LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 06 nov 2018 14:08
Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
Au. Pijnlijke les. Hoewel er al veel gewaarschuwd is, helpt je waarschuwing mogelijk anderen.JoBrouwers schreef: ↑06 nov 2018 14:39Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
-
- Berichten: 5239
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
De algemene site klantenservicenederland bevat zo veel taalfouten dat je dan toch direct moet denken dat er iets niet klopt
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
Dat kan wel zijn, maar hun nummer is toch maar mooi tolvrij.
-
- Berichten: 5239
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
Inderdaad gratis technische ondersteuning tegen een betaalbare prijs, staat bij de microsoft ondersteuning echter iets klopt dan toch niet, gratis maar toch betaalbaar. Knap dat het kan
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
Ik heb F-Secure en deze gaf netjes een waarschuwing over deze website dat hij onveilig is.JoBrouwers schreef: ↑06 nov 2018 14:39Ik ben vorige week slachtoffer geworden van internet-oplichting. Ik was op zoek naar de probleemoplossing voor een issue van Google gmail. Ik zocht via google naar een helpdesknummer van google en kwam uit bij het volgende artikel: http://gmail.klantenservicenederland.nl ... pdesk.html. Ik belde het nummer +31 303200116 (dit is inmiddels gewijzigd) . Ik kreeg daarop een Engelstalige medewerkster aan de lijn. De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
Naar wat ik er nu van weet is er helemaal geen Helpdesk van Google ( en waarschijnlijk ook niet van andere grote tech giganten) en kunnen ze ook niet per mail benaderd worden. Consumenten worden met dit artikel bewust om de tuin geleid. Politie heeft proces verbaal opgemaakt, daar blijft het waarschijnlijk bij. Ik heb Fraude Helpdesk en stichting domeinregistratie (sidn.nl) benaderd. Kennelijk staat het artikel op een website van een amerikaanse beherende registar. SIDN adviseerde een mail te sturen aan [email protected]. met het verzoek de site offline te halen. Ik heb niet het gevoel dat een dergelijk verzoek serieus opgevolgd gaat worden. Wellicht kan Radar hierin iets betekenen? Mij zal het niet meer overkomen, maar wellicht kan met ingrijpen voorkomen worden dat anderen gedupeerd raken!!
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
En heeft ze je nog geholpen of heeft ze helemaal niets gedaan? Als ze namelijk wel geholpen heeft, of dat heeft geprobeerd, dan kun je moeilijk over oplichting spreken.De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
En wat is veel geld?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Geld kwijt aan 'klantenservice' van Gmail
TS niet heel duidelijk.kweenie schreef: ↑06 nov 2018 20:55En heeft ze je nog geholpen of heeft ze helemaal niets gedaan? Als ze namelijk wel geholpen heeft, of dat heeft geprobeerd, dan kun je moeilijk over oplichting spreken.De medewerkster gaf aan dat ze goed kon helpen, maar dat ik alleen 2 euro moest overmaken, daar ben ik ingetrapt. Met zeer gladde en geloofwaardige praatjes werd mij vervolgens veel geld afgetroggeld, dat ben ik definitief kwijt.
Voordat je moet betalen gaat er wat aan vooraf en dat is het downloaden van software, waarmee de medewerkster kan meekijken op je PC. Hierna zet doen ze heel veel "bla bla bla bla" en ondertussen downloaden ze software op je PC.
Daarna vertellen ze dat je € 2,00 moet betalen voor iets. Terwijl de medewerkster meekijkt denk je € 2,00 te betalen maar in werkelijkheid is dit een veel hoger bedrag (enkele duizenden euro's veelal). Op je scherm zie je echter enkel de € 2,00.
Vaak lossen ze wel het probleem op, zodat jij als gebruiker pas tot de conclusie komt opgelicht te zijn enkele dagen later en dan is het geld al verdwenen.
Omdat je zelf software hebt gedownload, zelf je virusscanner(s) hebt uitgezet e.d. zal de bank vermoedelijk geen enkele uitkering doen van de schade.