LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
leo zeewolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2005 09:51

NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door leo zeewolde »

:x Vertraging op het spoor is allang geen nieuws meer. Het is de schuld van het weer of van ProRail. De NS zelf treft zelden blaam... Maar wat te doen met administratieve NS-vertraging en NS-incasso bij banken op basis van een zogenaamde éénmalige machtiging?
De NS verhoogt de prijzen voor het "voordeelurenabonnement". Zendt daarover op 18-11-2005 een brief met keuzemogelijkheden. De keuze: "beëindiging" staat daar niet bij! Je zou klanten op een idee kunnen brengen. Formulier op 28-11-05 geretourneerd, ruim voor de deadline van 4-12, met de aantekening "absurde verhoging, derhalve beëindiging". Daags voor Kerst een NS-reminder ontvangen: van u nog géén reactie, gauw uw keuze maken!
Op 29-12 zendt de NS toch een voordeelurenkaart toe.
Wordt 03-01-06 per brief geretourneerd; machtiging voor incasso voor alle zekerheid ingetrokken.
Wat doet de NS? Antwoorden? Welnee! Maar wel incasseren en wel zo dat je niet zelf kunt terugboeken, nl. op basis van een zogeheten "eenmalige machtiging". Als "zwartrijden" een vorm van fraude is, is dan ook incasseren op basis van een in januari 2004 afgegeven "éénmalige machtiging" niet ook een vorm van fraude?
Wie zal de NS nu weer de schuld geven...?
Hebt u ooit een automatische incassomachtiging afgegeven aan de NS: wees gewaarschuwd!!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Een formulier bekladden en terugsturen is ook geen officiele opzegging dat moet je altijd schriftelijk doen. De NS mag er dus vanuit gaan dat je abonnement gewoon doorloopt en dus ook betaald zal moeten worden.

En een absurde verhoging is natuurlijk een relatief begrip, dus wat vind jij een absurde verhoging?

leo zeewolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2005 09:51

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door leo zeewolde »

Beetje vreemd idee over "bekladden" heb je, beste Dilbert.
Geef eerst maar eens de definitie van "bekladden".
En een "absurde verhoging" is voor mij een verhoging van vele tientallen procenten.
Los daarvan, de NS beschouwt het "bekladde" formulier wél als officiële opzegging. Vandaag de bevestiging gehad. Vragen nu nog kaart terug die ook al in hun bezit moet zijn.
Bevestigen grote achterstand te hebben. Geldt kennelijk niet voor de incassoafdeling.
Blijft staan mijn waarschuwing voor de zogeheten éénmalige machtiging van de NS. Laten deze doorlopen zónder terugboekingsmogelijkheid!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bekladden is voor mij wat jij gedaan hebt. Een formulier ontvangen en er met grote hanepoten over heen kalken dat je het ergens niet mee eens bent.

Verder is vele tientallen ook niet objectief, noem de bedragen eens die erbij horen.

leo zeewolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2005 09:51

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door leo zeewolde »

Dit is een vrij zinloze discussie, Dingbar.
Kennelijk werk je bij de NS. Hoe kom je anders aan de kwalificatie "hanepoten". Dwars over het formulier heen kalken kan ik me bovendien niet herinneren, dus...
En jammer voor jou, ik blijf toch maar in procenten meten. Dat is het meest opjectief.
Over het "graaien" van de NS van bankrekeningen, terwijl ze zelf inmiddels toegeven grote achterstanden te hebben hoor ik je niet.
Misschien moet je nog leren te oordelen op basis van feiten.
Succes daarmee.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nee ik werk niet bij de NS, nooit gedaan ook. Zoals op diverse plaatsen in dit forum te lezen is ben ik student en maak ik regelmatig gebruik van het OV.

Het meten in procenten is objectief, dat ben ik met je eens, maar een kreet als "tientallen procenten" zegt natuurlijk niets.

En van graaien van je rekening is natuurlijk geen sprake. Jij zegt je abonnement niet op volgens de geldende standaard en dus blijft het abonnement in stand. En dan moet je betalen, simpel zat.

Maar goed, ik snap dat er met jou niet te praten valt, dus ik wens je veel succes met deze zinloze kruistocht tegen de NS.

leo zeewolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 nov 2005 09:51

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door leo zeewolde »

Helaas, helaas, helaas, Dingbar, ik heb wel wat beters te doen dan alle forums te volgen waarop jij kennelijk tekstueel te bezichtigen bent.
Studenten hebben kennelijk veel tijd over... Zou vd Hoeven toch gelijk hebben dat het allemaal wel wat sneller kan, dat afstuderen dan wel te verstaan.
Maar je hebt gelijk: met mij valt niet te discusiëren als de basis is persoonlijke fantasietjes, je kennelijk niet goed kunt lezen of problemen heb met je korte termijn geheugen. Immers, ik heb al eerder verteld dat de NS, het in jouw ogen "met hanenpoten bekladde formulier", ziet als een officiële opzegging. Ze beloven zelfs terug te betalen zodra ze mijn voordeelurenkaart terug hebben. Nou moet deze er al zijn, maar de NS is nog niet zover met hun administratieve dienstregeling dat ze hem al tegengekomen zijn. Dus...
Graaien, frauduleus, noem ik wel het afschrijven van bedragen van bankrekeningen, terwijl je als organisatie weet dat je achterstanden hebt, én het de rekeninghouder bovendien onmogelijk maakt zelf opdracht te geven terug te boeken. En de banken? Zij gedogen! De NS is immers een goeie klant. Jij en ik zijn maar kleintjes! Voor jou misschien niet allemaal niet zo erg, voor mij ook niet, want ik heb nog steeds beleg op mijn boterham, maar er zijn mensen, ook al zijn het in jouw ogen maar kleine bedragen, die dat geld moelijk kunnen missen. Je hebt idioten, en ik er een van, die zich daar druk over maken. Dat onrecht vinden, "een zinloos gevecht met de NS willen aangaan", zoals jij dat noemt.
Ik ben al aardig oud, maar heb gelukkig nog steeds idealen.
Moge jij in de loop van je studiejaren en het leerproces van je leven, er een paar van krijgen. En moge die uitstijgen boven zinloze forumdiscussies, want dat noem ik nou zinloos!!
O ja, het laatste woord mag je best hebben hoor. Salut.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door tienepien »

vd Hoeven
Rutten

endievb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2006 17:28

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door endievb »

Beste mensen,

Met stomme verbazing zag ik hoe een zinvol onderwerp over machtigingen en voorddelurenkaarten uitliep op oeverloos gedram. Ik hoopte dat dit forum kon bijdragen aan een zinvolle informatieuitwisseling, maar blijkbaar zijn er lieden die hier hun verveling botvieren op mensen die een serieus onderwerp aan de kaak willen stellen. In ieder geval ben ik blij met de tip over de machtiging.

Heupie van Tenter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2006 17:43

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door Heupie van Tenter »

Vrijdag 7.4.06 stapte ik in eindhoven per abuis 3 minuten vóór 9 in de verkeerde trein. Met geldig kaartje, NS kortingspasje en legitimatie bewijs, zoals het hoort. De trein waar ik in stapte ging naar A'dam schiphol, dom dom. Ik had de trein van 9.08 willen nemen naar A'dam CS. Helaas kon er niet meer uit, de trein vertrok. Dus mij restte in Den Bosch uit te stappen en effe te wachten en in de ca 10 min later komende trein naar A'dam CS over te stappen. Maar mijn foutje werd door een NS Bitch benaderd alsof ik een crimineel zou zijn. En nog oliedom ook. Nog vóór 9 uur had ik een boete van € 41 aan m'n broek omdat ik een zwartrijder was. Ik had n.l. géén geldig plaatsbewijs, geen communicatie mogelijk. Ik schaamde me rot, was ziedend, maar de Bitch schreef smilend de bon uit. Ik heb een NS adres gezocht (dat valt niet mee) en schriftelijk gereclameerd, ik wil m'n geld terug. Niet dat ik denk dat iemand van de NS zich over een briefje druk maakt hoor. Ik ben nu tenminste wèl een stukje frustratie kwijt. oo écht onredelijk, zou dat écht de bedoeling zijn. Ik voel me nèt niet in staat om van 'n compleet rijtuig van alle stoelen de bekleding in te snijden, als ik dat zo maar kan blijven onderdrukken. Oog om oog, tand om tand, zoiets van wraakgevoel tolt er in m'n hoofd. Als er géén restitutie plaatsvindt stop ik met de NS. Ik heb een leuke auto en kan 't gewoon betalen. Ik reisde uit milieu oogpunt en hoef niet persé de files te verlengen. Helaas, die gedachte is over. Bedankt voor de tip dat ik tijdig m'n schriftelijk m'n abonnement met machtiging moet opzeggen, als ik het adres vindt zal ik dat zéker opvolgen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door SJZ »

Of voortaan gewoon netjes pas na negen uur op de trein stappen, precies waar je voor betaald hebt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door SJZ »

Formulier op 28-11-05 geretourneerd, ruim voor de deadline van 4-12, met de aantekening "absurde verhoging, derhalve beëindiging". Daags voor Kerst een NS-reminder ontvangen: van u nog géén reactie
Beste Dilbert, léés die tekst nog nog eens een keer. Formeel is het formulier niet precies goed ingevuld, maar juridisch is glashelder wat hier bedoelt wordt. Wat jij studeert weet ik niet, maar civiel recht zit in ieder geval niet in je opleiding.

endievb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2006 17:28

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door endievb »

NS KLANTENSERVICE
AFD. KLACHTAFHANDELING
POSTBUS 2372
3500 GJ UTRECHT

(TEL: 0900 - 202 1163)

Vanochtend, woensdag 5 april, moest ik per trein van Utrecht naar Bilthoven. Zoals gewoonlijk, wilde ik mijn treinkaartje uit de automaat halen, met pinpas. Vanochtend echter meldde de automaat dat mijn betaalmiddel ongeschikt zou zijn. Nog twee andere automaten geprobeerd, maar die meldden hetzelfde. (Ik heb vandaag nog boodschappen betaald met deze pas, dus wist ik dat mijn pas in orde moest zijn.)

Ik was inmiddels behoorlijk wat tijd kwijtgeraakt, de lange rijen bij de loketten boden me geen uitzicht meer op het tijdig verkrijgen van een plaatsbewijs. Ook zag ik geen automaat waarin ik met contant geld kon betalen. Omdat de bus in Bilthoven slechts 1x per uur komt, zag ik geen andere mogelijkheid dan zonder kaartje (nog net op tijd) in de trein te springen. Ik ben in de trein onmiddellijk doorgelopen naar het voorste gedeelte, waar ik NS-conducteurs had zien instappen. Ik heb de conducteur gemeld dat ik geen kaartje had.

Onmiddellijk nadat ik had gemeld dat ik geen kaartje had, kwamen er drie conducteurs om mij heen staan. Toen ik aangaf dat ik toch heus pogingen had gedaan om een kaartje uit de automaat te halen, werd dit kortweg afgedaan met de opmerking dat ik dan maar ‘n andere automaat had moeten nemen. Ook toen ik aangaf dat ik drie automaten had uitgeprobeerd, bleef de stemming grimmig. Ik ben een vrouw van slechts 1 meter 63 en vond het beslist onnodig dat drie grote kerels zó dicht om mij heen stonden, dat ik met mijn rug tegen de wand aan stond en nauwelijks ruimte had om mijn tas open te maken. Alsof ik stond te liegen en problemen zou kunnen veroorzaken. Ik vond deze houding echt onnodig intimiderend, omdat ik mijn identiteitskaart al in mijn hand had om deze te tonen. Ik weet beslist zeker dat ik geen aanleiding gaf voor deze behandeling.

Ik kreeg een handgeschreven “Uitstel van Betaling” wat ook meteen een vervoerbewijs is (retour Utrecht – Bilthoven, met korting = 2 Euro), plus een verhoging van 35 euro.

Toen ik een aantal uur later in Bilthoven weer op de trein terug naar Utrecht stapte, kreeg ik opnieuw een probleem over mijn plaatsbewijs. Toen ik de conducteur mijn vervoersbewijs toonde, gaf hij het terug met de woorden dat dit een kaartje van gisteren was. Bleek dat de drie heren die mij op de heenweg dit handgeschreven vervoerbewijs hadden gegeven, de verkeerde datum er op hadden gezet (04/04 in plaats van 05/04) !!

Probeer je maar voor te stellen hoe je als passagier met een dergelijk plaatsbewijs aan de conducteur moet uitleggen dat je toch heus geen zwartrijder bent ....… heel genant! Ik had geluk, de conducteur was bereid om mij te geloven en liet het hierbij. Niettemin knap vervelend dat ik met een verkeerd kaartje in de trein zat, buiten mijn schuld.

Ik reis al bijna 30 jaar met de trein, haal regelmatig met mijn pinpas mijn kaartjes uit de automaat, maak reeds jaren gebruik van de kortingskaart en lees in de krant dat NS-personeel vaak te maken heeft met agressief gedrag van klanten.

Maar die dag had ik te maken met onnodig intimiderend en bot gedrag van conducteurs en had ik door een foute datum (door diezelfde botte conducteurs) opnieuw een vervelende situatie in de trein. En dat allemaal omdat ik geen kaartje uit de automaten kreeg, omdat er iets mis zou zijn met mijn pinpas.

Ik heb de NS dit verhaal geschrevenen verzocht om mij de verhoging van € 35 kwijt te schelden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat excuus met die pinpas wordt al jaren gebruikt om mensen naar het loket te lokken. Met diezelfde ''foute'' pinpas haal ik vervolgens wel probleemloos geld uit de Postbank-automaat........

Iedere keer als je dat overkomt, kost het je 50 cent extra, en twee weken terug moest ik zelfs 3,50 extra betalen op een rit naar Belgie. Ik kon op dat moment moeilijk protesteren, want ik zou afgehaald worden in Antwerpen, en ik wilde mijn trein niet missen.

Ik vroeg het later via de servicelijn: bedrag was te laag om terug te betalen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dat wordt dus veroorzaakt door mensen die op het laatste moment nog even een kaartje gaan halen. Dat kan ook een dag van tevoren gebeuren zodat je meer tijd hebt om te zeuren en te klagen.

Voor trajecten waar je veel reist neem je een abonnement of heb je standaard een aantal kaartjes op zak.

Mensen maken het zichzelf zo moeilijk af en toe terwijl dat niet nodig is.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Karr-2, die automaten worden veel gevoeliger afgesteld dan nodig.

Jij snapt er weer eens een keer geen hout van, waar het hier werkelijk om draait.

Wat is er mis mee, als je pas een kaartje koopt, wanneer je gaat reizen? Waarom moet dat altijd vantevoren? Soms is er geen alternatief, en bovendien is het onnodig om altijd vantevoren een kaartje te halen. Dat werd jaren geleden nooit gedaan, dus het ontgaat me totaal wat voor jou de beweegredenen zijn, om dat nu wel van de mensen te verlangen.

Leef je eens in, in normaal denkende mensen, en blijf toch niet steeds in je eigen bekrompen wereldje redeneren.

Vertel mij eens waarom jij voor anderen meent te moeten bepalen HOE, en WANNEER zij aan hun vervoersbewijs moeten komen. En nog iets anders: wanneer de NS automaten neerzet, zijn ZIJ verantwoordelijk voor het correct functioneren daarvan. Jij houdt de reizigers verantwoordelijk voor een niet werkende automaat, en dat is tooch echt heel erg kort door de bocht. Jij noemt het gezeur, wanneer iemand meldt dat een automaat niet functioneert. Ronduit belachelijk.

endievb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2006 17:28

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door endievb »

Als ik ruim een half uur van te voren op het station ben, beschouw ik dat niet als "op het laatste moment nog even een kaartje halen". Overigens heb ik nu inderdaad voor mijn vaste traject een flinke stapel kaartjes in voorraad aangeschaft. Maar het blijft van de zotte dat de NS- automaten niet deugen en dat de consument daardoor extra moet betalen aan het loket (of in de trein)!

Trouwens, op www.trosradar.nl kun je onder het kopje "vervoer" nog eens het TV programma bekijken waarin de weigerende NS-automaten uitvoerig worden bekritiseerd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Als je de kort door de bocht-redenatie van Karr-2 moet geloven, zijn de mensen het allemaal zelf schuld, als er iets mis gaat in de communicatie tussen de consument enerzijds en een apparaat en/of leverancier/overheid anderzijds. Zij zijn het schuld dat apparaten kapot gaan, omdat ze nou eenmaal gebruikt worden. Daar kan de NS toch niets aan doen? Nee, de mensen moeten ervoor zorgen dat dat spul niet stuk gaat. Jajajaja...... :roll:

Ik heb nog een ander voorbeeld, dat niet zozeer in dit Openbaar Vervoer-forum thuishoort, maar wel een goed voorbeeld is van hoe mensen met kosten worden geconfronteerd waar ze helemaal niets aan kunnen doen.

Een vriend van mij heeft een jaar of twee geleden flink wat kosten moeten maken, die hij met steun van een rechtswinkel allemaal vergoed heeft gekregen.

Hij woont in een dorp, dat door een gemeentelijke herindeling (waar, dat doet er even niet toe) twee straatnamen moest wijzigen. Alleen de straatnaam dus, huisnummer en postcode bleven hetzelfde. En jawel hoor: de energie-leverancier (tevens zijn internetprovider) beschouwde dit als een verhuizing. NAW-gegevens waren immers gewijzigd. Het kostte die man enorme overtuigingskracht om die onkosten vergoed te krijgen. Het ging daarbij om een paar tientjes, maar hij moest ook adreswijzigingen laten drukken en versturen, die hij uiteindelijk ook door de gemeente vergoed kreeg.

Als het aan iemand als Karr-2 had gelegen, zou die vriend die kosten zelf moeten ophoesten? Had ie maar niet zo dom moeten zijn om ergens te gaan wonen waar misschien weleens een herindeling zou kunnen gaan plaatsvinden? Kom nou toch gauw........

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door tienepien »

ff on-topic blijven.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: NS: voordeelurenkaart: is "zwart" incasseren ook f

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik wist ontopic niet zo'n goed argument te bedenken om mijn stelling mee te ondersteunen. :shock: Dat met die provider is trouwens echt gebeurd.

Gesloten