LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reizen met de auto goedkoper dan met het OV?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Voor de korte afstanden woon-werkverkeer is mijn auto goedkoper dan het openbaar vervoer

Peiling eindigde op 07 mar 2007 12:45

Ja
10
59%
Nee
4
24%
Gelijk
1
6%
Weet ik niet
2
12%

Totaal aantal stemmen: 17

roland48

Reizen met de auto goedkoper dan met het OV?

Ongelezen bericht door roland48 »

Hoe wil de overheid me nu stimuleren de trein te nemen ipv de auto?

30 km retour woon-werkverkeer.
Auto: reistijd 36 minuten, kosten (incl. afschrijving, oude auto): E 6,30.
Trein: reistijd 1u14m, kosten E 6,40.

Ofwel: de trein kent (kende) in mijn geval alleen maar nadelen (niet hoeven wachten, niet hoeven staan in de bus, geen vertragingen. Tijdens de grote storm was ik in 30min. thuis. Een kennis deed er 2,5 uur over omdat-ie uiteindelijk werd opgehaald met de auto.

jiping

Re: Reizen met de auto goedkoper dan met het OV?

Ongelezen bericht door jiping »

Op lange afstanden is de auto ook goedkoper volgens mij.
Als ik nu vanuit groningen mijn familie in Brabant wil bezoeken moet ik een enkeltje kopen omdat de reis niet in een dag te doen is.
Enkeltje 2e klas is 33 euro
+volgende dag terug 66 euro
+samen met mijn partner dus 132 euro
in oude guldens is dat toch ruim over de 250 gulden voor een bezoekje als daar de buskaarten ook nog bijkomen zit je toch richting de 300 gulden wat dan mooi op ongeveer 1 gulden per kilometer aan reiskosten komt........
en dan zit je ook nog 2e klas :cry:

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mag ik je uit de droom helpen....

OV kost geld......Autogebruik levert geld op.......

Genoeg gezegd!!?

roland48

Ongelezen bericht door roland48 »

Point taken.

kampvuur

Ongelezen bericht door kampvuur »

Jiping je maakt een kleine rekenfout.

De eigenaar van de auto betaald alleen..de rest rijdt gratis mee.
In de trein...in U berekening U vrouw dus, betaald ook de volle pond.

Afschrijving op een gemiddelde auto is zeker minstens!! 2000 a 3000 euro jaarlijks (afhankelijk van de aankoopwaarde en gebruikstermijn) de verzekering en houderschapbelasting, brandstof, onderhoud en evt. bekeuringen komen daar nog bij.

Om eerlijk te vergelijken moet men 1 persoon aanhouden (net zoals bij de auto) dus 2 maal enkeltje á 33 = 66 eurootjes.

Gok de afstand Groningen - Brabant 250 x 2 keer enkeltje ? 500 km
Daar is amper net de benzine mee betaald (1 op 10 verbruik= 50 x 1,30...ja idd. 65 euro. (66 euro 2 x enkel trein)
Alleen het onderdeeltje brandstof van de auto is dan in rekening gebracht.

Meer dan 40% van de nieuwwaarde van de auto is voor de overheid (bpm & btw)
Brandstof zit zelfs zo'n 80 % belasting op. Onderhoud wordt ook met 19% belast voor het gemeenschappelijk doel. Dan nog de flitsbonnen brigade.

Dus de auto levert de overheid gigantische veel op...maar naar het O.V gaat schandalig weinig geld.
Denk dat de N.S nog 60% (198 euro) op die 132 euro ,<--(is die andere 40%) die u betaald heeft erbij moet zetten...om het financieële plaatje rond te krijgen, trouwens bij elke reizende passagier.

jiping

Ongelezen bericht door jiping »

Kampvuur, inderdaad is rekenen mijn slechtste kant, ik moest vroeger al nablijven om de tafels te leren en het is nooit meer goed gekomen... :lol:

Maar ik ben met je eens dat de kosten voor met de auto rijden moeilijker berekenbaar zijn dan het ov,
en ook onvoorspelbaarder denk ik.
Als onderweg je motor uit elkaar knalt wordt het een duur reisje,
als dat bij de trein gebeurt, worden er bussen ingezet, maar de prijs blijft hetzelfde.

Mischien toch maar gaan fietsen dan................

Reneke

Ongelezen bericht door Reneke »

We hadden het hier over een oude auto.
De afschrijving daarvan zal zeker geen 2000 tot 3000 euro zijn.
Tel de wegenbelasting en de verzekering dan kom ik uit op zo'n 1500 euro per jaar.
Ik rij in een astra die me 5 jaar geleden zo.n 2000 euro koste.
Apk en eventuweel nieuwe onderdelen komt er wel bij.
Gemiddeld ben ik daarvoor met zo'n 60 euro klaar.

Een auto waar je 250 kilometer mee rijd die dus nogal veel op de snelweg rijd zal dan ook wel zuiniger rijden als 1 op 10.
Als dat niet zo is zal je toch eens even naar de garage moeten.

Bovendien woon ik zo'n 3 kilometer van de dichstbijzijnde bus of trein af.

De trein is wel voordelig als je bijvoorbeeld de stad in moet.
Een treinkaartje retourtje van Best naar Eindhoven kost mij een paar euro. (+ - 4 euro)

Dat is al veel minder als de kosten die ik in Eindhoven moet betalen om te parkeeren.

Het parkeeren in kleine plaatsen is vaak gratis.

Rene

LiesbethvanMalsen

Ongelezen bericht door LiesbethvanMalsen »

Hoi alle mensen die mogen stressen in hun auto, neem relex de trein en wat de kosten betreft, met een kortingskaart, die reizigers die vaak ontspannen met de trein reizen meestal hebben, vallen de kosten erg mee.
Wat hier n.l. niet bijgeteld wordt zijn de parkeerkosten, want onze heilige koe moet tenslotte ook ergens staan nietwaar en vergeet onze schone lucht niet.

Liesbeth. :roll:

marcel1970

Ongelezen bericht door marcel1970 »

ik denk dat je gewoon bij elke reis even moet vergelijken en inschatten of je beter met de auto of met ov kan gaan of een combinatie van beide
Sinds de nieuwe dienstregeling is het er allemaal niet beter op geworden.
Nu zit je voor vervoer in de randstad tussen grotere plaatsen al gauw in een lawaaiige , oncomfortabele sprinter ipv een goede intercity.
dan liever met de auto, ook al is de trein goedkoper

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

1 Snelste; De trein is sneller van station naar station... maar daar woon en werk ik niet, en dus die tijd gaat dan verloren.
Daarom is de auto vaak sneller, en het aansluitende vervoer per bus is niet fijnmazig genoeg.

2 File's of staanplaatsen, ik sta de hele dag op mijn werk, dus wil zitten, en dat kwartier file is minder dan ik bij werk zou moeten lopen door regen en wind, tussen station en werk gaat bus niet ver genoeg, en maar 2x per uur!

3 Benzine verbruik, net als hierboven de losse kaarten en voordeelkaarten vergeleken worden, auto's hebben hetzelfde,
het verbruik geeft enorme verschillen, en ook de leeftijd auto wat de afschrijving betreft!
Mijn oude classieker is belasting vrij, en bij zelf onderhoud erg voordelig!

4 Treinen gaan vaak van dure parkeerplaatsen naar dure parkeerplaatsen, en als je in het centrum woonde en werkte, zou het erbij geteld moeten worden, maar ik parkeer vrijwel altijd gratis!
Zelfs het centrum van Amsterdam, daar heeft mijn broer een parkeerkelder, dus zelfs daar is het gratis!

5 Helaas vergeet iedereen het rijbewijs, sommige lessen jarenlang, en dus betalen veel geld voor deze lessen, en die worden door niemand doorberekend!

6 Bagage, ik zie mij nog niet dagelijks met dat zware gereedschap sjouwen, dus de auto is noodzakelijk ter voorkoming rugklachten!

7 Ik ga vaak met de auto tot bijna het einde, en dan het laatste stukje van buitenwijk met gratis parkeren naar dure betaalde centrum omdat het treinkaartje goedkoper is dan erg lang parkeren......
Als ik 4 passaziers laat uitstappen kom ik dus een trein later wel, en laden/lossen mag altijd gratis, dus tot straks en ik ga in de gratis buitenwijk parkeren, en soms is met mooi weer een fiets achterop, die nog voordeliger is.....

8 Veel rokers zijn weer gaan autorijden, want ze kunnen helaas niet zonder, dus als ik een 2e handsje koop, dan geen asbak, maar begrijp het wel...

Zo heb ik wel genoeg voor en tegenstanders zo neutraal mogelijk beschreven dus wat nu altijd het goedkoopste is.....
Nee dus, soms de trein, soms de auto!

haba

Ongelezen bericht door haba »

Hallo luitjes, Openbaarvervoer goedkoper dan de auto?

Wacht maar es af wanneer straks de OV-CHIPKAART (die u overigens vakkundig door de strot wordt geduwd) haar intrede heeft gedaan.
1. Nu kunt u met uw strippenkaart nog overstappen, straks niet meer.
2. Het onderlinge prijsverschil tussen de vervoerders.

Kortom: Wanneer u gaat overstappen valt u in de prijzen en oh ja..,
Laat u niet misleiden door de idiote verkooppraat zoals: Wanneer u in de daluren reist dan... Zou het woonwerk verkeer niet bestaan dan was er ook geen openbaarvervoer.

Gesloten