LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
bobo23
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2007 18:14

hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door bobo23 »

vandaag ben ik met de zuidtangent van hoofddorp gereisd, toen wij een tussenstop maakten in vijfhuizen werden wij bij de uitgang gecontroleerd, ik kon op dat moment zo snel geen geldig vervoersbewijs tonen omdat ik mijn strippenkaart vermoedelijk ben verloren in de bus.
de controleur riep zijn collega er bij, die mij vervolgens verzocht de bus weer in te gaan.
Toen ik hem vertelde dat ik de plaats van bestemming al bereikt had pakte hij mij vast bij arm en middel en gooide hij mij de bus weer in op een dusdanige manier dat ik bijna tussen de stoelen belandde.
Toen de bus weer verder reed heb ik netjes aan de eerste controleur verteld dat ik geen strippenkaart kon tonen en dat ik best bereid was om de boete te betalen, omdat ik gewoon fout was, maar de manier van aanpak van zijn collega niet accepteer.Hij beaamde dat en zei dat ik dan een brief kon schrijven naar connexxion.
Toen ik vervolgens aangifte ging doen op het politie bureau vertelde zij mij daar doodleuk dat er geen strafbaar feit was gepleegd.

mijn vraag is daarom: mag deze controleur mij op een dusdanige manier behandelen en aanpakken en zo niet hoe kan ik dat het beste aanpakken.

greets

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Antwoord is NEE dat mogen hun absoluut niet. Als het daadwerklijk zo is gegaan als hoe het is gegaan en je hebt er letsel aan overgehouden dan kun je aangifte van mishandeling doen.

Voor een aangifte geldt dat elke politiefunctionaris op een willekeurig politiebureau jouw aangifte MOET opnemen. Dit kan op elk politiebureau en behoeft dus niet in de plaats waar het gebeurd is.

Tevens dient deze aangifte onderzocht te worden.

Zeker zou ik ook een brief schrijven naar Connexxion. Zij dienen van dit wangedrag te weten. Ook hun kunnen dan maatregelen nemen tegen de controleur. Zorg er wel voor dat je minimaal 2 getuigen hebt die ook bereid zijn te willen getuigen. Dan sta je sterk en heeft de aangifte en klacht zin.

Heb je er geen dan moet je alsnog aangifte doen en een klacht indienen, maar dan is de kans op seponeren van de (aan)klacht groot aanwezig, want zijn collega's zullen waarschijnlijk tegenovergestelde verklaren en zeggen dat dit nooit is gebeurd als hoe jij het verteld hebt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat is natuurlijk onzin. Een aangifte dient onderzocht te worden. De politie is verplicht hiermee verder te gaan. Men kan een aangifte van mishandeling nooit naast zich neer leggen. Het feit is nu wel eenmaal dat mensen zelf ook iets doen waardoor deze controleurs zo reageren, maar dit soort acties mag nooit. Wanneer er verzet plaats vindt dan mag men er tegen in gaan, maar dat mag niet de vrijheid geven om alles te doen wat de wet verbiedt. De wet verbiedt dit soort acties en stelt alleen dat er geweld gebruikt mag worden dat bij de actie noodzakelijk is. Daarbij iemand onnodig (blijvend) letsel toedienen is ten alle tijden niet toegestaan. Wanneer iemand in verweer gaat dan mag de controleur ook in verweer gaan, maar wel gepast en niet ongepast. Bewust letsel toebrengen mag niet. Wanneer iets per ongeluk gebeurd dan valt dat niet onder mishandeling. Onderzoek moet uitwijzen of iets bewust of ongepast is.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door D1RK »

Je moet altijd tot het verlaten een geldig plaatsbewijs kunnen tonen!

Ook met de trein, op het perron in een prullebak gooien mag dus niet!
Buiten het station op straat is weer een andere wet, dus mag ook niet....
maar zonder bewijs verlaten, bij controle willen zwartrijders er ook altijd uit, en als je wel een bewijs had, moet je dat tonen!

Als je sommige zwartrijders ziet, dan begrijp ik dit wel, niet dat ik het goedkeur, maar zij hebben vaak andere ervaring...

Als je het niet kan tonen, de hele bus kan niet op jou wachten, en je moet dan maar terug lopen....

Als ze jou lieten gaan zonder kaartje, gaat iedere zwartrijder ook zo doen!

Dus het is niet goed, maar kan niet anders.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 09 Mrt 2007 18:24 door bobo23

vandaag ben ik met de zuidtangent van hoofddorp gereisd, toen wij een tussenstop maakten in vijfhuizen werden wij bij de uitgang gecontroleerd, ik kon op dat moment zo snel geen geldig vervoersbewijs tonen omdat ik mijn strippenkaart vermoedelijk ben verloren in de bus.


Ergens begrijp ik dit niet.Je bent hem vermoedelijk
in de bus verloren,dus je weet het niet zeker.
Als je instapt dan moet je stempelen dus je had
hem of had hem niet.Dus niet vermoedelijk verloren
maar verloren of je was een zwartrijder.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja, de werkelijkheid is dat de politie er weinig mee kan. Je hebt geen letsel op gelopen behalve wellicht wat blauwe plekker. De controleur zal bij hoog en laag volhouden dat hij je niet heeft mishandeld, en bovendien weet je zijn naam en die van zijn collega niet. En dan nog zal de politie haar prioriteit wellicht elders hebben liggen.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Het zal wel meevallen. Dat er meerdere controleurs zijn komt door het feit dat een enkele controleur geen vuist meer kan maken. Dan pakt de hele bus hem omdat hij door het controleren van kaartjes een soort nazi is.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Beetje overdreven allemaal.
Hoe vaak lopen automobilisten niet in een politiefuik van een mannetje of 20.
Tja geen geldige rijbewijs??? sorry dan,... lopen!!!


Plus bekeuring wat??? geen apk en niet verzekert! ollee 400 pietermannen.
Aaaah geen gordel?? weer 90 euries erbij (Big deal today)
Ja maar...ik ben een arme sloeber helpt dan ook niet, of wat een machtvertoon. :shock:
Oproepje, laat ander automobilisten deze machtvertoon vooral filmen met hun mobieltje okay??
Aan pakken die nazi politie. mensen in de val te laten lopen.

Klinkt raar he?? precies mensen dat is het ook, net zoals enkele schrijvers (waaronder ik) in deze treadje.

adriana_tv47
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2007 00:06

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door adriana_tv47 »

die mafkees kon het zeker niet met woorden af. Dat de in de regel met 2 man lopen te controleren kan ik wat bij bedenken, maar dat er dan ook nog eens een aantal bij zijn met losse handen ........ Hier heb ik echt geen goed woord voor over. Geweld lokt immers geweld uit? Of zie ik dat somd verkeerd??? :twisted:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

{Van mij mag het openbaar vervoer gerust gratis.
Files weg, meer frisse lucht op straat, geen nieuw duur chip-systeem waarmee elke reis van elke burger wordt geregistreerd, controleurs die voortaan een vak moeten leren, enz. enz.}


Gratis zal het nooit worden, aanbesteding worden nooit teruggedraait.

En gratis bestaat niet...schuiven met geld wel, draait alleen een ander er voor op.
Zijn controleurs (die geen vak hebben geleerd???) ook niet meer nodig voor de plaatsbewijzen.
Maar de praktijk wijst vaak anders uit, alles wat gratis is wordt nogal brutaal mee omgegaan, dus waarschijnlijk nog meer sloperij in de openbaren-voertuigen.
Dan blijft het echt niet alleen bij de vele abri's eindeloos te blijven herstellen wat al een grote onkostenpost is.
Vergelijkbaar indien gemiddeld drie keer per week en dan het hele jaar door, de keien vanaf het trottoir bij U door keet gegooit worden.
Wat zegt U verzekering maatschappij dan?? betaal het zelf maar!

Het is niet alleen het prijskaartje van de strippenkaart, brandstof, aanschaf voertuigen, gebouwen, persooneelkosten ect ect . and last but not least, de VERNIELINGEN, moet door waarschijnlijk de automobilisten betaald gaan worden.
Zijn die ook weer boos.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Een belangijk verschil is wel, dat je als actief verkeersdeelnemer de veiligheid van anderen in gevaar kan brengen.

Dat is heel iets anders, dan een gewapende macht organiseren om de laatste dubbeltjes uit te knijpen van degene die geen auto kunnen kopen

Van mij mag het openbaar vervoer gerust gratis.
Files weg, meer frisse lucht op straat, geen nieuw duur chip-systeem waarmee elke reis van elke burger wordt geregistreerd, controleurs die voortaan een vak moeten leren, enz. enz.


Als je gebruik maakt van een dienst betaal je er gewoon voor. Punt.


Het openbaar vervoer zal nooit de auto kunnen vervangen. In de buitengebieden is het OV doorgaans dramatisch slecht

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Venantius, controleur geen vak..... Ik denk dat jij niet weet waar jij over praat, maar goed dat terzijde. Het zal je nog flink tegenvallen als je zo'n cursus met officieel examen moet afleggen tot de eed toe. Daarbij moet je ook nog een psychologische test, een persoonlijkheidstest etc etc etc afleggen om geselecteert te worden. België is een land apart en ook daar legt het aan de controleur. De controleur kan net als een politieagent zelf bepalen of hij of zij een bekeuring uitschrijft. Veelal legt de werkgever of de wetgeving hen dit op en dat volgen zij gewoon op. Dat heeft niets te maken met de controleur. Doen hun dat niet dan kan het hun baan kosten. Blijkbaar zie jij een persoon die gewoon zijn werk doet en jou door je eigen stommiteit een bekeuring uitschrijft als een stuk oud vuil dat alleen maar in de weg staat en niet denkt hoe jij er aan toe bent. Iedereen weet dat zwart rijden niet mag, iedereen weet dat door rood rijden niet mag. Strafmaatregel is in de wet bepaald dat hiervoor een boete uitgeschreven kan worden. Wanneer wij iedereen als socio gaan denken dan is het einde zoek en kun je deze mensen die er ook voor informatie en veiligheid rondlopen ontslaan. Geloof mij nu maar wanneer dat gebeurd dan is er enorm veel gezeik in het OV dus wees blij dat ze er zijn en volg gewoon de regels. Doe je dat niet dan ben je gewoon een eikel en moet je geen grote mond hebben. Jij maakt de fout en zij doen hun werk. Einde verhaal en geen smoesjes.


Blauwe plekken zijn ook letsel. Alleen nogmaals je moet getuigen hebben die ook willen getuigen dat je bent mishandelt. Heb je die niet dan wordt het een welles nietes spel. Er vanuit gaande dat dit gebeurd is dient de politie gewoon deze zaak aan te nemen dmv een aangifte op te nemen en een onderzoek te starten. De controleur wordt dan hangende het onderzoek per direct geschorst.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Controleren vooraf??? bij elke halte een controleur neerzetten zo'n 18 uur per dag. :?

Nu controleren de chauffeurs vooraf de kaarten...in een oogwenk (meer tijd is hem niet gegund) vaste controleurs op de bussen (afgezien van het kostenplaatje) wekt dan als ik jou moet geloven weer aggressie op.

Wat wil je nu eigenlijk...iedereen gratis, want als de één het mag wil de ander het ook.
En wie bepaald wat de normen en maatstaven is van armlastig zijn??
Dus jij bent voor controleren maar ook weer niet (als het erop aan komt.)

Zo duidelijk als Maarten 1234 zijn berichten zijn, zo onlogisch en eenzijdig zijn deze berichten van jou zijde Venantius.
Laatst gewijzigd door kampvuur op 15 mar 2007 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Venantius schreef...
(Niet eerst aanleiding geven tot diefstal en dan met etterbakken komen.)

Wie zijn de "etterbakken" in deze???

Niemand geeft aaneiding tot diefstal, misschien dat sommige denken, ' ach er is toch nooit geen kaartcontrole!! '
En als die er wel komt maak ik ze uit voor etterbak...terwijl die mensen gewoon hun werk doen omdat ze ook een gezin hebben waarvoor ze werken.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Venantius U promoot de verloedering, de verloedering waar de maatschappij mank onder gaat.
Als men gewoon aan de regels hield hoeft men ook niet staande gehouden worden of anders (met geweld) proberen te vluchten met alle nare gevolgen van dien.
En inderdaad...ze doen gewoon hun werk, nooit meegemaakt dat iemand met een geldige plaatsbewijs uit de bus (of trein, metro) is gezet.

Buitensporig geweld tegen de controleurs kan men niet toestaan. :roll:

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

U komt erg star en ongeduldig over, en kan niet veel hebben van andere mensen.
Althans dat is de indruk die U bij mij wekt.
Tuurlijk hebben we allemaal een eigen mening, maar u zou zeker ongeschikt zijn als controleur, gezien het bovenstaande.

Maar vanaf de zijlijn is het o zo makkelijk schreeuwen tegen mensen die wel in het heetst van de strijd hun werkzaamheden moeten verrichten zoals controleurs in het O.V.
Dus wat meer begrip aub...en niet afschilderen als etterbakken. <--(slaat gewoon nergens op)

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Je kunt het ook omdraaien, als iedereen zich gewoon aan de regels houd en betaald voor de gebodende diensten was dit draadje ook overbodig.
Dus laten we oorzaak en gevolg wel in het juiste perspectief blijven zien, en het maar goed is dat ze er zijn, het verhoogt ook het veiligheidsgevoel onder een hoop reizigers.
En met name het rechtsvaardigheids gevoel...want mensen die wel betalen ergeren zich dood aan zwartrijders.
Maar u dus niet, vind het alleen maar vervelend die controle's, maarja vervoersbedrijven staan wel in hun recht.
Toen U nog werkte of nog doet, wilt U toch ook graag voor U geleverde diensten betaald krijgen, van gratis kan niemand leven ....U niet, niemand niet.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Er is ook nog zoiets als verantwoordelijkheidsgevoel en fatsoen!
Als je niet voor de rit kan betalen, die situatie heb ik ook gehad, dan ga je gewoon lopen, dat is nog gezond ook! Is geen excuus om dan maar zwart te rijden!.
Er moet bij sommige mensen meer NORM BESEF worden ingepompt, want dat is soms ver te zoeken.

Vr. Gr. Hans.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Normbesef begint bij mijzelf en wordt niet opgelegd door staat en/of kerk.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Norm besef inpompen in de huidige generatie heeft geen zin meer. Die is opgegroeid in een millieu waar alles kan en mag. Als men op het gedrag wordt aangesproken is er gelijk agressie omdat men dit als een beletsel in de persoonlijke vrijheid ervaart.
Men kan het ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen, want hun ouders hebben ook teveel vrijheden gehad en weten ook niet beter.
Ik ben van een veel oudere generatie en ben wel opgegroeid met normen. Dat moet er weer komen en dat moet al op de kleuterschool worden bij gebracht. Later in het onderwijs opnieuw, dan zal er veel minder stress en agressie zijn. Dat is mijn persoonlijke mening. Het is nu eenmaal eenvoudiger om dingen goed te leren, dan foute zaken af te leren.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten