LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door walthanas »

Net terug gekomen van vakantie controlleer ik mijn ING rekeningoverzicht om te zien wat we allemaal hebben uitgegeven tijdens de vakantie.
Wie schetst mijn verbazing toen ik daar een incasso van Translink voor 20 euro voor het automatisch opwaarderen van mijn OV-chipkaart aantrof.

Niet alleen heb ik (bewust) geen OV-chipkaart, en heb ik nog nooit een OV-chipkaart gehad, ook heb ik nog nooit iets anders van doen gehad met deze firma. Ik heb hen dan ook nog nooit een machtiging gegeven, en ook zouden ze mijn bankrekeningnummer niet moeten kennen.

Het online laten storneren van deze incasso via ING leverde een vage foutmelding op, omdat Translink de storneringstermijn op 0 dagen heeft gezet (i.p.v. de normaal geldende 56). De normale optie om de incasso via de normale ING helpdesk (a 10ct per minuut) te laten storneren leverde ook niks zinnigs op. Daar kreeg ik na een wirwar aan "toets dit voor..."-opties doodleuk te horen dat ik probeerde een incasso buiten de storneringstermijn te laten storneren.

Het online incasso storneringsformulier op de ING site leverde eveneens een foutmelding op, want gezien de datum moest ik dat maar gewoon via mijn ING doen.

Uiteindelijk maar de online helpdesk van ING gebeld, en geen opties ingetoetst, zodat er wel een medewerker aan de lijn kwam.

Er wordt nu door ING een onderzoek ingesteld naar de rechtmatigheid van de incasso van Translink, ik krijg mijn geld hopelijk binnenkort terug en ik heb meteen maar mijn rekening laten blokkeren voor eventuele toekomstige onrechtmatig afboekingen door Translink.

Het verbaast me niet dat er op de Translink site geen duidelijk menu of optie te vinden is, buiten een 10ct per minuut 0900-nummer, om een klacht in te dienen. Bij het redelijk goed verborgen contactformulier kreeg ik foutmeldingen over de bedrijfsnaam...

Weet iemand hier een manier om Translink voor de kosten (telefoontjes helpdesk, verlies aan rente e.d.) op te laten draaien? Het gaat me daarbij niet zozeer om mijn geld maar om dit soort van struikroverij niet maar gewoon ongestraft te laten.

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door walthanas »

Deel twee in dit verhaal.

Ik krijg zojuiste en email van OV Chipkaart als reactie op mijn klacht over translink.

Ze beweren doodleuk dat ik volgens hun onderzoek wel degelijk een NS OV Chipkaart bezit, en geven daarbij zelfs een kaartnummer. Ook beweren ze een foutje gemaakt te hebben met de automatische afschrijving, omdat ik daar volgens hen inderdaad geen toestemming voor heb gegeven, maar dat door de steeksproefgewijze controle van de rekening per ongeluk mis is gegaan.

Aangezien ik nooit een OV Chipkaart aan heb gevraagd (ik heb in 2008 een Voordeelurenkaart van de NS per 31-8-2009 opgezegd en in augustus in twee stukken geknipt naar hen opgestuurd) lijken er m.i. twee opties over te zijn:

-Iemand die mijn rekeningnummer kent heeft een NS OV Chipkaart op mijn naam aangevraagd.

-Translink/OV Chipkaart heeft de klantgegevens die nog bij de NS voorhanden waren gebruikt om mij ongevraagd een OV Chipkaart in de maag te splitsen.

Ik heb om een kopie van de aanvraag gevraagd, om te zien wiens handtekening er onder die aanvraag staat.

Eens kijken wat voor reactie er nu volgt.

Ook moet ik me daarna maar eens gaan oriënteren op het doen van een aangifte vanwege misbruik van mijn persoonsgegevens. :-(

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door DJM »

Ik ga voor optie 1, skimmen.

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door walthanas »

DJM schreef:Ik ga voor optie 1, skimmen.
Maar als mijn pas geskimd was dan hadden ze naast mijn rekeningnummer en naam ook mijn pincode e.d. en was mijn rekening waarschijnlijk al helemaal geplunderd, toch?

t.o.m.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2011 01:06

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door t.o.m. »

t zijn schoften en niemand doet er wat aan,......monopoly he?
wie doet je wat?
nobody

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door walthanas »

Krijg net deze reactie:

"Dank u wel voor uw reactie van 5 september. Zoals wij u eerder hebben aangegeven hebben wij onderzocht dat u in het bezit bent van een NS Voordeelurenabonnement. Hierbij hebben wij aangegeven dat u voor deze OV-chipkaart geen automatisch opladen heeft aangevraagd. U heeft al aangegeven dat u niet meer in het bezit bent van deze OV-chipkaart en dat u de kaart in stukken heeft geknipt. Ook heeft u heeft in uw vorige e-mail aangegeven contact met de bank opgenomen te hebben.

In onze e-mail van 5 september hebben wij u aangegeven hoe het mogelijk is dat er onterecht een bedrag van uw rekening is afgeschreven. Ook hebben wij aangegeven dat doordat u de melding van onterechte incasso bij uw bank heeft aangegeven, het bedrag zal worden teruggestort door uw bank. Volgens het schrijven die wij hebben ontvangen van de bank, is het bedrag reeds terug gestort op uw rekening. Ook is uw rekeningnummer voor de betreffende OV-chipkaart XXXXXXXXXXX uit ons systeem verwijderd, zodat dit een volgende keer niet kan gebeuren.

Ik ga ervan uit dat u tevreden bent met deze toelichting en dat we hierdoor uw vertrouwen in onze organisatie hebben kunnen herstellen."

Dat is ook fraai. Heb ik nooit een specifiek product (die OV-Chipkaart) gehad of zelfs maar aangevraagd, beschuldigen ze er mij van dat ik dat product wel bezit. Wijs ik hen er op dat dit niet kan, dan gaan ze gemakshalve er van uit dat het om een ander product gaat, en er in hun ogen niks aan de hand is.

Ik ga dus maar eens kijken hoe het zit met een aangifte vanwege identiteitsfraude.

RLN
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2012 14:05

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door RLN »

Ik ook kreeg vandaag een onaangename verrassing. Er was 50 euro van mijn rekening afgeschreven terwijl ik geen ov-chipkaart bezit. Hopelijk kan de bank de incasso terugdraaien. Translink gaat het onderzoeken, de kaart staat op een heel andere naam en adres. Dat zal dus nog wel even duren voordat ze klaar zijn. Je hangt ook nog 10 minuten aan de telefoon met ze. Weinig klantvriendelijk. Ze kunnen je beter terugbellen.

Clear66
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2012 16:35

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door Clear66 »

Ook bij mij is onrechtmatig geld van mijn rekening afgeboekt (zie mijn topic van vandaag op dit forum -> gebruikersnaam clear66). Het gaat hier 'gewoon' om een situatie dat in het klantensysteem het juiste nummer bij het juiste kaartnummer staat vermeld (beide niet van mij), maar dat bij de incasso opeens van een ander nummer (het mijne) wordt afgeboekt.
Ik heb al aangegeven dat dit juridisch helemaal fout is: Ik heb nooit een machtiging aan Translink of Ov-chipkaart gegeven. Sterker nog: ik heb tot vorige week nog nooit wat met één van deze bedrijven te maken gehad.
Helaas gaat het 'in behandeling nemen' bij de klantenservice van OV-chipkaart niet zo snel en begrijpt men niets van iets een hoge prioriteit geven....

Clear66
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2012 16:35

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door Clear66 »

RLN schreef:Ik ook kreeg vandaag een onaangename verrassing. Er was 50 euro van mijn rekening afgeschreven terwijl ik geen ov-chipkaart bezit. Hopelijk kan de bank de incasso terugdraaien. Translink gaat het onderzoeken, de kaart staat op een heel andere naam en adres. Dat zal dus nog wel even duren voordat ze klaar zijn. Je hangt ook nog 10 minuten aan de telefoon met ze. Weinig klantvriendelijk. Ze kunnen je beter terugbellen.
De bank kan het geld niet terugboeken (ik heb het al nagevraagd bij ING). Translink zal dit moeten verzorgen.....

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je kunt toch Melding doen van Onterechte Incasso?
http://www.incassomachtigen.nl/Consumen ... casso.aspx

Als je bank zegt dit niet te kunnen, geen genoegen mee nemen. Ze moeten dit doen, ook de ING ( maar die probeert er zich vaker onderuit te piesen, zo ik wel eens lees).

Ik zou niet gaan zitten wachten tot Translink een keer klaar is met een onderzoek.

walthanas
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jul 2009 21:30

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door walthanas »

Clear66 schreef: De bank kan het geld niet terugboeken (ik heb het al nagevraagd bij ING). Translink zal dit moeten verzorgen.....
Lees maar eens goed hierboven hoe ik het opgelost heb (ook bij ING). Dat onterecht door translink afgeboekte geld stond al snel weer op mijn ING rekening.

De bank (en zoals je kunt lezen, ook ING) kan een onderzoek instellen voor onrechtmatige incasso. Dan boeken ze het bedrag al snel terug, onder voorbehoud en in afwachting van het resultaat van hun onderzoek. Dus op je strepen gaan staan en niet akkoord gaan met iets anders dan een onderzoek door ING en terugboeken van je geld.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Onrechtmatige incasso Translink zonder bezit OV-chipkaart?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik zou - zeker als je geen OV Chipkaart hebt - aangifte doen van diefstal door TLS.

Door hun trage reageren, en hun storneringstermijn van 0 dagen word het je wel heel moeilijk gemaakt om je geld terug te krijgen - zeker bij een onrechtmatige incasso.

De politie zal er mogelijk niet direct wat mee doen - maar als er meerdere aangiftes komen, moeten ze wel.

Ook een selectieve blokkade aanvragen bij de bank - reden "onrechtmatige incassohandelingen". Als hier genoeg blokkades binnenkomen, zal de betalingsregelaar (currence, meen ik) ook onderzoek doen, en kan zelfs de incassovergunning intrekken.

Gesloten