LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ov chipkaart omleidingen.

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

ov chipkaart omleidingen.

Ongelezen bericht door solleila »

gisteren had mijn connexxion bus een omleiding vwg werkzaamheden. Ik moest daardoor extra 0.50 cent betalen. Het gaat mij niet om de 50 cent. Maar om het principe. Als ik 50 minder zou betalen en een controleur zou komen,dan krijg ik terecht een boete. Maar andersom moet je dat maar pikken. Dat er een omleiding is ivm werkzaamheden kan ik best begrijpen,maar waarom kan dit niet verander worden. Zo loopt connexxion lekker binnen. Bij Treinen lopen mensen straks helemaal een hoop geld mis.

renwel
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2008 10:32

Re: ov chipkaart omleidingen.

Ongelezen bericht door renwel »

Bij treinen geldt dit niet (tenminste als je reist met één vervoerder). De prijs wordt berekend op basis van kilometers tussen station A en B (ongeacht de omweg). je checkt 1x in en 1x uit. Bij de bussen is het inderdaad zo dat je bij omleidingen meer betaalt. Je zou in een taxi ook meer betalen als die om moet rijden. Het blijft raar, want zo weet je nooit zeker hoeveel je kwijt bent. Er zou gewoon een eenheids/zonetarief moeten blijven. En voor mensen die zeggen dat het zo eerlijker is: Je moet het OV per bus niet vergelijken met de auto. Dat is gewoon niet hetzelfde.

J@@p
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2010 11:28

Re: ov chipkaart omleidingen.

Ongelezen bericht door J@@p »

En als de bus of tram een omleiding rijdt...
De prijs van uw rit wordt als volgt berekend: basistarief + (afstand in kilometers x kilometerprijs). Het basistarief en de kilometerprijs worden jaarlijks vastgesteld.
Bij HTM zijn de afstanden tussen twee halten van een bus-, RandstadRail- of tramlijn van te voren vastgelegd. De werkelijk gereden kilometers bij bijvoorbeeld een omleiding worden dus niet gebruikt voor de berekening van de prijs van uw rit. Bij NS kan ik hier weer niets over vinden. Is het misschien niet beter als dit bij alle maatschapijen hetzelfde is. Dan is het voor een ieder duidelijk.

Gesloten