LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Verleden week kwam ik erachter dat er door TransLink al twee maal een bedrag van € 10,- van mijn rekening is afgeschreven. Ik heb geen OV-kaart. Na telefonisch contact met de klantenservice bleek dat het gironummer behorende bij de OV kaart waarvoor het geld is afgeschreven één cijfer scheelt met mijn rekeningnummer. Men zou het in behandeling nemen en ik zou binnen 30 (!) dagen mijn geld terugkrijgen. Een paar dagen later: weer € 10,- er af, zelfde kaartnummer. Weer gebeld: weer zou het in behandeling genomen worden. Op mijn verzoek zou ik worden teruggebeld, maar dat is (natuurlijk) niet gebeurd. Weer gebeld, weer de belofte van terugbellen, weer niets gebeurd. Inmiddels een vierde afschrijving. Weer gebeld, weer de melding dat het nu toch echt in behandeling genomen gaat worden. Ik ging hier niet mee accoord en vroeg een leidinggevende te spreken. Dat kon volgens de medewerker niet. na mijn reactie dat het niet een kwestie van 'kunnen' maar een kwestie van van 'willen' is, heeft de medewerker contact gehad met zijn leidinggevende. Die 'kon' mij niet te woord staan en liet de medwerker doorgeven dat ik vooral nog even moest wachten, maar dat hij de behandeling een hogere prioriteit zou geven. Ik sprong zowat uit mijn vel, want ik was in de veronderstelling dat het ILLEGAAL afschrijven van geld van mijn rekening toch direct de hoogste prioriteit gekregen zou hebben. Men heeft mij weer beloofd dit zo snel mogelijk af te handelen en mij hierover te bellen. Ik ben benieuwd.
Op mijn vraag hoe ik een tegemoetkoming kan krijgen voor de gemaakte (telefooon)kosten (€ 0,10 per minuut) en mijn enorme irritatie, kreeg ik te horen dat ik via de website van OV-chipkaart maar een declaratieformulier moest invullen.
HOE IS HET MOGELIJK:
-dat men zonder enige controle geld van de verkeerde rekening af kan schrijven
-dat het juiste rekeningnummer in het klantensysteem staat, maar een ander nummer in het incassosysteem
-dat de incassering niet à la minute kan worden geblokkeerd
-dat het tot 30 dagen kan gaan duren voordat ik mijn geld terug heb
-dat ik (te zien op dit forum) lang niet de enige ben
TROS RADAR doe iets aan deze illegale praktijken.
Overigens heb ik de ING nog gebeld ivm de incasso. Daar gaf men aan dat de controle op de juiste uitvoering van de incasso bij Translink ligt, dat ING slechts steekproefsgewijs naam en rekeningnummer controleert, dat men met Translink de afspraak heeft dat men de incasso's niet terug kan boeken. Kortom: alle verantwoordelijkheid ligt bij Translink en die kan er duidelijk totaal niet mee omgaan. Het is overigens wel mogelijk het rekeningnummer van Translink voor de incasso's te laten blokkeren, maar dit is pas na 3 werkdagen effectief (ik heb op vrijdag de ING gesproken en het kon pas op woensdag ingaan). Ook niet erg snel....
Op mijn vraag hoe ik een tegemoetkoming kan krijgen voor de gemaakte (telefooon)kosten (€ 0,10 per minuut) en mijn enorme irritatie, kreeg ik te horen dat ik via de website van OV-chipkaart maar een declaratieformulier moest invullen.
HOE IS HET MOGELIJK:
-dat men zonder enige controle geld van de verkeerde rekening af kan schrijven
-dat het juiste rekeningnummer in het klantensysteem staat, maar een ander nummer in het incassosysteem
-dat de incassering niet à la minute kan worden geblokkeerd
-dat het tot 30 dagen kan gaan duren voordat ik mijn geld terug heb
-dat ik (te zien op dit forum) lang niet de enige ben
TROS RADAR doe iets aan deze illegale praktijken.
Overigens heb ik de ING nog gebeld ivm de incasso. Daar gaf men aan dat de controle op de juiste uitvoering van de incasso bij Translink ligt, dat ING slechts steekproefsgewijs naam en rekeningnummer controleert, dat men met Translink de afspraak heeft dat men de incasso's niet terug kan boeken. Kortom: alle verantwoordelijkheid ligt bij Translink en die kan er duidelijk totaal niet mee omgaan. Het is overigens wel mogelijk het rekeningnummer van Translink voor de incasso's te laten blokkeren, maar dit is pas na 3 werkdagen effectief (ik heb op vrijdag de ING gesproken en het kon pas op woensdag ingaan). Ook niet erg snel....
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Ik zou je willen adviseren om naar de bank te gaan en hun het bedrag terug te laten boeken. Wijs er dan op het feit dat hier machtiging ontbreekt.
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Inderdaad en laat het nummer voor de toekomst blokkeren.
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
ING zegt dat het niet mogelijk is het geld terug te boeken....
Translink en een paar andere bedrijven zoals het CJIB (incasso van boetes) hebben speciale afspraken met de ING zodat er niet teruggestort kan worden.
Dat er geen machtiging is, is de verantwoordelijkheid van Translink.....
Ik ga oevriegens een klacht indienen via www.ovloket.nl, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Kijken of dat helpt....
Translink en een paar andere bedrijven zoals het CJIB (incasso van boetes) hebben speciale afspraken met de ING zodat er niet teruggestort kan worden.
Dat er geen machtiging is, is de verantwoordelijkheid van Translink.....
Ik ga oevriegens een klacht indienen via www.ovloket.nl, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Kijken of dat helpt....
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Dat lijkt mij echt een *** smoes. Dat er geen machtiging is afgegeven is de verantwoordelijk van ING. Zij zijn het die jouw geld van jouw rekening hebben afgeschreven. Met de afspraken die ING met derden maakt heb jij niets te maken. Voor zover hier in de algemene voorwaarden iets over staat acht ik dat onredelijk bezwarend, omdat daarmee in significant wordt afgeweken van de rechten en plichten van partijen over en weer. Het mogen weggeven over jouw geld zonder een geldige machtiging, kom nu.
Ik zou eens bellen met de ConsuWijzer en/of Jurofoon. Ik ben heel benieuwd naar wat zij aangeven.
Ik zou je ook willen adviseren om bij de politie aangifte te doen van verduistering (zusje van diefstal). De politie is verplicht om die aangifte op te nemen. Als de politie daar niet aan mee wil werken kun je naar de ombutsman, nadat de politie ook je klacht hierover heeft afgewezen. Dit heeft vooral een signaal werking naar de politiek toe.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... he_incasso
Ik zou eens bellen met de ConsuWijzer en/of Jurofoon. Ik ben heel benieuwd naar wat zij aangeven.
Ik zou je ook willen adviseren om bij de politie aangifte te doen van verduistering (zusje van diefstal). De politie is verplicht om die aangifte op te nemen. Als de politie daar niet aan mee wil werken kun je naar de ombutsman, nadat de politie ook je klacht hierover heeft afgewezen. Dit heeft vooral een signaal werking naar de politiek toe.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... he_incasso
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Ik sluit me aan bij Alfatrion - zie ook mijn reactie op soortgelijk geval:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1568142
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1568142
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
Inmiddels heb ik nogmaals contact gehad met de ING en aangegeven dat zij mijn aanspreekpunt zijn en niet OVchipkaart.
Mijn klacht is in behandeling genomen en in afwachting hiervan heb ik de € 40,- alvast van de ING gekregen. Dat is inmiddels twee maanden geleden en ik heb niets meer van de ING hierover gehoord, terwijl zij aangegeven hebben nog naar mij terug te koppelen.
Daarnaast heb ik to mijn verbazing opeens € 70 van de OV Chipkaart op mijn rekening gekregen, zonder enige vermelding waarom. Of dit iets met mijn klacht te maken heeft (of 'toeval'), is mij onduidelijk... Ik heb besloten geen contact meer met OVChip op te nemen omdat ik met de klantenservice toch geen stap verderkom, dus ik houd de totaal € 110,- apart en wacht rustig af....
Mijn klacht is in behandeling genomen en in afwachting hiervan heb ik de € 40,- alvast van de ING gekregen. Dat is inmiddels twee maanden geleden en ik heb niets meer van de ING hierover gehoord, terwijl zij aangegeven hebben nog naar mij terug te koppelen.
Daarnaast heb ik to mijn verbazing opeens € 70 van de OV Chipkaart op mijn rekening gekregen, zonder enige vermelding waarom. Of dit iets met mijn klacht te maken heeft (of 'toeval'), is mij onduidelijk... Ik heb besloten geen contact meer met OVChip op te nemen omdat ik met de klantenservice toch geen stap verderkom, dus ik houd de totaal € 110,- apart en wacht rustig af....
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Onrechtmatige afboeking trans link (Ik heb geen OV kaart)
@ clear,
ik zou wel ervoor zorgen dat de door ING gestorte 40 euro direct teruggegeven kan worden.
Waarom? Omdat het redelijk duidelijk mag zijn dat dit een foutje is.
(tenzij ING TLS belast vanwege de door hun gepleegde incassofraude, da`s dan een ander verhaal)
ik zou wel ervoor zorgen dat de door ING gestorte 40 euro direct teruggegeven kan worden.
Waarom? Omdat het redelijk duidelijk mag zijn dat dit een foutje is.
(tenzij ING TLS belast vanwege de door hun gepleegde incassofraude, da`s dan een ander verhaal)