LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opzeggen voordeelurenabonnement
opzeggen voordeelurenabonnement
Mijn zoon heeft al jaren een voordeelurenabonnement bij de NS. Vanwege een betrekking buiten Europa is hij in okt 2006 geëmigreerd. Behalve zijn baan heeft hij ook allerlei abonnementen opgezegd en voor de opvang van eventuele post mijn adres doorgegeven aan KPN en andere instanties. In de hectiek van de voorbereidingen en verhuizing is hij vergeten zijn abonnement bij NS op te zeggen. Wel was NS via KPN tijdig op de hoogte gesteld van de verhuizing naar het buitenland. Eind dec 2006 werd de voordeelurenkaart voor 2007 met begeleidende brief bij mij bezorgd. Ik stuurde NS een brief waarin ik de situatie van mijn zoon uitlegde en de kaart retourneerde. De NS beantwoord 8 jan j.l. deze brief en wees op de voorwaarden: uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum had schriftelijk moeten worden opgezegd. De kaart zou worden teruggestuurd. Op 9 jan volgde weer een brief met acceptgiro van 55 euro omdat de incasso geblokkeerd was. Wanneer binnen 2 weken niet betaald wordt zal het bedrag met ca. 30 euro worden verhoogd en de incasso uit handen worden gegeven.
De NS geeft hiermee aan geen enkel begrip te tonen voor de niet alledaagse situatie en niet bereid te zijn tot enige coulance.
Graag reacties hierop, mogelijk heeft iemand soortgelijke ervaring.
De NS geeft hiermee aan geen enkel begrip te tonen voor de niet alledaagse situatie en niet bereid te zijn tot enige coulance.
Graag reacties hierop, mogelijk heeft iemand soortgelijke ervaring.
Re: opzeggen voordeelurenabonnement
Je zal het niet met mij eens zijn, maar ik vind dat jouw zoon ruim de tijd heeft gehad het abonnement op te zeggen. Dat hij het vergeten is daar kan de NS niks aan doen. Aangezien de voorwaarden zijn dat het 4 weken voordat het abonnement afloopt opgezegd moet worden, staat de NS in zijn recht. Dat zijn voorwaarden waarmee accoord is gegaan bij aanvang van het abonnement.
ja dat denk ik ook. Het is sneu, en je zoon zal best veel aan zijn hoofd hebben gehad, en dit had er dus een van moeten zijn.. als de NS rekening moet houden met de excuses die mensen aandragen (of ze nu waar zijn of niet) waardoor ze hun abonnement niet tijdig konden opzeggen dan is natuurlijk het eind zoek. denk niet dat je veel kans maakt met 'In de hectiek van de voorbereidingen en verhuizing'..
en hoezo is de NS door KPN op de hoogte gesteld dan?
en hoezo is de NS door KPN op de hoogte gesteld dan?
-
Dan was je dus aan het verkeerde adres. Wat heeft KPN met het abonnement bij de NS te maken?Wel was NS via KPN tijdig op de hoogte gesteld van de verhuizing naar het buitenland.
Er wordt natuurlijk bedoeld de adreswijziging die je kan invullen via postkantoor.
Maar dit heeft niets met opzeggen te maken, helaas ben ik van mening net als alle andere dat helaas te laat is opgezegd.
Maar dit heeft niets met opzeggen te maken, helaas ben ik van mening net als alle andere dat helaas te laat is opgezegd.
-
Inderdaad staan die twee dingen los van elkaar. Ik ga er ook vanuit dat ombre met KPN dus TNT bedoelt.
Maar ik ken echter genoeg mensen die denken dat KPN en TNT hetzelfde bdrijf zijn, en zij komen met hun klachten dus echt bij de verkeerde terecht.
Maar KPN en PTT werden ruim 20 jaar jeden al 2 verschillende bedrijven, al weten veel mensen nu nog steeds het verschil niet. En al is de PTT intussen twee keer van naam veranderd.
Het opzeggen van een abonnement is toch echt iets anders dan een adreswijziging. In principe kan de abonnementhouder in het buitenland wonen, en de keren dat ie in Nederland is, gebruik maken van het abonnement. Terecht dat de NS die verhuizing niet automatisch heeft opgevat als opzegging van de kaart.
Maar ik ken echter genoeg mensen die denken dat KPN en TNT hetzelfde bdrijf zijn, en zij komen met hun klachten dus echt bij de verkeerde terecht.
Maar KPN en PTT werden ruim 20 jaar jeden al 2 verschillende bedrijven, al weten veel mensen nu nog steeds het verschil niet. En al is de PTT intussen twee keer van naam veranderd.
Het opzeggen van een abonnement is toch echt iets anders dan een adreswijziging. In principe kan de abonnementhouder in het buitenland wonen, en de keren dat ie in Nederland is, gebruik maken van het abonnement. Terecht dat de NS die verhuizing niet automatisch heeft opgevat als opzegging van de kaart.
Inderdaad is opzeggen met een adreswijziging niet de manier. En dat de NS het recht (in dit geval) aan zijn kant heeft: helemaal mee eens! Waar het feitelijk om gaat is echter anders. Terwille van de privacy kan ik daar niet te veel op ingaan. Enkele feiten:
Mijn zoon zal de komende jaren niet naar Europa komen. Dus heeft hij geen enkel profijt van het nieuwe abonnement. Iemand anders ook niet want het staat op naam en geb. datum op en dat moet natuurlijk kloppen.
Dat hij tijd genoeg heeft gehad om op te zeggen is beslist niet het geval. In een periode van enkele weken heeft hij beslissingen moeten nemen en voorbereidingen moeten treffen die hem volledig in beslag namen.
Natuurlijk dien je opzeggingen correct en tijdig te doen. Maar als er bijzondere omstandigheden zijn zou in dit geval NS er ook anders op kunnen reageren. Enigszins vergelijkbaar met iemand die een contract met een sportschool heeft en door een blessure uitgeschakeld is terwijl het seizoen nog moet aanvangen. Laatst was dit in de actualiteit en dan zie je ook uiteenlopende meningen en reacties van sportscholen.
Overigens heeft de NS de kaart nog steeds niet terug gestuurd wat ze wel geschreven hebben. Zouden ze de te late opzegging stilzwijgend geaccepteerd hebben en daarom het pasje niet meer terugsturen? Ik ben benieuwd.
Iedereen bedankt voor het geven van zijn/haar reactie.
Mijn zoon zal de komende jaren niet naar Europa komen. Dus heeft hij geen enkel profijt van het nieuwe abonnement. Iemand anders ook niet want het staat op naam en geb. datum op en dat moet natuurlijk kloppen.
Dat hij tijd genoeg heeft gehad om op te zeggen is beslist niet het geval. In een periode van enkele weken heeft hij beslissingen moeten nemen en voorbereidingen moeten treffen die hem volledig in beslag namen.
Natuurlijk dien je opzeggingen correct en tijdig te doen. Maar als er bijzondere omstandigheden zijn zou in dit geval NS er ook anders op kunnen reageren. Enigszins vergelijkbaar met iemand die een contract met een sportschool heeft en door een blessure uitgeschakeld is terwijl het seizoen nog moet aanvangen. Laatst was dit in de actualiteit en dan zie je ook uiteenlopende meningen en reacties van sportscholen.
Overigens heeft de NS de kaart nog steeds niet terug gestuurd wat ze wel geschreven hebben. Zouden ze de te late opzegging stilzwijgend geaccepteerd hebben en daarom het pasje niet meer terugsturen? Ik ben benieuwd.
Iedereen bedankt voor het geven van zijn/haar reactie.
-
Ik ben het uiteraard met je eens dat bedrijven soms wel erg letterlijk de letter van hun voorwaarden naleven. Ook mogen ze in bijzondere omstandigheden een bijzondere vorm van coulance erop nahouden.
Ik ken de achtergrond van het vertrek van je zoon niet, maar neem aan dat je er een reden voor hebt om het niet hier neer te zetten. Die reden doet er dan verder ook niet toe.
Ik had zelf ook een voordeelurenkaart, en ik heb destijds ervoor gekozen deze niet automatisch te verlengen. De NS kwam desondanks met het aanbod om er toch een jaar aan vast te plakken.
Aangezien ik in de wintermaanden niet of nauwelijks met de trein reis, besloot ik die 10 euro korting te laten schieten, en de kaart pas aan te schaffen, wanneer ik een eerste langere treinrit ga maken. Dan heb ik die 10 euro immers ook. Wanneer ik de kaart aansluitend had gekocht, was ik die 10 euro (afgerond dus 5 euro per maand....) ook kwijt geweest zonder er iets aan te hebben gehad.
Bovendien zou ik min of meer gedwongen worden om toch te gaan reizen, om die kaart ''eruit'' te halen.
Ik ken de achtergrond van het vertrek van je zoon niet, maar neem aan dat je er een reden voor hebt om het niet hier neer te zetten. Die reden doet er dan verder ook niet toe.
Ik had zelf ook een voordeelurenkaart, en ik heb destijds ervoor gekozen deze niet automatisch te verlengen. De NS kwam desondanks met het aanbod om er toch een jaar aan vast te plakken.
Aangezien ik in de wintermaanden niet of nauwelijks met de trein reis, besloot ik die 10 euro korting te laten schieten, en de kaart pas aan te schaffen, wanneer ik een eerste langere treinrit ga maken. Dan heb ik die 10 euro immers ook. Wanneer ik de kaart aansluitend had gekocht, was ik die 10 euro (afgerond dus 5 euro per maand....) ook kwijt geweest zonder er iets aan te hebben gehad.
Bovendien zou ik min of meer gedwongen worden om toch te gaan reizen, om die kaart ''eruit'' te halen.
Ondanks dat er misschien snel verhuisd moest worden en dingen geregeld moesten worden, had ook na de verhuizing nog tijd genoeg om op te zeggen.
Even een berichtje over de afloop van deze kwestie. De NS heeft de voordeelurenkaart nimmer teruggezonden. Ik meende dat stilzwijgend het abonnement kostenloos was beeindigd. Echter, na enkele weken kwam een brief van een incassobureau. Uiteraard met een fikse verhoging en de dreiging van nog hogere kosten. Een telefoontje naar dat bureau leverde niets op. Zij deden gewoon hun werk, logisch ook. Toen heeft mijn zoon een verzoek om coulance aan de directie NS gericht. De brief heeft hij aan mij gemaild en ik zond hem door. Een postverzending vanaf waar hij nu woont duurt 3 tot 4 weken!
Vandaag kwam een brief van NS waarin werd medegedeeld dat een uitzondering wordt gemaakt op de productvoorwaarden.
Na een aanvankelijke weigering nu toch resultaat, zij het langs een andere weg. Hulde aan NS! En voor degene die zoiets mocht overkomen: de aanhouder wint!
Vandaag kwam een brief van NS waarin werd medegedeeld dat een uitzondering wordt gemaakt op de productvoorwaarden.
Na een aanvankelijke weigering nu toch resultaat, zij het langs een andere weg. Hulde aan NS! En voor degene die zoiets mocht overkomen: de aanhouder wint!