Fransen kopen busbedrijf Connexxion
Transdev wint veiling staatsbedrijf
HEIKO JESSAYAN EN HANS VERBRAEKEN
AMSTERDAM - Het Hilversumse openbaarvervoerbedrijf Connexxion komt in handen van de Franse branchegenoot Transdev. Dat is de uitkomst van een veilingproces door de Nederlandse Staat.
De transactie is nagenoeg voltooid, maar de verkoopovereenkomst moet nog wel goedgekeurd worden door minister Wouter Bos van Financiën.
Transdev, dat een consortium heeft gevormd met de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), betaalt naar schatting euro 400 mln voor de transactie van twee derde van de staatsaandelen. De totale ondernemingswaarde van Connexxion is zo'n euro 600 mln. De Staat bezit nu alle aandelen Connexxion en heeft 66% van zijn belang in de etalage gezet. Het resterende belang zal binnen vijf jaar worden verkocht.
Transdev is voor 68% in handen van de Franse staatsbank Caisse des Dépôts de Consignations, terwijl het Parijse openbaarvervoerbedrijf RATP 25% heeft en de Italiaanse bank San Paolo IMI Group 7%. De officiële bekendmaking van de transactie is voorzien voor komende maandagmiddag. 'Dan is er een persbericht', zegt de woordvoerder van Transdev in Parijs. De woordvoerder wil de aankoop door Transdev echter niet bevestigen.
Een woordvoerder van Connexxion wil geen commentaar geven. 'De keuze is gemaakt, maar we zijn absoluut gebonden aan onze geheimhoudingsplicht.'
Een woordvoerder van het ministerie van Financiën wil eveneens geen commentaar geven op de uitkomst van het biedingsproces. Hij bevestigt wel dat 'binnen een week' bekend wordt gemaakt wie de winnaar is. 'Er moeten nog wat puntjes op de i worden gezet', zegt de woordvoerder.
Nu Transdev de bieding gewonnen heeft, vissen de Britse FirstGroup en Rabo Capital achter het net. Rabo trok samen op met Gilde Investment Management. Deutsche Bahn en ook Parcom, private equity-dochter van ING , haakten eerder af. De woordvoerders van FirstGroup en van Rabobank weigeren commentaar. 'Er zijn afspraken gemaakt dat we niet reageren', zeggen beiden.
Connexxion en Transdev zijn nagenoeg even groot en vullen elkaar goed aan wat betreft de vervoersvormen. Transdev is vooral gespecialiseerd in metro - en tramvervoer. Connexxion is goed in bus- en taxivervoer en vervoer te water.
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?K ... lId=578443
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Le Connexxion
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54
Re: Le Connexxion
Daar zullen de medewerkers niet blij mee zijn denk ik zo.
Is dat niet hetzelfde bedrijf welke ook een tijdje het GVB Amsterdam in handen heeft gehad? Was toen ook geflopt.
Gespecialiseerd in trammetjes? Waar rijden dan trams in Frankrijk, ken er geen.
Nu maar hopen dat het niets wordt, anders worden er vele ongelukkig, groet,
Uncle Willy
Is dat niet hetzelfde bedrijf welke ook een tijdje het GVB Amsterdam in handen heeft gehad? Was toen ook geflopt.
Gespecialiseerd in trammetjes? Waar rijden dan trams in Frankrijk, ken er geen.
Nu maar hopen dat het niets wordt, anders worden er vele ongelukkig, groet,
Uncle Willy
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Le Connexxion
Wij zien het wel weer. Maar weer klopt de pers niet. De aandelen zijn niet voor de 100% verkocht. Er is nog steeds een 25% in handen van de Staat der Nederlanden, maar goed hoe je heet ook went of keert, Nederland heeft, buiten de NS om, het laatste OV bedrijf verkocht aan het buitenland. Nu is het OV volledig in handen van buitenlandse investeerders.
Re: Le Connexxion
Je hebt het niet goed gelezen:Maar weer klopt de pers niet. De aandelen zijn niet voor de 100% verkocht. Er is nog steeds een 25% in handen van de Staat
De Staat bezit nu alle aandelen Connexxion en heeft 66% van zijn belang in de etalage gezet. Het resterende belang zal binnen vijf jaar worden verkocht.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Le Connexxion
Ja ik schreef het verkeerd, maar de nederlandse staat heeft nu 2/3 deel van de aandelen verkocht en inderdaad het resterende van 1/3 gaat pas over 5 jaar.
Dus de Nederlandse Staat is voor slechts 1/3 eigenaar van Connexxion. Hierdoor een minderheid dus niets meer te zeggen. Je bent pas volledig eigenaar en meerderheid bij 51% van de aandelen.
Nu is het aan Transdev wat met ons te doen, want gezien deze cijfers hebben zij meerderheid. Kans is aanwezig dat die 1/3 ook wordt opgekocht door Transdev of een ander vervoersbedrijf, maar dat lijkt mij sterk. Connexxion is nu niet meer interessant voor andere vervoersbedrijven. Er is toch geen meerderheid meer te behalen en de winst wordt toch anders verdeeld.
Dus de Nederlandse Staat is voor slechts 1/3 eigenaar van Connexxion. Hierdoor een minderheid dus niets meer te zeggen. Je bent pas volledig eigenaar en meerderheid bij 51% van de aandelen.
Nu is het aan Transdev wat met ons te doen, want gezien deze cijfers hebben zij meerderheid. Kans is aanwezig dat die 1/3 ook wordt opgekocht door Transdev of een ander vervoersbedrijf, maar dat lijkt mij sterk. Connexxion is nu niet meer interessant voor andere vervoersbedrijven. Er is toch geen meerderheid meer te behalen en de winst wordt toch anders verdeeld.
Re: Le Connexxion
Geachte Wouter Bos,
Gefeliciteerd, veel geld binnen...
en als je over 4 jaar Jan Marijnnissen laat regeren,
die kan de subsidie tijdelijk afschaffen,
Le Connexxion Failliet, en voor een appel en een Ei terug kopen!
Gezien de noodzakelijke subsidie, dus dicht die kraan, en pak het geld, een korte slechte periode, en dan Kassa!
Zo moet je geld verdienen op de beurs!
Gefeliciteerd, veel geld binnen...
en als je over 4 jaar Jan Marijnnissen laat regeren,
die kan de subsidie tijdelijk afschaffen,
Le Connexxion Failliet, en voor een appel en een Ei terug kopen!
Gezien de noodzakelijke subsidie, dus dicht die kraan, en pak het geld, een korte slechte periode, en dan Kassa!
Zo moet je geld verdienen op de beurs!