ACN/Euphony? Want dan werkt het natuurlijk anders.. Vandaar ook eigenlijk mijn opmerking over het generaliseren. Als je over MLM in haar algemeenheid praat, moet je er rekening mee houden dat er heel veel verschillende bedrijven zijn..
MLMvoorstanderNL schreef:* Ik ga woorden gebruiken die we kennen en dus duidelijk associëren met een vergelijkbaar iets. En als MLM'er ben je eigenlijk eigenaar van je eigen zaak en in elke branche brengt dat vergunningen met zich mee. Met deze vergunning heb je het recht om bepaalde producten, diensten en contracten te mogen vertegenwoordigen/verkopen.
Een soort franchiseovereenkomst dus? Helder. Ik vraag me wel af hoeveel de merknaam van sommige MLM-bedrijven waard is, daar zij niet allemaal over een vlekkeloze reputatie beschikken.
MLMvoorstanderNL schreef:Bij elke vorm van MLM begin je met een start investering. Dit werkt ook zo als je een eigen bedrijf begint, nog een leuk voorbeeld is het beginnen van een eigen franchise. MLM wordt ook wel mini franchise genoemd. Deze startinvestering is in elke branche anders en dat is logisch denk ik.. toch? Ga maar even googlen wat je moet inleggen als investering bij bijvoorbeeld C1000, Mc Donald's of een ander franchise bedrijf.
Zie boven. Zijn de merknamen C1000 en McDonald's vergelijkbaar met die van Xango en Vemma?
MLMvoorstanderNL schreef:Loondienst vs MLM

We zijn in ons kikkerlandje zo gewend aan bepaalde gewoontes. Je gaat naar je werk 40 uur per week, spreekt af wat je mag verdienen en dit bedrag staat dan vast als een lekkere zekerheid. Ikzelf doe dit ook nog natuurlijk.
Toch zul je als je de website van de kamer van koophandel bezoekt zien dat er toch ook behoorlijk wat mensen een eigen bedrijfje hebben in Nederland :)
MLMvoorstanderNL schreef:Op een dag was ik goed opdreef en ik was lekker hard aan het werk en eigenlijk ging ik harder dan andere dagen... Zelf had ik daar een goed gevoel bij. Totdat ik aan het einde van de dag klaar was en voldaan maar het probleem was dat ik dus wel vond dat ik een compliment of iets dergelijks had verdiend, deze kreeg ik echter niet. Mijn salaris ging na die prestatie eigenlijk ook niet omhoog.
Dat ís ook niet leuk.. Maar het is eigenlijk een vrij simpele trade-off. Wil je zekerheid? Loondienst. Wil je de kans op meer, met bijbehorende risico's? Eigen bedrijfje, werken op commissiebasis, etc.
MLMvoorstanderNL schreef:Het punt van dit verhaal is, en wie weet herkennen mensen in loondienst deze situatie, dat je baas je net genoeg geld betaald zodat je blijft werken maar jij werkt net hard genoeg zodat je baas je blijft betalen. Je wordt niet naar prestaties betaald en dit is het grote verschil met netwerk marketing.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is natuurlijk ook wel weer zo dat je voor een grotere en meer duurzame omzet, toch ook wel weer afhankelijk bent van de kwaliteit van je downline. Daarnaast wordt vaak door mensen uit de pro-MLM hoek beweerd dat de geclaimde fouten van MLM niet van het bedrijf komen, maar van een mogelijk foute upline. Dat leidt tot de verwachting dat het moeilijker kan zijn een inkomen op te bouwen, als je een slechte upline hebt. Al met al kun je dus niet met zekerheid stellen dat je compleet onafhankelijk bent van de inzet van anderen...
MLMvoorstanderNL schreef:Denk aan callcentra, mij is ooit verteld dat het uurloon in zo een callcenter echt slecht is
Grote verschil met MLM is dat je wél een uurloon krijgt. Zo slecht is dat overigens meestal ook nog niet hoor, zeker niet voor studenten en dergelijke. Ik ben ooit eens benaderd door zo'n callcentre, en daar boden ze 8,- per uur, plus een tientje voor elke klant die je binnenhaalde.. Stel dat je geen enkele klant binnenhaalt, maar wel 40 uur per week werkt: 40x8=320, 4x320= 1240 per maand. Dat is niet zo heel slecht, toch?
MLMvoorstanderNL schreef:Dit geeft me gelijk de gelegen om 1 overeenkomst te noemen en 1 verschil met MLM. Het verschil, en deze wordt je ook verteld, is dat er geen druk op je gelegd zal worden door een baas die in je nek staat te hijgen. Althans dit is niet de bedoeling en natuurlijk zijn er vast verhalen dat je wel wordt gedwongen om iets te doen... Dit is verkeerd gedaan door diegene die je dwingt. Je ben immers een onafhankelijk vertegenwoordiger en je werkt dus voor jezelf.
Maar, zoals hier boven gesteld, als je een grote en duurzame omzet op wil zetten, zul je je downline moeten stimuleren. Dat zal jouw upline dus naar alle waarschijnlijkheid ook doen. Wellicht is de druk minder groot als bij een traditionele onderneming, maar als je een traditioneel eigen bedrijfje hebt, zal die druk wéér nog minder groot zijn.
MLMvoorstanderNL schreef:Nog een fijn verschil met werken voor een baas. Want die irritante baas hoor je namelijk meestal zeuren en klagen als je iets verkeerd doet, gaat het goed dan hoor je niks. Dit hoort bij netwerk marketing andersom te zijn, en dat is ook zo.
Maar zoals je hier dan zelf toch ook al wel aangeeft: er is wel iemand die er om geeft wat jij doet. Dat kan dan een aardige man zijn, die jou niet opjaagt ofzo, maar in hoeverre kun jij stellen dat dat voor alle uplines geldt? Op het moment dat het systeem impliceert dat er iemand is die er belang bij heeft dat jij je best doet, kan het best zo zijn dat iemand eens boos op je wordt als je je best niet doet, toch?
MLMvoorstanderNL schreef:Doe je iets verkeerd of doe je niet je best. Dan zal niemand je op je donder geven en niemand neemt het je kwalijk. Zelf vind ik dit erg fijn.
Fijn dat dat voor jou zo werkt, zie boven.
MLMvoorstanderNL schreef:Slogan die ik vaak hoor is: Het is een marathon en geen sprint. Geef niet te snel op maar hou je doelen ook reëel met de tijd. Nee het gaat je niet lukken om 1 Miljoen te verdienen in 1 maand.. Wie weet wel in 5 jaar? Als je van tevoren wist dat je die miljoen zou aantikken na 5 jaar, zou je dan volhouden?
Zijn er in Nederland uberhaupt MLM-ers die dat ooit bereikt hebben?
MLMvoorstanderNL schreef:MLM is anders dan de maatschappij die we nu kennen. sterker nog...compleet anders. Iedereen mag het gaan doen, dus de wetten van de maatschappij gelden ineens niet meer. We hebben in Nederland een bepaalde gewoonte dat als we iets niet gewend zijn dat het niet klopt. Well guess what! Dit concept komt uit Amerika!
Whoeehoeeee! Haha, alles komt toch uit Amerika? Sorry, ik deel je enthousiasme niet direct. Daarnaast ben je er hopelijk toch wel van op de hoogte dat MLM al best een poosje bestaat?
MLMvoorstanderNL schreef:nog 3 punten die ik wil aanhalen.

Vroeger kreeg ik op school bij economie iets over productie proces. En daarin kon je zien hoe bijvoorbeeld het proces van een pak melk ging. Dat begint bij een koe en dan komt het in een fabriek. Soms had je te maken met import export >Groothandel>winkel>consument

Nou zijn meestal al die stappen onafhankelijke partijen, dit kan verschillen. Maar bij sommige MLM bedrijven is het zo dat de fabriek eigendom is van het MLM bedrijf en de groothandel wordt overgeslagen. Dit heeft invloed op het financiële plaatje binnen het bedrijf. De consument draait altijd op voor de gemaakte kosten. Maar sommige kosten worden niet gemaakt of zijn een stuk lagen bij een MLM bedrijf.
Als dat zo is, kun je mij dan wat voorbeelden geven van MLM-producten die goedkoper zijn dan de retailproducten? En dan graag niet aankomen met 'de kwaliteit is zoveel hoger', want er zullen heus wel ergens producten zijn met vergelijkbare kwaliteit.
MLMvoorstanderNL schreef:Wat denk je bijvoorbeeld dat een groot bedrijf als C1000 moet betalen voor al die reclame die ze maken? nou miljoenen denk ik...

Die miljoenen investering in reclames worden NOOIT gemaakt in MLM en dat geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om het product te verbeteren of iets dergelijks.
Dat zou ik niet zo durven stellen als ik jou was. Herbalife een beetje gevolgd de laatste tijd? Daarnaast denk ik dat een deel van die bespaarde reclamekosten bij andere MLM-bedrijven moeten worden besteed aan de commissies voor de distibuteurs - de vorm van reclame binnen MLM.
MLMvoorstanderNL schreef:Tot slot.

Wat mij altijd erg opvalt is dat er altijd mensen zijn die wel theoriën hebben over hoe MLM werkt en waarom het niet werkt. Maar die mensen hebben zelf geen ervaring met MLM, erg stom.. Wel de klokken horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... Nou dat weet ik wel ;)
Je deed het zo goed, waarom nou weer zo?
MLMvoorstanderNL schreef:Dit is bij elk MLM bedrijf anders maar je bereikt dus een vast inkomen doormiddel van blijvende commissies over een bepaald klanten volume. En die commissie is erg klein in het begin en het duurt even een tijd voordat dit een voelbaar inkomen is. Om de periode naar dat moment aangenaam te maken zijn er bonussen te behalen.
En in welk stadium bevind jij je?
MLMvoorstanderNL schreef:netwerk marketing werkt wel, de vraag is echter of jij werkt? ;) Je moet inderdaad je best doen in MLM maar als je erachter staat en erin geloofd moet dit al schelen in de moeite.. Want als je er niet in geloofd en je probeert een klant te maken, dit gaat niet werken...
Werkt het voor jou al? Of heeft je upline je verzekerd dat het wel degelijk werkt?

@ Antileugens en dhc:

ook ik zie zeer zeker geen spam in de reactie van MLMvoorstanderNL. Sterker nog, hij wil ons niet eens vertellen welk bedrijf zo geweldig werkt voor hem.. Hij (of zij natuurlijk) kan er nooit geldelijk gewin uithalen als hij zelf werkzaam is voor Euphony en mensen door dit verhaal klant zouden worden bij Amway.. Daarnaast zie ik overigens ook niet waar dhc de forumregels overtreedt in zijn/haar reactie.

@ Kweenie:
kweenie schreef:Voor veel 'gewone' producten vindt er overigens óók een vorm van MLM plaats. Kijk maar eens op marktplaats, ebay etc. Veel mensen/particulieren die producten rechtstreeks doorverkopen die ze weer van een ander hebben gekocht, zonder tussenkomst van een fysieke winkel. Dat is in feite de zelfde praktijk als bij 'echt' MLM.
Weet je uberhaupt wel wat MLM is?

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

@MLMvoorstanderNL
Als eerste gefeliciteerd, je bent 1 van de weinige die gelijk zegt dat klanten het belangrijkste zijn. Daar behoor je je omzet te halen. Dit is een argument voor elk bedrijf, je klanten behoren voor je omzet te zorgen.
Het is alleen de vraag waar ze op de meetings van de MLM-bedrijven aansturen, het zoeken naar klanten voor het product of het creëren van downline onder je die voor jou provisie moeten gaan zorgen. Dat laatste is namelijk wat ik op de meetings hoorde waar ik kwam en waardoor ik roep dat MLM uiteindelijk dus fout gaat (een enkele uitzondering daargelaten).

Je maakt de vergelijking met Franchise, bij een franchise koop je niet alleen het recht om het merk te voeren maar koop je ook een stuk marktbescherming. Jij koopt het recht om een bepaalde regio te bedienen die afhankelijk van de franchiseonderneming een bepaalde grootte heeft. Er mag dan geen nieuwe zelfde franchisnemer komen in jouw regio. Hiermee probeert de franchise dus te zorgen dat jij voldoende kans hebt om een inkomen te genereren in jouw regio.
Bij MLM (zoals jij al aangeeft) mag iedereen altijd meedoen, dus als jouw buurman, broer of vriend besluit jouw producten ook te gaan verkopen (vaak ook nog op jouw aanraden) gaan zij dus werken in jouw markt en kan jouw omzet dus afnemen. Je mist dus die marktbescherming.

Ik heb een vraag aan jou.
Wordt jij geadviseerd om nieuwe mensen in jouw kennissenkring (netwerk) te zoeken om distributeur te worden?
En als je met ja beantwoord, hoeveel distributeurs adviseren ze dan te zoeken?

MLMvoorstanderNL

@Niels: wow hoop vragen :P heb echt geen tijd alles te beantwoorden nu.

Allereerst dit is mijn 2de MLM bedrijf dus heb maar ervaring met 2 bedrijven.

Ja, er wordt natuurlijk ook gekocht door de distributeurs zelf. Simpelweg om het feit dat ze achter hun product staan. En er zijn wel degelijk klanten waaraan ze verkopen. Hier kan je als buitenstaander geen zicht op hebben, wie die klanten zijn. Want de distributeur besteld onder eigen naam of nummer.. Wat er daarna met de producten gebeurd is niet te zien. Ze hebben soms namelijk de vrijheid om hun eigen marge te rekenen op het product.

Ik lees hier nu dat er ook mensen zijn die aller inkopen om bepaalde doelen te halen? Dat is dom zeg... Want dit zijn vaak ook de mensen die later met het verhaal komen dat ze kapot zijn gegaan aan dat oh zo illegale MLM. Eigen schuld!

Oh goed punt nog van iemand.. Inderdaad MLM is en blijft part time. Dat is het verschil met het hebben van een eigen bedrijf. De overeenkomst is echter dat er ook veel geld mee is te verdienen. Alleen steek je in een eigen bedrijf zeker 60 uur en bij MLM hoeft het nooit meer dan 15 te zijn, maar dit mag wel natuurlijk. Zou ik knap vinden. Verder is het grote verschil natuurlijk het risico wat het allemaal met zich meebrengt.

Even over de upline. Kijk mijn upline is prima in orde want die hebben ruime ervaring en het is ook nog eens familie ;)

Dus dat zit wel goed weet ik... Helaas is dit niet overal het geval en ik kan niet vooor elke upline spreken of ze goed hun downline begeleiden. Advies is dan ook om goed te kijken naar wie er in je upline zit en of er een goeie klik is met die persoon.

Nog een tip. Als je wordt benaderd kijk dan, als je het leuk vind, of er eerst de mogelijkheid is om 2 weken gewoon te kijken leren en voelen... Dus alvast een snuffelstage voordat je inschrijft en betaald.

@Brokkel: Ja, nou noemen we die kennissenkring een 'warme markt' want je kent die persoon. Je maakt een namenlijst van iedereen die je kent en die benader je zonder dat je voor hen een beslissing maakt. Dat is erg belangrijk. Iedereen die je kent van gezicht zit al in je warme markt. Dus daar horen ook mensen bij die je als verkoper ziet in een winkel... Je hoeft je niet enkel te beperken tot familie en vrienden.. als je die hebt gehad dan pas begint het echte avontuur.

Binnen mijn MLM bedrijf zijn we niet gediend van negatieve verhalen en publiciteit dus zodra iemand het echt niet snapt zullen we diegene nooit sponsoren.
Er wordt wel degelijk een nadruk gelegd op het maken van klanten... het is namelijk én én.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

MLMvoorstanderNL schreef:Ik hoop dat ik toch iets nieuws heb verteld in dit forum onderwerp waardoor er een duidelijker beeld is van netwerkmarketing.
Dit is natuurlijk een gotspe, gezien de hoeveelheid topics en posts in dit forum.
Maar goed, zoals brokkel al zei biedt een franchise zoals McDonalds of C1000 je marktbescherming. Mlm niet. Ga daar eens op in MLMvoorstanderNL.

MLMvoorstanderNL

Ik las ergens een vraag of er succesvolle Nederlanders zijn in MLM.
Ja die zijn er maar je kent de Nederlandse mentaliteit he...we lullen er niet graag over.. Ik kan wel namen noemen maar dan kom ik met het probleem dat er dan bekend wordt bij welk bedrijf ik hoor. Dat vind ik niet relevant..

De rede dat ik daar zo moeilijk over doe is simpel.. het is namelijk verboden bij de meeste MLM bedrijven om namens hen te spreken.
Die uitspraak van 'ja maar het ligt aan je upline en niet aan het bedrijf' heeft zeker wel een kern van waarheid.

Iemand vroeg waar ik me bevond in de ladder.. Nog lang niet aan de top ;) Maar dat gaat binnen 4 jaar gebeuren.

Houden we van lijstjes?

[Link verwijderd door de moderator] Op die website vind je de top 500 verdieners binnen MLM. Voor onze cijfer vrienden ;)

Weet iedereen al welk belasting voordeel je hebt bij elk MLM bedrijf?

Verder zeg ik gewoon, mensen wees kritisch als je wordt benaderd..daar houden we van en dat houd je scherp :P
Kijk of er naast een commissie systeem ook een bonussysteem aanwezig is
De eerste tijd zijn de bonussen namelijk je grootste bron van inkomsten uit MLM.
Kijk ook naar waar in de structuur het percentage commissie het grootste is.

@ Kuklos: Verklaar markt bescherming? Ik bedoel... klanten zijn net als vissen.. als je even niet oplet zwemmen ze naar de concurrent
Dat is bij elke winkel zo...dus ook bij MLM. bij repeterende producten (zoals bijvoorbeeld melk) moet je gewoon goed voor je klanten zorgen want als ze je vergeten dan gaan ze hun melk bij een ander halen. Dat is overal zo... dus ik weet niet of er wel zoiets als marktbescherming bestaat.

Net als dat hier atijd wordt geroepen dat de markt verzadigd kan raken bij MLM.. Dat is onmogelijk! Of je nu een dienst of een product verkoopt...de markt is altijd in beweging

kuklos

@MLMvoorstanderNL, facepalm.
Er wordt hier regelmatig geschermd met het verzoek om bewijs. Aangaande deze dus ook die van de bekende Nederlanders. Zolang er geen bewijs voor is ga ik er van uit dat die er dus niet zijn (zij die zich bezighouden met mlm).

Welnu, de marktbescherming en marktverzadiging. Ik zit even te zoeken naar een net woord, want anders krijg ik terecht een ban. Misschien is naïef wel het netste wat ik kan bedenken. Brokkel haalde dit terecht aan.
Klanten zwemmen niet net als vissen gemakkelijk naar de concurrent. Klanten kan je indelen in groepen, gebaseerd op verschillende kenmerken, zoals bijvoorbeeld regio, inkomen, leeftijd, opleiding, etnische achtergrond, maar ook persoonlijke voorkeuren, zoals altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Jij haalde zelf al C1000 aan en McDonalds. Franchisenemers van deze organisaties krijgen een bepaalde regio toebedeeld om te voorkomen dat ze zich ergens vestigen waar al een C1000 of McDonalds zit en men elkaar kapot concurreert. Dat noem je markttbescherming. Deze regio is over het algemeen gebaseerd op aantal (potentiële) klanten in een bepaald gebied. In Amsterdam zal je dus sneller een andere McDonalds aantreffen dan op het platteland van Drenthe.
Bij mlm heb je deze bescherming niet.

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

@mlmvoorstander. Als eerste marktbescherming biedt je inderdaad geen bescherming van concurrende merken maar wel bescherming van je eigen merk.
Jij bent de enige die dat merk mag vertegenwoordigen in de vastgestelde regio. Hoe sterker het merk (denk aan Mcdonalds of C1000) hoe belangrijker dat is.
Als jij als enige in de plaats een McDonalds mag openen dan heb je dus een behoorlijk voordeel dat veel mensen jou zullen bezoeken omdat jij de enige McDonalds bent in een bepaalde omgeving. Tuurlijk kunnen ze ook naar de snackbar op de hoek maar die kan geen McDonalds zijn. Dit is niet het geval in MLM. Nu het 2e. Je kunt simpel weg niet oneindig een downline bouwen.
Dit heb ik al een keer voorgerekend, dit is simpel weg fysiek onmogelijk.
Je hebt maar een beperkt aantal levels die actief kunnen zijn voordat het systeem in elkaar klapt.
Die lijst met 500 beste verdieners heb ik al een paar keer voorbij zien komen, dit is ook zo'n lijst die graag wordt getoond op de meetings. Het probleem is dat het uitzonderingen zijn. Ik heb ook een keer een lijst geplaatst met de top 500 van pokerspelers. Het bleek dat die meer verdienen dan de MLM-ers. De logische redenering zou dan moeten zijn dat we beter kunnen gaan pokeren.

Over marktverzadiging is het simpel.
Elke markt heeft een bepaalde grootte en ja die verandert continu maar is niet eeuwig groeiend. Bij alle markten zie je de curve alleen de duur is verschillend.
Je hebt de nieuwe markt (het product is nog niet aanwezig) met een enorme groei, vervolgens krijg je de verzadiging de top van de winstcurve, iedereen kent het product en iedereen die het wilt koopt het, vervolgens krijg je de vervangingsmarkt met concurrentie, de marges gaan afnemen en het wordt steeds moeilijker om het product te verkopen. Ook MLM is hier aan onderhevig en kan niet eeuwig groeien (alhoewel ze vaak anders beweren), nieuwe groei wordt meestal genegereerd uit Nieuwe markten of Nieuwe MLM bedrijven of producten. En alhoewel MLM wereldwijd groeit, groeit het gemiddeld minder hard dan de traditionele markt zowel in absolute aantallen als in percentage.

Als je het voordeel bedoelt dat je over de provisie geen belasting betaalt, dat weet ik. Weet jij ook waarom de rechtbank tot deze uitspraak is gekomen?
Dan besef je misschien beter hoe sterk dat argument is.

Toch nog een keer de vraag, hoeveel distributeurs adviseert jouw MLM-organisatie te werven?
Bereken eens hoeveel distributeurs jouw distributeurs dan zouden moeten werven. En dan vooral hoeveeel distributeurs die distributeurs weer zouden moeten werven. Je zal schrikken hoe snel je plotseling in hele grote getallen terecht komt. Dit wordt helemaal erg als je dan ook nog eens het aantal distributeurs vermenigvuldigt met de geschatte klantenkring die geen distributeur zou zijn. Ik herinner mij dat in de meetings die ik bezocht ze altijd stopte bij de 4e of 5e laag, want dan zijn de getallen nog relatief klein. Bedenk alleen wel dat die 5e laag ook weer 5 lagen moeten bouwen en dan heb je het opeens over 10 lagen. En die 10e laag zou ook weer 5 lagen moeten bouwen en dan kom je vaak in de aantallen die groter zijn dan alle inwoners op aarde.

MLMvoorstanderNL

Klopt die heb je niet.. Maar die heb je ook zeker niet nodig...

Want die C1000 of McDonalds is plaatsgebonden en dit ben je met MLm eigenlijk niet. Je kan overal klanten hebben, zelfs overal ter wereld! (Waar het bedrijf actief is)

Erg grappig weer dat de houding wordt aangenomen van 'wat ik niet zie dat bestaat niet'

Speciaal voor jou dan een Nederlander die succes heeft met MLM: http://www.martindubbeld.com/

Er zijn er vast meer hoor maar weetje wat het is, wie blijft er nou in dit kikkerland wonen als je genoeg geld hebt om naar Monaco te gaan?
Ik denk dat ik wel ga blijven trouwens..en als de top eenmaal is bereikt zal ik er ook voor uitkomen hoe ik dat heb gedaan en ik zal mijn identiteit vrijgeven hier...maar dat duurt nog een paar jaar hoor. Dat weet ik en dus accepteer ik dat.

MLMvoorstanderNL

Ja brokkel ik heb jou posts gelezen.. Jij maakt je echt druk om dingen waar ik me totaal niet mee bezig houdt

kuklos

Jouw antwoorden kenmerken zich steeds meer door nietszeggendheid.
"Je kan overal ter wereld klanten hebben."
"Wie gaat er nog in Nederland wonen als je geld genoeg hebt om naar Monaco te gaan"
"Je maakt je druk om dingen waar ik me totaal niet mee bezig hou"

Hmm, kop in het zand is wellicht een betere omschrijving.
Inderdaad kan je overal ter wereld klanten hebben. Alleen die moeten wel ergens vandaan komen. Je zal beginnen met je "warme markt". Probleem is dat die elkaar overlapt. Mijn buurman en ik kennen deels dezelfde mensen. Idem voor mij en mijn broer, en mij en mijn vader. En voor mij en mijn collega en voor mij en mijn teamgenoot bij het voetballen. Gevolg is dat zij met jou concurreren om markt.
Daarna naar de koude markt. Maar waarom zouden die juist met jou zaken gaan doen? Ze kennen je niet.

En als ze besluiten met jou zaken te gaan doen, hoe laag in de boom staan ze dan? Hoeveel vreten er al mee uit de ruif van hun verkopen?

Goed dit gezegd hebbende keren we terug naar het punt van brokkel. Iets wat jou totaal niet bezighoudt MLMvoorstanderNL. Misschien moet je dat toch maar eens heroverwegen. Mlm is enkel een kans als nog niet iedereen meedoet. En iemand die in laag 5 zit, hoelang is dan al het mlm aan de gang? Hoeveel mensen doen er dan al mee? Hoeveel zijn er dan al afgehaakt?
Heb ik überhaupt nog wel de kans om flink te gaan verdienen als ik in laag 5 zit? Voor jou misschien niet van belang, maar voor mij wel. Als ik geen kans meer heb om flink te gaan verdienen stap ik niet in, en dan begint het geheel in elkaar te klappen.

MLMvoorstanderNL

Iedereen begint in dezelfde positie.

Wat iemand aan jou als individu verdient is niet interessant want men krijg een percentage over een groepsvolume (daar ben jij dan onderdeel van)

MLM bestaat al sinds eind jaren 70 en zal nooit in elkaar klappen. Uiteraard zit er beweging in met nieuwkomers en klanten die komen en ook gaan.
Iedereen die 18 is mag meedoen, dat is de enige eis, nou hoeveel mensen zijn dat per jaar?

Koude markt/warme markt, in principe kan je iedereen die je net 2 weken kent en leuk mee omgaat al tot warm rekenen. En inderdaad er zullen dingen overlappen.. Maar als je dingen in goed overleg doet komt het altijd goed. Er zijn ook nog mensen die niet mee willen doen, die zouden eventueel klant kunnen zijn. Kortom alles is altijd in beweging.

Nogmaals het is totaal niet relevant of jij ergens in laag 5 zit e.d. want voor iemand anders zit je weer in laag 2 of laag 15 en die laatste ken je niet. JIJ start op niveau 0 die onder je zijn niveau 1,2,3,4,5,6, 7 etc. Iedereen heeft gelijke kansen alleen niet iedereen is gewoon volhardend genoeg en lui en noem het maar op. Ik zit hier nu ook te typen terwijl ik me tijd beter kan besteden.

Kuklos je stelt goeie vragen hoor maar ik merk dat je het principe en concept niet snapt. Dus dan kan je er beter niet aan beginnen zeg ik je eerlijk, want vertrouwen en geloof in het systeem zijn gewoon nodig om te door te zetten. MLM bestaat al decennia's en noem nou eens een MLM bedrijf dat in elkaar is geklapt?

Iedereen tekent toch hetzelfde papiertje en betaald dezelfde vergunning, waarom zou niet iedereen dan dezelfde kansen hebben? MLM werkt wel zei ik al, de vraag is of jij werkt.

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

[Off-topic tekst verwijderd door de moderator]
@kuklos: Ik zou maar eens rondsnuffelen op één van die zogenaamd commerciele sites waarvan ik de link heb gegeven en die je niet eens bekeken hebt maar direct, en ten onrechte, hebt aangemerkt als commercieel. Daar staan namelijk hele lijsten met grootverdieners op en daar zitten ook een rits Nederlanders tussen. Ik ga die link niet meer geven want meermalen dezelfde link geven is wel tegen de forumregels.

Marktbescherming is overigens in MLM nauwelijks nodig omdat het gaat om relaties en omdat je elkaars concurrenten niet bent. Overigens is die marktbescherming bij franchise ook een wassen neus want zet een Scapino neer en binnen de korste keren zit er vlak in de buurt een Schoenenreus. Of McDonals vs. Burger King. Etc. Tja, en daar sta je dan met je, in het geval van McDonalds, miljoenen investering.

MLMvoorstanderNL

En weer ter zake danku!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dit topic sloeg ik altijd over. MLF is vast iets moeilijks in het zakenleven dacht ik.
Maar als je Tupperware verkoopt ben je eigenlijk Multi Level 'Marketentster.'
:idea:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

MLMvoorstanderNL schreef:En weer ter zake danku!
Graag.. Maar zou je dan eens echt iets willen onderbouwen ? Of ergens op in willen gaan ?

antileugens

Ongelezen bericht door antileugens »

Goed zo. Laten we maar eens beginnen met de onderbouwing van de uitspraak van Jolijn. En de rest van de beweringen van de tegenstanders. Want die staan nog steeds open. Daarna zul je zien dat de uitspraken van de voorstanders daardoor al onderbouwd zijn. Wat ze overigens al zijn, maar ja, dat geheugen he.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

antileugens schreef:Goed zo. Laten we maar eens beginnen met de onderbouwing van de uitspraak van Jolijn. En de rest van de beweringen van de tegenstanders. Want die staan nog steeds open. Daarna zul je zien dat de uitspraken van de voorstanders daardoor al onderbouwd zijn. Wat ze overigens al zijn, maar ja, dat geheugen he.
Ik geloof niet dat jou een vraag werd gesteld.. Je mag reageren wat je wil, maar vooralsnog heb je nog nooit ergens iets onderbouwd, dus ik verwacht het nu ook niet.. Mijn vraag bij MLMvoorstanderNL staat dus nog steeds open.

Gesloten