LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Een weekje NS
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55
Een weekje NS
Dinsdag: 20 minuten vertraging omdat er geen conducteur was.
Donderdag: over een traject van 17 minuten iets langer dan een half uur gedaan, reden onbekend
Vrijdag: 20 minuten vertraging ivm een kapotte bovenleiding
Zondag: bij het eerste station eruit, naar een andere trein, omdat de motor verbrand was op het tweede station eruit, trein reed niet meer verder omdat de deuren niet meer wilde sluiten.
En vandaag reden er op dit traject helemaal geen treinen. Reden onbekend. Kon gelukkig met iemand mee rijden.
Donderdag: over een traject van 17 minuten iets langer dan een half uur gedaan, reden onbekend
Vrijdag: 20 minuten vertraging ivm een kapotte bovenleiding
Zondag: bij het eerste station eruit, naar een andere trein, omdat de motor verbrand was op het tweede station eruit, trein reed niet meer verder omdat de deuren niet meer wilde sluiten.
En vandaag reden er op dit traject helemaal geen treinen. Reden onbekend. Kon gelukkig met iemand mee rijden.
Re: Een weekje NS
Irritant is dat hè?!?! Het gekke is dat de ene keer alles in de soep loopt en de andere keer gaat het helemaal goed. Van het weekend ben ik van Dordrecht naar Roermond gereden, en heen en terug is het helemaal goed gegaan. Terwijl ik dat ook wel eens totaal anders heb meegemaakt.
Je kan er gewoon niet op vertrouwen, op de NS, er is altijd wel wat. En dat is jammer, want je betaalt er een hoop voor.
Je kan er gewoon niet op vertrouwen, op de NS, er is altijd wel wat. En dat is jammer, want je betaalt er een hoop voor.
Re: Een weekje NS
// Simone
welk traject was dat ?
Je weet dat je (met onnodig veel moeite) je geld voor een deel terug kunt krijgen bij vertraging ?
Helaas is het wel zo dat het er verdacht veel op lijkt alsof de NS per express treinen laat uitvallen ipv ze een half uur vertraging te geven.
Ik reis zelf al jaren bijna dagelijks met de trein. En het is mij opgevallen dat de conducteurs vaak zelf geen flauw idee hebben van de reden van de vertragingen. Het heeft dan ook nooit zin om deze mensen aan te spreken. Voor de stationshulpjes (feitelijk lokettisten zonder loket) geld hetzelfde verhaal. Enige wat die dames (en heren) kennen is de weg naar de koffie-automaat ...
En als er een trein uitvalt dan is het iedere keer dezelfde trieste amateuristische rommel. Net alsof ze het wiel opnieuw moeten uitvinden en er uren over doen om te beslissen of er wel/geen bussen moeten worden ingezet. Als gevolg daar van zorg ik er gewoon voor dat ik een alternatieve route ken waar ik op kan overschakelen, want op de NS kun je in zo'n geval nooit vertrouwen.
NS = No Service
welk traject was dat ?
Je weet dat je (met onnodig veel moeite) je geld voor een deel terug kunt krijgen bij vertraging ?
Helaas is het wel zo dat het er verdacht veel op lijkt alsof de NS per express treinen laat uitvallen ipv ze een half uur vertraging te geven.
Ik reis zelf al jaren bijna dagelijks met de trein. En het is mij opgevallen dat de conducteurs vaak zelf geen flauw idee hebben van de reden van de vertragingen. Het heeft dan ook nooit zin om deze mensen aan te spreken. Voor de stationshulpjes (feitelijk lokettisten zonder loket) geld hetzelfde verhaal. Enige wat die dames (en heren) kennen is de weg naar de koffie-automaat ...
En als er een trein uitvalt dan is het iedere keer dezelfde trieste amateuristische rommel. Net alsof ze het wiel opnieuw moeten uitvinden en er uren over doen om te beslissen of er wel/geen bussen moeten worden ingezet. Als gevolg daar van zorg ik er gewoon voor dat ik een alternatieve route ken waar ik op kan overschakelen, want op de NS kun je in zo'n geval nooit vertrouwen.
NS = No Service
Re: Een weekje NS
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de NS soms besluit om treinen maar helemaal niet te laten rijden ipv met een vertraging. Dit onder het motto dat de dienstregeling dan nog verder in de soep loopt vanwege alle vertraagde treinen die er tussendoor moeten. Yeah right.
Ook valt het me op dat er omgeroepen wordt dat op een bepaald traject een stremming of vertraging is, terwijl de intercity en diverse vrachttreinen dan voor je neus langs gewoon door kunnen rijden. Of hebben alleen stoptreinen last van dit soort zaken?
Ook valt het me op dat er omgeroepen wordt dat op een bepaald traject een stremming of vertraging is, terwijl de intercity en diverse vrachttreinen dan voor je neus langs gewoon door kunnen rijden. Of hebben alleen stoptreinen last van dit soort zaken?
Re: Een weekje NS
Klopt helemaal! Toen ik eens vroeg aan een conducteur waarom we op Rotterdam zolang bleven staan kreeg ik het denigrerende antwoord: Ja mevrouwtje, als ik dat eens wist!!En het is mij opgevallen dat de conducteurs vaak zelf geen flauw idee hebben van de reden van de vertragingen. Het heeft dan ook nooit zin om deze mensen aan te spreken. Voor de stationshulpjes (feitelijk lokettisten zonder loket) geld hetzelfde verhaal. Enige wat die dames (en heren) kennen is de weg naar de koffie-automaat ...
De mensen achter het loket nemen hun informatie van teletekst over. Als daar niks op staat, dan zal het allemaal wel goed zijn.
En de perronmedewerkers weten ook erg weinig. Toen ik laatst eens vroeg waar en wanneer de eerstvolgende trein naar Rotterdam zou gaan, vertelden ze me dat de intercity over een paar minuten binnen zou komen. Inmiddels stond er op het bord dat deze 15 minuten vertraging had maar dat hadden ze nog niet door. Toen ik mijn vraag nogmaals stelden kreeg ik als antwoord dat ze niet meer door hadden gekregen. Uiteindelijk heb ik ze zover gekregen dat ze zelf eens gingen bellen, maar het kostte aardig wat moeite.
Dat vind ik nou jammer, de meeste NS-medewerkers (en dat komt bij heel veel bedrijven helaas voor) wachten 'rustig' af of ze de informatie wel of niet krijgen, maar zullen er zelf geen moeite voor doen om informatie te achterhalen.
Re: Een weekje NS
En als ze de moeite nemen dan krijgen ze volgens mij niet eens de informatie omdat de figuren aan de andere kant van de lijn zelfs hun van kastje naar muur laten sturen ...
Als de NS ergens zouden moeten reorganiseren dan is het wel bij z'n eigen management ipv bij het personeel op de werkvloer. Helaas weten die *biep* figuren het altijd zo te regelen dat ze nauwelijks geraakt worden.
Dat vrachtverkeer voorrang krijgt verbaast me niks. De NS heeft al jaren het idee dat reizigers maar lastig zijn. Ze zijn niet voor niks bezig met het sluiten van stations en het vernietigen van dat beetje service dat er nog over is.
Als de NS ergens zouden moeten reorganiseren dan is het wel bij z'n eigen management ipv bij het personeel op de werkvloer. Helaas weten die *biep* figuren het altijd zo te regelen dat ze nauwelijks geraakt worden.
Dat vrachtverkeer voorrang krijgt verbaast me niks. De NS heeft al jaren het idee dat reizigers maar lastig zijn. Ze zijn niet voor niks bezig met het sluiten van stations en het vernietigen van dat beetje service dat er nog over is.
Re: Een weekje NS
Het zou inderdaad heel wat schelen als ze meer informatie gaan verstrekken. En niet altijd de schuld op een ander, bijvoorbeeld ProRail, schuiven. Ga eens rond de tafel zitten met elkaar om te bespreken hoe en wat.
En eigen initiatief, dat kan ook geen kwaad. Bij het lijntje waarmee ik reis wordt er nog wel eens vergeten een sein op groen (=wit) te zetten. Ipv dat de machinist of de conducteur even contact opneemt met de persoon die erover gaat, blijven ze gewoon wachten totdat het een keer op groen gaat. En soms duurt dat wel 10 minuten. En dan gewoon lekker kleppen, lekker baantje toch?
Overigens: laatst zat ik in de 1e klas en er zaten ook 2 conducteurs. Eentje lag er zeer uitgebreid bij met zijn voeten of het tafelblad!! Dit komt erg representatief over maar niet heus.
Om ook even een positieve noot er aan toe te voegen: gisteren had ik een conducteur die uitermate vrolijk en aardig was. Hij zei iedereen gedag, vroeg aan sommige mensen hoe het met hun ging en zei uitgebreid gedag tegen een groepje van 5 jiongens. Erg leuk en gezellig, zo kan het dus ook.
En eigen initiatief, dat kan ook geen kwaad. Bij het lijntje waarmee ik reis wordt er nog wel eens vergeten een sein op groen (=wit) te zetten. Ipv dat de machinist of de conducteur even contact opneemt met de persoon die erover gaat, blijven ze gewoon wachten totdat het een keer op groen gaat. En soms duurt dat wel 10 minuten. En dan gewoon lekker kleppen, lekker baantje toch?
Overigens: laatst zat ik in de 1e klas en er zaten ook 2 conducteurs. Eentje lag er zeer uitgebreid bij met zijn voeten of het tafelblad!! Dit komt erg representatief over maar niet heus.
Om ook even een positieve noot er aan toe te voegen: gisteren had ik een conducteur die uitermate vrolijk en aardig was. Hij zei iedereen gedag, vroeg aan sommige mensen hoe het met hun ging en zei uitgebreid gedag tegen een groepje van 5 jiongens. Erg leuk en gezellig, zo kan het dus ook.
Re: Een weekje NS
yup ... er lopen inderdaad wel eens vrolijke conducteurs/conductrices rond, maar die zijn nog zeldzamer dan de reguliere variant.
Als ik af en toe tel hoe vaak er (op het traject waar ik reis) eentje kaartjes controleert dan kan ik net zo goed geen maandkaart kopen ...
Als ik af en toe tel hoe vaak er (op het traject waar ik reis) eentje kaartjes controleert dan kan ik net zo goed geen maandkaart kopen ...
Re: Een weekje NS
Ik heb 4 jaar achtereen 2 daags een treinreis tussen mijn woonplaats en Amsterdam CS gehad. (121 NS kilometers)
Inclusief de overstap in Den Bosch duurde één reis 1.40 uur.
In de laatste 2½ jaar heb ik 164 maal een vertraging gehad waarvoor ik een vergoeding kon claimen bij de NS.
Maar in de voorafgaande 1½ jaar heb ik 132 vertragingen gehad die niet vergeod werden en die maar geaccepteerd moesten worden.
De grootste omleiding is geweest van Amsterdam CS via Den Haag, Rotterdam, Breda naar Den Bosch reisduur in verband met net gemiste aansluitingen 6½ uur.
De meest waanzinnige reden voor een trein uitval werd in Amsterdam CS omgeroepen.
"In verband met personeelsgebrek kan de intercity van Amsterdam CS naar Eindhoven, van 16.37 uur vandaag niet rijden. Uw eerstvolgende reisgelegenheid.............. etc. etc."
Dit werd omgeroepen terwijl er vooraan bij de bestuurders cabine 3 machinisten stonden te praten.
Over de volle lengte van de trein, via het bovendek 2 conducteurs de passagiers waarschuwden dat de trein niet vertrok. Op het onder dek werd deze taak door 3 conducteurs verricht.
Tevens stonden er op de hoogte van het midden van de trein nog eens 4 conducteurs en 1 machinist met elkaar te praten.
Al deze 13 personeelsleden van de NS snapten er zelf niets van en verlieten schouder ophalend het perron.
De informatie functie werd daarna overgenomen door een tweetal rode mutsen die bij iedere vraag eerst contact zochten met de regelkamer. Ze vertelden dat ze verder niets wisten dus eerst moesten informeren wat ze wel en niet konden zeggen. Hoezo professioneel ???????
Ik prijs me gelukkig niet meer met de trein mee te hoeven. Want juist in de drukke zomer periode is het reizen met de NS erbarmelijk slecht.
Ik ben ervan overtuigd dat koeien en varkens comfortabeler worden vervoerd dan de klanten die kapitalen neer moet leggen voor een trein kaartje.
Inclusief de overstap in Den Bosch duurde één reis 1.40 uur.
In de laatste 2½ jaar heb ik 164 maal een vertraging gehad waarvoor ik een vergoeding kon claimen bij de NS.
Maar in de voorafgaande 1½ jaar heb ik 132 vertragingen gehad die niet vergeod werden en die maar geaccepteerd moesten worden.
De grootste omleiding is geweest van Amsterdam CS via Den Haag, Rotterdam, Breda naar Den Bosch reisduur in verband met net gemiste aansluitingen 6½ uur.
De meest waanzinnige reden voor een trein uitval werd in Amsterdam CS omgeroepen.
"In verband met personeelsgebrek kan de intercity van Amsterdam CS naar Eindhoven, van 16.37 uur vandaag niet rijden. Uw eerstvolgende reisgelegenheid.............. etc. etc."
Dit werd omgeroepen terwijl er vooraan bij de bestuurders cabine 3 machinisten stonden te praten.
Over de volle lengte van de trein, via het bovendek 2 conducteurs de passagiers waarschuwden dat de trein niet vertrok. Op het onder dek werd deze taak door 3 conducteurs verricht.
Tevens stonden er op de hoogte van het midden van de trein nog eens 4 conducteurs en 1 machinist met elkaar te praten.
Al deze 13 personeelsleden van de NS snapten er zelf niets van en verlieten schouder ophalend het perron.
De informatie functie werd daarna overgenomen door een tweetal rode mutsen die bij iedere vraag eerst contact zochten met de regelkamer. Ze vertelden dat ze verder niets wisten dus eerst moesten informeren wat ze wel en niet konden zeggen. Hoezo professioneel ???????
Ik prijs me gelukkig niet meer met de trein mee te hoeven. Want juist in de drukke zomer periode is het reizen met de NS erbarmelijk slecht.
Ik ben ervan overtuigd dat koeien en varkens comfortabeler worden vervoerd dan de klanten die kapitalen neer moet leggen voor een trein kaartje.
Re: Een weekje NS
Personeelstekort is een goeie inderdaad, meestal gooien ze het ook nog op "logistieke problemen"
Voor mij betekend dat gewoon dat ze een conducteur hebben die zijn koffie nog niet op heeft en dus weigert te vertrekken.
Voor mij betekend dat gewoon dat ze een conducteur hebben die zijn koffie nog niet op heeft en dus weigert te vertrekken.
Re: Een weekje NS
Afgelopen vrijdag intercity Enschede-Deventer: bij Rijssen gaat de trein langzaam rijden. Omgeroepen wordt dat er een keline wisselstoring is. Wij zullen met enkele minuten vertraging in Deventer arriveren. Dat wordt spannend want er is een heel krappe aansluiting op de trein naat Den Bosch, die ik moet halen.
Na 10 minuten langzaam rijden roept de conducteur om dat we weer harder kunnen rijden en dat de vertraging flink zal worden ingelopen.
Komen we in Deventer binnen (3 minuten te laat), staat de trein bijna stil en de meute te dringen bij de deur om de overstap maar te halen, zie ik door het raam de aansluitende trein net wegrijden. KUNNEN ZE NU NIET EEN HALF MINUUTJE LANGER WACHTEN !! NU DUPEREN ZE ENKELE TIENTALLEN MENSEN. Wachten kan best want deze trein is altijd ruim op tijd op het volgende station (Zutphen), dus het argument dat andere passagiers er dan de dupe van worden gaat niet op. De aansluitingen daar zijn bovendien erg ruim.
Nu werd het dus een half uur wachten op station Deventer. Gezellig. Alles dicht.
Dit gebeurt dus echt regelmatig. Zeker 7 van de 10 keer rijdt die trein voor je neus weg.
Extra zuur wordt het als je hierdoor later in Den Bosch bent en de bus die ik moet hebben daar dan nog maar 1x per uur rijdt. Al met al was kwam ik dus ruim een uur en een kwartier te laat.
Na 10 minuten langzaam rijden roept de conducteur om dat we weer harder kunnen rijden en dat de vertraging flink zal worden ingelopen.
Komen we in Deventer binnen (3 minuten te laat), staat de trein bijna stil en de meute te dringen bij de deur om de overstap maar te halen, zie ik door het raam de aansluitende trein net wegrijden. KUNNEN ZE NU NIET EEN HALF MINUUTJE LANGER WACHTEN !! NU DUPEREN ZE ENKELE TIENTALLEN MENSEN. Wachten kan best want deze trein is altijd ruim op tijd op het volgende station (Zutphen), dus het argument dat andere passagiers er dan de dupe van worden gaat niet op. De aansluitingen daar zijn bovendien erg ruim.
Nu werd het dus een half uur wachten op station Deventer. Gezellig. Alles dicht.
Dit gebeurt dus echt regelmatig. Zeker 7 van de 10 keer rijdt die trein voor je neus weg.
Extra zuur wordt het als je hierdoor later in Den Bosch bent en de bus die ik moet hebben daar dan nog maar 1x per uur rijdt. Al met al was kwam ik dus ruim een uur en een kwartier te laat.
Re: Een weekje NS
Inderdaad daar zijn ze ook sterk in. ze weten dat er mensen in de trein zitten die de aansluiting willen halen, maar op elkaar wachten is er niet bij hoor.
Af en toe wordt je zo moe van de NS. Het is dat ik er van afhankelijk ben, maar anders.....
Af en toe wordt je zo moe van de NS. Het is dat ik er van afhankelijk ben, maar anders.....
Re: Een weekje NS
Ach ... je kunt al aan de jaarlijkse 'vertragingen' zien hoe de NS om gaat met dit soort zaken. Ze tellen altijd pas de vertraging op het eindpunt en nooit de vertragingen op de tussenliggende stations. Dus geen wonder dat ze diensten die lange afstanden moeten overbruggen niet laten wachten. Ze zouden eens een minuut te laat aan komen op het eindstation (waar nauwelijks iemand nog hoeft te zijn).
Ik zag hetzelfde geintje in eindhoven ook iedere dag. De trein die naar Maastricht/Amsterdam moest wacht zo goed als nooit op de trein die van/naar Venlo of Den Haag ging.
Op zich niet al te gek, want zo beperken ze de vetragingen van hun dienstregeling. Maar aan de andere kant hebben de passagiers in die treinen dan al gauw een half uur vertraging ... (als ze geluk hebben en geen boemeltreintje of bus ergens op het platteland moeten hebben).
Een ding lijken ze tegenwoordig wel geleerd te hebben. En dat is de mensen op een alternatieve route sturen ipv ze direct naar de bussen sturen (die vaak pas komen als de trein alweer kan rijden).
Ik zag hetzelfde geintje in eindhoven ook iedere dag. De trein die naar Maastricht/Amsterdam moest wacht zo goed als nooit op de trein die van/naar Venlo of Den Haag ging.
Op zich niet al te gek, want zo beperken ze de vetragingen van hun dienstregeling. Maar aan de andere kant hebben de passagiers in die treinen dan al gauw een half uur vertraging ... (als ze geluk hebben en geen boemeltreintje of bus ergens op het platteland moeten hebben).
Een ding lijken ze tegenwoordig wel geleerd te hebben. En dat is de mensen op een alternatieve route sturen ipv ze direct naar de bussen sturen (die vaak pas komen als de trein alweer kan rijden).
Re: Een weekje NS
Dus hierom neem ik nooit meer de laatste verbinding naar huis. Stel dat de aansluitende trein net voor je neus wegrijdt en je op het station waar je moet zijn de laatste bus wilt halen. Dan mis je die dus en moet je (in mijn geval) een flink eind lopen of een taxi bellen (treintaxi is daar opgeheven).Op zich niet al te gek, want zo beperken ze de vetragingen van hun dienstregeling. Maar aan de andere kant hebben de passagiers in die treinen dan al gauw een half uur vertraging ... (als ze geluk hebben en geen boemeltreintje of bus ergens op het platteland moeten hebben).
Zo denken er meer mensen over met als gevolg dat de laatste trein steeds vrijwel leeg is. "Goh", denken ze dan bij de NS,"er neemt niemand die alatste trein: opheffen want onrendabel". Ja inderdaad door hun eigen onbetrouwbaarheid hierin. Het kan een keertje geburen, maar mij gebeurt het te vaak.
En zo kom je in een negatieve spiraal terecht: laatste trein wordt geschrapt (zoals ze willen in de nieuwe dienstregeling!), mensen reizen niet meer per trein want ze hebben geen zekerheid nog thuis te komen, weer een trein opheffen enzovoorts. Afbraakbeleid noemen we dat.
Eén keer heeft de NS mijn taxi betaald (daar is een soort regeling voor) maar dat moet toch niet hoeven voorkomen. bovendien duurde dat ook heel lang voordat die taxi er was.
Re: Een weekje NS
en als ze straks met die strenge boetes komen (automaat stuk is geen excuus meer) dan jagen ze er nog een hoop weg.
Nog ff en alleen de tgv is over ... en hebben ze (alweer) een paar miljard weggegooid om vanwege het prestige-gericht management een lege trein van amsterdam naar parijs te kunnen laten rijden.
Die 'laatste' trein gok ik ook nooit op om precies dezelfde reden. Een aansluiting missen en je bent goed de *biep*.
Nog ff en alleen de tgv is over ... en hebben ze (alweer) een paar miljard weggegooid om vanwege het prestige-gericht management een lege trein van amsterdam naar parijs te kunnen laten rijden.
Die 'laatste' trein gok ik ook nooit op om precies dezelfde reden. Een aansluiting missen en je bent goed de *biep*.
Re: Een weekje NS
De laatste trein kan ik sowieso niet nemen want dan heb ik geen aansluiting meer op een bus en de fietsenstalling gaat al om 12 uur dicht, dus dat schiet ook niet op.
Zelf heb ik in Arnhem eens de laatste trein gemist omdat deze vertrok van een ander spoor. Dit stond wel op een poster aangegeven bij de ingang, maar werd niet omgeroepen. En mijn broertje heeft eens in Amsterdam de laatste trein gemist omdat deze 10 minuten te vroeg was vertrokken. Weliswaar werd er een andere trein geregeld, omdat er nog meer mensen stonden, maar ik vind het toch erg slordig.
Dus nee, een laatste trein neem ik ook niet meer.
Ohhh...als ik ooit mijn rijbewijs haal en een auto heb, dan ga ik alleen nog maar naar mijn werk met de trein, dat valt nog wel mee. Maar verder zal ik nooit meer gebruik maken van de trein.
Zelf heb ik in Arnhem eens de laatste trein gemist omdat deze vertrok van een ander spoor. Dit stond wel op een poster aangegeven bij de ingang, maar werd niet omgeroepen. En mijn broertje heeft eens in Amsterdam de laatste trein gemist omdat deze 10 minuten te vroeg was vertrokken. Weliswaar werd er een andere trein geregeld, omdat er nog meer mensen stonden, maar ik vind het toch erg slordig.
Dus nee, een laatste trein neem ik ook niet meer.
Ohhh...als ik ooit mijn rijbewijs haal en een auto heb, dan ga ik alleen nog maar naar mijn werk met de trein, dat valt nog wel mee. Maar verder zal ik nooit meer gebruik maken van de trein.