LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingstermijn

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
mollie3
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jan 2004 17:10

Betalingstermijn

Ongelezen bericht door mollie3 »

Ik kan me ergens herinneren dat een bedrijf niet zijn eigen betalingstermijn mag maken, maar deze wettelijk bepaald is.
Als je een bekeuring krijgt van de NS dan heb je gelijk te maken met een hele korte betalingstermijn.
Is het inderdaad zo dat het wettelijk bepaald is hoelang de betalingstermijn is of mag de NS bepalen dat deze zo kort is?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Betalingstermijn

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Voor zover ik weet schrijft de wet geen betalingstermijnen voor en mag elk bedrijf dat zelf bepalen, mits het redelijk is. Ik kan op internet in ieder geval niet snel iets vinden.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Betalingstermijn

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Elk bedrijf mag inderdaad zelf bepalen binnen welk termijn het geld binnen moet zijn. Dit is niet wettelijk geregeld.

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: Betalingstermijn

Ongelezen bericht door pewi »

De betalingsregelin voor een boete van NS of welk vervoersbedrijf dan ook zijn vanst gelegd in het besluit personenvervoer 2000. Dit de besluit is een onderdeel van de wet personenvervoer 2000.

http://www.kpvv.nl/files_content/Beslui ... -20001.doc
Artikel 48
1. De reiziger die het vervoerbewijs waarvan hij moet zijn voorzien desgevraagd ter controle niet toont of overhandigt, is op vordering van de vervoerder de vervoerprijs verschuldigd die geldt voor het traject tussen vertrekpunt en plaats van bestemming van de reiziger.
2. Onverminderd het eerste lid, is de reiziger op vordering van de vervoerder een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag verschuldigd indien hij:
a. niet voldoet aan de in artikel 47, eerste lid, bedoelde verplichting,
b. het vervoerbewijs waarvan hij moet zijn voorzien desgevraagd niet toont of overhandigt,
c. een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs gebruikt,
d. een vervoerbewijs misbruikt of
e. de controle van vervoerbewijzen belemmert of verhindert.

3. De reiziger betaalt het bedrag, bedoeld in het tweede lid, terstond tezamen met de krachtens het eerste lid verschuldigde vervoerprijs.
4. Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen terstond betaalt, is de vervoerder verplicht een betalingsbewijs af te geven, dat voor zover nodig tevens geldt als vervoerbewijs.
5. Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet terstond betaalt, stelt de vervoerder hem in de gelegenheid deze bedragen alsnog te betalen binnen een week nadat het feit is geconstateerd. De vervoerder kan aan de reiziger een bewijs verstrekken op grond waarvan deze zijn reis kan aanvangen of voortzetten.
6. Indien de reiziger de in het tweede en derde lid bedoelde bedragen niet binnen een week nadat het feit is geconstateerd, heeft betaald, stelt de vervoerder hem nogmaals in de gelegenheid deze bedragen, verhoogd met een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag aan administratiekosten, te betalen binnen drie weken na afloop van de termijn van zeven dagen.
7. Zodra de reiziger voldoet aan het in het tweede, derde, vijfde of zesde lid bepaalde, vervalt het recht van strafvervolging ter zake van overtreding van artikel 70, eerste lid, van de wet.
Vrgr pewi

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Betalingstermijn

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Legt eraan wat je bedoelt met betalingstermijn(en). De wet stelt een standaard termijn wanneer het bedrag binnen moet zijn. Bij het verzaken hiervan regelt deze ook de verhoging.

Andere termijnen worden niet behandelt en moet met het bedrijf geregeld worden.

Legt eraan hoe je het leest.

Gesloten