C-o-r schreef:
Mijn verontschuldiging dat ik me heb laten verleiden tot de door enkelen gewenste specificaties.
Oh nee, au contraire! Wij zijn je hiervoor zeer dankbaar. Je bent namelijk stukken verder gegaan dan collega's die je voor zijn gegaan en hebt toegegeven dat je géén goedkopere oplossingen kunt bieden voor een groot aantal scenario's, waarvan vaste telefonie toch wel de belangrijkste is.
Als de mlm waarvan je tracht diensten te verkopen voor het grootste deel van zijn omzet draait op het herverkopen van belminuten via het vaste KPN netwerk en we hebben nu voor eens en voor altijd vastgesteld dat dit in géén geval goedkoper dan KPN gaat (tenzij men de telefoon gewoon maar bijna niet gebruikt).
Dat brengt de hele discussie in perspectief en reflecteert zeker ook op het hoofdtopic MLM. Als immers de claims dat producten goedkoper worden omdat met mlm géén dure marketing wordt gebruikt, op deze manier door de mand vallen, geeft dat duidelijk aan dat het hele systeem dus gewoon een scam is.
Er is op dit forum al eens eerder betoogd dat de eindklanten van n'importe welk mlm bedrijf slechts versiering zijn of te gelde kunnen worden gemaakt als verkoopbaar klantenbestand. (zie de Euphony UK case)
De echte klanten van een mlm bedrijf zijn de grote hoeveelheden "consultants" die met grote verhalen en beloften van eeuwige roem en rijkdom worden binnengehaald, een tijdje promotiemateriaal en cursussen aanschaffen alsmede de marketingkosten (promotie, zaalhuur, consumpties etc.) voor het ronselen van nog weer meer verkopers op zich nemen, alvorens na korte tijd aan de achterkant van het systeem uitgespuugd te worden. Dáár draait elke, letterlijk èlke mlm op. Dáár worden de eigenaren/aandeelhouders rijk van - nooit van het eigenlijke zogenaamde "product".
Je blijft je uiteraard afvragen hoe het kan dat een schijnbaar redelijk succesvol bedrijf als Euphony UK na middellang bestaan (5 jaar) binnen een jaar wordt geliquideerd, uiteraard nèt nadat de marketingdirecteur samen met een aantal kompanen een management buyout in de Lage Landen heeft geensceneerd.
De oorspronkelijke eigenaar in de UK zit er nu warmpjes bij, met dank aan de vele gedupeerde en in de steek gelaten verkopers in dat land en de ex=marketing directeur mag nu hetzelfde trucje voor eigen rekening herhalen in de Benelux. Tip: als je rijk wilt worden, zet dan een mlm-scam op maar ga er nooit voor venten!
Euphony Benelux bestaat, als de formule gewoon werkt, over zo'n 3 jaar niet meer met als grote winnaar de huidige directeur (ex UK marketing manager) Frank Van De Weghe. Een ander zal dan in een nieuw land het stokje overnemen en de kans krijgen hetzelfde te doen. Het begin van dit proces is als Euphony Benelux aankondigt zijn activiteiten uit te breiden naar een nieuw land.
Ook alle verhalen over het naar de beurs gaan horen bij de scam. De Telegraph meldde in 2005: "Giles Redpath put his house on the line to buy Euphony. Now he is set to pocket £50m if the telecoms company floats next year". De beursgang heeft nooit plaatsgevonden maar is wel tot kort voor het einde steeds aangekondigd.
En Giles? Die is wel degelijk rijk geworden over de rug van mlm verkopers en doet tegenwoordig in reguliere bedrijfjes. Zijn LinkedIn vermeldt nu:
Business Development Director at SeaPower Gen Ltd
CEO at Hive Energy Ltd
Chairman at Live Telecom AS
PS: Hive Energy is het bedrijf dat het klantenbestand van Euphony UK voor een hoop geld aankocht toen het ogenschijnlijk succesvolle bedrijf door haar directeuren geliquideerd werd. Zien we een patroon? Ja toch? Dáár hoef je géén Einstein voor te zijn...
[EDIT]Wikipedia: "Euphony Communications Ltd went into administration in 2009. Business was transferred to Hive Communications in 2010."