LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bus = kindonvriendelijk

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Gast

bus = kindonvriendelijk

Ongelezen bericht door Gast »

Dagelijks zit ik in 100, zwolle-Harderwijk en terug.
Nu heb ik als volwassene al problemen met de rijstijl van veel chaufeurs.
Stap je net in, baf deuren dicht en gelijk als een gek optrekken, zodat je bijna languit in het pad ligt. Of als een bezetene over de drempels heen (dat zijn er aardig wat) zodat je uit je stoel schiet en als je uitstapt moet je maar hopen dat je er uit bent voordat die deuren dicht knallen.

Maar vanmiddag was het toppunt, omdat ik zelf geen kinderen heb is mij dat nooit opgevallen, tot vanmiddag dan.
Er komt een man met een buggy de bus in, die man krijgt een uitval van de chauffeur dat hij die buggy buiten de bus moet inklappen. De man liep naar ee plaats en de chauffer trapt gelijk op het gaspendaal, zodat de man en de buggy met kind een 'zet' in de rug krijgen. Aangezien er in de bus geen ruimte is voor het opbergen van de buggy, (die plek was volgebouwd met tassen van scholieren) lag deze in het gangpad, tot overlast van anderen. Het kind werd eventjes op de stoel naast de man gezet, zodat ie de buggy zo veilig mogelijk kon neerzetten, wordt er door de chauffeur even flink gas gegeven en gelijk mega geremd, i.v.m. een zebra, zodat dat kind bijna uit de stoel wordt gelanceerd. De hele weg heeft die man zijn kind stevig vastgehouden, op schoot, maar op de plekken van de drempels hielp dat niet eens. Het hoofdje van het kind, (ik schat dat het kind ongeveer 1 jaar is) knikte werkelijk alle kanten op.

Is hier niks aan te doen en hebben chauffeurs geen rijgedrag regel?

Kunnen ze die bussen niet iets comfortabeler maken voor kids?????

lies

Re: bus = kindonvriendelijk

Ongelezen bericht door lies »

Lang leven het openbaar vervoer.
Ik heb ook pas een kleine,, en je wordt in rotterdam gewoon geweigerd met een maxi taxi, is een kleine buggy waar de maxi cosi op zit, dus zeer klein en comfortabel mee te nemen, je mag gewoon de bus niet in, ja dan moet je hem inklappen,,,als iedereen dat zou gaan doen, dan heeft dus bus op z´n rit een half uur vertraging, worden we daar met z´n allen blij van.

Smogus

Ongelezen bericht door Smogus »

Ja, maar als er 3 moeders met uitgeklapte kinderwagens in die bus zitten, kan er geen kip meer bij, dus doe niet zo moeilijk of koop een fiets met kinderzitje !

Gast

Hoe haal je het in je hoofd om een kind in de maxicosi mee te nemen naar de stad. Het is algemeen bekend dat een kind niet langer dan 1 uur in een maxicosi mag liggen.

Heidy

Ongelezen bericht door Heidy »

Mijn neefje wilde alleen maar slapen in een maxi cosi.
Volgens de huisarts mocht dat wel.
Dus............

Gast

Mijn dochter is nu 4 maanden oud en bij het consultatieburo is duidelijk gezegd dat het slecht voor kinderen is om langer dan een uur in een maxicosi te liggen/zitten. I.v.m. de houding.

Smogus

Dat doet er voor dit topic toch niet toe !!!

Vraag anders allebei een second opinion aan, nu gaat alleen de een naar de huisarts en de aan naar adt bureau voor baby's

End of discussion......

Waar ging het over .....

O JA ! DE BUS !............................

Gast

gelul maar 1 uur in de maxicosie, wanneer een babytje heel klein is dan leg je er gewoon een schapevelletje in of wat anders.
DAn heeft de baby genoeg steun.
Kijk eens naar de vrouwen in afrika, weet je wat zei allemaal met hun baby doen.
En wanneer een baby een jaar is, zoals in dit geval dan is het ruggetje sterk genoeg, dus laten we alsjeblieft niet afwijken van het onderweerp van dit topic.
Natuurlijk hoeven er geen 3 moeders of vaders met 3 baby's tegelijk in , in zulke gevallen begrijp ik dat de chaffeur de moeders/vaders weigerd.
Waar haal je de brutaliteit vandaan om te zeggen dat ze maar op de fiets moeten gaan?
Zo kunnen we nu weer back on topic, bah al die mensen die even gaan vertellen hoe het wel moet!!!!!!!!!
daar gaat dit topic niet over.

Just me

Gast

ge*** is dus GELUL

Gast

consultatiebureau kan zoveel zeggen, en volgend jaar zeggen ze weeer wat anders, ik doe gewoon wat mij goed lijkt als moeder, en liep altijd het consultatieburea weer uit, heb vreindelijk Ja geknikt, maar ga toch mijn eigen weg.
Mijn kind is nu 8, en heeft hij er last van gehad dat hij lekker in een dik dekentje in de maxicosie heeft gelegen. langer dan 2 uur???
NEE

mauwoe

Ongelezen bericht door mauwoe »

Beste meneer of mevrouw,
Bij ons in Deventer sstaat er in de bussen: De chauffeur kan kinderwagens en buggy's weigeren. Dat gebeurt in de praktijk alleen in de spits als de bus al erg vol is. Moeders kunnen de buggy dan voor het instappen inklappen en de kleine op schoot nemen. Inderdaad lastig als hij of zij net in de luier geplast heeft, maar beter dan op de volgende bus wachten. Kinderwagens zijn een groter probleem. maar welke moeder neemt de baby in de kinderwagen nog om 8.00 of 17.00 mee? De meeste moeders weten zelf al dat ze de problemen in de spits beter kunnen vermijden. Als het geen spitsuur is kunnen ze altijd achterin de kinderwagen/buggy laden en dan zelf naar voren om de strippenkaart af te stempelen. Als iedereen zich een beetje redelijk gedraagt komen hier echt geen problemen van.

Smogus

Helemaal met mauwoe eens. !

Jammer alleen dat zo'n melding dan niet in iedere bus hangt..

ik erger me af en toe dood aan die kinderwagens, want soms moet je allerlei klimpartijen en manouvres uitvoeren om in zo'n smalle bus langs zo'n kinderwagen te komen .....

maar ja, ook ik heb als kind in de kinderwagen en zelfs daarmee in de bus gezeten .... dus mag niet mauwe !

Gast

mauw dan ook niet! :wink:

Smogus

Hehehehe :)

martin2

Ongelezen bericht door martin2 »

na alle berichten gelezen te hebben heb ik toch de drang om te reageren. Ik ban n.m. zelf buschauffeur en natuurlijk keur ik het rijgedrag af van die collega maar wat de meeste moeders en ook de vaders niet beseffen is het gevaar wat die kleine loopt als die in de buggy of kinderwagen ligt. Stel je voor dat de bus een noodstop moet maken en je kind staat met buggy en al in het gangpad, geloof me hij staat eerder naast de chauffeur dan je denkt, je moet er niet aan denken hoe dat afloopt. En natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen "maar ik hou hem goed in de gaten"ja maar je telefoon zal maar gaan of je wordt door iets anders afgeleid en weg is die. Er is gewoon een duidelijke regel in het ov buggy's en kinderwagens mogen mee in de bus mits ingeklapt, voor uw eigen veiligheid, die van de kleine en van uw mede passagiers.

Janine

Ongelezen bericht door Janine »

Ik ben het met deze Martin eens. Ik woon zelf in Rotterdam en moet vrij regelmatig hordelopen om langs alle kinderwagens (ongeacht het model) te kunnen lopen om bij de achterdeur te komen. En dan ongeacht het tijdstip, want het gebeurt óók dat kinderwagens midden in het gangpad worden gezet, omdat degene die er mee loopt dan lekker dicht bij de deur zit, zodat ze lekker gezellig met z'n drieën kunnen zitten etc.

Lastig, doch niet onoverkomelijk. Wat wél een probleem is, is wanneer er brand uitbreekt in de bus (ik heb nog wel ergens foto's van een uitgebrande bus, nog niet zo heel lang geleden). Want mensen kunnen de deuren niet bereiken vanwege een kinderwagen die in de weg staat of, nog erger, in de paniek niet naar buiten kan. De moderne bussen zijn niet meer van die ijzeren tanks, maar lichtgewicht kunststof gevallen. Dit is uitstekend voor het milieu (minder gewicht om te vervoeren = schoner ... of zo), maar ook stukken brandgevaarlijker, ondanks alle voorzorgsmaatregelen.
Degenen die het "recht" menen te hebben om kinderwagens uitgebreid in de bus neer te zetten, hebben naar mijn bescheiden mening nog steeds geen recht om anderen de weg te blokkeren. Sterker nog, ze hebben zelfs de plicht om er voor te zorgen dat de kinderwagens zo strategisch mogelijk opgesteld staan: zo weinig mogelijk hinder voor andere passagiers.

Bovendien staan die kinderen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen levensgevaarlijk "opgesteld". In het geval van een noodstop zouden die kinderen loeihard naar voren schieten, met alle ellende van dien. Of ze vallen en komen onder andere, staande, passagiers terecht.

En kinderen met schooltassen? Vlak de mensen met boodschappentassen niet uit a.u.b. Zeker niet op marktdagen.

Kinderwagens in de bus? Prima. Maar houd u aan de aanwijzingen van de chauffeur, de stickers en het Koninklijk Besluit Openbaar Vervoer, voor uw eigen veiligheid én de veiligheid van uw kinderen.

jgcctje

Ongelezen bericht door jgcctje »

Ik wil toch even zeggen dat er ook mensen zijn die van de bus afhankelijk zijn. Ik ben er zo een, heb geen auto en familie buiten de stad.
Dan is het toch wel prettig dat je met kleine kinderen in buggy met de bus kunt.
toen mijn kinderen kleiner waren, was ik daar heel blij om, en voor diegene die zei dat je dan maar een fiets met kinderzitje moet kopen....
de hele kleintjes die nog niet kunnen zitten, daar al eens aan gedacht???
En inderdaad de scholieren met hun tassen zorgen vaak voor minstens evenveel overlast.

olleke

Ongelezen bericht door olleke »

Ik wilde even reageren op dat stukje over het busvervoer, het is soms echt erg gesteld met sommige chauffeurs.
Vertrek tijden is ook slecht, mijn zoon gaat elke dag met de bus naar school vertrektijd smorgens is 8.56 van de week ging hij al om 8.43 weg, toen miste hij wel zijn bus.
Ook hebben ze hem al een keertje laten staan bij de halte, reactie van de chauffeur was "heb hem niet gezien".
En echt goedkoop is het ook niet meer.
gr olleke

Gast

hoi,
ook ik wilde even reageren als zijnde buschauffeur.
buggies horen gewoon ingeklapt te worden , zeker als daar om gevraagd wordt, maar ik zie zelf ook wel dat het niet altijd mogenlijk is om te doen omdat er veel meer in een buggy zit dan alleen maar een kind.
het risico dat er iets gebeurt als er een noodstop gemaakt wordt is erg groot, want een kind wil vaak toch niet stil blijven zitten en als het niet vast zit met een gordel(alleen met beugel), dan loop je de kans dat je kind ook nog eens zonder buggy voorin de bus terecht komt.
wat de rijstijl betreft is het helaas zo dat lang niet iedereen even netjes rijdt, maar dat is ten dele weer terug te voeren op al die drempels , rotondes en andere verkeersremmende maatregelen die op de routes liggen.
heel vaak worden de tijden niet aangepast als er in routes verkeersremmende maatregels worden aangelegd, waardoor je dus in dezelfde tijd als voorheen een route af moet leggen, terwijl de gemiddelde snelheid naar benden is gegaan.
enige manier om dat te compenseren is door soms vlotter te gaan rijden , of door meer tijd te krijgen voor een rit, maar meer tijd is meer geld en dat wil/kan de baas(budget) en opdrachtgever(gemeente of provincie) niet investeren.
ten dele is het dus gewoon weer de schuld van de overheden die overal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten in het openbaar vervoer ( leven alle aanbestedingen, want het wordt er dan echt niet beter op)

Henk uit het noorden

Ongelezen bericht door Henk uit het noorden »

Ook ik ben buschauffeur en begrijp het best, het wordt ons ook zo niet geleerd. We moeten wachten tot de passagiers hebben plaats genomen we horen op tijd te rijden we moeten vriendelijk zijn en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, Maar begrijp wel dat ons de tijd er gewoonweg niet voor gegeven wordt om zo te handelen, zo ons dat geleerd is het is een blamge voor de OV berijven lees onze managers of liever gezegd de regering die van een (goed openbaarvervoer) door de aanbesteding de zaak kapot hebben gemaakt. Ons bedrijf is verplicht om aan het eind positief resutaat te boeken (aandeelhouders) en dit allles gaat over de ruggen van de chauffeur nu er aanbestedingen zijn moet er scherp worden ingeschreven eigenlijk te laag dit wordt dan weer verhaald op U raad het al de chauffeur hij krijgd minder tijd voor zijn rit terwijl de lengte gelijk is gebleven (er steeds meer drempels 60 en 30 km zones komen.) Je moed dan wel over heel veel zelf disipliene beschikken, als je dan rustig kunt blijven, een klant te woord kunt staan, kunt wachten tot iedereen zit. Ik weet van me zelf dat ik iedere dag probeer mijn werk zo goed mogelijk te doen. en weet vele chauffeurs met me. Maar ik denk dat dit niet zal veranderen zolang de overheid dit beleid voert.

Gesloten