Beste allemaal,
Als student aan de Universiteit Twente voer ik een onderzoek uit naar de perceptie van kweekvlees bij de consument. Graag zou ik van u horen wat uw ideeën zijn over kweekvlees. U zou me heel erg helpen door te reageren op dit bericht en uw mening te laten horen, hiervoor kunt u eventueel naar de onderstaande leidende vragen kijken.
Heel erg bedankt!
Welke informatie heeft u over kweekvlees?
Waarom zou u het (niet) willen eten?
Denkt u dat het voordelen heeft ten opzichte van "normaal" vlees?
Ziet u voor kweekvlees (of voor andere vleesvervangers) een rol weggelegd in de toekomst?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kweekvlees: zou u het eten?
Re: Kweekvlees: zou u het eten?
[quote="SPJKoenis"]
Welke informatie heeft u over kweekvlees? ==> Kweekvlees wordt gekweekt uit stamcellen van dieren.
Waarom zou u het (niet) willen eten? ==> Ik zie het nut er niet van in. Ik ben niet principieel tegen, maar als het is om het nadeel van "echt" vlees te verminderen, kan je ook gewoon minder vlees eten.
Denkt u dat het voordelen heeft ten opzichte van "normaal" vlees? ==> Minder belastend en potentieel efficienter om te produceren.
Ziet u voor kweekvlees (of voor andere vleesvervangers) een rol weggelegd in de toekomst? ==> Niet voor mij. Er zijn genoeg andere producten die de noodzakelijke eiwitten leveren. En voor de enkele keer dat ik vlees eet, koop ik goed vlees.
Welke informatie heeft u over kweekvlees? ==> Kweekvlees wordt gekweekt uit stamcellen van dieren.
Waarom zou u het (niet) willen eten? ==> Ik zie het nut er niet van in. Ik ben niet principieel tegen, maar als het is om het nadeel van "echt" vlees te verminderen, kan je ook gewoon minder vlees eten.
Denkt u dat het voordelen heeft ten opzichte van "normaal" vlees? ==> Minder belastend en potentieel efficienter om te produceren.
Ziet u voor kweekvlees (of voor andere vleesvervangers) een rol weggelegd in de toekomst? ==> Niet voor mij. Er zijn genoeg andere producten die de noodzakelijke eiwitten leveren. En voor de enkele keer dat ik vlees eet, koop ik goed vlees.
Of kweekvlees zoveel minder milieubelastend is als het massaal kan worden geproduceerd moet nog blijken. Wel kunnen we dan een generatie krijgen die echt geen idee heeft waar het voedsel vandaan komt. En da's niet best.
Verder boeit het denk ik niemand. Behalve de prijs....
Verder boeit het denk ik niemand. Behalve de prijs....
Beantwoord zoiets liever in enquêtte vorm. Valt wel over te schrijven echter, ga dat niet op een openbaar forum neerzetten.SPJKoenis schreef:Beste allemaal,
Als student aan de Universiteit Twente voer ik een onderzoek uit naar de perceptie van kweekvlees bij de consument. Graag zou ik van u horen wat uw ideeën zijn over kweekvlees. U zou me heel erg helpen door te reageren op dit bericht en uw mening te laten horen, hiervoor kunt u eventueel naar de onderstaande leidende vragen kijken.
Heel erg bedankt!
Welke informatie heeft u over kweekvlees?
Ziet u voor kweekvlees (of voor andere vleesvervangers) een rol weggelegd in de toekomst?
Geen probleem mee. Ik zie geen principiële verschillen met het kweken van andere vormen van eiwitten, zoals bijvoorbeeld quorn.
Ik zie ook wel grote voordelen Bijvoorbeeld dat het 'vlees' efficiënter kan worden gemaakt dan door een dier. De benutting van de grondstoffen kan dan efficiënter en je hebt bij een geslacht dier ook meer afval (botten, ingewanden etc.) dat niet wordt gebruikt (maar wel gemaakt moest worden).
Ook kan de productie gecontroleerder worden utigevoerd en kan de productie beter worden afgesloten van de omgeving, zodat er minder invloed van buitenaf op de productie is en ook minder negatieve effecten van de productie op de omgeving.
Ik zie ook wel grote voordelen Bijvoorbeeld dat het 'vlees' efficiënter kan worden gemaakt dan door een dier. De benutting van de grondstoffen kan dan efficiënter en je hebt bij een geslacht dier ook meer afval (botten, ingewanden etc.) dat niet wordt gebruikt (maar wel gemaakt moest worden).
Ook kan de productie gecontroleerder worden utigevoerd en kan de productie beter worden afgesloten van de omgeving, zodat er minder invloed van buitenaf op de productie is en ook minder negatieve effecten van de productie op de omgeving.
Waarom noemt niemand hier het verminderen van dierenleed?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Welke informatie heeft u over kweekvlees?SPJKoenis schreef:Beste allemaal,
Heel erg bedankt!
- Genoeg, oa uit diverse vakbladen (levensmiddelenkrant/vleesmagazine)
- Lastig te beantwoorden, het bestaat eigenlijk alleen nog maar op laboratoriumschaal in dunne plakjes, de ene hamburger die er mee gemaakt is, is opgegeten op een congres. Ik zou het wél gaan eten als organoleptisch 100% identiek is aan het originele vlees wat het vervangt, maar ze maken alleen eiwit, geen vet, dus dat is nog lastig.
- Ja, op papier minder milieubelasting en minder kans op dierenleed in de productieketen. Milieubelasting hangt wel af van kweekmethode, als dit op plantaardig groeimedium is, zal dát ook weer een belasting zijn voor het milieu.
- Ja, om de al eerder genoemde redenen.