55-plus? Gratis met de bus!
Met T Bus naar de stad om een kopje koffie te drinken.
Op bezoek bij familie of vrienden. Naar de markt met de bus.
Als u 55 jaar of ouder bent, kan dit vanaf 1 oktober helemaal gratis.
Gratis reizen met de bus voor 55-plus is een proef van de gemeente Tilburg die duurt tot 1 juli 2007. Met deze actie wil de gemeente de drempel voor 55-plussers verlagen om van het openbaar vervoer gebruik te maken en het ouderen makkelijker maken mee te doen in de maatschappij. Denkt u bijvoorbeeld aan gezellige uitstapjes of vrijwilligerswerk. Natuurlijk is gratis busvervoer ook goed voor het milieu.
Met bovenstaande artikel is de BBA ism de gemeente Tilburg begonnen.
Het is natuurlijk een prima idee om 55+ gratis in de bus te laten reizen.
De uitwerking van dit beleid is het volgende:
Althans dat is de mening van de mensen die er over gaan. Nu ben ik 1 van de reizigers die er totaal niet blij mee is. In de eerste plaats zijn de bussen de hele dag stamp maar dan ook stamp vol dat het soms niet anders is dan een bus te wachten omdat er simpelweg in deze bus geen plaats meer is.,,Normaal gesproken was ongeveer 7 procent van onze reizigers boven de 55. Nu is dat 24 procent'', aldus BBA-vervoerskundige Coert van der Veen. De senioren reizen vooral in de daluren. ,,Die bussen zitten vol. De spits wordt gemeden en dat betekent dat we geen extra bussen hoeven in te zetten wat weer extra kosten met zich mee zou brengen'', concludeert Van der Veen
Het wachten op de bus is dan ook geen uitzondering meer maar een regel. Ook is het vervelend te moeten opmerken dat er als je na een lange en uitputtende dag op je werk, er nog net een plaatje kan worden gevonden in een volle bus, mensen zijn die denken dat omdat ze 55+ zijn en GRATIS met de bus mogen mensen die toevallig zitten van hun plaats te moeten drijven.
Na een harde dag werken wil ik ook graag gebruik kunnen maken van een bus waarin ik kan zitten. Tevens betaal ik niet alleen voor het buskaartje van deze mensen maar ook nog voor hun oude dag voorziening. Als ik daarnaast ook nog de hoofdprijs betaal om met die zelfde bus mee te mogen rijden vind ik het niet meer dan normaal dat ik minimaal even veel “recht” hebt op een zitplaats in die bus. En nee ik ben echt niet te beroerd om voor een oudere te gaan staan dat is niet het geval, maar het lijkt wel alsof er door deze regeling meer mensen in de bus zitten die het fatsoen om even te vragen of ze ergens mogen zitten, of het weerwoord van een andere passagier willen / afwachten.
Het is in de laatste plaats ook nog eens leeftijdsdiscriminatie om alleen deze groep gratis te laten reizen, waarom heb ik er als werkende Tilburger ook niet recht op ? Het is toch vreemd dat steeds vaker betalende passagiers de dupe worden van regelingen voor andere groepen (lees: studenten met OV, weekend vrij kaarten van de NS of dit soort ouderen regelingen) Allemaal bedacht om meer mensen te kunnen bedienen, maar de mensen die er altijd en vaak gedwongen al gebruik van maakten zijn ze even vergeten….