Meer dan negentig procent van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine op internet. Google stelt van iedere gebruiker een persoonlijk profiel op, en zo kan Google een beter antwoord geven op jouw persoonlijke zoekopdracht. Maar komt Google...
Lees verder
Meer dan negentig procent van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine op internet. Google stelt van iedere gebruiker een persoonlijk profiel op, en zo kan Google een beter antwoord geven op jouw persoonlijke zoekopdracht. Maar komt Google niet te veel te weten over zijn gebruikers? Een reportage.
Via de link onderaan de pagina is een voorproefje van de reportage te zien.
Niet alleen zoeken
De zoekmachine is natuurlijk het bekendst van Google, maar het bedrijf heeft onder andere ook een e-mailservice, digitale plattegronden en is de eigenaar van YouTube. En ook daar houdt het niet op. Google heeft verschillende projecten in ontwikkeling en richt zich steeds meer op de markt voor mobiel internet.
In de uitzending
Het motto van Google is "Don't be evil", maar kunnen we het bedrijf vertrouwen met onze privegegevens? Netwerk ging te rade bij een internetbeveiliger die laat zien dat je PC gegevens doorgeeft aan Google terwijl velen dit niet beseffen.
In deze uitzending worden een tweetal alternatieve zoekmachines genoemd die weliswaar ook gebruikmaken van Google, maar na twee dagen al je zoekopdrachten wissen.
Cookies, tekstbestandjes met enkele gegevens over je surfgedrag, worden niet doorgestuurd naar google door deze alternatieve zoekmachines!
als radar google zo erg vind, laat ze dan een anti bot bestandje gebruiken
Stel het ze voor RADAR is een consumentenprogramma. Hun eerste prioriteit is het voorlichten van het publiek over misstanden, en niet het beschermen van hun eigen hachje. Overigens zijn er wel forums die dat doen hoor. Van die forums vind je niets via google.
als je tegen iets bent maak je er geen gebruik van.. toch?
komt bij dat internet een open medium is, en dus vrij gebruikt kan worden.
zolang dit niet in strijd met de wet is uiteraard.
Wat U nu doet is eigenlijk ingaan tegen wat internet inhoudt, een open medium, informatie delen ect. ect.
google geeft ons veel mogelijkheden (hijackthis helpers zouden niet weten wat ze moesten zonder google en helpen zo dus veel mensen)
en inplaats dat U zich richt op google, ga eens naar microsoft kijken
als een bedrijf gegevens heeft dan is het microsoft wel.
Al in 1997 zei Rop Gonggrijp, oprichter van HackTic, XS4ALL en Internet beveiliger enz. het volgende
"In een interview aan de vooravond van Hacking In Progress (HIP) in 1997 zei je: 'Ik denk dat als wij niets doen de overheid over tien jaar het als haar recht ziet om te weten waar haar burgers uithangen.' Is het al zover?
"We hebben nog twee jaar te gaan, maar met de bewaarplicht gaan we zeker die kant op. Er worden locatiegegevens verzameld over gsm-gebruik en de AIVD heeft al te kennen gegeven daar vrijelijk in te willen browsen. Zulke gegevens kunnen worden gekoppeld aan informatie over bezochte url's en het betalingsverkeer. Straks komt er een OV-chipkaart en dan weten ze ook welke trein of bus je hebt genomen. Die bewaarplicht komt er niet alleen om achteraf misdrijven op te lossen, maar ook voor data-mining. Daarbij kun je aan de hele bevolking een cijfer van nul tot honderd geven om te bepalen hoeveel ze lijken op een bepaalde groep van vijfhonderd mensen. Dat vinden mensen misschien prachtig als het om moslimterroristen gaat, maar dezelfde techniek is ook toepasbaar om te kijken wie er allemaal onderhuurder, zwartwerker, illegaal, belastingontduiker of activist zijn."
Waarom baart dit je zoveel zorgen?
"Voordat je halsoverkop dit soort maatregelen neemt, moet je een lijn trekken waar de terroristen hebben gewonnen. Hoever wil je gaan om terroristische aanslagen te voorkomen? Je kunt niet straffeloos de rechtsstaat uithollen. Het vacuüm dat daarbij ontstaat, wordt onherroepelijk gevuld. Dan krijg je een politiestaat."
Inderdaad hierover maak ik me meer zorgen .
Dat mensen ze dom zijn om hun naam op het internet achter laten is hun eigen schuld.
Die Donner wet heb ik niet in de hand en moet ik maar accepteren als men daar fouten gaat maken..
Dat mensen ze dom zijn om hun naam op het internet achter laten is hun eigen schuld.
onzin: dat hoef je namelijk helemaal niet zelf gedaan te hebben!!!!
Als ik mijn eigen naam in google in type kom ik minstens 20 hits tegen van bijeenkomsten, waar ik ooit geweest ben, en waar ze mijn naam in de lijst van aanwezigen hebben opgenomen; vaak nog met mijn werkadres en tel.nummer erbij!
Verder vind ik nog een stuk of 20 hits van mensen die iets dat ik ooit gezegd of geschreven heb, citeren (al dan niet juist, en vaak in het verkeerde verband).
En mijn naam is uniek, niemand in Nederland heeft verder dezelfde naam.