LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39
Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-Nederland
18-01-2006 • De NS heeft vrijwel ongemerkt een wijziging in de tarievenberekening doorgevoerd in Oost-Nederland. De twee spoorvervoerders in Oost-Nederland, NS en Syntus, hanteren beide een andere tariefsberekening. De NS weigert nu nog langer de Syntus-trajecten automatisch te betrekken bij de berekening van de tarieven. Hierdoor betalen onwetende reizigers vele euro’s te veel voor hun treinkaartje.
Treinkaartjes voor trajecten die via de kortste weg over Syntus-routes lopen worden niet meer berekend bij het intypen van dat traject. In plaats daarvan wordt de reis over het NS traject naar de plaats van bestemming berekend, met een omweg dus, wat voor de klant duurder uitpakt. Alleen door zelf bewust te kiezen voor het kopen van een treinkaartje via een station op een Syntus-traject kan tegen normaal tarief gereisd worden. Deze situatie doet zich voor op de trajecten Arnhem-Twente, Arnhem-Tiel en Arnhem-Geldermalsen.
SP-Kamerlid Arda Gerkens: “Het valt de reiziger niet uit te leggen wat hier de logica van is. De meeste reizigers zullen argeloos het rechtstreekse kaartje kopen en dus te veel betalen. Bovendien kunnen bij veel kaartautomaten geen gekocht worden voor reizen via een ander traject. Het is opnieuw een bewijs dat marktwerking, met de komst van allerlei verschillende bedrijfjes, leidt tot hogere prijzen en klantonvriendelijkheid. Ik heb de minister van Verkeer gevraagd deze maatregelen terug te draaien.”
Bron
18-01-2006 • De NS heeft vrijwel ongemerkt een wijziging in de tarievenberekening doorgevoerd in Oost-Nederland. De twee spoorvervoerders in Oost-Nederland, NS en Syntus, hanteren beide een andere tariefsberekening. De NS weigert nu nog langer de Syntus-trajecten automatisch te betrekken bij de berekening van de tarieven. Hierdoor betalen onwetende reizigers vele euro’s te veel voor hun treinkaartje.
Treinkaartjes voor trajecten die via de kortste weg over Syntus-routes lopen worden niet meer berekend bij het intypen van dat traject. In plaats daarvan wordt de reis over het NS traject naar de plaats van bestemming berekend, met een omweg dus, wat voor de klant duurder uitpakt. Alleen door zelf bewust te kiezen voor het kopen van een treinkaartje via een station op een Syntus-traject kan tegen normaal tarief gereisd worden. Deze situatie doet zich voor op de trajecten Arnhem-Twente, Arnhem-Tiel en Arnhem-Geldermalsen.
SP-Kamerlid Arda Gerkens: “Het valt de reiziger niet uit te leggen wat hier de logica van is. De meeste reizigers zullen argeloos het rechtstreekse kaartje kopen en dus te veel betalen. Bovendien kunnen bij veel kaartautomaten geen gekocht worden voor reizen via een ander traject. Het is opnieuw een bewijs dat marktwerking, met de komst van allerlei verschillende bedrijfjes, leidt tot hogere prijzen en klantonvriendelijkheid. Ik heb de minister van Verkeer gevraagd deze maatregelen terug te draaien.”
Bron
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Dan is dat de schuld van de reiziger en niet van NS of welke andere partij ook. Geen enkele reiziger zou argeloos moeten zijn, een beetje zelfredzaamheid en oplettendheid kan geen kwaad.De meeste reizigers zullen argeloos het rechtstreekse kaartje kopen en dus te veel betalen.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Eigen schuld?Bovendien kunnen bij veel kaartautomaten geen gekocht worden voor reizen via een ander traject.
Wat een onzin man.. hoe verzin je hetDilbert29 schreef:Geen enkele reiziger zou argeloos moeten zijn
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Ik verzin het niet, het is gewoon logisch nadenken. Als jij weet dat je via Syntus goedkoper kunt reizen dan let je toch zelf op dat je een goed kaartje krijgt en ga je niet blindelings een kaartje kopen.
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Op zich is het natuurlijk ook vreemd dat een bedrijf aan zou moeten geven dat een product bij een concurrent goedkoper is.
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Volgens mij is geen enkel bedrijf verplicht om te melden dat iets bij zijn of haar concurrent goedkoper is, dus is het een kwestie van zelf goed opletten. Precies de essentie van mijn verhaal.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Gaan jullie dat even vertellen aan de gewone doorsnee reiziger die van A naar B wil?
Dat ze -als dat al kán!- eerst de kaartjes-automaat af moeten grazen naar allerlei mogelijke trajecten om te kijken of ze niet geript worden?
Ik wil wel eens kijken hoe dat uitpakt als je een sliert reizigers achter je in de rij hebt staan bij zo'n automaat.
Dat ze -als dat al kán!- eerst de kaartjes-automaat af moeten grazen naar allerlei mogelijke trajecten om te kijken of ze niet geript worden?
Ik wil wel eens kijken hoe dat uitpakt als je een sliert reizigers achter je in de rij hebt staan bij zo'n automaat.
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Wat kan mij die sliert reizigers achter me schelen, die wachten maar gewoon op hun beurt. Ik heb alle recht om op mijn gemak uit te zoeken waar ik naar toe moet en dat zal ik doen ook.
Ik merk dat je wanhopig probeert de verantwoordelijkheid van je af te schuiven, maar helaas zal dat niet lukken. Dit probleem is echt niet aan de NS te wijten, maar puur aan jezelf.
Ik merk dat je wanhopig probeert de verantwoordelijkheid van je af te schuiven, maar helaas zal dat niet lukken. Dit probleem is echt niet aan de NS te wijten, maar puur aan jezelf.
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Goddank heb ik niet zo'n mentaliteit als jij tentoonspreidt en heb ik begrip voor de gewone mens die niet verwacht dit soort malligheden te moeten uithalen voor een treinkaartje.
Re: Marktwerking leidt tot duurdere treinkaartjes in Oost-NL
Vandaag reisde ik weer eens vanaf station Hengelo naar huis en daar kreeg ik een flyer in handen gedrukt waarin wordt uitgelegd dat de kaartautomaat niet meer automatisch de trajecten van Syntus meeneemt.
" Geachte reiziger,
Reist u regelmatig met Syntus via de trajecten Elst-Tiele of Zutphen-Hengelo? Dan graag uw aandacht voor het volgende:
Wanneer u na 1 januari 2006 via de Sy enz. enz. "
Daarin staat ook dat dit op verzoek van Syntus en de regio Twente is gedaan. Niet de NS aanvallen dus.
Op de achterkant van de flyers staat aangegeven hoe je een kaartje uit de automaat moet halen voor de verschillende situaties.
" Geachte reiziger,
Reist u regelmatig met Syntus via de trajecten Elst-Tiele of Zutphen-Hengelo? Dan graag uw aandacht voor het volgende:
Wanneer u na 1 januari 2006 via de Sy enz. enz. "
Daarin staat ook dat dit op verzoek van Syntus en de regio Twente is gedaan. Niet de NS aanvallen dus.
Op de achterkant van de flyers staat aangegeven hoe je een kaartje uit de automaat moet halen voor de verschillende situaties.