LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] inchecken ov jaarkaart
-
inchecken ov jaarkaart
Hi allemaal,
Ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet wat mijn rechten op privacy zijn
in combinatie met een ov jaarkaart.
Doordat ik een student ben heb ik het recht om gratis te reizen.
Op het moment dat er een reis product opstaat is deze te zien door de conducteurs.
Wat dus inhoudt, dat het voor mij niet noodzakelijk is om in te checken.
Alleen ze hebben dus leuk bedacht dat we straks ook daarmee ons moeten inchecken
anders krijgen we een boete. Ik vraag me af in hoeverre dit terecht is aangezien het voor beide partijen
duidelijk is of iemand wel of geen recht heeft op gratis reizen.
Ik ben er ook van op de hoogte dat op bepaalde stations het niet mogelijk is om je niet in te checken, maar tot nu toe maak ik dat vooral mee bij de metro's en niet bij de treinen. En ik vraag me dus af in hoeverre ik verplicht ben om aan de NS te laten weten welke trajecten ik voornamelijk afleg met de daar behorende tijden.
Ben me er van bewust dat ik gebruik maak van hun product,
maar de enige rede dat ik dat doe is omdat het gratis kan en het daarnaast voor mij als student
niet te betalen is om iedere dag heen en weer naar school te reizen en alle plaatsen in Nederland waar ik minstens 1x per week heen moet voor excursie.
Al zou ik geen student zijn, zou ik niet met het ov gaan.
Alvast bedankt!
Ik vroeg me af of iemand heel toevallig weet wat mijn rechten op privacy zijn
in combinatie met een ov jaarkaart.
Doordat ik een student ben heb ik het recht om gratis te reizen.
Op het moment dat er een reis product opstaat is deze te zien door de conducteurs.
Wat dus inhoudt, dat het voor mij niet noodzakelijk is om in te checken.
Alleen ze hebben dus leuk bedacht dat we straks ook daarmee ons moeten inchecken
anders krijgen we een boete. Ik vraag me af in hoeverre dit terecht is aangezien het voor beide partijen
duidelijk is of iemand wel of geen recht heeft op gratis reizen.
Ik ben er ook van op de hoogte dat op bepaalde stations het niet mogelijk is om je niet in te checken, maar tot nu toe maak ik dat vooral mee bij de metro's en niet bij de treinen. En ik vraag me dus af in hoeverre ik verplicht ben om aan de NS te laten weten welke trajecten ik voornamelijk afleg met de daar behorende tijden.
Ben me er van bewust dat ik gebruik maak van hun product,
maar de enige rede dat ik dat doe is omdat het gratis kan en het daarnaast voor mij als student
niet te betalen is om iedere dag heen en weer naar school te reizen en alle plaatsen in Nederland waar ik minstens 1x per week heen moet voor excursie.
Al zou ik geen student zijn, zou ik niet met het ov gaan.
Alvast bedankt!
Re: inchecken ov jaarkaart
Waarom zouden de regels voor studenten anders moeten zijn dan voor ander OV-reizigers ? Regels met betrekking tot privacy voor studenten zijn niet anders dan voor andere mensen.
Bij mijn weten bestaan de week- en weekendabonnementen nog steeds. Indien iemand met een weekendabo op vrijdagmiddag om 13u bij Utrecht gecontroleerd wordt in de trein van Maastricht naar A'dam. Hoe moeten ze dan weten of deze persoon in Den Bosch of in Maastricht is opgestapt ?Anoniempje89 schreef:Alleen ze hebben dus leuk bedacht dat we straks ook daarmee ons moeten inchecken anders krijgen we een boete. Ik vraag me af in hoeverre dit terecht is aangezien het voor beide partijen duidelijk is of iemand wel of geen recht heeft op gratis reizen.
Net zoals met zoveel andere dingen is dit gratis reizen in het OV een recht waar u als student gebruik van kunt maken. U bent als student niet verplicht om daar ook gebruik van te maken. Indien u het niet eens bent met de regels, kunt u ervoor kiezen om geen gebruik te maken van het OV.Anoniempje89 schreef: Ben me er van bewust dat ik gebruik maak van hun product, maar de enige rede dat ik dat doe is omdat het gratis kan en het daarnaast voor mij als student niet te betalen is om iedere dag heen en weer naar school te reizen en alle plaatsen in Nederland waar ik minstens 1x per week heen moet voor excursie. Al zou ik geen student zijn, zou ik niet met het ov gaan.
-
- Contacteer:
Tram, Bus en Metro moeten volwaardige OV jaarkaarthouders gewoon ook inchecken.
Volgens RET,HTM, GVB connexxion etc. is een OV jaarkaart niet geldig tenzij ingecheckt is.
Waarom moeten wij, die 4100 euro voor zo`n ding moeten betalen (en hem niet 'gratis' krijgen) per se laten weten wanneer we waarheen gaan?
Persoonlijk vind ik dit veel erger dan voor zo`n gemankeerde kaart, waarbij inderdaad het de vraag is of die wel geldig is (week of weekeind kaart).
Volgens RET,HTM, GVB connexxion etc. is een OV jaarkaart niet geldig tenzij ingecheckt is.
Waarom moeten wij, die 4100 euro voor zo`n ding moeten betalen (en hem niet 'gratis' krijgen) per se laten weten wanneer we waarheen gaan?
Persoonlijk vind ik dit veel erger dan voor zo`n gemankeerde kaart, waarbij inderdaad het de vraag is of die wel geldig is (week of weekeind kaart).
Jij bent gewoon een passagier voor de OV bedrijven. Ze willen graag aantallen passagiers turven, niet zozeer of die passagiers Jan, Piet of Kees heten (al kunnen ze dat wel). Dan kunnen ze meer of minder materieel inzetten op momenten dat daar behoefte aan is. In de spits rijden toch ook meer treinen en/of zijn ze langer?Guardian72 schreef:Tram, Bus en Metro moeten volwaardige OV jaarkaarthouders gewoon ook inchecken. Volgens RET,HTM, GVB connexxion etc. is een OV jaarkaart niet geldig tenzij ingecheckt is. Waarom moeten wij, die 4100 euro voor zo`n ding moeten betalen (en hem niet 'gratis' krijgen) per se laten weten wanneer we waarheen gaan?
Bovendien kunnen de bedrijven worden afgerekend op het aantal reizigers dat ze vervoeren. Dan moeten dus ook de jaarkaart-reizigers zijn geteld.
-
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Er wordt in de kamer ook gediscussieerd over het bewaren van de reisgegevens. Ze willen dat deze max. 2 a 3 maanden bewaard blijven.
-
- Contacteer:
Treinen zijn inderdaad langer of meer. Maar, bij de NS hoeft een volledige OV kaart houder (nog) niet in te checken.grun schreef:Jij bent gewoon een passagier voor de OV bedrijven. Ze willen graag aantallen passagiers turven, niet zozeer of die passagiers Jan, Piet of Kees heten (al kunnen ze dat wel). Dan kunnen ze meer of minder materieel inzetten op momenten dat daar behoefte aan is. In de spits rijden toch ook meer treinen en/of zijn ze langer?
GVB wel - en laat die in de spits nu wel erg vaak te kleine metro`s rijden (1/2 ipv 3 stellen) en erg vaak metro`s die uitvallen...
(HTM en RET weet ik niet - ik reis doorgaans in Amsterdam met Metro)
-
Bij mijn weten bestaan de week- en weekendabonnementen nog steeds. Indien iemand met een weekendabo op vrijdagmiddag om 13u bij Utrecht gecontroleerd wordt in de trein van Maastricht naar A'dam. Hoe moeten ze dan weten of deze persoon in Den Bosch of in Maastricht is opgestapt ?Emmy75 schreef:Waarom zouden de regels voor studenten anders moeten zijn dan voor ander OV-reizigers ? Regels met betrekking tot privacy voor studenten zijn niet anders dan voor andere mensen.
Het gaat mij ook niet alleen om de privacy van studenten, maar aangezien ik er zelf een ben
en dit het gene is waar ik mee zit, vraag ik hier dus specifiek naar.
Anoniempje89 schreef:Alleen ze hebben dus leuk bedacht dat we straks ook daarmee ons moeten inchecken anders krijgen we een boete. Ik vraag me af in hoeverre dit terecht is aangezien het voor beide partijen duidelijk is of iemand wel of geen recht heeft op gratis reizen.
Naar mijn weten krijgt de conducteur duidelijk te zien of je recht hebt op een week of weekend ov en dan gaat het dus om het tijdstip waarop je wordt gecontroleerd. Lijkt me vrij makkelijk te controleren...
-
Ook ik vind het belachelijk dat als je ervoor betaald ze het weten.Guardian72 schreef:Tram, Bus en Metro moeten volwaardige OV jaarkaarthouders gewoon ook inchecken.
Alleen ik betaal er niet voor, dus daar gaat het mij even niet om.
En zo moeilijk is het niet om na te gaan of zo een kaart wel of niet geldig is.
Dat doen ze nu tenslotte ook gewoon!
-
Dit is nog niet gewijzigd, maar gaat dus wel gebeuren.Pindakaaspotje schreef:Je reist gewoon gratis vanaf 12 uur. Dat hij eventueel daarvoor "zwart" gereden zou hebben is niet relevant, heeft ie geluk gehad dat ie niet gecontroleerd wordt.Emmy75 schreef:Bij mijn weten bestaan de week- en weekendabonnementen nog steeds. Indien iemand met een weekendabo op vrijdagmiddag om 13u bij Utrecht gecontroleerd wordt in de trein van Maastricht naar A'dam. Hoe moeten ze dan weten of deze persoon in Den Bosch of in Maastricht is opgestapt ?
.
Volgens mij had alleen de NS nog steeds het beleid dat mensen geen boete krijgen als ze gewoon een jaarkaart hebben. Hebben ze dat gewijzigd?
COnnexion en andere bedrijven hebben in hun voorwaarde staan dat je altijd in moet checken en anders een boete krijgt. Dit druist in principe volleidg in tegen het doel waarvoor de ov-chipkaart bedoelt is. De reisinformatie die verkregen wordt mag gebruikt worden, maar mag geen doel op zich worden. Hierover zijn nogal wat discussies geweest... in hoeverre de rechter zich hier al over uitgesproken heeft weet ik alleen niet.
Hoopte dat iemand me kon vertellen dat dit niet nodig is.
In ieder geval bedankt voor je reactie, jij laat zien dat je er inderdaad wat van weet en niet zomaar wat roept.