LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Mogen RET-controleurs ongestraft 'enigszins over de schreef gaan?'

NEE! Ook de RET-controleurs dienen voor hun eigen aandeel getraft te worden
15
65%
JA! Want regels zijn er alleen voor reizigers
1
4%
JA! (om andere redenen)
4
17%
ergens tussenin
3
13%
 
Totaal aantal stemmen: 23

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zwartrijders worden liefkozend als "getroffen" reizigers gezien, en de mensen die voor kaartcontrole moeten zorgen worden in één adem NSB-ers genoemd.

De omgekeerde wereld.

Zou zeggen als je het zo zielig vind geef ze geld voor een kaartje..maar zo nobel zijn jullie dus zelf niet!
<alleen maar met de mond, en zolang je zelf niet benadeelt wordt want dan is de wereld te klein>

En over het geen vak geleerd hebbende..gaat dat over de niet betalende gratisrijders??? zou het haast denken.


N.B.
En dat hardwerkende O.V controleurs schijnbaar geterroriseerd, verjaagd om niks,
(en zelfs hier op het forum ook al gedemoniseerd ~ NSB-ers ~ !!!)
wordt zeker maar even vergeten.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kampvuur, hun zien de dagelijkse realiteit niet. Wij zitten gemiddeld 8 uur per dag in het hete vuur. Een gemiddeld reiziger slechts anderhalf uu per dag en dat veelal in de spits. Tijdens de spits wordt er over het algemeen al betaald dus dan gebeurd er weinig. Tussen de spits en na de late spits komt zwartrijden het meeste voor. In het weekend zijn zwartrijders met name in de late uren agressiever door onder andere Alcohol en drugs. En dan nog opkomen voor zwartrijders ook.... Die gasten moeten aangepakt worden en hard ook. Deze kunnen de veiligheid, rust en orde ernstig in gevaar brengen. Hier mogen wij als bestuurder zijnde tegen op treden. Een controleur MOET er tegen optreden ivm zijn opsporingstaak. Het feit alleen al wanneer je deze mensen enkelt netjes aanspreekt op hun gedrag, krijg je al een grote mond of wordt je al bedreigt en sommigen maken van een dreigement een feit. Wanneer een controleur het idee krijgt of het vermoeden heeft dat hij of zij wordt aangevallen dan mag deze ingrijpen. Zoiets heet noodweer. Hun mogen dit sneller als een burger. Nogmaals enkelt gepast geweld en jij als buitenstaander kan dat niet bepalen, omdat jij er niet direct mee te maken hebt. Een rechter kan dat ook niet en gaat veelal mee met de controleur en het opgemaakte proces verbaal. Zij hebben de situatie ingeschat en niet hij. Wanneer echt blijkt dat de controleur over de scheef gaat dan worden zij echt wel aangepakt.

Ik moet op mijn werk ook beslissingen nemen en soms moeten deze beslissingen sneller gemaakt worden dan je het zelf kan beseffen. Je hebt dan 2 kansen. Of je reageert goed of je reageert verkeerd. Dit heeft echt te maken de situatie welke door betrokkene soms erg snel ingeschat moet worden. Voor een buitenstander is dat altijd verkeerd geweest, want hij of zij had het anders gedaan. Totdat zij zelf ineens in diezelfde situatie komen. Dan piepen zij anders en dan zijn de rollen omgedraaid.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Ja Maarten, weet er alles van...

Dat sommige mensen toch opkomen voor zwartrijders die betrapt zijn, wat vaak weer leidt tot agressie en incidenten begrijp ik ook niet.
De meeste passagiers willen juist meer kaartcontrole om de sociale veiligheid in het OV te bevorderen.
Willen beslist ook niet lastig gevallen worden door dronken of asociale lieden.
Daar kunnen ze de chauffeur weer op aanspreken, en als wij dan juist daar tegen optreden of bevoegde controleurs of politie, is daar de welwillende passagiers mee gediend.

Maar enkele, dus ook hier op het forum willen juist rotzooi zien, en het slechte gedrag wat zwartrijden is, geweldig te vinden.

Tja...

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Vind ik niet. Je mag nog steeds niet de vrijheid van meningsuiting misbruiken om zodoende alsnog anderen te beledigen, te bedreigen of wat dan ook. Wanneer je tegen een agent zegt ik vind jou een *** dan zou hij je alsnog kunnen pakken, want dat is geen vrijheid van meningsuiting, maar gewoon alsnog een belediging. De manier hoe dit dan gezegd wordt telt vaak als doorslag.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door tienepien »

En die paralellen mag je me dan eens uitleggen, die snap ik niet helemaal.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Heel simpel, men doet en zegt alles maar in het kader van vrijheid van meningsuiting. Deze wordt hierdoor door de mens breder gemaakt dan dat deze in werkelijkheid is.

Je mag dit artikel gewoon niet misbruiken om een ander te schaden, te beledigen of wat dan ook. Je mening geven mag, maar deze mag nog steeds niet zijn om vrij te te beledigen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door tienepien »

ik bedoelde venitianus paralellen :)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Oeps oke.................. 8)

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Een Quote van venantius :
Veel NSB-ers werden lid bijv. vanwege het uniform, het kunnen uitoefenen van macht over mede-mensen, om geld te verdienen etc.
---------------------------------------------------------------------------------


Deze vergelijk slaat de plank volledig mis over kaartcontroleurs.
Overal zijn er controleurs, maar zodra het om het OV gaat zijn het plotseling NSB-ers ????
Dan kan men net zo makkelijk om met de woorden van venantius te spreken een parallel leggen met zwartrijders.
Door uitoefenen van macht(misbruik) over de tijdsdruk van mede-mensen (chauffeurs), om geld te verdienen c.q te besparen ect.

(onterechte overstap, gemanipuleerde abonnement/ov. kaarten, valse strippenkaarten)

Daarom is gerichte controle op z'n tijd terecht.
Niemand wordt graag beflikkert...je kunt het ook omdraaien, als jij te veel betaald heb aan de kassa, niet per vergissing maar opzettelijk in dit geval (anders klopt mijn verhaal niet) of vals wisselgeld terug heeft gekregen, en jij dit kan aantonen, wordt je toch ook niet door kassameisje uitgescholden voor vieze NSB-er :twisted: ..zou jij ook niet pikken venantius.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door kampvuur »

Alsjeblieft zeg...laat die oorlog nou eens erbuiten, en kom to the point.

Weet je ook uit je hoofd welk artikel (van de grondwet?) zegt dat je voor je plaatsbewijs moet betalen???

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Naar ik begreep zijn BOA's soms voormalige werklozen hetgeen bij sommigen, nog extra ongenoegen oproept dat, juist zij, boetes uitdelen.

Een BOA wordt niet zomaar aangenomen. Deze moet door een hoop testen heen en moet dan ook nog eens gescreend worden door het Rijk. Daarna, mits geschikt, krijgen zij een gedegen opleiding en moeten na behalen van hun papiertje een eed afleggen. Hierdoor hebben zij inderdaad meer "macht" dan jij en ik. Zij zijn immers opsporingsambtenaren en staan daarmee volgens de politiewet gelijk aan een politiefunctionaris. Het uitoefenen van macht dient met regel te geschieden, maar daarbij mag nogmaals ook bepaalde vormen van geweld worden toegepast om een verdachte aan te houden. Zijn er 5 man nodig dan mogen er 5 man ingezet worden. Het lijkt vaak overdreven, maar dat is het beslist niet. Jullie staan als reiziger te ver om een juiste beoordeling te kunnen maken van wat er gebeurd. Zij staan ook voor jullie veiligheid en hebben daar een serieuze houding bij nodig. Wanneer het een houding betreft die voor jullie als reiziger "te" is dan hebben jullie geen idee wat zij allemaal meemaken en wanneer zij niet meer serieus genomen worden. Het is zelfs nog zo dat zodra zij niet meer serieus genomen worden, kan het de veiligheid, orde en rust, welke zij ook moeten bewaren, ernstig in gevaar brengen.

Daarbij zijn zij BOA-2 en hebben zij meer bevoegdheden en verantwoordingen dan een standaard BOA.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Als een BOA echt te ver gaat dan wordt deze echt wel gestraft. Niet alleen door de rechter, maar ook door zijn werkgever. Dikwijls zijn zij dan hun baan kwijt, want je hebt dan een strafblad.

Het feit dat zich hier heeft afgespeeld is denk ik te moeilijk en allemaal te vaag geweest. De rechter houdt bij een uitspraak rekening met bepaalde situaties en kan dan zeggen dat het niet helemaal volgens de regels is gegaan, maar dat hij het gezien een bepaalde situatie het gebeurde door de vingers ziet. Dit blijft echter niet aan de gang, want er wordt wel een aantekening gemaakt. Dat weten burgers veelal niet. Wanneer hij of zij dan in herhaling treedt dan gaat deze toch echt voor gaas.

Vergeet niet dat zij mensen zijn die de wet naleven en corrigerend optreden. Het kan altijd door een situatie even verkeerd gaan. Bijvoorbeeld: Een verdachte verzet zich hevig bij aanhouding. Tijdens het verzetten krijgt deze per ongeluk een tik of stoot in zijn of haar gezicht van een BOA. De BOA was dat niet van plan, maar schrok ergens van of probeerde zijn arm te pakken, maar omdat de verdachte net achteruit kwam, krijgt deze een stoot tegen zijn neus. Gevolg is dat de neus begint te bloeden en naar later blijkt gebroken is.

In feite kun je dit voorbeeld als mishandeling plaatsen, maar kan de BOA na onderzoek toch onschuldig verklaart worden. Dit kan ook als burger alleen zal een burger niet snel in dergelijke situaties terechtkomen daar deze 9 van de 10 keer omdraait en wegloopt. Lopende het onderzoek zit de BOA thuis en is deze geschorst.

Dat wordt vergeten door de burger. Men ziet enkelt het vrijspreken en niet wat er tussendoor gebeurd en wat de exacte aanleiding is.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door caruso »

@Maarten1234:
Kun jij me uitleggen wat een BOA-2 is en doet?
Nog nooit van gehoord, en ik mag wel zeggen dat ik redelijk op de hoogte ben van opsporingsdiensten en hun medewerkers!
Oja, en sinds wanneer wordt een BOA geschorst hangende een onderzoek?Onzin, krijgt gewoon bureauwerk!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

BOA-2 heeft bevoegdheid tot het dragen van handboeien. BOA-3 heeft bevoegheid tot het dragen van handboeien en wapenstok.

Dit is wat ik van een een oud bekende en tegenwoordig leidinggevende van het controleteam van de HTM heb gehoord en is dit binnen ministerie van justitie bekend.

Laat ik het zo zeggen, geschorst van buitendienst.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door caruso »

Goh, daar heb ik toch nooit wat over gehoord! Laat ik het zo zeggen: geloof niet alles wat je hoort of te horen krijgt! Verhaal is kolder!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Bestaat wel degelijk.

BOA gaat van 1 tot zelfs BOA 5.

--------------------

Boa 1
• Aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken

Boa 2
• Aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken
• Veiligheidsfouillering

Boa 3
• Aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken
• Veiligheidsfouillering
• Boeien

Boa 4
• Aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken
• Veiligheidsfouillering
• Boeien
• Wapenstok

Boa 5
• Aanhoudings- en zelfverdedigingstechnieken
• Veiligheidsfouillering
• Boeien
• Pepperspray
• Vuurwapen
--------------------

Neem ik meteen hetgeen terug wat ik schreef over BOA 2 en 3.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door caruso »

Volgens mij heeft dat alleen met opleiding en training te maken. Maar ik ga ermee stoppen, heb geen zin én behoefte deze topic nieuw leven in te blazen! Alles is al 'tig keer gezegd....

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Klopt caruso. Dit zijn verplichte trainingen: RTGB, maar door deze traningen krijg je dus wel meer bevoedheden.

Nou niet alles is tig keer beantwoordt, maar wel meer.

trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door trimoxa »

als er bij de RET ontslagen vallen en deze moeten worden gemeld aan personeels leden dan worden door heel het pand kaart controleurs geposteerd .

mogen kaart controleurs hier voor misbruikt worden ????
neem aan dat de cba,s geen interne orde dienst zijn .
neem aan dat dit ook niet in hun taak omschrijving staat .

als een personeels lid zogenaamd aggresief wordt bij het aanhoren van zijn ontslag hebben ze maar te zorgen dat er politie aanwezig is desnoods in een andere kamer .

die zijn tenslote meer geschikt voor dit soort ellende.


ps:
dit zal wel ontkend worden door de heren kaartcontroleurs op dit forum .
ik heb dit zelf gezien en er werd continu door controleurs gevraagt aan mij waarom ze ineens in de hal en bij de liften moesten staan ze snapte er geen bal van zogenaamd.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Is 'enigszins over de schreef gaan' RET-controleurs correct?

Ongelezen bericht door ron1 »

Kortom: geef ze ook pepperspray.

Ga de metro eens in in rotterdam op vrijdagavond zuidplein en slinge en je weet waar ik over praat.

Gesloten