De-Amerikanisering

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
Nijogeth

Re: De-Amerikanisering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Arizonakid schreef:
25 feb 2026 09:21
Nijogeth schreef:
25 feb 2026 07:49
rwolters schreef:
24 feb 2026 19:01

Je weet vast wel het verschil tussen wie een product ontwerpt en levert en waar het wordt geproduceerd. Of vindt je ook dat Citroën Duits is en Opel Frans?
Ja, juist daarom dat ik zeg dat er in een auto en veel andere producten weinig Amerikaanse onderdelen zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de auto's die in Europa worden gekocht, die bevatten over het algemeen geen in Amerika geproduceerde onderdelen. Ook de kritische onderdelen als een ECU niet.

Hou die gedachte vooral vast, maar bv een fabrikant als Delphi levert aan alle automerken. Enndat is dus Amerikaans. Net als veel andere toeleveranciers.
Globalisering is a bitch.
Amerikaanse auto's en Stellantis inderdaad. Japanse auto's, Koreaanse auto's en Duitse auto's maken amper gebruik van Delphi, omdat ze zelf betere en grotere OEM producenten hebben als Bosch, ZF, Continental, Denso, Hyundai en goedkoper terecht kunnen bij de Chinezen die ook groter zijn.

Delphi is trouwens onderdeel van het Amerikaanse Borgwarner die 21e staat op de lijst van grootste OEM leveranciers voor de automotive markt. Het aftermarket gedeelte van Delphi dat verder is gegaan als Aptiv is zelfs tegenwoordig groter (17e wereldwijd) dan Borgwarner qua levering van OEM onderdelen. Overigens is het Canadese Magna het enige Noord Amerikaanse merk in de top 10.

1. Bosch (DE)
2. Denso (JP)
3. Continental (DE)
4. ZF (DE)
5. Magna (CA)
6. Hyundai (KR)
7. Aisin (JP)
8. Michelin (FR)
9. Bridgestone (JP)
10. CATL (CN)

Vergeet niet dat voor heel veel onderdelen nog steeds gewoon lokale producenten gebruikt worden, die veelal mee zijn gegroeid met de autofabriek eromheen. En dat als je alle losse bedrijfsonderdelen van een Toyota (waarvan er dus al 2 in de top 10 staan) samen zou voegen, de lijst er heel anders uit zou zien.

Ik blijf nogmaals bij mijn eerdere uitspraak, ook omdat ik iedere week wel een onderdelenlijst van een voertuig voor goedkeuring voor mijn neus heb. Dus de complete lijst met producenten, E-nummers en zelfs serienummers van alle elektronische componenten in een voertuig.

Plaats reactie