HW007 schreef:@ Niels
Een mogelijkheid zou zijn om alle MLM bedrijven (productie bedrijven) aan te schrijven met de vraag om (anonieme) info. Daar zit de bron.
Nou dan zou men denk ik beter de MLM-bedrijven kunnen aanschrijven om te vragen of ze een bepaalde enquête kunnen verspreiden onder haar distributeurs, aangezien je a) dan zelf kunt bepalen welk soort data je krijgt en b) je dan data kunt krijgen die iets zegt over correlaties tussen bepaalde zaken (zoals het aantal bestede uren en de inkomsten). Geaggregeerde gegevens zoals Amway publiceert bieden hier geen mogelijkheden toe en ik vermoed dat de data zoals hier eerder omschreven ook niet in het bezit is van de MLM-bedrijven; vandaar de enquêtes.
Maar aangezien ik vermoed dat de MLM-bedrijven hier niet direct aan mee zullen willen werken, denk ik dat het beter is als 'collega-distributeurs' de enquêtes verspreiden; helaas lijkt het erop dat u hier niet aan wil meewerken. Jammer.
HW007 schreef:Ik denk dat via de KVK omzet gegevens beschikbaar zijn uit gedeponeerde cijfers over de product-omzet. Bijwonen van enkele presentaties geeft zeker indruk hoeveel distributeurs actief zijn.
Tja indrukken zijn natuurlijk niet genoeg voor wetenschappelijk onderzoek en daarnaast is de dichotomie actief/inactief veel te vaag om correlaties te onderzoeken. Veel mooier zou het zijn als het aantal uren (of een schatting daarvan) per distributeur beschikbaar is, met daaraan verboden de gemiddelde inkomsten per week/maand/jaar. Dan kan een mooie regressieanalyse worden opgezet om te kijken of een verhoogde inzet daadwerkelijk leidt tot een significant hogere inkomstenstroom.
HW007 schreef:Presentaties geven de mooie en bij goede presentaties ook de minder mooie kanten van MLM. Ik denk als je een half jaar zou meelopen met een MLM bedrijf, als distributeur, dat je enkele opleidingen en bijeenkomsten voor "meer ervaren" distributeurs hebt bijgewoond en daarmee zowel theorie als ook praktijk ervaring op doet en een redelijk zuiver beeld hebt.
Het probleem met participerende observatie is dat men al snel geneigd is zich teveel aan te passen aan de omgeving (zoals men dat vaak bij antropologen ziet). Daarnaast is het te gemakkelijk om veel belangrijke zaken over het hoofd te zien. Ik ben meer een voorstander van onderzoeksmethoden die kwantitatieve resultaten opleveren; zeker in deze situatie.
Bovendien ben ik momenteel niet woonachtig in Nederland en is dit voor mij dus geen optie.
HW007 schreef:Als "buitenstaander", net als hier bij Tros radar, kom je slechts veel gefaalde mensen tegen en enkele succesvolle, die vaak al snel weer hun tijd aan geld verdienen besteden.
Daarom zou ik de enquête dan ook willekeurig verspreid willen zien onder de distributeurs van één of meerdere MLM-bedrijven en zet ik hem niet gewoon hier p het forum.
HW007 schreef:Zelf heb ik mijn eigen plan getrokken en ik ben op weg. Ook buiten MLM heb ik meer omzet gerealiseerd en meer mensen in dienst gehad dan de meeste deelnemers hier. Ikzelf zie me ook niet als een "standaard MLM-er". Ik zie mezelf als ondernemer en niet als MLM-er.
Dat weet ik. Maar uw methode van 'onderzoek doen' is natuurlijk veel praktischer en 'egoïstischer' ingesteld: u wil weten hoeveel u kunt verdienen met MLM en op welke manier u dat het beste en het gemakkelijkste kunt bewerkstelligen. Dat is echter natuurlijk geen basis voor wetenschappelijk onderzoek; net als het 'leegzuigen' van een succesvolle sponsor dat natuurlijk ook niet is. Het onderwerp van het onderzoek zou dan ook niet zijn 'hoe wordt men succesvol in MLM' (want dat is irrelevant voor iedereen die niet MLMt en/of dat ook nooit van plan is).
@
Brokkel:
ja die gegevens zijn enorm interessant en geven absoluut een indicatie van bepaalde zaken. Jammer dat niet elk MLM-bedrijf deze gegevens bekend dient te maken (
al zag ik pas wel een link voorbijkomen waarop dergelijke gegevens over Herbalife werden verstrekt). Helaas zijn dit soort gegevens natuurlijk niet geschikt voor statistische analyses, aangezien zaken als 'activiteit' en dergelijke niet aan de bijbehorende output in inkomsten kunnen worden gelinkt.
Edit: nou ik had nog een heel verhaal getypt met bijbehorende links naar veel income/earnings disclosures van grote MLM-bedrijven en toen viel mijn verbinding weg; hier kun je er in ieder geval een hoop vinden (van bijvoorbeeld Nikken, NuSkin, Herbalife US, Monavie, Melaleuca, Xango, TahitionNoni, etc.):
http://www.carefulcash.com/mlm-income-t ... z1k6d1PZ1h