LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Beste,
Hierbij eens even kijken wat andere mensen van mijn ervaringen vinden.
Het gaat om het bestellen van in mijn geval een traject vrij abonnement via "mijn NS"
Ik vind dit behoorlijk omslachtig als ik het vergelijk met andere bestelprocessen. Elke maand als ik het abonnement bestel (ik heb het nodig voor woon/werk verkeer) wordt ik behandeld alsof ik het voor de eerste keer bestel. Dit betekend dat ik al mijn gegeven moet invullen, inclusief het hele lange kaartnummer dat ik niet eens in een keer kan kopieren plakken maar in groepjes van 4 moet invullen.
Ik weet dat het technisch gewoon mogelijk moet zijn om een knop toe te voegen die zegt: Opnieuw bestellen en dat je dan alleen de datum van ingang invoert en zoals gebruikelijk via b.v. Ideal betaald.
Verder is het ook nog zo dat je tijdens het bestelproces een behoorlijk aantal aanvink vakjes krijgt. Een van deze aanvink vakjes is zelfs verwerkt in "de kleine lettertjes" in lichter gemaakte text. En je raad het al, deze staan automatisch aangevinkt! Zie hier een voorbeeld:
Wat mij betrefd hoort dit helemaal niet thuis in het bestelproces, en moeten deze vakjes altijd uitgevinkt staan. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit wat de NS met mijn gegevens doet maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nu ongewenste reclame krijgen door deze praktijken. Ook denk ik dat de NS hier wat betrefd reizen via de trein een monopoly positie heeft, want de klant kan in een groot gedeelte van Nederland niet een andere treinvervoerder kiezen.
Maargoed, reageer maar, ik heb mijn steentje bijgedragen dacht ik zo
Hierbij eens even kijken wat andere mensen van mijn ervaringen vinden.
Het gaat om het bestellen van in mijn geval een traject vrij abonnement via "mijn NS"
Ik vind dit behoorlijk omslachtig als ik het vergelijk met andere bestelprocessen. Elke maand als ik het abonnement bestel (ik heb het nodig voor woon/werk verkeer) wordt ik behandeld alsof ik het voor de eerste keer bestel. Dit betekend dat ik al mijn gegeven moet invullen, inclusief het hele lange kaartnummer dat ik niet eens in een keer kan kopieren plakken maar in groepjes van 4 moet invullen.
Ik weet dat het technisch gewoon mogelijk moet zijn om een knop toe te voegen die zegt: Opnieuw bestellen en dat je dan alleen de datum van ingang invoert en zoals gebruikelijk via b.v. Ideal betaald.
Verder is het ook nog zo dat je tijdens het bestelproces een behoorlijk aantal aanvink vakjes krijgt. Een van deze aanvink vakjes is zelfs verwerkt in "de kleine lettertjes" in lichter gemaakte text. En je raad het al, deze staan automatisch aangevinkt! Zie hier een voorbeeld:
Wat mij betrefd hoort dit helemaal niet thuis in het bestelproces, en moeten deze vakjes altijd uitgevinkt staan. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit wat de NS met mijn gegevens doet maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nu ongewenste reclame krijgen door deze praktijken. Ook denk ik dat de NS hier wat betrefd reizen via de trein een monopoly positie heeft, want de klant kan in een groot gedeelte van Nederland niet een andere treinvervoerder kiezen.
Maargoed, reageer maar, ik heb mijn steentje bijgedragen dacht ik zo
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Als u toestaat der er cookie's mogen worden opgeslagen blijven de ingevulde gegevens op uw pc bewaard en hoeven deze niet opnieuw te worden ingegeven. Aanklikken is dan voldoende.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Bedankt voor de tip, voor zover ik weet heb ik altijd toestemming gegeven maar ik ga het controleren.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Dat met de cookies werkt niet altijd. Hier een vergelijkbare situatie gehad, met een kind dat dagelijks met de trein moest. Omdat railrunners daarvoor veel voordeliger waren dan de gewone chipkaart, moesten er steeds losse railrunners worden gekocht. Dat betekende bijna dagelijks het hele bestelproces door gaan, waarbij alle gegevens, behalve de reisdag, iedere dag gelijk waren. Maar toch moest je alles steeds opnieuw invullen.
Dan is een keer per maand toch heel wat minder werk...
Dan is een keer per maand toch heel wat minder werk...
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Als u het vinkje laat staan bij: meewerken enzovoort. Kunt u de NS er wellicht op wijzen.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
-> Koop een jaar traject vrij, dan hoef je al die zgn. "belastende handelingen" maar één keer per jaar te doen.kweenie schreef:Dat met de cookies werkt niet altijd. Hier een vergelijkbare situatie gehad, met een kind dat dagelijks met de trein moest. Omdat railrunners daarvoor veel voordeliger waren dan de gewone chipkaart, moesten er steeds losse railrunners worden gekocht. Dat betekende bijna dagelijks het hele bestelproces door gaan, waarbij alle gegevens, behalve de reisdag, iedere dag gelijk waren. Maar toch moest je alles steeds opnieuw invullen.
Dan is een keer per maand toch heel wat minder werk...
Dat NS een monopoly heeft op sommige lijnen is off-topic. Bij andere trein / tram / bus vervoerders speelt precies hetzelfde, ook qua aankoop van een abo. En die paar vinkjes, dat is het werk toch niet........
-> Een Railrunner koop je natuurlijk gewoon bij de automaat, zonder toeslag in de vorm van een los (chip)-kaartje.
Die ga je toch niet elke dag digitaal bestellen, dan blijf je aan de gang.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
- Dan moet je kind dus iedere dag een railrunner uit de automaat trekken. Dan blijf je óók aan de gang...
Bovendien moet je kind dan dus ook een pinpas hebben en daar ook de hele dag mee rondlopen, wat ook niet altijd even gewenst is. voor een kind onder de 12 jaar.
- Een traject kaart kostte heel wat meer dan losse railrunners.
Bovendien moet je kind dan dus ook een pinpas hebben en daar ook de hele dag mee rondlopen, wat ook niet altijd even gewenst is. voor een kind onder de 12 jaar.
- Een traject kaart kostte heel wat meer dan losse railrunners.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Traject jaar kaart was natuurlijk een antwoord op bericht TS.
Gewoon betalen met kleingeld kan ook. Een kind welke zelfstandig met de trein kan reizen kan ook wel 2 muntje in een automaat werpen, tenminste de onze wel.
Kern van mijn opmerking was dat er dus keuze is wat betreft aankoop.
Gewoon betalen met kleingeld kan ook. Een kind welke zelfstandig met de trein kan reizen kan ook wel 2 muntje in een automaat werpen, tenminste de onze wel.
Kern van mijn opmerking was dat er dus keuze is wat betreft aankoop.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Muntgeld kan niet in iedere automaat worden gebruikt.
En natuurlijk is er keuze en het is ook geen halszaak. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat het bij de meest amateuristische webwinkels al mogelijk is om een account te maken opdat je niet alles steeds opnieuw hoeft in te vullen (of dat je vaak ook eenvoudig een eerdere bestelling kunt herhalen), maar dat je bij de NS-site telkens opnieuw zo veel gegevens in moet vullen.
(Heb ik trouwens inderdaad bij een vragenlijst ook teruggekoppeld, Tijger1.)
En natuurlijk is er keuze en het is ook geen halszaak. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat het bij de meest amateuristische webwinkels al mogelijk is om een account te maken opdat je niet alles steeds opnieuw hoeft in te vullen (of dat je vaak ook eenvoudig een eerdere bestelling kunt herhalen), maar dat je bij de NS-site telkens opnieuw zo veel gegevens in moet vullen.
(Heb ik trouwens inderdaad bij een vragenlijst ook teruggekoppeld, Tijger1.)
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste is het volgens mij niet sommige lijnen maar de meeste lijnen (sneldiensten met toeslag uitgesloten). Ten tweede op dit moment is er geen drijfveer om te verbeteren want de consument heeft toch geen keuze.Dat NS een monopoly heeft op sommige lijnen is off-topic. Bij andere trein / tram / bus vervoerders speelt precies hetzelfde, ook qua aankoop van een abo. En die paar vinkjes, dat is het werk toch niet........
Die paar vinkjes zie ik als een onvriendelijke methode onoplettende klanten op te schepen met reclame. Ze zouden standaard leeg moeten staan, en als de klant dit wenst kan hij ze aanvinken.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Geef het door aan de NS.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Op elke spoorlijn in Nederland rijdt maar één spoorvervoerder, welke daar het monepoly heeft (op enkele minimale deeltrajecten na). Het is dus of Arriva, Synthus, Breng, Veolia of NS. De reiziger heeft dus nooit een keuze in Nederland tussen spoorvervoerders.Ryan1981 schreef:......Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste is het volgens mij niet sommige lijnen maar de meeste lijnen. Ten tweede op dit moment is er geen drijfveer om te verbeteren want de consument heeft toch geen keuze.......
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Wat dacht je van een van de meest recente "aanbiedingen" van NS? Aan de balie kreeg ik al te horen: dat klantenservice niet reageert komt, omdat NS wil dat u uw oude abonnement opzegt en daardoor alleen in de daluren 40% korting krijgt. U moet ook een 2e persoonlijke OV kaart aanvragen, maar dat is gratis.
Okay, ik wil weekend vrij wel voor 1 maand uitproberen. Weekend vrij is om te beginnen natuurlijk helemaal niet weekend vrij, want je betaald meer dan 30 euro per maand hiervoor.
Maar ... HEeeee! NS heeft een aanbieding: je kan het een maand uitproberen. Dan kost weekend vrij wel een paar euro meer, maar okay.
Uiteraard kom je in dezelfde walchelijke internet procedure als voor alle andere abonnementen, waar je echt de onduidelijke en expres klein en in licht blauw weergegeven lettertjes goed moet lezen om allerlei vinkjes uit te zetten zodat je persoonlijke gegevens niet door jan en alleman misbruikt kunnen worden.
Vervolgens ... wordt er natuurlijk ook nog eens 7.50 in rekening gebracht voor de tweede OV kaart ... Want je kan geen twee abonnementen of een abonnement + proef abonnement op 1 kaart hebben ... Al met al, kostte mij een maand weekend vrij bijna 50 Euro ...
Uiteraard word je ook gelijk gedwongen om accoord te gaan met automatische afschrijving voor alle abonnementen, terwijl het om een eenmalige toestemming gaat om via IDeal te betalen ...
Nu maar hopen dat NS de belofte nakomt, dat het eenmalige uitprobeer-maandje automatisch wordt stop gezet en de komende maanden niet ten onrechte blijft afschrijven ... En dan het excuus gebruikt: maar u heeft toch aangevinkt dat wij mochten blijven afschrijven?
Oh ... en wat alle cookies en andere rotzooi betreft die NS op je pc plettert: altijd na afsluiten van de website van NS (en andere sites) via je browser je browser historie wissen. Ook altijd zorgen dat na afsluiten van je browser je complete browse geschiedenis gewist wordt.
Anders wordt deze historie gebruikt om "aanbiedingen" voor je te selecteren. Ga je 4x naar Nice, krijg jij niet meer de goedkoopste vliegreizen voor je neus. Reis je een keer naar Duitsland: jij gaat voortaan automatisch naar Duitsland. En voor hackers is het natuurlijk ook leuk om alle gegevens die zonder dat jij het weet toch op je pc bewaard worden, in te snuffelen.
Okay, ik wil weekend vrij wel voor 1 maand uitproberen. Weekend vrij is om te beginnen natuurlijk helemaal niet weekend vrij, want je betaald meer dan 30 euro per maand hiervoor.
Maar ... HEeeee! NS heeft een aanbieding: je kan het een maand uitproberen. Dan kost weekend vrij wel een paar euro meer, maar okay.
Uiteraard kom je in dezelfde walchelijke internet procedure als voor alle andere abonnementen, waar je echt de onduidelijke en expres klein en in licht blauw weergegeven lettertjes goed moet lezen om allerlei vinkjes uit te zetten zodat je persoonlijke gegevens niet door jan en alleman misbruikt kunnen worden.
Vervolgens ... wordt er natuurlijk ook nog eens 7.50 in rekening gebracht voor de tweede OV kaart ... Want je kan geen twee abonnementen of een abonnement + proef abonnement op 1 kaart hebben ... Al met al, kostte mij een maand weekend vrij bijna 50 Euro ...
Uiteraard word je ook gelijk gedwongen om accoord te gaan met automatische afschrijving voor alle abonnementen, terwijl het om een eenmalige toestemming gaat om via IDeal te betalen ...
Nu maar hopen dat NS de belofte nakomt, dat het eenmalige uitprobeer-maandje automatisch wordt stop gezet en de komende maanden niet ten onrechte blijft afschrijven ... En dan het excuus gebruikt: maar u heeft toch aangevinkt dat wij mochten blijven afschrijven?
Oh ... en wat alle cookies en andere rotzooi betreft die NS op je pc plettert: altijd na afsluiten van de website van NS (en andere sites) via je browser je browser historie wissen. Ook altijd zorgen dat na afsluiten van je browser je complete browse geschiedenis gewist wordt.
Anders wordt deze historie gebruikt om "aanbiedingen" voor je te selecteren. Ga je 4x naar Nice, krijg jij niet meer de goedkoopste vliegreizen voor je neus. Reis je een keer naar Duitsland: jij gaat voortaan automatisch naar Duitsland. En voor hackers is het natuurlijk ook leuk om alle gegevens die zonder dat jij het weet toch op je pc bewaard worden, in te snuffelen.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
Wat een nonsens en argwaan tegen cookies en zgn Hackers.
Enige wat ik verder wil zeggen "Weekend-Vrij" betekend natuurlijk niet "Weekend-gratis", maar dat u in ieder weekend vrij mag reizen zoveel als u wilt zonder (bij)betaling.
8 dagen reizen door geheel Nederland voor Euro 50 is natuurlijk spotgoedkoop !
Enige wat ik verder wil zeggen "Weekend-Vrij" betekend natuurlijk niet "Weekend-gratis", maar dat u in ieder weekend vrij mag reizen zoveel als u wilt zonder (bij)betaling.
8 dagen reizen door geheel Nederland voor Euro 50 is natuurlijk spotgoedkoop !
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
NS heeft per mail inmiddels toegegeven dat het extra in rekening brengen van 7.50 voor een tweede OV kaart, omdat het niet mogelijk is twee NS abonnementen op 1 kaart te hebben, inderdaad foutief is.
Echter ... Bij FACTURERING WORDT ALSNOG 7.50 euro inrekening gebracht!
Het hoort niet het probleem van een klant te zijn, dat per OV-kaart slechts 1 NS abonnement op de kaart kan worden gezet.
Nu worden NS klanten gedwongen 2 of meer OV kaarten te hebben.
Op zich geen probleem, mits NS klanten niet voor die 2 of meer OV kaarten laat betalen.
Dat gebeurt ondanks toegeven dat het fout is en de 2e kaart gratis hoort te zijn - doodleuk wel.
Echter ... Bij FACTURERING WORDT ALSNOG 7.50 euro inrekening gebracht!
Het hoort niet het probleem van een klant te zijn, dat per OV-kaart slechts 1 NS abonnement op de kaart kan worden gezet.
Nu worden NS klanten gedwongen 2 of meer OV kaarten te hebben.
Op zich geen probleem, mits NS klanten niet voor die 2 of meer OV kaarten laat betalen.
Dat gebeurt ondanks toegeven dat het fout is en de 2e kaart gratis hoort te zijn - doodleuk wel.
Re: NS Abonnement bestellen niet klantvriendelijk
NS zal de 7.50 wel terugstorten . Anders even een belletje of mail, dan is het zo geregeld.