LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen rookgasafvoer van cv-ketel

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
VvE-er
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2018 17:07

Problemen rookgasafvoer van cv-ketel

Ongelezen bericht door VvE-er »

Onlangs besteedde Radar aandacht aan CO-melders. In dit item werd aandacht besteed aan CO-melders in de nabijheid v.d. CV-installatie.
Wat ik heb gemist is, dat er ook problemen kunnen ontstaan door een rookgasafvoer van de CV-ketel. Ik zou het een goed idee vinden om dit aspect ook te belichten., Radar. Hoe kunnen CO-problemen ontstaan bij rookgasafvoeren? Hoe moet een rookgasafvoer geinstalleerd worden? Hoe kunnen VvE's eigenaren 'verplichten' om rookgasafvoeren te vervangen als er nog bijv. ouderwetse afvoersystemen via de achterzijde (muren, puien) aanwezig zijn vanwaaruit de dampen op de balkons van bovengelegen appartementen terecht komt. Gevaarlijk toch? Maar ook bevuilde was die op het balkon hangt!
Wat zijn de voorschriften, hoe worden deze gehandhaafd, moet er een certificaat van een deskundig installateur zijn, etc. etc.
Er zijn vast nog veel meer vragen hierover te stellen en antwoorden te verkrijgen.

Die hoor ik graag.
VvE-er
Laatst gewijzigd door Radar op 21 mar 2018 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen rookgasafvoer van cv-ketel

Ongelezen bericht door sjohie »

VvE-er schreef:Onlangs besteedde Radar aandacht aan CO-melders. In dit item werd aandacht besteed aan CO-melders in de nabijheid v.d. CV-installatie.
Wat ik heb gemist is, dat er ook problemen kunnen ontstaan door een rookgasafvoer van de CV-ketel. Ik zou het een goed idee vinden om dit aspect ook te belichten., Radar. Hoe kunnen CO-problemen ontstaan bij rookgasafvoeren? Hoe moet een rookgasafvoer geinstalleerd worden? Hoe kunnen VvE's eigenaren 'verplichten' om rookgasafvoeren te vervangen als er nog bijv. ouderwetse afvoersystemen via de achterzijde (muren, puien) aanwezig zijn vanwaaruit de dampen op de balkons van bovengelegen appartementen terecht komt. Gevaarlijk toch? Maar ook bevuilde was die op het balkon hangt!
Wat zijn de voorschriften, hoe worden deze gehandhaafd, moet er een certificaat van een deskundig installateur zijn, etc. etc.
Er zijn vast nog veel meer vragen hierover te stellen en antwoorden te verkrijgen.

Die hoor ik graag.
VvE-er
Leden van een VvE kunnen dit als agendapunt zélf aandragen bij het bestuur, dat is zelfs hun wettelijk recht, dus als je daar actie op wilt/wenst, dan kan je dat als VvE lid prima zelf instigeren.

Een VvE kan de leden kort door de bocht alles verplichten zolang het binnen de Nederlandse wet valt, dus niet dat ze minimaal 1 tankstation per maand moeten beroven voor de VvE bijdrage ofzo, en dit conform de bepalingen rondom een VvE vergadering gebeurd. Dus een aan alle leden duidelijk vooraf aangekondigde VvE vergadering, met vastgestelde agenda etc etc.

Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen rookgasafvoer van cv-ketel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij sommige VvE’s mag er zelfs geen was op het balkon hangen. In ieder geval één probleem opgelost.

Gesloten