LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inkasso geschil met de NS
Inkasso geschil met de NS
Beste Lezer,
Een tijdje terug ben ik met de trein van Breukelen naar Amsterdam zuid gegaan. Ik had in Breukelen een retourkaartje gekocht en op de terugreis van Amsterdam Zuid naar Breukelen wordt ik gecontroleerd door de conducteur op mijn vervoersbewijs. Tot mijn grote verbazing had ik mijn treinkaartje niet meer bij de hand en was deze dus ergens in Amsterdam verloren. Aangezien ik geen kaartje had kreeg ik een proces verbaal.
Thuis aangekomen maak ik een digitale kopie van de transactie van mijn treinkaartje en stuur dit naar de NS klantenservice onder vermelding van het boetenummer. Met bijgaand schrijven meldde ik (en toonde tevens aan) dat ik wel een treinkaartje had gekocht en of daarmee de boete kwam te vervallen. De boete van de NS kwam een paar dagen later binnen maar aangezien ik dacht dat de brieven elkaar hadden gekruist heb ik gewacht op de reactie van de NS op mijn brief. Die reactie is niet gekomen maar wel een Inkasso over het basis bedrag van 39.30 + 10 euro administratiekosten van de NS wat gezamenlijk neerkomt op 74,30.
Hierop heb ik direct de Inkasso Unie een brief gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd en tevens weer een kopie heb bijgevoegd van de transactie van het treinkaartje. Als reactie hierop kreeg ik dat ik eerst had moeten betalen en vervolgens restitutie had kunnen aanvragen. Aangezien ik dit niet had gedaan ben ik het Inkassobedrag verschuldigd. Aangezien ik morgen op vakantie ga voor twee weken en niet wil dat allerlei zaken elkaar kruisen heb ik de Inkasso nu betaalt.
Mijn vraag is nu wat de mogelijkheden zijn om dit aan de kaak te stellen en hier eventueel een deel van terug te vorderen. De gang van zaken zit mij op een aantal zaken niet lekker. Ik vind namelijk dat de NS onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat je eerst moet betalen voordat je eventueel je geld terug kunt krijgen, daarnaast geeft de NS je geen enkele mogelijkheid om bezwaar in te dienen (er wordt gewoon niet over gesproken) en over de onbetaalde rekening van 39.30 is geen enkele herinnering verstuurd. Deze rekening is regelrecht naar het Inkasso bureau gegaan. Mocht er een herinnering zijn binnengekomen dan had ik daar direct op kunnen reageren omdat ik dan wist dat de brief niet goed was aangekomen. NS ontkent overigens dat ze de brief hebben ontvangen, maar dat had verholpen kunnen worden bij ontvangst van een betalingsherinnering.
Hoe nu verder? Zowel NS als Inkasso Unie zijn twee grote en stroeve organisaties en nu ik heb betaald om een verergering van de situatie te voorkomen ben ik bang dat terugvorderen een moeilijke zaak wordt. In de kern van het verhaal ben ik aansprakelijk gesteld voor iets dat ik niet heb gedaan en waarvan ik kan aantonen dat dit zo is.
Graag jullie reactie.
Vriendelijk groetend,
David
Een tijdje terug ben ik met de trein van Breukelen naar Amsterdam zuid gegaan. Ik had in Breukelen een retourkaartje gekocht en op de terugreis van Amsterdam Zuid naar Breukelen wordt ik gecontroleerd door de conducteur op mijn vervoersbewijs. Tot mijn grote verbazing had ik mijn treinkaartje niet meer bij de hand en was deze dus ergens in Amsterdam verloren. Aangezien ik geen kaartje had kreeg ik een proces verbaal.
Thuis aangekomen maak ik een digitale kopie van de transactie van mijn treinkaartje en stuur dit naar de NS klantenservice onder vermelding van het boetenummer. Met bijgaand schrijven meldde ik (en toonde tevens aan) dat ik wel een treinkaartje had gekocht en of daarmee de boete kwam te vervallen. De boete van de NS kwam een paar dagen later binnen maar aangezien ik dacht dat de brieven elkaar hadden gekruist heb ik gewacht op de reactie van de NS op mijn brief. Die reactie is niet gekomen maar wel een Inkasso over het basis bedrag van 39.30 + 10 euro administratiekosten van de NS wat gezamenlijk neerkomt op 74,30.
Hierop heb ik direct de Inkasso Unie een brief gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd en tevens weer een kopie heb bijgevoegd van de transactie van het treinkaartje. Als reactie hierop kreeg ik dat ik eerst had moeten betalen en vervolgens restitutie had kunnen aanvragen. Aangezien ik dit niet had gedaan ben ik het Inkassobedrag verschuldigd. Aangezien ik morgen op vakantie ga voor twee weken en niet wil dat allerlei zaken elkaar kruisen heb ik de Inkasso nu betaalt.
Mijn vraag is nu wat de mogelijkheden zijn om dit aan de kaak te stellen en hier eventueel een deel van terug te vorderen. De gang van zaken zit mij op een aantal zaken niet lekker. Ik vind namelijk dat de NS onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat je eerst moet betalen voordat je eventueel je geld terug kunt krijgen, daarnaast geeft de NS je geen enkele mogelijkheid om bezwaar in te dienen (er wordt gewoon niet over gesproken) en over de onbetaalde rekening van 39.30 is geen enkele herinnering verstuurd. Deze rekening is regelrecht naar het Inkasso bureau gegaan. Mocht er een herinnering zijn binnengekomen dan had ik daar direct op kunnen reageren omdat ik dan wist dat de brief niet goed was aangekomen. NS ontkent overigens dat ze de brief hebben ontvangen, maar dat had verholpen kunnen worden bij ontvangst van een betalingsherinnering.
Hoe nu verder? Zowel NS als Inkasso Unie zijn twee grote en stroeve organisaties en nu ik heb betaald om een verergering van de situatie te voorkomen ben ik bang dat terugvorderen een moeilijke zaak wordt. In de kern van het verhaal ben ik aansprakelijk gesteld voor iets dat ik niet heb gedaan en waarvan ik kan aantonen dat dit zo is.
Graag jullie reactie.
Vriendelijk groetend,
David
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Inkasso geschil met de NS
Staat hier ook de plaats van vertrek en plaats van bestemming alsmede de reisdatum op?Thuis aangekomen maak ik een digitale kopie van de transactie van mijn treinkaartje en stuur dit naar de NS klantenservice
Re: Inkasso geschil met de NS
dinevel
Het niet krijgen van een herinnering is geen legitiem excuus. De NS is wettelijk niet verplicht om zo'n herinnering te versturen. Het zou wél fatsoenlijk zijn om zo'n herinnering te sturen, maar het is juridisch gezien niet af te dwingen.
Maxiem.
Het niet krijgen van een herinnering is geen legitiem excuus. De NS is wettelijk niet verplicht om zo'n herinnering te versturen. Het zou wél fatsoenlijk zijn om zo'n herinnering te sturen, maar het is juridisch gezien niet af te dwingen.
Maxiem.
Re: Inkasso geschil met de NS
Nee, wel de tijd, plaats van de kaart-automaat en het transactie nummer van de NS. Ik ben maar zeer kort in Amsterdam geweest en als je de tijd van de boete en de transactie tijd vergelijkt dan is het onmogelijk om daarmee meerdere reizen te hebben gemaakt. Daarnaast neem ik aan dat de NS de transactie code makkelijk kan terug vinden in een log-systeem o.i.d. en daarmee kan terug vinden dat het om een retourtje Amsterdam Zuid ging.
Re: Inkasso geschil met de NS
Hi Maxiem,
Dat klopt en ik weet ook dat dit niet verplicht is. Al met al denk ik dat de situatie juridisch gezien vrij lastig is maar ik weet zeker dat meer mensen hier mee te maken hebben en de NS maakt het hele proces van "wat te doen bij verlies van het vervoersbewijs" heel ondoorzichtig. Nergens in de voorwaarden van de NS wordt gesproken over verlies, er wordt alleen maar gesproken over het reizen zonder vervoersbewijs.
Dat klopt en ik weet ook dat dit niet verplicht is. Al met al denk ik dat de situatie juridisch gezien vrij lastig is maar ik weet zeker dat meer mensen hier mee te maken hebben en de NS maakt het hele proces van "wat te doen bij verlies van het vervoersbewijs" heel ondoorzichtig. Nergens in de voorwaarden van de NS wordt gesproken over verlies, er wordt alleen maar gesproken over het reizen zonder vervoersbewijs.
Re: Inkasso geschil met de NS
In de trein dien je in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Dit dien je ook te kunnen tonen.
Op het moment dat je de boete kreeg was deze dus terecht.
Het feit dat jij (misschien) kunt aantonen dat je wel een kaartje had gekocht zegt niks.
Je hebt het kaartje misschien wel aan iemand anders gegeven.
Dus al zou je de procedure goed gevolgd hebben, ik denk dat er geen restitutie gaat plaatsvinden.
Of het duidelijk is aangegeven dat je eerst moet betalen voor je bezwaar maakt weet ik niet, maar bij sommige andere boetes is dat ook zo, dus je had goed moet informeren van tevoren.
Op het moment dat je de boete kreeg was deze dus terecht.
Het feit dat jij (misschien) kunt aantonen dat je wel een kaartje had gekocht zegt niks.
Je hebt het kaartje misschien wel aan iemand anders gegeven.
Dus al zou je de procedure goed gevolgd hebben, ik denk dat er geen restitutie gaat plaatsvinden.
Of het duidelijk is aangegeven dat je eerst moet betalen voor je bezwaar maakt weet ik niet, maar bij sommige andere boetes is dat ook zo, dus je had goed moet informeren van tevoren.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Inkasso geschil met de NS
Je kan bij een kaartjesautomaat ook een kaartje voor een andere dag, of van een andere plaats van vertrek kopen. Een kopie van de transactie bewijst dus in principe niks, maar maakt, als het bedrag tenminste klopt, wel aannemelijk dat je betreffend kaartje inderdaad hebt gekocht.Nee, wel de tijd, plaats van de kaart-automaat en het transactie nummer van de NS. Ik ben maar zeer kort in Amsterdam geweest en als je de tijd van de boete en de transactie tijd vergelijkt dan is het onmogelijk om daarmee meerdere reizen te hebben gemaakt. Daarnaast neem ik aan dat de NS de transactie code makkelijk kan terug vinden in een log-systeem o.i.d. en daarmee kan terug vinden dat het om een retourtje Amsterdam Zuid ging.
Ik vraag me af of de NS de tijd en mogelijhkeden heeft om dit terug te vinden in een log-file.
Of je het geld werkelijk terug gaat krijgen, geen idee.
Re: Inkasso geschil met de NS
Ik zou dit topic even lezen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 41&t=92830
Misschien dat je er nog wat mee kunt.
Groet
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 41&t=92830
Misschien dat je er nog wat mee kunt.
Groet
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Inkasso geschil met de NS
@ Leo,
TS geeft aan dat hij/zij het transactienummer heeft.
De NS kan in hun systeem kijken wat voor type kaartje daarmee gekocht is.
Daarnaast, het bedrag kan ook worden vergeleken - als TS van A naar B gaat - kost dat X euro - en kan als ondersteuning gebruikt worden.
Helaas is het bij de NS wel zo - boete betalen, daarna terugvragen met bewijs.
Dat TS dit niet gedaan heeft is niet handig - want zelfs indien het boetebedrag word terugbetaald - blijven nu de inkassokosten staan. Daar zal niets aan te doen zijn.
Oplossing - betalen, en nogmaals een schrijven aan de NS doen toekomen met daarin:
- het verhaal
- kopie transactie
- betalingsbewijs inkasso unie
Alleen, of de NS terugbetaald weet ik niet - want formeel zat je fout doordat je geen geldig vervoerbewijs kon tonen / in bezit had.
@ Roko - ik meen uit dat topic te halen dat die TS wel het kaartje gevonden had - maar te laat.
Voor die persoon geld ook - boete direct betalen, en met betalingsbewijs en kopie kaartje brief naar NS schrijven voor restitutie.
In dit geval zal het mogelijk wel terugbetaald worden.
TS geeft aan dat hij/zij het transactienummer heeft.
De NS kan in hun systeem kijken wat voor type kaartje daarmee gekocht is.
Daarnaast, het bedrag kan ook worden vergeleken - als TS van A naar B gaat - kost dat X euro - en kan als ondersteuning gebruikt worden.
Helaas is het bij de NS wel zo - boete betalen, daarna terugvragen met bewijs.
Dat TS dit niet gedaan heeft is niet handig - want zelfs indien het boetebedrag word terugbetaald - blijven nu de inkassokosten staan. Daar zal niets aan te doen zijn.
Oplossing - betalen, en nogmaals een schrijven aan de NS doen toekomen met daarin:
- het verhaal
- kopie transactie
- betalingsbewijs inkasso unie
Alleen, of de NS terugbetaald weet ik niet - want formeel zat je fout doordat je geen geldig vervoerbewijs kon tonen / in bezit had.
@ Roko - ik meen uit dat topic te halen dat die TS wel het kaartje gevonden had - maar te laat.
Voor die persoon geld ook - boete direct betalen, en met betalingsbewijs en kopie kaartje brief naar NS schrijven voor restitutie.
In dit geval zal het mogelijk wel terugbetaald worden.