LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ns

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ellianne
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2005 14:43

ns

Ongelezen bericht door Ellianne »

Het is toch bijzonder dat de ns in staat is geweest 4 verschillende soorten ticketautomaten op de stations te plaatsen en tegelijkertijd de loketten heeft afgeschaft. Vooral voor oudere mensen levert dit enorme problemen op. De automaten hebben allemaal een andere volgorde voor de handelingen en een andere manier van betalen. Tot overmaat van ramp is er niemand van de ns in de buurt om probelemen hiermee op te lossen.

Verder heeft de ns een slechte site waarbij het onmogelijk is om een prijsopgave voor een internationale reis op te vragen, laat staan te boeken. Informatie over waar je wel terecht kunt is niet aanwezig. Wel kun je bellen naar een nummer dat 35 cent per minuut kost, dat vind ik onredelijk veel gezien de wachttijd en het feit dat dit alleen over simpele vragen gaat die op de site horen te staan.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zie nu zelden ouderen in de Nederlandse treinen. De kaartautomaten zijn alleen ontworpen voor degenen die weten hoe je met je bankpas moet betalen. Ouderen zijn huiverig om met dit soort apparaten geconfronteerd te worden. Zelfs ik als dertiger had in het begin moeite met die dingen.
Ik denk nog regelmatig met weemoed terug aan de tijd dat er op ons kleine station nog een NS-medewerker aan het loket kaartjes verkocht en je een krantje kon kopen.

karr-1
Berichten: 368
Lid geworden op: 17 jan 2005 16:54

Re: ns

Ongelezen bericht door karr-1 »

Het verleden is dood, de toekomst leeft. Ik ben een voorstander van het sluiten van alle mogelijkheden om een kaartje te kopen, behalve de automaat. Het scheelt enorm in tijd en je hebt altijd het juiste kaartje bij de hand.

Mensen die er niet mee om kunnen gaan zijn de zelfde mensen die weigeren gebruik te maken van de pinautomaat in een winkel en dus een boodschap van 2 euro gaan betalen met een briefje van 50 omdat de automaat niets anders levert.

Wordt wakker en leef in de toekomst niet in het verleden.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe oud ben je eigenlijk Karr-1?
Ik krijg de indruk dat als het aan jouw ligt alle mensen die moeite hebben om deze snelle, geautomatiseerde maatschappij bij te kunnen benen maar weggestopt moeten worden.
Lazer op als je hier louter komt om forumleden af te zeuren.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

af te zeuren bedoelde ik dus.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Ach gut, het woord dat ik wil gebruiken wordt automatisch omgezet in 'afzeuren'. :lol:

karr-1
Berichten: 368
Lid geworden op: 17 jan 2005 16:54

Re: ns

Ongelezen bericht door karr-1 »

Mensen hoeven van mij niet weggestopt te worden, mensen moeten alleen leren omgaan met de moderne maatschappij. Als je moderne middelen bij voorbaat al afkeurt omdat ze onbekend zijn, dan kun je net zo goed thuis blijven.

En ik ben 29 jaar oud for the record.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Karr-1, niet iedere oudere KAN met deze steeds sneller wordende maatschappij omgaan omdat ze slechter ter been zijn dan een 29 jarige, hun gezichtsvermogen achteruit gaat, hun denkvermogen achteruit gaat en nog veel meer van dergelijke redenen. Ik werk dagelijks met deze mensen.
Ik ben heel blij dat ik mijn vader van 78 jaar heb leren pinnen in winkels omdat hij de Euro munten heel moeilijk van elkaar kan onderscheiden. Mijn vader's gezichtsvermogen is enorm achteruit gegaan de laatste jaren.
Ik ben zelf 37 jaar en het valt me soms ook erg moeilijk om een vader te hebben die veel dingen niet meer probleemloos kan doen, maar ik blijf hem aanmoedigen om mee te blijven doen in de maatschappij. Zo geniet hij enorm van het aanbod aan oude films op DVD. Je zou z'n multi-media kast moeten zien! Ik zou hem ook zo graag nog achter de computer krijgen, maar dat zit er helaas niet meer in.
Een hele grote groep ouderen moet noodgedwongen aan de zijlijn van deze geautomatiseerde maatschappij blijven staan omdat ze het niet meer bij kunnen sloffen. Ze hebben het opgegeven.

karr-1
Berichten: 368
Lid geworden op: 17 jan 2005 16:54

Re: ns

Ongelezen bericht door karr-1 »

Oke er zijn mensen die het proberen en niet meer kunnen, daar heb ik respect voor. Maar hoeveel mensen zijn er die bij voorbaat al opgeven omdat ze "het toch niet kunnen"

Hoeveel ouderen van dagen lopen met een dikke portemonnee vol geld omdat ze bang zijn dat de bank failliet gaat of iets in die trant?

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Het verleden is dood, de toekomst leeft. Ik ben een voorstander van het sluiten van alle mogelijkheden om een kaartje te kopen, behalve de automaat. Het scheelt enorm in tijd en je hebt altijd het juiste kaartje bij de hand.
Was het in een ander topic met je eens, nu dus niet. Een automaat kan kapot gaan, dan is het altijd handig om naar het loket te gaan. En als je een kaartje moet kopen en ook nog iets moet vragen, waarom dan niet allebei tegelijk aan het loket? Nu moet je eerst in de rij staan bij het loket om iets te vragen en daarna in de rij staan bij de kaartjesautomaat. Dat schiet niet op natuurlijk. Zeker in de huidige maatschappij waarin je je constant moet haasten.

En een loket is altijd nog erg makkelijk als je per ongeluk een verkeerd kaartje uit de automaat haalt. Dan krijg je tenminste direkt je geld terug. Iets wat via de automaat niet gaat.

rene912

Re: ns

Ongelezen bericht door rene912 »

Wordt wakker en leef in de toekomst niet in het verleden.

Ik moet er niet aan denken die toekomst. Persoonlijk contact aan een balie / in een winkel / aan de telefoon moet blijven. Het is allemaal al zo individualistisch. Als dat de moderne tijd is of wordt, hoef ik -en velen met mij- die niet. Het loket/de balie moet blijven bestaan náást
de kaartautomaat.

Een overgeautomatiseerde wereld, brrrr.... Alles afhankelijk van computers......

O ja ik ben niet oud, maar net mijn 24e verjaardag gevierd....

brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: ns

Ongelezen bericht door brendasimone »

Ik erger me echt gruwelijk aan de NS. Moet regelmatig per week op en neer met een overstap op Haarlem en eerlijk waar iedere keer is er wel iets. Zoals vandaag vertrekt mijn trein keurig op tijd. Even voor Haarlem staan we stil, wachten op 2 vertraagde treinen die kennelijk meer prioriteit hebben. Veel mensen in deze trein moeten rennen om hun aansluiting te halen. Ik kan het snellopend af, maar niet als we stilstaan. Gezucht en gekreun in mijn nek...op het moment dat we aankomen en de deuren opengaan, vliegt iedereen de deur uit. Ik moet ook racen, ik ren me een ongeluk naar de hele verre andere kant van mijn aansluiting: de sprinter...ik zie iedereen in en uitstappen, nog 10 meter, oog in oog met de machinist, de deuren sluiten en daar gaat hij. 'Wat bezielt die man?' en andere &^%@# dat dit nu al de zoveelste keer is dat ik weer een half uur moet wachten...

Gruwelijk geirriteerd vermaak ik me verder wel met een boek, maar het is niet alleen habitueel vertraging, maar vooral ook de ergenis omtrent hun trots op de toegenomen service. Wat nou toegenomen? Apparaten die niet werken, kaartjes via de service-balie extra belast, geen busstrippenkaarten meer, de NS 'klanten'kaart die zomaar duurder wordt, de nog onzekere nieuwe anti-zwartrijd servicekaart van €35,00...een machinist die er ineens niet is, uitvallende treinen. Pff ik begrijp niet hoe ze aan uitspraken komen als 'NS treinen rijden meer op tijd of de reiziger krijgt meer service'...mij wordt nooit wat gevraagd en ik heb als klant nog nooit mee kunnen doen aan een service-enquete. Ook de logistiek, ik snap het niet hoor. En bij kaartjes contreleren voel ik me bijna net een crimineel, zoals je soms benaderd wordt.

Nee de NS en ik zijn geen absoluut vriendjes, ook al ben ik al jaren klant. Ik moet wel want anders is het te duur en ik ben OV afhankelijk (een auto zit er niet in) en daar heb ik inmiddels echt de pé in, want trein en bus stellen zich ook niet op elkaar in. Tja wat kun je verwachten van 2 commerciële bedrijven.

Misschien zeur ik teveel, tuurlijk gaat het soms ook wel goed, maar voor iemand die zoveel reist, gaat het verdomd vaak fout.
Sorrie NS, jullie zijn op weg maar vergeten één ding: de echte service!!

Geraldo Bosboom
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2005 23:37

Re: ns

Ongelezen bericht door Geraldo Bosboom »

Ik ben het met Brenda eens: Ook ik maak dit soort misstanden regelmatig mee. Elke dag reis ik op en neer van Hilversum naar Nijmegen met de trein. Dat is voor mij nog net te doen, maar dan wel zonder vertragingen. Te vaak gebeurt het dat een trein niet rijdt naar Arnhem (of zeer vertraagd) en moet ik weer over s'Hertogenbosch gaan. (half uur extra). Of de stoptrein naar Utrecht Centraal heeft een vertraging van 10 minuten. Dat betekent voor mij minstens 20 minuten vertaging omdat ik de aansluiting met de intercity mis. Dan voel ik perfect de @,# en * tekens die Brenda noemde. Irritant is ook dat de NS en Prorail elkaar de zwarte piet toe spelen in plaats van te werken aan een betrouwbaar spoorweg netwerk. Evenwel vindt ik de trein een heerlijk vervoersmiddel als deze normaal op tijd rijdt. Daarom is het erg jammer dat dat vaak niet het geval is.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

op veel grote stations zijn de loketten echt nog wel regelamatig open, en in bijzondere gevallen ( zoals ouderen) hoef je niks bij te betalen. en ik denk als je met het openbaar vervoer mee wilt moet je ook met de maatachappijk mee gaan, je kan niet stil staan. en als het echt niet lukt is er ook altijd wel een aaridge medenmens die je wilt helpen .en het na een keer te gedaan te hebben kan je het ook wel.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

op veel grote stations zijn de loketten echt nog wel regelamatig open, en in bijzondere gevallen ( zoals ouderen) hoef je niks bij te betalen. en ik denk als je met het openbaar vervoer mee wilt moet je ook met de maatachappijk mee gaan, je kan niet stil staan. en als het echt niet lukt is er ook altijd wel een aaridge medenmens die je wilt helpen .en het na een keer te gedaan te hebben kan je het ook wel.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: ns

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De automaten zijn expres zo simpel gemaakt dat zelfs mijn kleine zusje van 8 nog snapt hoe die dingen werken. Er is ook nog zoiets als niet mee willen werken.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, en kinderen van die leeftijd weten ook hoe een pc werkt en oudere mensen weten dat niet. Ik hoef mijn moeder van 66 echt niet alleen naar het station te sturen om een kaartje bij de automaat te kopen hoor, want ze snapt er niks van!!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: ns

Ongelezen bericht door karr-2 »

Die automaten zijn niet echt te vergelijken met een pc volgens mij. Een pc heft tientallen mogelijkheden, een kaartjesautomaat maar 1. Het vereist niet heel veel intelligentie om daar uit te komen.

Ik ben het dus met Dilbert eens in dit geval, er is ook zoiets als niet mee willen werken.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Moet je toch maar eens gaan praten met de ouderen denk ik. Andere vergelijking dan: pinnen! Er zijn genoeg ouderen die dat niet snappen, en dat is toch ook makkelijk. Ik wil jullie wel eens spreken als je 75 bent, dan zullen er ook dingen zijn die je niet snapt.

Gast

Re: ns

Ongelezen bericht door Gast »

Een tijdje terug moest ik een nieuw abonnement hebben, maar mijn bankpas was kapot. Kon nog wel geld halen uit de automaat, maar kon niet betalen met mijn pas. Ik moest de trein van 10 voor 7 hebben, maar het loket hier gaat pas om 7 uur open. Dus wilde ik een enkeltje kopen, maar moest daarvoor los geld hebben. Het wisselapparaat hangt in het afgesloten gedeelte van het loket, kan dus alleen gebruikt worden als het loket open is. Wisselen kon ik dus niet.

Bij de Kiosk en de boekenwinkel wisselen ze niet. Er zat dus eigenlijk niets anders op dan wachten en mijn trein dus missen en te laat op mijn werk komen. Gelukkig was de medewerker van Ako zo vriendelijk om wel te wisselen, zodat ik los geld had om een kaartje te kopen.

Automaten oke, loketten dicht vind ik minder, maar is niet anders. Maar welke sukkel hangt een wisselautomaat in een afgesloten deel van het loket???????????

Gesloten