Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Wij voelen ons benadeeld door het openbaar vervoer.
Wij maken niet heel vaak gebruik van het openbaar vervoer en hebben onlangs ons OV pasje leeggehaald omdat we tegenwoordig met de bankpas kunnen inchecken. Afgelopen 16 februari zijn wij een weekje met vakantie gegaan en hebben daarbij de bus genomen vanaf Toolenburg zuid in Hoofddorp naar Schiphol. Een week later, de 23e februari deden wij dat weer in tegengestelde richting. Wij hebben daarbij gebruik gemaakt van onze bankpas met in en uit checken. Wat wij altijd doen is daarna de rekening checken op onze uitgaven tijdens de vakantie en kwamen tot onze verbazing tot de ontdekking dat wij voor de zelfde rit terug met de Connexxion bus, meer moesten betalen dan op de heenreis. Op de heenreis was dat € 3,69 en voor de terugreis € 4,00. Dit vonden wij vreemd en vervolgens ben ik op internet gaan zoeken naar de ritprijs voor deze afstand. Daar kwam ik tegen dat de ritprijs € 2,92 bedraagt. Het werd dus steeds gekker. Wij hebben contact gezocht met Connexxion en daarop volgend op hun verzoek een klachten formulier ingevuld. Al snel kregen wij bericht dat wij €0,77 per persoon teruggestort zouden krijgen en dat het 2 weken zou kunnen duren. Dit is dan voor de heenreis. Voor de terugreis meldden zij dat wij niet hebben uit gecheckt en dit een instap bedrag was. Om dat geld terug te vorderen moeten wij een formulier invullen van OVpay. U begrijpt dat wij ons afvragen hoeveel mensen dagelijks te veel betalen. Er is geen reden gegeven waarom wij teveel hebben betaald wat het voor ons nog dubieuzer maakt. Zeker in de tijd van de OV-pas was de geldstroom niet zo inzichtelijk. Je stortte geld op je pas en na enige tijd bleek bij een check dat er weer bijgestort moest worden, maar wat er in de tussentijd werd afgeschreven was redelijk ondoorzichtig. Tenzij je bij elke keer dat je uitcheckt direct noteert wat de rit gekost had. Wij deden dat in ieder geval niet.
Wij hopen Radar hier eens een onderzoek op kan loslaten want als dit zo makkelijk, zonder enig excuus of reden wordt teruggestort zijn wij zeer benieuwd hoe vaak dit mis gegaan is in het verleden.
Wij maken niet heel vaak gebruik van het openbaar vervoer en hebben onlangs ons OV pasje leeggehaald omdat we tegenwoordig met de bankpas kunnen inchecken. Afgelopen 16 februari zijn wij een weekje met vakantie gegaan en hebben daarbij de bus genomen vanaf Toolenburg zuid in Hoofddorp naar Schiphol. Een week later, de 23e februari deden wij dat weer in tegengestelde richting. Wij hebben daarbij gebruik gemaakt van onze bankpas met in en uit checken. Wat wij altijd doen is daarna de rekening checken op onze uitgaven tijdens de vakantie en kwamen tot onze verbazing tot de ontdekking dat wij voor de zelfde rit terug met de Connexxion bus, meer moesten betalen dan op de heenreis. Op de heenreis was dat € 3,69 en voor de terugreis € 4,00. Dit vonden wij vreemd en vervolgens ben ik op internet gaan zoeken naar de ritprijs voor deze afstand. Daar kwam ik tegen dat de ritprijs € 2,92 bedraagt. Het werd dus steeds gekker. Wij hebben contact gezocht met Connexxion en daarop volgend op hun verzoek een klachten formulier ingevuld. Al snel kregen wij bericht dat wij €0,77 per persoon teruggestort zouden krijgen en dat het 2 weken zou kunnen duren. Dit is dan voor de heenreis. Voor de terugreis meldden zij dat wij niet hebben uit gecheckt en dit een instap bedrag was. Om dat geld terug te vorderen moeten wij een formulier invullen van OVpay. U begrijpt dat wij ons afvragen hoeveel mensen dagelijks te veel betalen. Er is geen reden gegeven waarom wij teveel hebben betaald wat het voor ons nog dubieuzer maakt. Zeker in de tijd van de OV-pas was de geldstroom niet zo inzichtelijk. Je stortte geld op je pas en na enige tijd bleek bij een check dat er weer bijgestort moest worden, maar wat er in de tussentijd werd afgeschreven was redelijk ondoorzichtig. Tenzij je bij elke keer dat je uitcheckt direct noteert wat de rit gekost had. Wij deden dat in ieder geval niet.
Wij hopen Radar hier eens een onderzoek op kan loslaten want als dit zo makkelijk, zonder enig excuus of reden wordt teruggestort zijn wij zeer benieuwd hoe vaak dit mis gegaan is in het verleden.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
De route van de heenreis kan natuurlijk iets meer of iets minder in afstand zijn dan de terugreis. Dan kun je een verschil in het tarief krijgen.
Uitchecken is uw eigen verantwoordelijkheid.
Er hoeft in principe geen onderzoek naar gedaan worden door Radar, want Connexxion geeft de oorzaak van dit prijsverschil al aan op hun website.
Uitchecken is uw eigen verantwoordelijkheid.
Er hoeft in principe geen onderzoek naar gedaan worden door Radar, want Connexxion geeft de oorzaak van dit prijsverschil al aan op hun website.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Vorige week retour van volendam naar amsterdam . Ik met ing 10.63 en mijn partner met rabo 10.90
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
De heenroute kan door andere wegen (denk aan 1 richting verkeer) probleemloos langer of korter zijn als de terugreis.
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Vroeguh had je zones in het OV en betaalde je per zone. Nu betaal je per meter.
Van afspraken door de vervoerder met de diverse banken is bij mij niets bekend.
Van afspraken door de vervoerder met de diverse banken is bij mij niets bekend.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Je betaalt nu een basistarief (opstaptarief) + een kilometertarief. Niet per meter hoorMorgan le Fay schreef: ↑03 mar 2023 08:35Vroeguh had je zones in het OV en betaalde je per zone. Nu betaal je per meter.
Van afspraken door de vervoerder met de diverse banken is bij mij niets bekend.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Met pinpas reizen kost evenveel als met OV chipkaart vol tarief.
€4 is het bedrag wat u betaalt bij vergeten uit te checken (ook indien u met OV chipkaart had gereisd). Op https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen ... te-checken staat precies wat u kunt doen.
Op https://reisoverzicht.ovpay.nl/ kan je zien waar je in en uitcheckt bent.
€4 is het bedrag wat u betaalt bij vergeten uit te checken (ook indien u met OV chipkaart had gereisd). Op https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen ... te-checken staat precies wat u kunt doen.
Een logische verklaring is dat bij u iets te vroeg uit hebt gecheckt en het vorige halte is geselecteerd.
Op https://reisoverzicht.ovpay.nl/ kan je zien waar je in en uitcheckt bent.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Zo lang je niet tussentijds in- of uitcheckt maakt het niets uit of bus of trein een omweg maakt.
Het uiteindelijke in- en uitcheckpunt bepalen de ritprijs.
In een rijdend voertuig in en uitchecken kan een klein prijsverschil opleveren inderdaad.
Het uiteindelijke in- en uitcheckpunt bepalen de ritprijs.
In een rijdend voertuig in en uitchecken kan een klein prijsverschil opleveren inderdaad.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Het maakt wel uit of de bus een omweg maakt. Als ik vanuit de dichtstbijzijnde bushalte naar het station reis, betaal ik iets meer dan retour, omdat de bus heen meer kilometers maakt.
De trein is weer heel wat anders.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Nee hoor, de ov chipkaart weet helemaal niet hoe je reis precies verloopt qua route. Dat verschil ontstaat doordat het incheck en uitcheckpunt geografisch gezien net iets anders in het systeem staat.
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Waar haalt u dat vandaan?
“Als je reist met een OV-chipkaart betaal je een basistarief + een tarief per kilometer (verschilt per gebied).”
https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbew ... -chipkaart
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Dat geldt alleen voor reizen met de bus en tram. Met ander OV kan je via een omweg reizen en toch alleen betalen voor de afstand tussen inchecken en uitchecken.Lowieze schreef: ↑03 mar 2023 11:58Waar haalt u dat vandaan?
“Als je reist met een OV-chipkaart betaal je een basistarief + een tarief per kilometer (verschilt per gebied).”
https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbew ... -chipkaart
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Onjuiste pinafschrijving openbaar vervoer
Dit systeem werkt op GPS, verder geen uitleg nodig.
De vervoerder zet enkel het tarief per km erin.
De vervoerder zet enkel het tarief per km erin.