Valys
-
Mitchellord
Valys
Graag wil ik onder de aandacht brengen dat Valys ritten weigert op basis van capaciteitsproblemen, terwijl dit niet overeenkomt met hun eigen (website)voorwaarden. Het betreft hier een sociaal probleem waarbij kwetsbare mensen niet meer kunnen reizen.Mijn casus:Datum rit: 9 mei 2026Tijdstip: 13:15 uurProbleem: De rit werd geweigerd vanwege "volle planning"/geen capaciteit.Actie: Ik heb de rit tijdig aangevraagd. Ook op de dag zelf nog geprobeerd via 0900-9630 (6:00 uur 's ochtends).Website vs. Werkelijkheid: Volgens Valys.nl staat dat bij boeking voor 21:00 uur (of bij zaterdagreizen) er slechts € 3,- boekingskosten gelden. Er staat niets over dat ze de rit mogen weigeren bij volle planning.Klantenservice: Ik heb contact opgenomen, maar krijg wijkende antwoorden. Ik heb foto's en mails van hun onbevredigende reacties.Waarom dit Radar-waardig is:Valys schuift de verantwoordelijkheid af en laat reizigers met een beperking in de steek. De "21-uur regel" (boeken voor 21:00 uur) wordt door hen niet nageleefd wanneer het hen uitkomt. Ik ben iemand die zich aan de regels houdt, maar Valys doet dat niet. Ik wil dat deze structurele capaciteitsproblemen worden aangepakt.In de bijlage vindt u de communicatie. Ik hoop dat Radar dit onderzoek wil doen.
Re: Valys
En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
Dat is toch niet het probleem van de klant?rwolters schreef: ↑16 mei 2026 12:18En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
die ook nog eens op tijd heeft gereserveerd,
Ik vind dat ze maar wat moeten regelen,
desnoods een taxi.
-
J. Deltoer
Zowel rwolters als 16again hebben gelijk.
Valys en ook de regiotaxi zijn bedoeld voor mensen met een WMO-indicatie, waarvan Valys de lange ritten doet.
Valys is ooit in het leven geroepen om mensen voor familiebezoek naar het station te brengen, waarna ze met de trein verder konden reizen en op het station van aankomst weer door Valys werden opgehaald om naar het bestemmingsadres vervoerd te worden.
Tegenwoordig wordt de gehele rit door Valys uitgevoerd met een maximum van gemiddeld 700 km per jaar, maar iemand kan uit noodzaak ook een hoger budget krijgen met een maximum van 2350 km.
Met het budget van max. 700 km kan iemand heel wat familiebezoekjes doen. Ik kom met mijn auto nog niet eens aan 700 km familiebezoek per jaar.
Bij de regiotaxi waren voorheen meerdere taxibedrijven per vervoersregio beschikbaar. Tegenwoordig wordt dat door aanbestedingen uitbesteed aan 1 bedrijf per vervoersregio of 1 groot bedrijf voor meerdere vervoersregio's.
Bij capaciteitsproblemen zal Valys of regiotaxi een schifting maken tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke ritten, mensen die voor onderzoek naar het ziekenhuis moeten, zullen voorrang krijgen, maar dat was vroeger ook al zo.
Met de huidige brandstofprijzen zullen er wel weer wijzigingen worden doorgevoerd, of het km-tarief wordt verhoogd of de maximum kilometers worden verlaagd.
Valys en ook de regiotaxi zijn bedoeld voor mensen met een WMO-indicatie, waarvan Valys de lange ritten doet.
Valys is ooit in het leven geroepen om mensen voor familiebezoek naar het station te brengen, waarna ze met de trein verder konden reizen en op het station van aankomst weer door Valys werden opgehaald om naar het bestemmingsadres vervoerd te worden.
Tegenwoordig wordt de gehele rit door Valys uitgevoerd met een maximum van gemiddeld 700 km per jaar, maar iemand kan uit noodzaak ook een hoger budget krijgen met een maximum van 2350 km.
Met het budget van max. 700 km kan iemand heel wat familiebezoekjes doen. Ik kom met mijn auto nog niet eens aan 700 km familiebezoek per jaar.
Bij de regiotaxi waren voorheen meerdere taxibedrijven per vervoersregio beschikbaar. Tegenwoordig wordt dat door aanbestedingen uitbesteed aan 1 bedrijf per vervoersregio of 1 groot bedrijf voor meerdere vervoersregio's.
Bij capaciteitsproblemen zal Valys of regiotaxi een schifting maken tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke ritten, mensen die voor onderzoek naar het ziekenhuis moeten, zullen voorrang krijgen, maar dat was vroeger ook al zo.
Met de huidige brandstofprijzen zullen er wel weer wijzigingen worden doorgevoerd, of het km-tarief wordt verhoogd of de maximum kilometers worden verlaagd.
wikop
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
Er zijn genoeg bejaarden die van de ABW naadloos overgegaan zijn op AOW. Echt niet iedere bejaarde heeft gewerkt.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
Of is dat ook alweer racisme?
sergio1963
en rwolters
vinden dit leuk
-
De Posthoorn
wikop
vindt dit leuk
Valys is nu juist een service die taxi's inschakelt. Ieder jaar is er weer een aanbesteding waarbij per regio een taxibedrijf wordt gekozen om de ritten voor Valys te verzorgen. Dan kan het gewoonweg eens voorkomen dat al die taxibedrijven in een regio volzitten (bijvoorbeeld als er een evenement is).marnix schreef: ↑16 mei 2026 14:20Dat is toch niet het probleem van de klant?rwolters schreef: ↑16 mei 2026 12:18En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
desnoods een taxi.
-
Morgan le Fay
Hoe lomp het ook klinkt dit is een WMO issue.
Dus de Gemeente hiermee lastig vallen, desnoods dmv schriftelijke vragen via een van de ppartijen binnen de Gemeenteraad.
Dus de Gemeente hiermee lastig vallen, desnoods dmv schriftelijke vragen via een van de ppartijen binnen de Gemeenteraad.
-
Morgan le Fay
Bijstandgerechtigden(gezien de huidige samenstelling) hebben veelal geen rijbewijs, dus dit is weer een tang en varken opmerking.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
ah, excuus,Nijogeth schreef: ↑16 mei 2026 18:21Valys is nu juist een service die taxi's inschakelt. Ieder jaar is er weer een aanbesteding waarbij per regio een taxibedrijf wordt gekozen om de ritten voor Valys te verzorgen. Dan kan het gewoonweg eens voorkomen dat al die taxibedrijven in een regio volzitten (bijvoorbeeld als er een evenement is).marnix schreef: ↑16 mei 2026 14:20Dat is toch niet het probleem van de klant?rwolters schreef: ↑16 mei 2026 12:18En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
desnoods een taxi.
ik ken ze enkel van busjes die je het hele land doorrijden,
haha, ik ken een geval van iemand die op familiebezoek ging, veel te laat opgehaald, eenmaal aangekomen op bestemming stond busje voor terugweg al klaar.
-
J. Deltoer
Dan maar fietstaxi's gaan besturen...of riksjas.Morgan le Fay schreef: ↑17 mei 2026 09:08Bijstandgerechtigden(gezien de huidige samenstelling) hebben veelal geen rijbewijs, dus dit is weer een tang en varken opmerking.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
Duimen draaien en niks doen op kosten van de belastingbetaler moeten we niet willen. Dan gaan ze alleen maar domme dingen doen als de a12 bezetten, of universiteiten of stations.
De gepensioneerden van nu hebben van alle voorzieningen kunnen profiteren. De huidige en volgende generatie mag lekker lang doorwerken zodat de AOW betaald kan worden. Laat de gepensioneerden ook eens een keer solidair zijn. Of gewoon niet zeuren dat bepaalde dingen niet kunnen.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
En als die er ook niet zijn? Vrijwel iedere sector kraakt door personeelstekort. En als we dan keuzes moeten maken dan zijn er andere werkzaamheden en sectoren die voorrang zouden moeten krijgen.marnix schreef: ↑16 mei 2026 14:20Dat is toch niet het probleem van de klant?rwolters schreef: ↑16 mei 2026 12:18En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
desnoods een taxi.
wikop
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
De gepensioneerden van nu hebben voor alles dubbel en dik betaald, spaarzaam geleefd. Dat we nu een doldwaze regering hebben die voor alle mogelijke onzin ons geld met de platte bats weggooit en ook nog allemaal beroepsbijstandtrekkers importeert daar kunnen zij niet de dupe van worden.rwolters schreef: ↑17 mei 2026 13:54De gepensioneerden van nu hebben van alle voorzieningen kunnen profiteren. De huidige en volgende generatie mag lekker lang doorwerken zodat de AOW betaald kan worden. Laat de gepensioneerden ook eens een keer solidair zijn. Of gewoon niet zeuren dat bepaalde dingen niet kunnen.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
wikop
vindt dit leuk
Je hebt natuurlijk gelijk - in theorie. De praktijk is helaas dat men geen ijzer met handen kan breken…marnix schreef: ↑16 mei 2026 14:20Dat is toch niet het probleem van de klant?rwolters schreef: ↑16 mei 2026 12:18En hoe zouden ze ritten moeten inplannen als ze echt vol zitten? Dus geen mensen en voertuigen beschikbaar. Houdt er maar vast rekening mee dat dit eerder slechter dan beter gaat worden gezien de situatie op de arbeidsmarkt. Of gepensioneerden zouden voor Valys kunnen gaan werken, dat zou wat op kunnen lossen.
desnoods een taxi.
Volgens mij werkt de huidige generatie stukke minder als de gepensioneerde hebben gewerkt.rwolters schreef: ↑17 mei 2026 13:54De gepensioneerden van nu hebben van alle voorzieningen kunnen profiteren. De huidige en volgende generatie mag lekker lang doorwerken zodat de AOW betaald kan worden. Laat de gepensioneerden ook eens een keer solidair zijn. Of gewoon niet zeuren dat bepaalde dingen niet kunnen.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
wikop
vindt dit leuk
De huidige gepensioneerden begonnen al op jongere leeftijd met werken en maakten bovendien meer uren per week.rwolters schreef: ↑17 mei 2026 13:54De gepensioneerden van nu hebben van alle voorzieningen kunnen profiteren. De huidige en volgende generatie mag lekker lang doorwerken zodat de AOW betaald kan worden. Laat de gepensioneerden ook eens een keer solidair zijn. Of gewoon niet zeuren dat bepaalde dingen niet kunnen.J. Deltoer schreef: ↑16 mei 2026 14:58De bejaarden hebben hun portie meer als gedaan. Stuur die bijstandtrekkers maar aan het werk.
wikop
vindt dit leuk
Anderzijds was vroeger de man de kostwinner, en deed moeder de vrouw het huishouden en de opvoeding van de kinderen.
Tegenwoordig werken vaak beide, weliswaar een van twee parttime, maar per saldo wordt er per huishouden evenveel gewerkt dan vroeger verwacht ik.
Tegenwoordig werken vaak beide, weliswaar een van twee parttime, maar per saldo wordt er per huishouden evenveel gewerkt dan vroeger verwacht ik.