De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil graag meer weten over de wereld van online reviews en aanbevelingen door bloggers en vloggers in Nederland. Daarom roepen we consumenten en bedrijven op hun ervaringen te delen, zie het ACM en ConsuWijzer nieuwsbericht hierover.
We hebben de volgende vragen:
Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom?
Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom?
Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom
Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is?
Bekijk de vragen specifiek voor bedrijven op de ACM website.
Je kan tot en met 8 juli 2016 reageren. We kijken uit naar je ervaringen!
Groeten,
ACM-Projectteam online reviews en aanbevelingen
Voor welke producten en/of diensten zoek je meestal naar online reviews? Waarom? - Electronica en vakanties/reizen/restaurants/hotels, omdat die niet altijd van te voren zelf te bekijken zijn
Voor welke producten en/of diensten gebruik je aanbevelingen van bloggers en/of vloggers? Waarom? - Geen, ik heb geen vertrouwen in hun onafhankelijkheid
Twijfel je wel eens aan de betrouwbaarheid van online reviews en/of aanbevelingen? Zo ja, waarom - Soms, als een net nieuwe gebruiker een haleluja review schrijft over een product, of meerdere nieuwe gebruikers dit snel achter elkaar doen.
Hoe controleer je of een online review betrouwbaar is? - Door sites te gebruiken die zo onafhankelijk zijn als praktisch kan, zoals tweakers voor electronica, en tripadvisor voor hotels/appartementen/vakantiebestemmingen. Bij beide worden kritische reviews, mits goed onderbouwd, gehandhaafd. Bij sites die werken met ekomi/trustpilot etc zijn de resultaten te vertroebeld en te gemakkelijk te wijzigen door bedrijven, en bij beoordelingen van accommodaties op sites van touroperators zit er altijd een positief verschil tov diezelfde locatie op sites als tripavisor of zoover, wat mij ook wantrouwend maakt.