LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Michelle-Rijswijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2012 04:05

OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Ongelezen bericht door Michelle-Rijswijk »

De OV Chipkaart is een doorgevoerd concept wat geleidt heeft naar een product dat de Nederlandse Overheid haar burgers door de strot heeft geduwd, maar dat tot daaraan toe. Men is tijdig op de hoogte gesteld van de veranderingen die zijn doorgevoerd, maar die helaas gepaard gingen de nodige vertraging en de bijkomende onduidelijkheden ten behoeven van het wel of niet kunnen gebruiken van de vervoersbewijzen waar men bekend mee was.

Uiteindelijk zit er niets anders op om de OV Chipkaart aan te schaffen en gedag te zeggen tegen de vertrouwde roze en blauwe kaart.

Tot op heden gebruik ik persoonlijk noodgedwongen deze OV Chipkaart in uiterste gevallen omdat het reizen met het Openbaar Vervoer al duur genoeg is.
Maar als dan ook nog blijkt dat deze OV Chipkaart plotseling "gewoon" nergens meer op reageert ondanks voldoende tegoed en men staat in de tram (die al rijdende is) ben je gedwongen verplicht een kaartje te kopen van €2,50 per persoon. Jong of oud, één of tien haltes, het maakt niet uit. Dit overkwam mij toen ik mijn vriendinnetje begeleide naar het ziekenhuis Reinier de Graaf te Delft.
Na een reis van Jawel: 4 haltes, moesten we overstappen naar de bus die aangesloten die bij Veolia. Ook daar was ik wederom verplicht een kaartje te kopen van maar liefst €1,30. Deze rit was twee haltes met een duur van 2 minuten. Gezien het feit dat mijn vriendin twee weken ervoor was geopereerd, was lopen dus geen optie.
Rekent u maar uit wat een ritje binnen Delft van een totaliteit van zes haltes heen en weer gekost heeft.

Maar goed, wat zijn de volgende meest logische stappen die je onderneemt.
Ten eerste checken bij een oplaadpunt die te vinden zijn bij bijvoorbeeld de grotere supermarkten. Rit één: naar de Plus supermarkt. Het apparaat herkend, op wat voor manier dan ook de ingevoerde OV Chipkaart in het apparaat niet.
Optie twee: omdat de twijfel toeslaat, naar de Albert Hein die drie wijken verder ligt.
Ook deze herkent in geen verste verte de OV Chipkaart niet! Bij de servicebalie krijg ik dan ook te horen dat dit regelmatig voorkomt en zij er ook niet blij mee zijn. Ook zij kunnen mij geen andere oplossing bieden. Langzaam doch zeker komt de heimwee naar de strippenkaart bovendrijven.

Na heel Delft door te zijn gefietst zonder resultaat, besluit ik om naar huis te gaan en de klantenservice te gaan bellen. Mijn verbazing was dan ook niet groot dat ook hier weer een prijskaartje aan hing.
Na eerst in te loggen op de OV chipkaartsite en mijn persoonlijke gegevens erbij te halen, bleek echter dat op de laatste reis die ik heb gemaakt, de chipkaart niet geregistreerd heeft waar ik ben uit gecheckt en het gehele bedrag heeft af geschreven. Vreemd, want ik kan mij zeer goed herinneren samen met mijn zoontje voor zo'n In/Uit-Check paal bij de uitgang te hebben gestaan om hem te leren hoe dit werkt aangezien hij vanaf volgende week ook gebruik zal maken van de tram met een OV Chipkaart.

Goed, na het 0900-0980 (€0,10 p.m) telefoonnummer te hebben gebeld, word men eerst voor de keus gesteld om mee te doen aan een klanttevredenheidsonderzoek na afronding met een service medewerker. Na doorverbonden te zijn, mag je wachten op een medewerker.

Een mevrouw neemt op en vraagt mij uiteraard eerst naar mijn gegevens, zodat zij deze voor zich kan halen. Uiteraard had ik deze ook op mijn beeldscherm staan de daarin vermeldde overstap transacties. Na uitleg van genoemde kwestie trekt de dame, tot mijn grote verbazing, mijn eerlijkheid in twijfel. Waarschijnlijk zou het mijn eigen schuld wel zijn.
Zelfs termen als: "Er zullen wel flap-oren aan de randen van uw kaart zitten of u kan het kaartje wel in het water hebben laten vallen.”, worden mij meegedeeld.

Mag ik u er even aan herinneren dat ik €8,20 heb betaald om vanuit Delft naar Delft Ziekenhuis te komen, puur omwille plotselinge dienstweigering van het kaartje en nu aan een in kosten gebracht servicenummer bel om verdere informatie te krijgen omdat de door Uw instantie geleverde OV-Chipkaart spontaan zijn werking verliest. Niet bij oplaadpunten, niet in de tram of bus!

Maar ik houd mijn gedachtes voor mij en vraag haar beleefd of mevrouw mij kan aangeven waar ik dit kan laten checken omdat ik verzekerd ben dat het niet aan mij ligt, maar aan het pasje.
Vervolgens krijg ik een venijnig antwoord. “Dit zal allemaal blijken als u de kaart laat uitlezen bij een van de servicemedewerkers die hier zeer kritisch naar kijken mevrouw!".

Voor alle duidelijkheid, de OV Chipkaart die slechts een paar keer gebruikt is en nog geen jaar oud is, bewaar ik netjes in een hoesje. Deze houdt ik niet tezamen met bankpasjes. Daarna stel ik haar de vraag (nog steeds beleefd maar onderhand met krommen tenen) dat als de servicemedewerker die op het Servicekantoor zit, ziet dat deze kaart nog zo goed als nieuw is, er ook nog tegoed op staat wat overigens ook te zien was op de persoonlijke site, maar op onverklaarbare wijze toch zijn functie heeft verloren, er een andere ter beschikking wordt gesteld. Waarop zij antwoord: "Jawel hoor, maar die mag u gewoon zelf betalen en het duurt minimaal 3 weken voordat deze binnen is, misschien wel langer, want die dingen gaan gewoon niet zo snel”.
Ik leg haar uit dat ik niet zolang kan wachten vanwege het feit dat mijn zoontje over een week naar een andere school gaat en dus gebruik moet maken van het Openbaar Vervoer.
Daarnaast geef ik haar aan dat het onnodig en buiten proporties is om iemand gedwongen voor hoge kosten te moeten laten reizen omwille van een doodsimpel pasje.
Om het netjes te vermelden in dit schrijven gaf ze aan dit niet haar probleem te zijn.

Kort samengevat: Ten eerste: Bij het helpen om mijn nét geopereerde vriendin van A naar B te krijgen, laat de OV Chipkaart mij in de steek door middel van complete dienstweigering. Met als gevolg het volle tarief laten betalen, om maar eens niet te spreken over de schaamte die zich met zich meebrengt in een volle tram.
Ten tweede heb ik heel Delft doorfietsen om een (let wel) werkend oplaadpunt te kunnen vinden.
Ten derde wordt ik op grove manier aangesproken door een servicemedewerker van de OV chipkaart, waarop zij mij persoonlijk zonder enige reden op voorhand beticht van eigen schuld zonder iets te hebben gezien of enige vorm van checken middels een scan apparaat. En daarbovenop wordt er niet een vorm van compensatie aangeboden met als gevolg dat ik zelf voor de, nogmaals onnodige hoge kosten, te weten het volle tarief mag opdraaien.
Ik vraag mij ten zeerste af waar het woord -Service- voorstaat in de zo graag genoemde medewerker van het Service Kantoor.
Buiten het feit dat zelfs het Openbaar Vervoer qua tarieven voor een hoop mensen bijna niet haalbaar is, gaat het mij ook zeer zeker om de slechte bereikbaarheid, minimale informatie en de manier van behandeling die zij uitdragen.

U kunt zich enigsinds voorstellen dat na deze hele ervaring van de
“fantastische van de regering door je strot heen geduwde” OV Chipkaart, ik niet meer bereidt was en het geduld had om nog eens mee te werken het het eerder genoemde Klanttevredenheidsonderzoek. Mijn geduld trok hier een streep. Maar de uitkomst mag duidelijk zijn, lijkt me.

Ze moesten zich schamen!!!!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Ongelezen bericht door crazyme »

Een samenvatting zou fijn zijn.

En dan alleen van de hoofdzaken.
Laatst gewijzigd door crazyme op 13 aug 2012 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Beste Michelle, ik heb hier gisteren al op gereageerd maar mijn reactie is verdwenen, gek genoeg. Nogmaals dan maar: zet je verhaal op het Roverforum, daar zijn vast mensen die je kunnen helpen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Ongelezen bericht door Guardian72 »

De hele OV chipkaart is gewoon bedoeld om het OV nog onaantrekkelijker te maken...

En al die onterechte bedragen - tja - het gesjoemel , o.a. bij het GVB moet toch ergens weer teruggehaald worden...

4littlekids
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 mar 2011 08:29

Re: OV-Chipkaart:Drama en schandalig. Leest u graag mijn verhaal

Ongelezen bericht door 4littlekids »

Ov chipkaart is een meer dan waardeloze uitvinding, vreselijke geldklopperij. Ook ik heb meer dan 1 ellendige ervaring met die stomme, logge, dove organisatie.
Heeft me handenvol met geld gekost, geld wat ook ik niet aan de boom heb groeien.
Hoop dan ook dat het binnenkort de prullenbak in gaat want over enkele jaren moet je weer een pas aan gaan schaffen voor....7,50 of is het dan alweer meer? Uitrekenen voor mijn gezin: ik ben voor een enkele keer bus al 45 euro kwijt voor alleen de pasjes, foto's niet meegerekend.
Ik heb nog nooit een strippenkaart gekocht, dat loonde niet voor die 1 x per jaar dat ik met de bus ga.....

Degene die de OV chipkaart bedacht heeft zou zonder uitkering in welke vorm dan ook ontslagen moeten worden.
En nooit meer in deze branche mogen werken. Sterker nog, de allerminste baan (als die al bestaan want voor iedereen die werkt moet je respect hebben)is nog te goed voor dit personage.

Gesloten